Які показники характеризують розвиток старшого дошкільника напередодні його вступу до школи (Педагогічна просвіта для батьків)
Фізичний розвиток:
- у своїх діях керується всіма органами чуттів;
- вправний, витривалий, енергійний у повсякденній діяльності; бере активну участь у різноманітних іграх, вправах, заняттях;
- тримає рівновагу, стежить за положенням власного тіла під час виконання вправ;
- бігає легко, ритмічно з різною швидкістю, поєднує біг з подоланням перешкод;
- володіє різними видами ходьби та бігу; впевнено стрибає з місця, відштовхуючись обома ногами й змахуючи руками, м'яко приземлюється;
- лазить по гімнастичній драбині (стінці) перемінним способом, не пропускаючи щаблів; володіє лазінням по канату довільним способом; успішно пролізає в обруч прямо, лівим та правим боком; підлізає під дугу;
- підкидає і ловить м'яч, відбиває його від підлоги, поєднує змах з кидком предмета;
- знає та дотримується правил під час рухливих ігор;
- катається на велосипеді, санчатах; ходить на лижах; знає спрощені правила ігор спортивного характеру (бадмінтон, городки, футбол, хокей, баскетбол, боулінг);
- дотримується основних правил особистого догляду, володіє навичками підтримання здоров'я та гігієни; орієнтується в ознаках здоров'я та хвороби;
- дотримується основних правил культури споживання різноманітних продуктів;
- знає про існування небезпечних об'єктів і предметів; розуміє правила безпечної поведінки, дотримується їх у реальному житті;
- диференціює особливості дівчинки і хлопчика, дотримується правил статево-рольової поведінки; знає, що стать не змінюється з віком, має уявлення про призначення чоловіків і жінок;
- належним чином застосовує різні технології у фізичній та предметно-практичній діяльності, володіє конструктивними вміннями й навичками;
- має уявлення про основні правила поведінки в екстремальних ситуаціях; знають номери екстрених служб 101,102, 103, 104.
Емоційний розвиток:
- переважають оптимістичне самопочуття, гарний настрій;
- орієнтується в основних емоціях, називає кожну словами; розуміє свій емоційний стан та стан людей, що навколо;
- адекватно реагує на різні життєві події, ситуації;
- усвідомлює, може пояснити словами, що спричинює ту чи іншу емоцію;
- знає, якою мімікою передається кожна з основних емоцій;
- вміє стримувати негативні емоції, регулювати свої почуття;
- знає, як позитивні і негативні переживання впливають на стан і настрій людей;
- сприйнятливий до переживань інших, емпатійний; вносить корективи у власну поведінку відповідно до настрою оточення, намагається бути емоційно суголосним іншим.
Соціальний розвиток:
- швидко звикає до нових умов життя; добре орієнтується в новому середовищі, пристосовується до його вимог, конструктивно впливає на інших;
- довіряє знайомим дорослим, вільно з ними спілкується, розраховує на них;
- у разі потреби звертається до дорослого по допомогу;
- налагоджує дружні стосунки з приємними однолітками;
- намагається визначити свій статус у колі значущих ровесників, заявляє про свої права, можливості, демонструє вміння;
- узгоджує свої дії з партнерами зі спільної діяльності, вміє домовлятися, укладати угоди, виходити з конфлікту з найменшими затратами зусиль, поводиться миролюбно;
- поводиться відповідально, може обґрунтувати свої рішення та вчинки;
- знає межі соціально схвалюваної, прийнятої та неприйнятої поведінки;
- виважено ставиться до контактів з незнайомими людьми та їхніх пропозицій, утримується від спілкування з «чужими» без дозволу рідних та близьких;
- має уявлення про соціальні середовища (сімя, родина, рід, дошкільний заклад, школа, місто, село, країна);
- розуміє поняття: рідні, близькі, знайомі, чужі, молодші, однолітки, старші, дорослі, старі; володіє культурою стосунків з різними категоріями людей;
- знає назву селища (міста, села), країни, в якій мешкає, та столиці; називає державні символи (герб, гімн, прапор);
- розповідає про сімейні свята, бере активну участь у їх підготовці, дотримується сімейних традицій;
- має уявлення про інші нації і народи, знає назви 2-3 країн; правильно ставиться до людей інших національностей; проявляє миролюбність, інтерес до несхожого, до спільних інтересів;
- володіє найбільш доступними та необхідними для розвитку соціального досвіду видами праці; виявляє інтерес до різних професій.
Моральний розвиток:
- знає головні правила моральної поведінки, намагається дотримуватись їх у своїй діяльності; ввічлива; має сформовані базові якості: самостійність, працелюбність, людяність, розсудливість, справедливість, самовладання, самолюбність, спостережливість, відповідальність, креативність;
- диференціює поняття «добро» і «зло», може дати оцінки відповідним вчинкам (своїм та інших людей); толерантна щодо інакшості, визнає та поважає схожі та відмінні риси людей; поводиться чесно і правдиво щодо інших;
- ініціює допомогу та підтримку всім, хто цього потребує; намагається захистити менших, слабших за себе; поводиться безкорисливо, не розраховує на схвалення морального вчинку авторитетними людьми;
- виявляє турботу про інших, прагне бути їм корисною; намагається втішити, заспокоїти;
- вчиняє справедливо, совісно не лише в присутності дорослих, а й за відсутності контролю з їхнього боку;
- схильна до самопокладання відповідальності за когось/щось;
- намагається утриматися від ревнощів, мстивості, жадібності, заздрощів, зловтіхи, прагнення домінувати над кимось.
Розвиток пізнавальної активності та основ логіки:
- цікавиться новим, активно вивчає навколишній світ, себе, виявляє допитливість;
- класифікує предмети найближчого оточення (посуд, одяг, взуття, меблі, іграшки, побутова техніка, продукти харчування, предмети гігієни тощо), знає їх назву, функціональне призначення, способи використання; називає всі види транспорту, споруд, розрізняє різні види житла;
- має знання про способи виробництва предметів побуту ( старовинні, сучасні, рукотворні, промислові предмети) та знає, з якої сировини чи матеріалів вони виготовлені (дерево, глина, скло, папір, тканина, шкіра, пластик, хутро тощо);
- ставить дорослим багато запитань, на деякі з них намагається знайти відповіді самостійно, прагне отримати відповідь на кожне запитання;
- уміло використовує набуті знання для отримання нових;
- знаходить нове у знайомому та знайоме в новому;
- знаходить кілька варіантів розв'язання проблеми;
- диференціює реальне та фантастичне;
- розмірковує над глобальними проблемами - сенсом життя людини, народженням, смертю, причинами війн, природними катаклізмами тощо;
- збирає інформацію через спостереження, практичні спроби і помилки;
- пов'язує свої знання з реальними життєвими ситуаціями, апробує їх.
Розвиток математичних умінь:
- вміє лічити в межах 10 різними способами ( кількісна, порядкова, пряма, зворотна лічба); знає основні числа, цифри 0 - 9; утворює числа 1 - 10 з одиниць та двох менших чисел; здійснює розрахунки, встановлює рівність - нерівність; розв'язує нескладні арифметичні задачі і приклади на додавання і віднімання, використовуючи знаки плюс «+», мінус «-», дорівнює «=», вміє їх записувати;
- здійснює серіацію за величиною, масою, об'ємом, розташуванням у просторі, перебігом подій у часі; правильно вживає часові поняття: сьогодні, вчора, завтра, згодом, раніше, пізніше; знає одиниці часу та їх складові: хвилина, година, доба (ранок, день, вечір, ніч), тиждень (дні тижня і їх послідовність), місяць (назви 12 місяців та їх послідовність), рік (пори року, їх назви);
- вимірює кількість, довжину, ширину, висоту, товщину, об'єм, масу, час; володіє знаннями про основні одиниці вимірювання різних величин: довжини (см, м), маси (кг), об'єму (л); має навики вимірювання за допомогою умовної мірки;
- класифікує геометричні фігури, предмети та їх сукупності за якісними ознаками та кількістю: площинні (круг, овал, трикутник, квадрат, прямокутник, багатокутник), об'ємні (куля, куб, циліндр, конус); знаходить подібні форми у навколишньому;
- орієнтується у розташуванні предметів у просторі (вгорі, внизу, ліворуч, праворуч, попереду, позаду, посередині тощо); визначає відстань, використовуючи поняття: далеко-близько, поруч-далі; визначає розташування предметів відносно себе;
- виявляє інтерес до математики; прагне самостійно розв'язати математичну задачу;
- знає співвідношення між одиницями часу, вміє визначати час за годинником ( в межах півгодини за циферблатом), користується календарем;
- вміє набрати номер телефонів служб порятунку (101, 102, 103, 104);
- вміє користуватися пультом телевізора, аудіо-відеотехніки;
- має елементарні навички роботи з комп'ютером;
- знає свій вік, вік тата, мами та інших членів родини, свою дату народження, адресу.
Креативний розвиток:
- через творче досягнення самовиражається, актуалізує свої здібності;
- генерує оригінальні ідеї, самостійно висуває різноманітні гіпотези, намагається відійти від запропонованого шаблона;
- вирізняється гнучкістю та швидкістю мислення, кмітливістю, дотепністю, розсудливістю; конструктивно діє у невизначених ситуаціях, не розгублюється в разі дефіциту інформації, знаходить оригінальні способи розв'язання проблеми;
- характеризується творчою продуктивністю, схильністю реалізувати задумане;
- підходить до проблеми з різних точок зору, легко переключається з одного класу об'єктів на інший; швидко вдається до аналогій, порівнянь, протиставлень, асоціативних зв'язків; користується різними доказами;
- виявляє інтерес до парадоксів, має розвинене почуття гумору, може сумніватися; вміє дивуватися; здатна бачити істотне, відокремлювати головне від другорядного, сприймати все комплексно;
- здатна прогнозувати, випереджати, передбачати;
- вирізняється метафоричністю, багатством уяви, вмінням бачити складне у простому, у простому - складне;
- схильна до творчої ініціативи.
Художньо-естетичний розвиток:
- використовує мистецтво для вираження своїх знань, думок, почуттів, ставлень;
- розуміє та схвально ставиться до різних видів мистецтва: живопису (пейзаж, портрет, натюрморт), графіки, скульптури, декоративно-прикладного мистецтва;
- володіє художніми навичками та певними техніками; поєднує різні техніки образотворчої діяльності;
- за допомогою художніх засобів виразності створює власні образи в малюнку, ліпленні, аплікації, конструюванні; бере участь у колективній образотворчій діяльності, планує свою діяльність, погоджує власні задуми з діями однолітків, використовує свої роботи в оформленні інтер'єру групи, своєї кімнати;
- має елементарні особисті естетичні критерії; має уявлення про театр як вираження життєвих ситуацій в акторській грі;
- виявляє емоції під час програвання ролі та перегляду театралізованої вистави;
- вміє театралізувати творчу сюжетно-рольову гру, вигадує казку, підбирає засоби для її театралізації;
- сформовані зачатки художнього смаку: має свої літературні, музичні, образотворчі уподобання;
- розуміє, що мистецтво відображає культуру народу;
- обізнаний з рідною культурою, шанує традиції своєї родини та країни, виявляє інтерес до культури інших народів України та світу;
- охоче слухає музику, співає, музикує, танцює, декламує, малює, конструює тощо;
- емоційно сприймає художні твори, запам'ятовує і впізнає знайомі картини, ілюстрації; самостійно визначає художньо-виразні засоби;
- розрізняє «красиве» і «потворне», емоційно відгукується на нього, передає враження кольором, лінією, композицією тощо.
Екологічний розвиток:
- емоційно реагує на красу природи, усвідомлює важливість бережливого ставлення до неї, позитивні та негативні впливи людей на природу;
- має уявлення про відмінності природи різних регіонів України та світу;
- знає ознаки й характерні властивості компонентів природи (піску, води, ґрунту, снігу, каміння), може пояснити їх значення у природі та у житті людини;
- розрізняє контрастні стани погоди, розуміє причинно-наслідкові зв'язки між станом погоди й поведінкою людей; має знання про явища природи;
- визначає і називає характерні ознаки рослин, знає, як їх доглядати, дотримується правил безпечного спілкування з рослинами; розпізнає 3-5 і більше видів дерев, кущів, трав'янистих рослин, грибів; кімнатних рослин; ягід, овочів, фруктів; лікарських рослин; знає назву, будову рослин, умови і місце зростання, їх значення;
- знає свійських і диких тварин, їхні характерні ознаки, дії, місце проживання; має досвід догляду за свійськими тваринами, дотримується правил безпечного поводження з ними; розпізнає тварин своєї місцевості: перелітніх і зимуючих птахів, диких звірів, домашніх тварин, безхребетних (черви, молюски, раки, павуки, комахи), прісноводних та акваріумних риб, земноводних, плазунів. Знає назву, будову, спосіб життя, цікаві особливості поведінки, їх значення у природі та у житті людини;
- знає всі види водойм (річки, озера, моря), водойми своєї місцевості, їх значення;
- знає пори року та їх послідовність, ознаки кожної ї них;
- орієнтується на глобусі, карті, розрізняє водний простір (океани), сушу (материки);
- має елементарні уявлення про Космос: компоненти видимого Космосу (Місяць, зорі, Сонце), невидимого (деякі планети, комети, сузір'я). Ознайомлена із засобами дослідження Космосу (телескопи, станції, космічні кораблі) та назвами професій (космонавти, астронавти, астрономи);
- усвідомлює, що сміття забруднює довкілля; володіє навичками дбайливого ставлення до нього; елементарними правилами природокористування.
Мовленнєвий розвиток:
- володіє правильною звуковимовою; розуміє значення мовлення для людини;
- використовує мову в різних цілях; регулює дихання і темп у процесі мовлення; володіє силою, висотою, тембром голосу;
- ефективно спілкується рідною мовою; знає абетку рідної мови; дістає задоволення від читання (дорослим та власного); цікавиться читанням, робить спроби читати;
- має уявлення про речення, слово, склад, звук і букву як одиниці мовлення, вичленовує їх з мовного потоку; володіє елементарними навичками роботи зі схемами речення, складовими і звуковими схемами слів; має навички звукового аналізу простих слів;
- усвідомлює, що надрукований та написаний тексти використовують з різною метою;
- розрізняє рідну й чужу мови, виявляє до останньої інтерес;
- має збалансований словниковий запас з кожної сфери життєдіяльності;
- розмовляє грамотно, вживає прості й складні речення; самостійно складає монологічні висловлювання різних типів; легко вступає в діалог на різні теми;
- рука готова до письма; правильно сидить за столом, тримає олівець і ручку;
- орієнтується на сторінці книжки, альбому, зошита в межах клітинки та ліній у зошитах; виконує графічні завдання;
- дотримується мовленнєвого етикету у спілкуванні.
Розвиток загальнонавчальних умінь:
- має сформовані організаційні вміння та навички;
- володіє раціональними способами організації навчальної діяльності;
- розвинуті загальнопізнавальні вміння: спостерігати, розмірковувати, запам'ятовувати, відтворювати матеріал, вносити в нього елементи новизни;
- володіє загальномовленнєвими вміннями та навичками, культурою слухання й мовлення;
- наявні контрольно-оцінні вміння, володіє способами перевірки та самоперевірки, оцінювання якісно-кількісних характеристик результату та особистих зусиль, яких було докладено з метою його досягнення.
Розвиток довільної поведінки:
- орієнтується на правило, доцільну поведінку, впорядковує простір навколо себе;
- формулює мету своєї діяльності, передбачає майбутній результат, планує свої дії;
- доводить розпочате до кінця, виконує дану іншим обіцянку;
- мобілізується на подолання труднощів, звертається по допомогу лише в разі об'єктивної необхідності;
- контролює проміжні результати своєї діяльності, вносить у них корективи, виправляє помилки, без спонукань ззовні, може, якщо треба, переробити виконане, поліпшити свій результат;
- утримується від небажаних висловлювань та вчинків;
- протягом певного часу може організувати себе та однолітків;
- характеризується вольовими рисами характеру - самостійністю, наполегливістю, цілеспрямованістю, витримкою, сміливістю.
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів