Готуємо дитину до відвідування дитячого садка (Порадник для батьків)
Шановні батьки!
Якщо ваша дитина згідно черги в 2014 році вперше почне відвідувати ясельну групу, то радимо вам готувати дитину вже зараз до адаптації в ДНЗ.
Адаптація - це пристосування організму до нових обставин, а для дитини дошкільний заклад саме є новим ще з невідомим простором, з новим оточенням, новими взаєминами. Адаптація включає широкий спектр індивідуальних реакцій, характер яких залежить від психофізіологічних і особистісних особливостей дитини, від сімейного ставлення, від умов перебування в дошкільному закладі. І тому кожна дитина звикає до дитячого садка по-своєму.
Діти 2-3 років відчувають страх перед незнайомими людьми і новими ситуаціями спілкування. Саме ці страхи є однією з причин важкої адаптації дитини в групі. Відповідно дитина отримує стрес. І це приводить до того, що вона стає збудливою, плаксивою, частіше хворіє і це негативно впливає на захисні сили дитячого організму.
На, жаль, не всі діти можуть витримати проблеми адаптації і це може привести до розвитку неврозу. Якщо протягом року дитина не адаптувалась до дошкільного закладу, то це є сигналом для батьків, і потрібно звернутися до фахівців.
Дуже важко звикають до дошкільного закладу єдині в сім'ї діти, особливо ті, якими дуже опікуються, залежні від мами, ті, які звикли до постійної уваги і не впевнені в собі.
Гірше з усіх почувають себе діти з флегматичним темпераментом. Вони не встигають за темпом життя в закладі: не можуть швидко одягатися, їсти, збиратися на прогулянку. А якщо починає вихователь вчити, то стрес виявляється ще сильніше.
Фактором, який ускладнює процес адаптації, можуть бути і конфлікти в сім'ї, сварки батьків. Діти з таких сімей багато хвилюються.
На підготовку не обов'язково витрачати дуже багато часу. Найкраще підійти до неї творчо. Бути послідовним у діях і погодити їх з усіма рідними, які опікуються вашою дитиною. Хворобливим та сором'язливим дітям в середині тижня робити варто «вихідні». Але тривалі перерви - 7-10 днів ускладнюють процес адаптації.
1. Режим дня. Навіщо наперед мучити дитину, от 1 вересня підведемося о 7.30 і все буде чудово. Так скажете ви. Ні, на жаль, такого не буде. Бо дитина першого ж дня матиме сильний стрес від такого незвичного раннього прокидання. Тому наблизьте домашній режим до режиму дитсадка мінімум за місяць. На початку вам не обов'язково піднімати дитину о пів на восьму - нехай дитина спершу просто звикне до того, що її будять. Крім незвичного раннього прокидання вам доведеться відкоригувати час прогулянки - у садку вона триває з 10.30 до 12.00. Також перебудуйте період денного сну - у закладі він триває з 13.00 до 15.00. Якщо ви змістили увесь графік, то не дозволяйте маляті довго бавитись увечері, а вкладайте його спати, бо зранку знову буде: «Підйом!»
2. Харчування. Максимально наблизьте домашній раціон до садкового. Пам'ятайте, що основу його становлять різноманітні каші, супи, котлети, підливки і запіканки, тушковані овочі, хліб із маслом. Спробуйте привчати дитину до цих страв заздалегідь, і вона їх полюбить. Крім того, зверніть увагу, що обід включає завжди першу страву, другу страву та компот або чай. Перейдіть на чотириразове харчування: сніданок - 8.30, обід - 12.30, підвечірок - 15.30, вечеря - 19.00.
3. Медогляд. Найкраще адаптуються в садку діти, які не мають вроджених і хронічних хвороб, а також ті, що є загартованими і рідко застуджуються. Часто саме підготовка до дошкільного закладу є першим стимулом до перевірки здоров'я сина чи доньки. Обов'язково порадьтесь із лікарем, чи не треба додатково на час адаптації вживати вашій дитині загально зміцнювальні препарати, займатись фізкультурою чи пройти курс масажу.
4. Важливі навички. До садка легше звикають діти, які вміють:
- самостійно їсти і пити;
- частково одягатись і роздягатись;
- проситись на горщик чи бути сухими, допоки їм не нагадають про це;
- самі засинати;
- самостійно бавитись.
Для самостійного одягання та роздягання можна використовувати методику «маленьких кроків». У перший день одягніть колготки дитині майже до кінця так, аби треба було лише трошки підтягнути їх. Обов'язково похваліть дитину за успіх. Наступного дня залишіть колготки трохи нижче і знову похваліть, якщо вона сама правильно одягне їх. Так за тиждень ви навчите свого малюка цієї складної науки. Крім того, вчіть дитину самостійно бавитись - почніть разом якусь гру, а потім вийдіть «для дуже важливої справи». Якщо малюк здатний бодай якийсь час продовжувати забаву - це вже хороша ознака.
5. Спілкування з іншими дітьми. Ходіть із малюком на дитячі майданчики, у парки, беріть його із собою в гості. Запропонуйте синові чи доньці познайомитись з іншими дітьми, називайте їх на ім'я. А найважливіше - навчіть дитину не боятись звертатися по допомогу до інших людей. Якщо буде така можливість, обов'язково познайомтесь разом із дитиною заздалегідь зі своєю вихователькою, нехай дитина запам'ятає її ім'я.
6. Що таке дитячий садок? Часто малюк із радістю хоче йти туди, а переступивши поріг, ховається за мамину спідницю. Просто він не знав, що таке дитячий садок. Отже, пропонуємо пограти з дитиною «у садочок» удома з іграшками - мама-ведмедиця привела синочка в садочок. Ретельно й до дрібниць «прокрутіть» з дитиною увесь день перебування іграшкового ведмедика у дитячому закладі, аж до повернення мами-ведмедиці з роботи. Нехай в ігровій формі малюк ознайомиться з устроєм садка - їсть, гуляє, спить, бавиться, а потім іде додому. Якщо ж мама майже не розлучалась із сином чи донькою, то це треба зробити тепер. Тобто: почніть на кілька годин «передоручати» дитину комусь із рідних. Можна із цією метою на кілька днів відправити дитину до бабусі. Тривале перебування на свіжому повітрі сприятимуть нормалізації нервово-психічного стану дитини.
Лише за таких умов ви зможете бачити дитину усміхненою в період адаптації.
Підготувала старша медична сестра Ковтун Л.М.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів