Про проведення Тижня безпеки дитини в ЗДО: основні акценти. Матеріали педагогічної години
Про проведення Тижня безпеки дитини в ЗДО: основні акценти
Матеріали педагогічної години
Навчання дітей основних правил поведінки під час надзвичайних ситуацій, вміння діяти в екстремальних умовах є одним з пріоритетних завдань ЗДО. Підсумком підготовки учасників освітнього процесу до захисту та дій в умовах надзвичайних ситуацій, поліпшення якості освітньої роботи у ЗДО з питань безпеки є щорічне проведення Тижня безпеки дитини, який є етапом практичного закріплення у дітей знань і навичок з питань безпеки життєдіяльності та практичної підготовки адміністрації, працівників закладу щодо дій у надзвичайних ситуаціях.
Організація та проведення Тижня безпеки дитини проходять на виконання ряду законодавчих актів, зокрема:
- відповідно до статті 39 Кодексу цивільного захисту України навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях здійснюється для здобувачів освіти за місцем навчання. Організація навчання здобувачів освіти діям у надзвичайних ситуаціях покладається на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки, який розробляє та затверджує навчальні програми з вивчення заходів безпеки, способів захисту від впливу небезпечних факторів, викликаних надзвичайними ситуаціями, з надання домедичної допомоги за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та на заклади освіти, що забезпечують здобуття освіти відповідного рівня;
- стаття 41 Кодексу цивільного захисту України говорить про те, що навчання здобувачів освіти діям у надзвичайних ситуаціях та правилам пожежної безпеки є обов'язковим і здійснюється під час освітнього процесу дітей старшого дошкільного віку за навчальними планами і програмами розвитку дітей, учнів - за навчальними планами і програмами з навчальних предметів, студентів на кожному рівні вищої освіти - за програмами навчальних дисциплін та планами об'єктових тренувань з питань цивільного захисту за рахунок коштів, передбачених на фінансування закладів освіти, що забезпечують здобуття освіти відповідного рівня.
- У «Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» (постанова КМУ від 26.06.2013 № 444) вказано:
п. 2. Навчання населення здійснюється:
за місцем роботи - працюючого населення;
за місцем навчання - здобувачів освіти;
за місцем проживання - непрацюючого населення.
п. 19. Організація навчання дітей дошкільного віку, учнів та студентів здійснюється МОН згідно із затвердженими ним і погодженими з ДСНС навчальними програмами з вивчення заходів безпеки, способів захисту від впливу небезпечних факторів, викликаних надзвичайними ситуаціями, надання домедичної допомоги.
У закладах освіти створюється матеріально-технічна база, що забезпечує виконання відповідних освітніх програм.
п. 22. Освітній процес з дітьми дошкільного віку проводиться згідно з вимогами Базового компонента дошкільної освіти і спрямовується на формування достатнього та необхідного рівня знань і умінь дитини для безпечного перебування в навколишньому середовищі, елементарних норм поведінки у надзвичайних ситуаціях і запобігання пожежам від дитячих пустощів з вогнем.
Для поліпшення якості освітнього процесу з дітьми з питань особистої безпеки, захисту життя та норм поведінки у надзвичайних ситуаціях у закладах дошкільної освіти проводиться щороку Тиждень безпеки дитини.
- Згідно наказу МВС України від 28.11.2019 № 991 «Про затвердження Порядку організації та проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту» розділу IV:
п.6. Органи управління освітою місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування узагальнюють відомості щодо залучення пожежно-рятувальних підрозділів до проведення заходів тренування та надсилають до територіальних органів ДСНС графік проведення тренувань у закладах вищої освіти разом із зведеним планом-графіком проведення Днів цивільного захисту у закладах професійної (професійно-технічної) і загальної середньої освіти та Тижнів безпеки дитини у закладах дошкільної освіти.
- Одним із завдань Положення про функціональну підсистему навчання дітей дошкільного віку, учнів та студентів діям у надзвичайних ситуаціях (з питань безпеки життєдіяльності) єдиної державної системи цивільного захисту (Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.11.2016 № 1400) визначено: «... формування у дітей старшого дошкільного віку достатнього та необхідного рівня знань і умінь для безпечного перебування в навколишньому середовищі, елементарних норм поведінки у надзвичайних ситуаціях і запобігання пожежам, що виникають через необережне поводження з вогнем».
На виконання завдань відповідно до функціонального спрямування Положення про функціональну підсистему навчання дітей дошкільного віку, учнів та студентів діям у надзвичайних ситуаціях (з питань безпеки життєдіяльності) єдиної державної системи цивільного захисту, затвердженого наказом МОН України від 21.11.2016 №1400 - організація навчання з питань цивільного захисту та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку, вихованців та учнів відбувається згідно із затвердженими МОН і погодженими з ДСНС програмами розвитку та освітніми програмами, що передбачають: здобуття вихованцями і учнями загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів знань і вмінь з питань особистої безпеки в умовах загрози та виникнення надзвичайної ситуації, користування засобами захисту від її наслідків, вивчення правил пожежної безпеки та основ цивільного захисту, формування необхідного рівня знань і умінь для безпечного перебування в навколишньому середовищі, елементарних норм поведінки у надзвичайних ситуаціях і запобігання пожежам, що виникають через необережне поводження з вогнем (п.13).
Тиждень безпеки дитини в ЗДО проводиться щорічно (жовтень, квітень). У кінці навчального року проводиться, як захід практичного закріплення у дітей змісту освіти з БЖД та змісту варіантних дитячих ігор за тематикою охорони здоров'я і життя дітей.
Мета Тижня безпеки дитини: закріпити у дітей уявлення про можливі небезпечні ситуації техногенного, природного, медичного, біологічного характеру та відпрацювати стереотипи поведінки дошкільників під час виникнення надзвичайних ситуацій в умовах правового режиму воєнного стану.
Основними завданнями ТБД є:
- Підвищити ефективність освітньої роботи з дітьми з питань особистої безпеки та захисту життя в умовах воєнного стану.
- Удосконалити теоретичні знання і практичні навички педагогічних працівників ЗДО з питань захисту та дій в умовах надзвичайних ситуацій.
- Формувати у дітей безпечний стиль поведінки в екстремальних ситуаціях в умовах воєнного стану. Навчити їх користуватися телефонами служб безпеки (101, 102, 103, 104, 112), вивчити домашню адресу.
- Формувати навички елементарної першої домедичної допомоги, вміння надавати собі та ближньому першу допомогу (за вимогами БКДО).
- Продовжувати знайомити дітей з правилами поведінки під час повітряної тривоги, правилами пожежної та мінної безпеки, дорожнього руху, поведінки на вулиці, в укритті, у побуті.
- Продовжити знайомити дітей з правилами поведінки на природі; формувати навички, орієнтовані на сталий розвиток.
- Формувати у дошкільників основи здорового способу життя. Пропагувати здоровий спосіб життя серед батьків.
- Пропагувати кращий педагогічний досвід з проблем виховання та організації заходів із запобігання і реагування на надзвичайні ситуації.
Заходи Тижня безпеки дитини повинні формувати у дітей:
- розуміння цінності власного життя та здоров'я, основ здорового способу життя;
- правила безпечної поведінки на ігрових і спортивних майданчиках;
- правила безпечного перебування на вулицях, та правила поводження з незнайомими людьми;
- навички безпечної поведінки при агресивному поводженні однолітків або дорослих;
- уявлення про небезпечні для життя отруйні рослини, ягоди, гриби;
- уявлення про стихійні природні явища (землетрус, повінь, буря, ожеледиця, гроза, град тощо), ознайомлення дітей з їх характерними ознаками;
- уявлення про основні правила поведінки в екстремальних ситуаціях здобувачів освіти;
- обережне поводження з ліками, хімічними, речовинами та побутовою хімією;
- відчуття небезпеки щодо вогню, електричного струму і правил пожежної безпеки;
- обережне поводження при виявленні вибухонебезпечного предмета.
Форми роботи з дітьми:
- Тематичні заняття з основ здоров'я (валеології, БЖД)
- Інтегровані заняття (різні розділи програми + БЖД)
- Комбіновані заняття (малювання на тему БЖД, читання художньої літератури відповідної тематики та ін).
- Заняття-гра в укритті
- Ігрова діяльність з елементами БЖД (руханки, рухливі ігри, дидактичні ігри, сюжетно-рольові ігри, настільно-друковані ігри)
- Театралізована діяльність
- Розваги, дозвілля, конкурси, естафети, змагання (які сприяють відпрацюванню стереотипів можливої поведінки в екстремальних умовах).
- Екскурсії, цільові прогулянки
- Бесіди (індивідуальні, колективні)
- Читання художньої літератури з використанням українського фольклору
- Творча діяльність дітей (малювання, ліплення, аплікація; художня праця (у старших групах)
- Психологічні тренінги
- Психогімнастика
- Пошуково-дослідницька діяльність
- Моделювання ситуацій правильної поведінки у надзвичайних ситуаціях
- Розв'язування логічних завдань, аналіз небезпечних ситуацій
- Перегляд відео, мультфільмів тощо.
- Зустріч з фахівцями служб цивільного захисту, ГУ ДСНС України у Рівненській області, НМЦ ЦЗ та БЖД Рівненської області, тощо.
Відпрацювання практичних дій з питань цивільного захисту - форма практичної підготовки працівників, зокрема керівного складу, вихователів та технічного персоналу, до прийняття правильних рішень та організації таких масштабних заходів, як евакуація, укриття в захисній споруді, первинні засоби пожежогасіння, герметизація приміщень і здійсненням інших заходів з питань цивільного захисту, що визначає в цілому готовність ЗДО до реалізації інструкції щодо дій персоналу закладу при загрозі або виникненні надзвичайних ситуацій.
Відпрацювання практичних дій проводиться на території закладу та в будівлі, в укритті, а також на спеціально підготовлених місцях (які імітують осередок виникнення надзвичайної події). Керівник закладу освіти несе повну відповідальність за підготовку, організацію і якість його проведення.
Відпрацювання в ЗДО проводиться без порушення освітнього процесу під керівництвом його директора.
Успіх проведення практичного відпрацювання здебільшого залежить від завчасно запланованих надзвичайних ситуацій, які згадуються у Інструкції щодо дій персоналу закладу у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій, визначення складу учасників, чіткого керівництва та підготовки.
Хід та результати відпрацювання залежить від дієвості структури цивільного захисту закладу освіти. А саме: наявність в освітньому закладі осіб призначених відповідальними за цивільний захист, оповіщення та зв'язок, пожежну безпеку, евакуаційні заходи, членами комісії з питань надзвичайних ситуацій, знання даними працівниками своїх обов'язків з питань організації заходів цивільного захисту.
Тиждень безпеки дитини з його практичною складовою - заходами практичного тренування до дій в надзвичайних ситуацій - етап закріплення знань та навичок працівників закладу освіти до вирішення завдань з цивільного захисту, запобігання, реагування та ліквідації аварій в закладі, захисту учасників освітнього процесу від надзвичайних ситуацій.
Ефективність проведення Тижня безпеки дитини залежить від підготовленого комплексу матеріалів, плануючих документів та заходів, які необхідні для реалізації поставлених завдань та досягнення мети Тижня безпеки дитини, яку ставить перед собою ЗДО.
Допомогу в реалізації задуманого ЗДО отримує через консультації на базі опорних (базових) з питань ЦЗ та БЖД закладах дошкільної освіти, а також через методичний супровід працівників навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Рівненської області.
Підготувала вихователь-методист Семенюк Раїса
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів