Ментальне здоров'я та психологічна безпека у ЗДО. Обмін досвідом організації психологічної підтримки у ЗДО

В умовах широкомасштабної російсько-української війни, а також у зв'язку з епідеміологічними та екологічними загрозами, безпека та здоров'я дітей та дорослих людей стають однією з найактуальніших проблем сьогодення. Умови воєнного стану значно вплинули на сферу освіти, перетворюючи спосіб отримання знань.

З урахуванням загроз безпеці й життю дітей та дорослих людей під час війни виникає необхідність у заповненні прогалин у їхній інформованості щодо дій у надзвичайних ситуаціях в освітньому середовищі, зокрема під час повітряної тривоги, ракетних або артобстрілів, а також у наданні першої психологічної допомоги. Тому у нашому ЗДО створюється безпечне освітнє середовище та формується компетентність щодо збереження ментального здоров'я, що є необхідною умовою для стабільного та повноцінного життя.

 Особлива увага приділяється психологічному стану усіх учасників освітнього процесу в умовах війни, розробці освітніх програм з підтримки психічного здоров'я та профілактики посттравматичних реакцій. При цьому необхідно забезпечити усіх учасників освітнього процесу знаннями та навичками у сфері безпеки та здоров'я, а також уміннями їх застосовувати на практиці, особливо в екстремальних умовах під час воєнного стану. То ж, важливим питанням у роботі психологічної служби на сьогодні є ментальне здоров'я усіх учасників освітнього процесу.

Ментальне здоров'я - це стан психологічного добробуту, який дозволяє людині справлятися зі стресом, реалізовувати здібності, навчатися та працювати, робити внесок у життя своєї громади. Воно є основним правом людини та невід'ємною частиною її загального фізичного стану. Психічний добробут - це основа індивідуальної та колективної здатності ухвалювати рішення, будувати стосунки та формувати світ.  Це не лише відсутність розладів, а й внутрішні ресурси для того, аби активно жити, реалізувати свої здібності, працювати, піклуватися про інших, пам'ятаючи й про себе. Ментальне здоров'я є невід'ємною частиною щасливого життя.

Психологічна безпека  -  це стан, освітнього середовища, вільний від проявів психологічного насильства у взаємодії, в якому: наявні безпечні умови навчання та праці, комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччю дітей, педагогів і батьків, відсутні будь-які прояви насильства та є достатні ресурси для їх запобігання, а також дотримано прав і норм. Безпека - це процес, а не результат (Брюс Шнайєр).

Основними ознаками психологічно безпечного освітнього середовища є: людиноцентризм, гуманістична спрямованість; взаємодія, вільна від проявів психологічного насилля; референтна значущість і причетність кожного суб'єкта освітнього процесу до конструювання й підтримки психологічної комфортності освітнього середовища. Як відомо, потреба у безпеці є базовою в ієрархії потреб людини, без задоволення якої неможливо досягнути самореалізації. То ж робота над створенням безпечного освітнього середовища у ЗДО не припиняється з досягненням певного результату. Це безперервний процес реагування на нові виклики життя, пошук нових можливостей, ресурсів, генерування нових ідей і правил.

Як же покращити ментальне здоров'я? Плекаючи свою психологічну стійкість. Що ж таке, психологічна стійкість, або резилієнтність, - це здатність проживати випробування, зберігаючи, відновлюючи та плекаючи ментальне здоров'я, особистісну цілісність і соціальні зв'язки.

Під час тренінгу, разом з педагогами, обговорили п'ять компонентів формули психологічної стійкості:

Цінності - це сенси, які людина вільно обирає та які їй резонують. Цінності визначають те, як людина прагне жити та діяти попри різні життєві обставини. «Цінності - це не про те, що ми хочемо мати, а про те, як ми хочемо бути».

Ефективна дія. Незважаючи на труднощі, людина намагається з надією рухатися вперед. Ефективна дія - це дія, яка: пов'язана з цінностями людини, сфокусована на головних завданнях, виважена та мудра,  реалізується разом з іншими людьми. 

Корисне мислення. Такий спосіб мислення допомагає скерувати увагу та дії в найбільш ефективне русло. Важливо пам'ятати, що людське мислення може бути позитивним і негативним. А відтак - можна навчитися вибирати корисні думки та змінювати нездорові переконання про себе та світ. 

Ефективна регуляція енергії та емоцій. Щоб проходити період випробувань, важливо дбати про достатній рівень енергії. Для цього варто: слідкувати за своїм станом, розумно планувати витрати енергії та вчасно і якісно відновлювати її запаси. Також треба вчитися регулювати свої емоції. 

Стосунки. Стосунки, в яких є відчуття безпеки, любові та прийняття, важливі на усіх етапах життя. Для плекання стійкості в часи випробувань потрібна взаємодія, підтримка, допомога одне одному та вміння керувати емоціями. Система реагує викидом гормонів, які готують тіло до екстрених дій.

У нашому ЗДО щосереди діє психологічна підтримка для учасників освітнього процесу: дітей та їх батьків, педагогів, працівників ЗДО. Організовано осередок ментального здоров'я, де кожен може прийти усамітнитися, подбати про власне ментальне здоров'я, отримати кваліфіковану допомогу.

Упродовж цього навчального року на психологічній підтримці та  ресурсних зустрічах розглядалися такі питання:

  • «Надання першої психологічної допомоги. Алгоритм дій. Чому важливо?»;
  • «Формування навичок збереження ментального здоров'я, емоційної стабілізації та психологічної стійкості в умовах війни»;
  • «Забезпечення психологічної підтримки у створенні безбар'єрного освітнього середовища для дітей»;
  • «Формування навичок толерантності до невизначеності (суперечливості, новизни ситуації) у педагогів»;
  • «Скриня ресурсів педагога»;
  • «Профілактика емоційного вигоряння»;
  • «Формування позитивного психологічного мікроклімату»;
  • «Вчимося контролювати емоції»;
  • «Все в твоїх руках. Розвиток стресостійкості»;
  • «Права дитини та її захист від проявів будь-яких форм насильства, дискримінації»;
  • та інші питання, які виникали в індивідуальному порядку.

Поставало питання, то хто має опікуватися вашим психічним здоров'ям? І відповідь тут очевидна - підтримувати власне ментальне здоров'я потрібно у першу чергу самостійно. Для цього необхідно:

-      дбати про режим сну;

-      уникати стресових ситуацій та навчитись адекватно на них реагувати;

-      збалансувати  харчування і додати фізичної активності.

Іноді достатньо активізувати організм та налагодити гормональний фон, щоб виправити ситуацію.

Тут хочу нагадати, які ж бувають типи стресу:

-      еустрес (корисний стрес, який мобілізує організм) та

-      дистрес (шкідливий стрес, який виснажує організм).

Щоб контролювати рівень дистресу, можна скористатися наступними методами:

Таємний таппінг. Ця вправа виконується на подушечках пальців обох рук. По черзі натискайте великим пальцем на кожну фалангу інших пальців. Це стимулює нервові закінчення, які пригнічують активність мигдалеподібного тіла - мозкового центру, відповідального за тривожність.

Метелик. Схрестіть долоні, зачепившись великими пальцями, щоб створити подобу метелика. Прикладіть долоні до грудей і ритмічно постукуйте по ключиці. Це створює внутрішні вібрації, які заспокоюють вас. Вправа допомагає знизити активність мигдалеподібного тіла та активувати префронтальну зону мозку, що сприяє адаптивному режиму роботи.

Протитривожне дихання. Ця техніка базується на дихальних вправах. Використовуйте будь-який квадратний чи прямокутний предмет перед собою. Супроводжуйте поглядом кожен кут предмета, рахуючи до чотирьох, під час вдиху та видиху. Це штучно уповільнює дихання, допомагаючи мозку зрозуміти, що ви у безпеці, і можна розслабитися. Виконуйте вправу під час сильної тривоги або 2-3 рази на день для профілактики.

Безпечне місце. Заплющте очі та уявіть собі безпечне місце, де вам комфортно. Відчуйте звуки, запахи, які асоціюються із цим місцем. Це допомагає відволіктися від поточних подій, але виконуйте цю вправу тільки у безпечних умовах.

Сканування тіла. Зосередьтеся на кожній частині свого тіла, починаючи від голови до п'ят. Відчуйте кожну клітинку, спостерігайте за тим, як ваші легені дихають. Це сприяє розвитку уваги і дозволяє краще відчувати свій стан.

Прогресивна м'язова релаксація. Ця техніка фокусується на роботі м'язів. Напружте всі м'язи тіла на максимально можливий час, а потім різко розслабте їх. Це допомагає м'язам ще більше розслабитися і зняти накопичений стрес.

Ці методи допоможуть зменшити рівень стресу у конкретний момент. Проте, якщо ви відчуваєте, що не можете самостійно впоратися з тривогою, зверніться по допомогу до близьких психологів або лікарів, які надають першу психологічну допомогу очно, або онлайн.

Навчалися розрізняти тривожність, як поширений стан, з яким багато людей стикаються протягом життя, особливо у стресових ситуаціях, таких як іспити, співбесіди, важливі рішення, або під час воєнних та критичних обставин. Прийшли до розуміння того, що періодична тривога є нормальною і важливою. А ось тривожні розлади, які характеризуються надмірним і інтенсивним занепокоєнням без об'єктивних причин, потребують уваги.

Симптоми тривоги включають:

- почуття неспокою, напруги або нервозності;

- відчуття небезпеки, паніки або приреченості;

- прискорене серцебиття та дихання;

- пітливість та тремтіння;

- слабкість або втома;

- проблеми з концентрацією уваги чи думок;

- проблеми зі сном;

- проблеми зі шлунково-кишковим трактом;

- нездатність контролювати хвилювання;

- бажання уникати речей, що спричиняють тривогу.

Коли звертатися до лікаря: якщо тривога часто виникає і заважає роботі чи повсякденному життю; коли важко контролювати страх або занепокоєння; якщо відчуваєте депресію, маєте проблеми з алкоголем чи наркотиками, або інші проблеми з психічним здоров'ям, що супроводжуються тривогою; у разі суїцидальних думок або поведінки - негайно зверніться за невідкладною допомогою!

Під час ресурсних зустрічей навчаємося, що потрібно не ігнорувати ці симптоми, особливо якщо вони не зникають або погіршуються. Адже, своєчасна допомога є важливою для збереження вашого ментального здоров'я. У воєнний час фізичне та психічне здоров'я є ключовим для подолання труднощів та відновлення нашої країни.

Напрацювали поради щодо зменшення стресу та полегшення паніки будуть корисні і актуальні в ситуаціях невизначеності або кризи:

1. Контролюйте те, що можете: зосередьтеся на аспектах вашого життя, які ви можете контролювати. Це може допомогти зменшити почуття безсилля.

2. Балансований підхід до новин:  стежте за новинами для інформованості, але уникайте надмірного споживання інформації, що може підвищити рівень стресу та тривоги.

3. Правильне харчування: здорове харчування має безпосередній вплив на психічне здоров'я та функціонування мозку.

4. Дотримання режиму сну: якісний сон важливий для відновлення імунітету та психічного здоров'я, особливо під час кризових ситуацій.

5. Фізична активність: регулярні фізичні вправи допомагають знизити рівень стресу та покращують настрій завдяки виробленню ендорфінів.

6. Зв'язок із близькими: підтримання контакту з родиною та друзями може зміцнити почуття безпеки та емоційної підтримки.

7. Допомога іншим:  волонтерство та допомога іншим може дати відчуття контролю над ситуацією.

Рекомендації  для підвищення психологічної безпеки освітнього середовища:

1. Створювати доброзичливий, з місією турботи, мікроклімат у колективі, застосовуючи «педагогіку серця».

2. Вивчати й творчо застосувати методи позитивної психології в освітньому процесі, організовувати  різноманітні навчання.

3. Залучати до активності усіх без виключення учасників освітнього простору у проєктну діяльність, метою якої є покращення світу.

Матеріал  підготувала  практичний  психолог Юлія ВІННІЧУК