Які вимоги до ігор соціально-громадянського змісту? Консультація для педагогічних працівників

Соціально-громадянська компетентність - це здатність дитини виявляти особистісні якості, соціальні почуття, любов до Батьківщини, готовність до посильної участі в соціальних подіях, що відбуваються в дитячих осередках, громаді, суспільстві та спрямовані на поліпшення соціального життя.

Чеський письменник Юліус Фучик влучно зазначив, що гра дітей - дзеркало суспільства. Діти відображають життя суспільства в сюжеті та правилах, у взаєминах одне з одним, в ігрових діях, діалогах та репліках.  

Під час гри вони навчаються:

  • виражати згоду та незгоду, висловлювати свою думку;
  • оцінювати погляди інших, приймати їхні пропозиції та поважати права;
  • контактувати, емоційно реагувати активно діяти;
  • вибачатися та пробачати;
  • розробляти правила, дотримуватися їх, бути відповідальними.

А також гра дозволяє опановувати нові соціальні ролі, ознайомлюватися з морально-етичними нормами поведінки та налагоджувати взаємодію з однолітками.

Вимоги до змісту

Щоб виховати майбутнього громадянина, важливо пропонувати дітям ігри, спрямовані на розвиток усіх складових соціально-громадянської компетентності, емоційно-ціннісного ставлення, знань і навичок.

Завдання, що мають розв'язувати такі ігри:

Емоційно-ціннісне ставлення

Знання

Навички

Формувати особистісні якості - самостійність, відповідальність, працелюбність,  лідерство, спостережливість, ініціативність, креативність тощо.

Розвивати емпатію - здатність співпереживати та співчувати, керувати власними емоціями та виражати почуття.

Заохочувати взаємодіяти з однолітками, брати активну участь у колективних іграх, поважати партнерів, їхні права та бажання усамітнитися.

Збагачувати уявлення дітей про себе, свою сім'ю, дитячий садок, Батьківщину.

Ознайомлювати зі звичаями і традиціями сім'ї, українського народу, українськими народними іграшками й іграми, культурними традиціями інших народів.

Відтворювати сюжети народних казок, мультфільмів, емоції персонажів, приклади і поведінку позитивних героїв.

Формувати уявлення про правила поведінки, необхідність домовлятися й ділитися іграшками, можливість робити вибір і бути за нього відповідальним.

Формувати культуру поведінки, повагу до партнерів у творчих іграх.

Навчати відстоювати свою думку незалежно від думки інших, домовлятися, узгоджувати особисті потреби з потребами інших.

Вправляти в умінні робити власний вибір, аргументу-вати його та усвідомлювати наслідки; приймати рішення, поважати і приймати результати вибору більшості та поступатися за потреби.

Спонукати відтворювати в ігровій діяльності засвоєні уявлення про систему соціальних взаємин з оточенням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Особливості організації

На четвертому році життя істотно змінюється характер і зміст діяльності дитини. Спільні ігри починають переважати над індивідуальними, проте гра триває недовго. Емоції імпульсивно виникають і швидко минають. Формуються моральні якості: діти починають розуміти, що можна, а чого не треба робити. Тож у цьому віці потрібно пропонувати ігри, які сприяють розвитку соціальної взаємодії, формуватимуть елементарні уявлення про доброту, чуйність і взаємодопомогу.

Один із показників успішної соціалізації молодших дошкільників - це поява сюжетно-рольової гри, яка допомагає моделювати взаємини між людьми та спонукає об'єднуватися в ігрові підгрупи. Психологи стверджують, що саме в сюжетно-рольових іграх у дітей формується довільна поведінка, вони навчаються дослуховуватись одне до одного та спільно планувати діяльність.

Для старших дошкільників окрім сюжету важливими стають правила, які необхідно виконувати згідно з певною роллю. Саме правила гри допомагають їм регулювати взаємини.

Отже, за допомогою ігор соціально-громадянського змісту дошкільники легко та природно опановують навички взаємодії одне з одним та суспільством. Ігри допомагають їм засвоїти соціальні правила та норми, орієнтуватись у своїх правилах та обов'язках. Також діти навчаються приймати вимоги соціальної групи  та домовлятися, але водночас відстоювати власну думку.

      Підготувала вихователь Ольга МАЛЮТІНА

Використані джерела:

1.    Виховуємо соціально компетентного громадянина у грі». О. Косенчук, Л. Куземко. Ж-л «Вихователь методист ДНЗ» №6, 2021 р.