Які вимоги до ігор соціально-громадянського змісту? Консультація для педагогічних працівників
Соціально-громадянська компетентність - це здатність дитини виявляти особистісні якості, соціальні почуття, любов до Батьківщини, готовність до посильної участі в соціальних подіях, що відбуваються в дитячих осередках, громаді, суспільстві та спрямовані на поліпшення соціального життя.
Чеський письменник Юліус Фучик влучно зазначив, що гра дітей - дзеркало суспільства. Діти відображають життя суспільства в сюжеті та правилах, у взаєминах одне з одним, в ігрових діях, діалогах та репліках.
Під час гри вони навчаються:
- виражати згоду та незгоду, висловлювати свою думку;
- оцінювати погляди інших, приймати їхні пропозиції та поважати права;
- контактувати, емоційно реагувати активно діяти;
- вибачатися та пробачати;
- розробляти правила, дотримуватися їх, бути відповідальними.
А також гра дозволяє опановувати нові соціальні ролі, ознайомлюватися з морально-етичними нормами поведінки та налагоджувати взаємодію з однолітками.
Вимоги до змісту
Щоб виховати майбутнього громадянина, важливо пропонувати дітям ігри, спрямовані на розвиток усіх складових соціально-громадянської компетентності, емоційно-ціннісного ставлення, знань і навичок.
Завдання, що мають розв'язувати такі ігри:
Емоційно-ціннісне ставлення |
Знання |
Навички |
Формувати особистісні якості - самостійність, відповідальність, працелюбність, лідерство, спостережливість, ініціативність, креативність тощо. Розвивати емпатію - здатність співпереживати та співчувати, керувати власними емоціями та виражати почуття. Заохочувати взаємодіяти з однолітками, брати активну участь у колективних іграх, поважати партнерів, їхні права та бажання усамітнитися. |
Збагачувати уявлення дітей про себе, свою сім'ю, дитячий садок, Батьківщину. Ознайомлювати зі звичаями і традиціями сім'ї, українського народу, українськими народними іграшками й іграми, культурними традиціями інших народів. Відтворювати сюжети народних казок, мультфільмів, емоції персонажів, приклади і поведінку позитивних героїв. Формувати уявлення про правила поведінки, необхідність домовлятися й ділитися іграшками, можливість робити вибір і бути за нього відповідальним. |
Формувати культуру поведінки, повагу до партнерів у творчих іграх. Навчати відстоювати свою думку незалежно від думки інших, домовлятися, узгоджувати особисті потреби з потребами інших. Вправляти в умінні робити власний вибір, аргументу-вати його та усвідомлювати наслідки; приймати рішення, поважати і приймати результати вибору більшості та поступатися за потреби. Спонукати відтворювати в ігровій діяльності засвоєні уявлення про систему соціальних взаємин з оточенням. |
Особливості організації
На четвертому році життя істотно змінюється характер і зміст діяльності дитини. Спільні ігри починають переважати над індивідуальними, проте гра триває недовго. Емоції імпульсивно виникають і швидко минають. Формуються моральні якості: діти починають розуміти, що можна, а чого не треба робити. Тож у цьому віці потрібно пропонувати ігри, які сприяють розвитку соціальної взаємодії, формуватимуть елементарні уявлення про доброту, чуйність і взаємодопомогу.
Один із показників успішної соціалізації молодших дошкільників - це поява сюжетно-рольової гри, яка допомагає моделювати взаємини між людьми та спонукає об'єднуватися в ігрові підгрупи. Психологи стверджують, що саме в сюжетно-рольових іграх у дітей формується довільна поведінка, вони навчаються дослуховуватись одне до одного та спільно планувати діяльність.
Для старших дошкільників окрім сюжету важливими стають правила, які необхідно виконувати згідно з певною роллю. Саме правила гри допомагають їм регулювати взаємини.
Отже, за допомогою ігор соціально-громадянського змісту дошкільники легко та природно опановують навички взаємодії одне з одним та суспільством. Ігри допомагають їм засвоїти соціальні правила та норми, орієнтуватись у своїх правилах та обов'язках. Також діти навчаються приймати вимоги соціальної групи та домовлятися, але водночас відстоювати власну думку.
Підготувала вихователь Ольга МАЛЮТІНА
Використані джерела:
1. Виховуємо соціально компетентного громадянина у грі». О. Косенчук, Л. Куземко. Ж-л «Вихователь методист ДНЗ» №6, 2021 р.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів