Чому в умовах війни варто залучати дітей до гри. Консультація для педагогів
У звʼязку з війною на території України та виникненням складної соціально-політичної ситуації гостро актуальним стає питання щодо актуальності організації ігрового середовища у ЗДО, а саме під час війни. Коли у житті дітей трапляються психотравмуючі події, такі як війна - це болючий досвід, який непросто інтегрувати дитячій психіці, проте за належної підтримки багато дітей можуть впоратись із цим досвідом.
Гра - це «форма спілкування дітей», у якій діти відтворюють і переосмислюють накопичені образи, висловлюють свої емоції та почуття. Також завдяки грі діти можуть подолати негативні емоції через позитивне завершення ситуації, адже важливим елементом підтримки дітей під час воєнного стану є вміння педагогів організовувати та підтримувати дитячу гру, яка у свою чергу:
- дає дітям можливість усвідомити себе, свої сильні та слабкі сторони, труднощі та успіхи;
- проаналізувати зміни у відношенні до травмуючої ситуації;
- зменшити напругу та агресивну поведінку;
- відіграє важливу роль, як терапевтичну так і реабілітаційну, оскільки допомагає дітям відновити відчуття нормальності та радості;
- може допомогти відновити відчуття особистості, собівартості;
- допомогти зрозуміти дитині, що з нею трапилося та як діяти у майбутньому;
- пропонує дитині можливості залучитися до спільного досвіду, який допоможе адаптуватися до певної ситуації.
Ефективними іграми для дітей під час воєнного стану є: дихальні ігри та вправи; ігри з розвитку творчих здібностей з використанням нетрадиційних технік малювання (з підручних предметів); корекційні ігри для зниження рівня тривожності; ігри, спрямовані на зменшення тривоги та страху; психогімнастичні вправи, психологічні ігри та вправи з метою повернення рівня безпеки, ігри-хороводи, музичні ігри-руханки...
Дуже важливим є вміння педагога організувати та підтримати дитячу гру: найперше, не переривати гру дітей, без вагомої потреби, по-друге, уміти чекати, коли діти самі запросять вас до спільної гри, по-третє, дозвольте дітям пізнавати світ і робити помилки, не пропонуйте готових рішень тієї чи іншої ситуації; по-четверте, уникайте оцінки, засудження чи порівняння з діями інших, дозвольте дітям розвивати навички у своєму темпі.
Отже, дитячі ігри займають одне із провідних місць у соціальному формуванні дитини та є досить важливими в умовах війни для зняття емоційної напруги.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Ігри під час війни: як допомогти дитині почуватися в безпеці. URL: https://biloruska.foundation/ihry-pid-chas-vijny-iak-dopomohty-dytynipochuvatysia-v-bezpetsi.
2. Столяр М. Чому в умовах війни важливо залучати дітей до гри. Підтримка дитячої гри в умовах війни: практичні рекомендації вихователям закладів дошкільної освіти. ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти. 2023.С 47-48.
3. Журавко Т. Ігри під час війни для дітей дошкільного віку. НАУКА, ОСВІТА.МОЛОДЬ. 2023. С. 125-126. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/stud_konferenzia/2023/1/42.pdf
Підготувала вихователь Світлана ВЕРНЮК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів