Розваги дітей в укритті: цікаві форми роботи. Консультація-інструктаж для вихователів

Чи можна продовжувати освітній процес вже в укритті, якщо прозвучав сигнал повітряної тривоги під час занять? Однозначно - так. Але освітній процес в укритті має бути  дітям безпечним на фізичному,  емоційному та психологічному рівнях, при цьому  маємо врахувати бажання і їх можливості. Основне завдання педагогів, щоб діти відволіклися від тривоги та тривожного стану.

То чим же зайняти дітей в укритті?

Бізіборди та LEGO

Для дітей  дошкільного віку цікавим і корисним в укритті може стати організований центр ігор із сенсорики, ігри з використанням бізібордів. Доречно використовувати в роботі ігровий матеріал з наборів LEGO, кольорових цеглинок.

Рухливі ігри

Перебуваючи в укритті певний час, педагогам необхідно продумати рухову активність і в самостійній діяльності дітей також. У пригоді стануть рухливі ігри, які можна проводити в обмеженому просторі: «Стежинки туризму», «Мандри за скарбами». Потрібно лише заздалегідь продумати й розмістити інвентар. Щоб мотивувати й зацікавити дошкільників до рухової активності в обмеженому просторі, можна використовувати різноманітне нестандартне фізкультурне обладнання та інвентар. Педагоги можуть використати різноманітний залишковий матеріал, щоб виготовити яскраве й привабливе обладнання. Робити це можна разом з дітьми - це відволіче від тривоги, налаштує на творчість та бажання використовувати обладнання в іграх, позайматися з фізичними вправами. Виготовляючи обладнання, діти розвиватимуть м'язи рук і ніг, координацію рухів, прицільність, спритність, увагу.

Малювання та інша творчість

Головне, що мають зробити педагоги, - щоб в укритті діти не відчували страху й паніки. А що полюбляють діти? Творчість! Діти дошкільного віку люблять малювати, розмальовувати, ліпити, створювати різноманітні художні конструкції. І не лише на папері! Якщо є можливість, можна заклеїти плівкою чи шпалерами стіну в укритті, на якій діти малюватимуть фарбами чи крейдою.

Театралізована діяльність

Якщо в укритті достатньо простору, можна використати пересувну ширму для театралізованої діяльності. Перевтілюючись у персонажів лялькового театру, педагоги створять дошкільникам особливу атмосферу казковості. Така форма роботи надає можливість пробуджувати в дітей активність, фантазію, творчі здібності, розвивати комунікативні навички й пізнавальний інтерес, що буде відволікати від тривожності перебування в укритті. Не менш захопливою буде гра-драматизація чи лялькова вистава, яку діти старшої групи підготують і покажуть для дітей молодшої групи. А особливо якщо діти «купуватимуть» квитки на виставу, сідатимуть на спеціальні «театралізовані» стільчики, до зали заходитимуть, відгадавши загадку тощо. 

День без іграшок

Ефективною формою роботи з дітьми буде «Вільна гра, або День без іграшок». Спустившись в укриття, діти не побачили іграшок. Але зацікавилися стінами, стелею та підлогою. Чому? Бо педагоги скористалися технологією перетворення освітнього середовища «Стіни, стеля та підлога, що говорять». Потрібно використовувати такі елементи, що будуть цікавими для дітей під час перебування в укритті, розвивальними та створюватимуть у дітей бажання продовжувати свою діяльність протягом певного часу.

Технологія «халабудної педагогіки»

Технологія «халабудної педагогіки» допоможе створити особистий простір для дитини. «Халабуда» - це будиночок, створений із ковдр, відкритих парасольок, столів, завісок. Дитина, яка шукає затишку й захищеності, створює халабуду такою, якою уявляє. Важливе саме відчуття психологічної захищеності, ніж матеріал, з якого буде «виготовлений» імпровізований будиночок. Це може бути нещільний і прозорий матеріал, навіть стіни з картону або легкої тканини допомагають дитині відпочити від подій, емоцій, людей. Отже, збудована власноруч халабуда, а не куплений намет чи шатро - це скарб для дошкільників! Невичерпна дитяча фантазія породжує незліченні теми для ігор, пов'язаних із будиночком: це і хатинка для загадкового персонажа, і казкова рукавичка, і королівський палац. Нарешті, це просто будинок для дітей, які так люблять грати в сім'ю. Можна зробити й «переносний намет». Власне, це і не будиночок зовсім, а легке шатро, яке можна встановити в будь-якому куточку для усамітнення. Він займає мало місця, його легко встановлювати й згортати. Це лише кілька варіантів реалізації «халабудної педагогіки». Практики ж мають можливість використовувати набагато більше проте мають завжди пам'ятати, що особистий простір дитини - у пріоритеті

Підготувала вихователь Бернацька Галина

Використані джерела:

1.    Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році (лист МОН від 21.08.2023 № 1/12490-23)

2.    Оксана Гура. Чим зайняти дітей в укритті: сім ефективних форм роботи. Ж-л «Практика управління дошкільним закладом» № 09/2023

3.    Інтернетресурси