Психологічні аспекти організації освітнього процесу в дитячому садку
Практичний психолог приймає безпосередню участь у створенні психологічно комфортного середовища для розвитку дитини дошкільного віку.
Основні напрями модернізації освітнього процесу
В основу модернізації системи дошкільної освіти, з урахуванням демократизації, гуманізації, індивідуалізації освітнього процесу, покладено пріоритетність дошкільної ланки в єдиній національній системі неперервної освіти, а основним завданням визначено становлення і повноцінний розвиток життєвокомпетентної творчої особистості.
Демократизація освітнього процесу полягає в спрямованості на становлення особистості дитини, яка має стати рівноправним учасником цього процесу. Гуманізація освітнього процесу є сукупністю настанов, цінностей, що втілюються в ньому, вона передбачає формування в дитини творчих здібностей. Індивідуалізація освітнього процесу означає, що педагог має не просто взяти до уваги індивідуальні особливості ставлення дитини, а й забезпечити умови для її повноцінного розвитку. Саме це сприятиме становленню цілісної всебічно розвиненої особистості дитини дошкільного віку.
Створення психологічно комфортного середовища
Відповідальність за створення психологічно комфортного середовища для дитини в дитячому садку беруть на себе працівники закладу. Від того, наскільки комфортним буде перебування дитини в дитячому садку, від тих позитивних вражень та емоцій, які вона отримає, залежатимуть:
- рівень розкриття її потенційних можливостей;
- комунікативні особливості;
- ступінь довіри до дорослих.
Передусім працівники дитячого садка мають налагодити доброзичливі та відверті взаємини з батьками.
Робота з батьками
Фундамент особистісного зростання закладається у межах родинного виховання. Часто молоді батьки не готові до своєї відповідальної місії - бути батьками. Зростає кількість розлучених матерів, які самі виховують дитину. У таких сім'ях рідко складаються емоційно сприятливі умови для повноцінного розвитку особистості дитини. Таким батькам притаманна одна спільна риса - страх за майбутнє дитини, який передається і негативно позначається на формуванні її особистості.
Отже, завдання практичного психолога Квасилівського ДНЗ (ясла-садок) - працювати не лише з дітьми (з мовленнєвими, психічними, емоційними, поведінковими вадами дитини), а й з батьками. Потрібно допомогти батькам усвідомити необхідність створення умов, за яких дитина мала б можливість повноцінно розвиватися.
Дитина дошкільного віку потребує соціальної, психологічної та педагогічної підтримки. Щоб дорослий міг надати адекватну підтримку дитині, необхідно спиратися на її сильні сторони. Потрібно не акцентувати увагу на невдачах, варто демонструвати задоволеність дитиною.
Насамперед батьки мають розуміти, що дитячий садок не є замінником сім'ї та її виховних впливів. Лише спільна робота батьків і педагогів може забезпечити високу ефективність виховання та розвитку дитини.
Часто дитина приходить до дитячого садка неготовою до нових змін, не має достатніх для свого віку гігієнічних та побутових навичок, не розуміє елементарних поведінкових норм.
Щоб полегшити адаптацію дитини до нових умов перебування та заздалегідь попередити батьків, які зміни очікують на їхню дитину, проводимо батьківські збори для батьків дітей-новачків та оглядові екскурсії до груп раннього віку. Під час таких зустрічей завідувач, вихователь-методист, старша сестра медична, практичний психолог, вихователі та спеціалісти розповідають батькам про умови перебування, вимоги до вмінь, навичок дітей та психологічну підготовку до вступу в дитячий садок, відповідають на проблемні запитання батьків.
Робота з педагогами
В нашому дошкільному закладі постійно створюються сприятливі умови для підвищення професійного рівня педагогів, оскільки сьогодення ставить нові вимоги до освітнього процесу загалом і до кожного педагога зокрема.
Адміністрація та психологічна служба закладу надають педагогам методичну та психологічну підтримку. Від рівня розвитку емоційної сфери у дорослих насамперед залежить успішність взаємодії дитини з оточенням, ефективність її соціального розвитку, соціалізації.
Причинами порушень розвитку особистості вважаємо:
- реакція на несприятливу соціальну ситуацію розвитку;
- розлад у системі сімейних взаємин тощо.
Педагоги мають уміти відрізняти порушення розвитку дитини, що виникають як реакція на дефекти у сфері функціонування центральної нервової системи, від порушень, детермінованих соціумом. Не всі прояви дезадаптивної поведінки дитини пов'язані з порушеннями в її психічному розвитку. Деякі форми відхилень - результат неправильного виховання або реакції на психотравмувальну ситуацію.
Тому педагоги мають бути готовими до роботи з дітьми, які мають різний рівень розвитку, вади мовлення, порушення психологічного розвитку тощо. З-поміж форм психологічної просвітницької роботи практичного психолога з педагогами чільне місце посідають психолого-педагогічні читання, проблемні семінари, круглі столи, тренінгові заняття. Такі форми психологічної просвітницької роботи збагачують інтереси фахівців, їхні професійні потреби, дають змогу педагогам сформувати власне бачення важливих психологічних проблем.
Завдання педагогів - створити умови для реалізації закладених у певному віці можливостей дитини, її емоційного світу та становлення як особистості, зокрема:
- забезпечити умови для розкриття природних механізмів розвитку дитини;
- запобігти виникненню вад у розвитку дитини, мінімізувати їхні наслідки, якщо певні вади вже наявні;
- пробуджувати самостійність у дитини, намагаючись не керувати нею, не обмежувати чи пригнічувати.
Педагогам варто так організовувати свою роботу, щоб, не відступаючи від мети заняття, вони мали можливість варіювати матеріал, завдання, час, місце проведення організованої навчальної діяльності з дітьми.
Робота з дітьми
Основне завдання нашого дитячого садка - створити умови для максимального розкриття індивідуального потенціалу кожної дитини. Дитина має стати суб'єктом своєї життєдіяльності, повірити у власні сили, навчитися бути успішною. Це значно полегшить її перехід із дитячого садка до школи, збереже інтерес до пізнання та розвине його в умовах шкільного навчання.
Розвивальну роботу з дітьми дошкільного віку проводимо індивідуально або з малими підгрупами (6-10 дітей). Розвивальна робота з дітьми дошкільного віку спрямована на:
- розвиток пізнавальних, емоційно-вольових процесів та мовлення;
- формування соціальних норм поведінки;
- стимулювання пізнавального інтересу та опанування навичок дослідження, експериментування.
Розвивальна робота щодо пізнавальної сфери розширює понятійний апарат дитини, навчає її розв'язувати різні завдання на рівні уявлень, образів, стимулює становлення творчої уяви, формує розумові операції - аналіз, синтез, порівняння, узагальнення тощо.
Робота з підгрупами дає можливість нам використовувати індивідуальний підхід до кожної дитини. Урахування індивідуальних особливостей - це пристосування прийомів, методів і форм педагогічного впливу до індивідуальних особливостей дитини задля забезпечення достатнього рівня розвитку особистості. Це дає нам змогу визначити доцільний спосіб організації виховної діяльності щодо кожної дитини.
Отже, діяльність практичного психолога щодо створення психологічно комфортного середовища передбачає як розвивальну роботу з дітьми, так і психологічну просвітницьку роботу з батьками та педагогами задля забезпечення всебічної підтримки дитини дошкільного віку під час її адаптації до умов дитячого садка.
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів