Як навчати дошкільників правил безпечної поведінки у побуті? Консультація для вихователів та батьків
Малюк за своїми фізіологічними особливостями не може самостійно визначити усю міру небезпеки. Тому на дорослу людину покладена місія захисту своєї дитини. Дітям потрібно розумно допомагати уникати пошкоджень, адже неможливо весь час водити їх за руку, утримувати біля себе. Необхідно виховувати звичку правильно користуватися предметами побуту, адже статистика свідчить, що з кожним роком кількість травм побутового характеру лише зростає.
Отож, насамперед важливо сформувати у дітей певний обсяг знань і вмінь, щодо безпечної поведінки у побуті, зокрема:
- дотримуватися правил безпеки перебуваючи вдома, в закладі дошкільної освіти тощо;
- швидко зреагувати, до кого можна звернутися у випадку надзвичайної ситуації;
- викликати за потреби службу допомоги;
- знати алгоритм дій, щоб не нашкодити собі під час даних ситуацій.
Проте дані завдання реалізуються лише тоді, коли дії дитини будуть свідомими й розумними, адже дітям складно усвідомити й запам'ятати правила, які вводять для них дорослі. Натомість їм простіше керуватися тими правилами, які вони виробили та прийняли самостійно. Тому не потрібно нав'язувати малечі правила та заборони, а потрібно виробляти їх спільно з дітьми під час партнерської взаємодії ЗДО та сім'ї.
Формувати навички безпечної поведінки дітей можна різними способами, зокрема:
- читати художню літературу;
- організовувати бесіди на дану тематику;
- розглядати картини;
- грати дидактичні ігри;
- переглядати відео;
- використовувати мультфільми та організовувати бесіди за їхнім змістом;
- моделювати життєві ситуації тощо.
Найбільш ефективним є використання проблемних ситуацій, адже саме завдяки ним діти вчаться використовувати свої знання на практиці. Наприклад: Мама Максима пішла до магазину, а хлопчик залишився вдома дивитися мультик. Раптом з телевізора пішов дим. Максим деякий час дивився, як дим застилає кімнату, а потім злякався і сховався у своїх кімнаті. Проаналізуйте дії хлопчика: Чи правильно він вчинив? Як би ви поводилися в такій ситуації?
Проблемні ситуації можна використовувати, як самостійну форму роботи, зокрема реалізовуючи такі теми: «Небезпечні іграшки», «Вогонь - друг чи ворог?», «Ліки - не цукерки», «Як викликати службу допомоги?» тощо.
Тому, навчити дітей дошкільного віку основам безпечної поведінки означає- сформувати у них усвідомлене ставлення до поведінки, засвоєння системи знань про безпечну поведінку, знання правил поведінки в небезпечних ситуаціях. Для усвідомлення дитиною характеру власної поведінки необхідні знання про джерела небезпек і правила безпечної поведінки, а також наявність емоційно-ціннісних орієнтацій на уникнення небезпек.
Отже, дитина має знати, що не можна:
- відчиняти двері незнайомим особам;
- не використовувати газові або електроприлади без дозволу та нагляду дорослого;
- відкривати невідомі ємкості та куштувати їх;
- використовувати без нагляду дорослих ножі, цвяхи, голки, ліки тощо.
Дитина має вміти:
- викликати служби надзвичайних ситуацій 101, 102, 103, 104 (пожежно-рятувальну службу, поліцію, швидку допомогу, газосу службу);
- користуватися телефоном, щоб зателефонувати батькам;
- залишити приміщення, якщо щось загрожує її життю.
Аналізуючи все вище перераховане можна сказати, що життя потребує від наших дітей вміння орієнтуватись і знаходити вихід з непередбачених ситуацій. Чим менше у дитини знань, тим більше небезпеки з боку оточуючого середовища, тому дуже важливо постійно навчати малюків правил безпечної поведінки у побуті.
Підготувала вихователь Тетяна РУДЯК з використанням інтернет-ресурсу.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів