ЯК НАВЧИТИ ДОШКІЛЬНИКІВ МІННОЇ БЕЗПЕКИ? Консультація для педагогічних працівників та батьків

Важливою складовою виховання дітей є навчання основам безпечної життєдіяльності, яке  привчає дитину цінувати та берегти власне життя і життя оточуючих, уникати потенційно небезпечних ситуацій, а у разі їх виникнення -  вміти діяти впевнено та правильно, надаючи допомогу собі  чи  іншим. Чим менше у дитини знань, тим більше небезпеки з боку оточуючого середовища.

На територіях нашої країни, де велись активні бойові дії, масово знаходять міни, снаряди та нерозірвані боєприпаси. Натрапити на них можна будь-де: у лісі, в полі, на дорозі, на дитячих майданчиках.  Ми, дорослі, постійно повинні дбати про свою безпеку та безпеку своїх дітей. Ми повинні вміти розпізнавати вибухонебезпечні предмети і знати, як правильно поводитися з ними. Цього ж треба навчати і наших дітей.  

Як потрібно почати розмову з дитиною? Важливо вибрати  час, коли дитина не зайнята грою чи мультфільмом. Потрібно обрати місце, де дитині і вам  буде зручно і безпечно. Чим складніша розмова чи тема, тим безпечнішим має бути середовище, яке вас оточує, повільнішим темп розмови, і ми - уважніші до реакції, зміни настрою, запитань дитини.

Варто сказати дитині, що зараз ми самі вивчаємо щось абсолютно нове і дуже важливе, і попросіть дитину допомогти нам запам'ятати цю інформацію. Нагадайте, що зараз всі ми допомагаємо нашій армії. Ворог може завдавати шкоди, навіть, коли ми не бачимо його поруч. Ми зараз у безпеці, але нам важливо бути пильними та уважними і допомагати і собі та іншим.

Ти знаєш хто такий  песик Патрон?  Чим він займається? Він допомагає знаходити вибухонебезпечні предмети. Вибухонебезпечні - це коли існує небезпека від вибуху. Уяви, що ми проходимо підготовку разом із песиком Патроном. Запитайте дитину, на що їй схожий цей предмет. Відповіді можуть бути найрізноманітніші. Вислухайте відповідь дитини, а потім самі додайте, що цей предмет називається «міна» і вона дуже небезпечна. У ній захований механізм, що вибухає. Коли ви показуєте картинку, якщо дитина намагається торкнутись самого зображення вибухонебезпечного предмета, скажіть їй про те, що ні в якому разі, навіть на картинці ми не повинні торкатися цього предмета.

Спостерігайте за реакцією дитини, якщо ви бачите, що її настрій чи поза змінилися, дитина напружились, потрібно дитину обійняти, сказати їй про те, що: «Ми  з тобою зараз у безпеці. І будемо в безпеці. Ми вивчимо, як правильно поводитися з вибухонебезпечними предметами, щоб наше життя було веселими і безпечними». Також можна сказати дитині про те, що зараз - війна, і під час війни є  нові правила поведінки, яких потрібно дотримуватися, бути уважними і пильними.

Важливою також є розповідь для дитини про те, де можуть знаходитись вибухонебезпечні предмети. Вони можуть сховатися у траві, кущах, під древами, біля будинків та парканів, можуть бути прикріплені до стовбурів дерев чи причаїтись у лісах, парках чи дитячих майданчиках у тих містах, де велись бойові дії.

Варто запропонувати дитині вивчити разом головне правило про те, як поводитися з вибухонебезпечними предметами - «Якщо ти побачиш якийсь невідомий предмет - не підходь, не чіпай, обережно відійди назад і повідомляй про знахідку когось із дорослих. Дорослі зателефонують за номером 101 і рятувальники неодмінно приїдуть, щоб знешкодити предмет і знову зроблять це місце безпечним для людей». Запропонуйте дитині повторити декілька разів разом такі слова: «Не підходь! Не чіпай! Повідомляй чи телефонуй!».

Для того, щоб дитина краще засвоїла таку інформацію, не лякаючи дитину, можна використовувати розмальовки, комікси, відео, мультики. Наприклад:

Дуже важливо пам'ятати - від складної інформації діти швидко втомлюються, тому не варто такі розмови робити довгими.

Коли ви закінчуєте розмову, щоб зняти напругу, якщо вона виникне, можна ще раз подивитись фото та мультик песика Патрона, уявити, що ви перетворюєтесь на песиків. Почухати дитину за вушком. А потім «перетворитись» знов на людей - і запропонувати дитині когось навчити цим правилам - тата, бабусю чи улюблену іграшку. 

Використані джерела

1. https://www.unicef.org/ukraine/stories/mine-safety-rules-for-children

2. https://vseosvita.ua/library/konsultacia-dla-batkiv-bezpeka-vasoi-ditini-518272.html

Підготувала вихователь Ольга КРУГЛИК