СТРАТЕГІЯ створення безпечного освітнього середовища у Квасилівському ЗДО

Квасилівський заклад дошкільної освіти                       ЗАТВЕРДЖЕНО

(ясла-садок) Рівненської міської ради           Наказ директора від _______ № ___

СТРАТЕГІЯ 

створення безпечного освітнього середовища у Квасилівському закладі дошкільної освіти (ясла-садок)

Рівненської міської ради

ЗМІСТ

І. Загальні положення

ІІ. Аналіз сучасного стану розбудови безпечного освітнього середовища у Квасилівському закладі дошкільної освіти (ясла-садок)

-  Територія та укриття в ЗДО

-  Безпечний освітній процес

- Психологічна служба та перша психологічна допомога

- Запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу

- Інклюзивний, безпечний, розвивальний, мотивуючий освітній простір

- Безпечне харчування та медичне обслуговування

- Інформаційна безпека

ІІІ. Мета, основні завдання, напрями Стратегії та їх реалізація за стратегічними цілями

Стратегічна ціль 1. Формування здоров'язбережувальної компетентності здобувачів дошкільної освіти та сталих навичок безпечної поведінки у надзвичайних ситуаціях

Стратегічна ціль 2. Створення безпечних умов організації освітнього процесу у ЗДО

Стратегічна ціль 3. Розбудова здорового харчування, формування культури харчування і правильних харчових звичок, забезпечення якісного медичного обслуговування у ЗДО

Стратегічна ціль 4. Забезпечення ефективного психологічного супроводу під час освітнього процесу

Стратегічна ціль 5. Підвищення професійного рівня працівників з питань безпеки

ІV. Очікувані результати реалізації Стратегії створення безпечного освітнього середовища у ЗДО

V. Реалізація та моніторинг виконання Стратегії

VI. Фінансове забезпечення реалізації Стратегії

І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ 

Проблема безпеки закладів дошкільної освіти та забезпечення рівних, належних і безпечних умов здобуття освіти та організації безпечного освітнього середовища є особливо актуальною у зв'язку з військовою агресією росії проти України. Під час військових дій та ще тривалий час після їх закінчення заклади дошкільної освіти в Україні працюватимуть у нових для себе вимогах до безпечного освітнього середовища.

Створити безпечне освітнє середовище - одне з першочергових завдань закладу освіти, виконання якого має реалізувати право на безпечні та нешкідливі умови розвитку, навчання і виховання в умовах війни. Цим мають займатися спільними зусиллями керівник закладу освіти, педагогічні працівники, батьки вихованців, громадськість. До того ж, їм важливо опанувати основні правила безпечної поведінки та навчити цього дітей.

Війна негативно впливає на організацію освітнього процесу у закладі дошкільної освіти (далі - ЗДО) і це зумовлює потребу у гнучкій трансформації освітньої діяльності на період дії воєнного стану. Постає нагальна необхідність убезпечення учасників освітнього процесу. Тому в умовах воєнного стану створення безпечного освітнього середовища у ЗДО є одним із першочергових завдань. Перш за все, безпечними мають бути будівлі закладу. У кожному закладі освіти потрібне укриття чи інші приміщення, де можна перебувати під час повітряних тривог для зменшення ризиків. Якщо такі приміщення не обладнані, то керівник має ініціювати перед засновником зміни до фінансування закладу. 

 У ЗДО керівники мають подбати про переривання занять чи інших активностей дітей у разі оголошення повітряної тривоги або інших сигналів небезпеки та скерування усіх присутніх у закладі в укриття. Там, у безпечніших умовах заняття можна буде продовжити.

У закладі має бути розроблений дієвий, чіткий алгоритм про те, хто, де, як і коли має ховатися, як здійснювати евакуацію дітей, як діяти у разі обстрілів, під час оголошення повітряної тривоги тощо. Усі в закладі - і працівники, і діти - мають знати цей алгоритм дій та чітко дотримуватися. Важливо інформувати про такі правила і батьків вихованців - це зменшить їхнє хвилювання, адже близькі мають чітко розуміти, де їхні діти та як дізнатися, що вони у безпеці.

Проте наявність укриття - це лише частина тієї безпеки дітей, яку має організувати керівник. Крім того, поруч із дитиною мають бути безпечні дорослі - персонал закладу, її батьки. Адже безпека дитини - це широке поняття, яке можна описати формулою:  Безпечне місце + Безпечний дорослий = Дитина у безпеці.

Безпечне місце:

-  прогнозоване для дитини - вона має повну інформацію, що з нею буде відбуватися, хто там буде і яка роль присутніх; так само дитина розуміє, що чекають від неї, яких правил має дотримуватися;

-  максимально підготовлене для взаємодії - є меблі, що відповідають віку дитини, та додаткові предмети для заняття за інтересами (олівці, папір, іграшки тощо);

-  тут не відбувається жодного насильства над дитиною;

-  тут фізично безпечно для дитини.

 Безпечний дорослий:

- знає та враховує вікові й індивідуальні особливості дитини, а також її психологічний стан;

- взаємодіє з дитиною «на рівних»;

- уміє розпізнавати потреби дитини та забезпечує захист прав та інтересів дитини;

-ставиться доброзичливо до дитини та проявляє емпатію (розуміння того, що відчуває дитина під час розповіді про надзвичайну ситуацію, насильство; відчуття вібрації емоції, з якою дитина розповідає; розуміння потреб дитини).

Дитина у безпеці:

- відчуває себе захищеною та перебуває у стані спокою;

- має контроль над власним життям - розуміє, що відбуватиметься, до кого може звернутися по допомогу, здатна диференціювати власні емоції та відтворювати події, що відбувалися з нею раніше;

- має уважну та турботливу дорослу людину поруч;

- не має об'єктивних і суб'єктивних загроз.

Коли дитина відчує себе у безпеці, рівень її тривоги знижується. Батьки й педагогічні працівники мають навчати дітей безпечної поведінки та дій у разі виникнення загрози. Дитина лише тоді відчуватиме себе у безпеці, коли за нею буде доглядати та навчати безпечна доросла людина, коли житиме в безпечних стабільних умовах і коли знатиме, що таке безпечна поведінка, і вмітиме безпечно поводитися.

Стратегія розбудови/створення безпечного освітнього середовища у Квасилівському закладі дошкільної освіти (ясла-садок) Рівненської міської ради (далі - Стратегія) на основі аналізу сучасного стану освітнього середовища та забезпечення охорони життя і безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу визначає мету, стратегічні напрями та основні завдання діяльності закладу дошкільної освіти в умовах правового режиму воєнного стану.

Головною метою створення безпечного освітнього середовища у Квасилівському ЗДО є забезпечення рівних, належних і безпечних умов здобуття освіти та педагогічної діяльності, надання якісних освітніх послуг здобувачам дошкільної освіти, медичного обслуговування та харчування.

З огляду на необхідність створення безпечного освітнього середовища у ЗДО педагогічні та інші працівники повинні бути готові до здійснення заходів щодо захисту учасників освітнього процесу, особливо вихованців, зокрема укриття у захисних спорудах цивільного захисту та евакуаційних заходів, а також неухильного дотримання алгоритму дій під час сигналу повітряної тривоги.

Стратегія ґрунтується на тому, що здобувачі дошкільної освіти та інші учасники освітнього процесу потребують знань, умінь і навичок, способів мислення і ставлення, пов'язаних із:

-  створенням і підтримкою здорових і безпечних умов життя і діяльності як у повсякденному житті, так і на випадок надзвичайних ситуацій;

-  моделями безпечної та ненасильницької міжособистісної взаємодії з однолітками та дорослими у різних сферах життєдіяльності;

-  знаннями і навичками здорового, безпечного та раціонального харчування;

-  усвідомленням цінності життя та здоров'я, необхідності використання навиків сталого розвитку щодо знань та практичних умінь з охорони здоров'я та безпеки життєдіяльності у різних надзвичайних ситуаціях.

Стратегія розроблена на реалізацію Концепції безпеки закладів освіти (схвалена КМУ від 07 квітня 2023 р. № 301-р), у відповідності до Конвенції ООН про права дитини та Програми стратегічного розвитку Квасилівського ЗДО до 2027 року.

Прикріплені файли