Ефективні форми роботи з дітьми в укритті. Педагогічний діалог з вихователями
Більшість часу впровадження освітнього процесу в укритті має відбуватись індивідуалізовано і полягати у забезпеченні вихователем індивідуальної зони творчого розвитку дитини, що дозволяє їй на кожному етапі створювати освітню продукцію, спираючись на свої індивідуальні якості та здібності. В укритті діти мають знайти собі справу за інтересами: тихо гратися з друзями, малювати, писати, слухати казку чи цікаву розповідь, дивитися мультфільм по мобільному телефону, грати в шашки тощо. Під час періодів вільної гри їм необхідно забезпечувати вільний доступ до великої кількості матеріалів, іграшок та обладнання, у тому числі фізкультурного, яке вони можуть використовувати на власний розсуд.
Освітній процес в укритті має гарантувати дітям безпеку не лише фізичну, а й емоційну та психологічну. Діти мають відволікатися від тривоги та тривожного стану. Перш за все приміщення в укритті важливо розділити на гамірні та тихі осередки, має бути достатньо простору для організації різних видів діяльності, вільної гри та гри за інтересами. Яку ж освітню діяльність потрібно проводити з дітьми в укритті?
Пропонуються різні технології та форми роботи з дітьми, що стимулюють їхній пізнавальний розвиток та знижують рівень тривожності.
Рухливі ігри. Під час перебування в укритті певний період педагогам необхідно продумати рухову активність дітей. У пригоді стануть рухливі ігри, які можна проводити в обмеженому просторі: «Стежинки туризму», «Мандри за скарбами». Щоб зацікавити дошкільників до рухової активності в обмеженому просторі, можна використовувати різноманітне нестандартне фізкультурне обладнання та інвентар, різноманітний залишковий матеріал, щоб виготовити цікаве обладнання. Робити це можна разом з дітьми - це відволікає від тривоги, налаштовує на творчість та бажання використовувати обладнання в іграх, позайматися фізичними вправами. Виготовляючи обладнання, діти розвивають моторику рук і ніг, координацію рухів, спритність, увагу. Також можна використовувати музичні руханки, фізкультхвилинки, дихальні вправи, тілесні вправи, ігри з ліхтариками, ігри малої рухливості такі як: «Боулінг», «Лови м'яч», «Струмочок» тощо.
Театралізована діяльність. Для неї можна використати пересувну ширму. Така форма роботи надає можливість пробуджувати у дітей активність, фантазію, творчі здібності, розвивати комунікативні навички й пізнавальний інтерес, що буде відволікати від тривожності перебування в укритті. Не менш захопливою буде гра- драматизація, пальчиковий театр, театр тіней (особливо коли нестає світла в укритті) чи лялькова вистава, яку діти старшої групи підготують і покажуть для дітей молодшої групи. А особливо, якщо діти «купуватимуть» квитки на виставу, сідатимуть на спеціальні «театралізовані» стільчики, до зали заходитимуть, відгадавши загадку тощо.
«День без іграшок» - цікава форма роботи з дітьми без іграшок. Дітей можна зацікавити стінами, стелею та підлогою (технологія перетворення укриття «Стіни, стеля та підлога, що говорять») та ставити запитання за змістом зображення на стіні, стелі чи підлозі. Використати творчі запитання, які б спонукали дітей до розмірковувань, діалогу, полілогу. Найпростіший і економний спосіб - забити кілька цвяхів або прикріпити маленькі гачки, на які можна вішати зроблені з цупкого паперу плакати, прапорці, кульки або рамки, аркуші з текстом та працювати із ними: складати розповіді, будувати речення за змістом зображеного; вивчати вірш за допомогою мнемотехніки (мнемосмужок, мнемотаблиць) тощо. А також не менш цікаво буде пограти з дітьми у мовленнєві словесні ігри, наприклад: «П'ять слів», «Покажи слово», «Ланцюжок слів», «Веселі звуки», «Скажи ніжно та лагідно», «Слова-назви, слова-дії, слова-ознаки», «Скажи навпаки», «Закінчи речення», «Придумай слово на заданий звук», «Упіймай звук», «Який, яка, яке?», «Опиши предмет», «Що було б, якби...», «Якби я став президентом...» та ін.
Ефективною формою роботи в укритті може бути розгляд сюжетної картини (репродукції картини) з використанням методу «Входження у картину»: діти уявляють себе на місці героя картини, або ж переносяться уявно у картину і розповідають про свої відчуття та враження. Також можна запропонувати дітям перегляд відеозаняття чи пізнавального мультфільму.
Читання/розповідання казок із їх подальшим обговоренням теж ефективна форма роботи з дітьми в укритті, а також слухання колискових пісень та дитячих музичних творів, розігрування потішок та дражнилок, виконання улюблених пісень, відгадування загадок тощо.
На випадок вимкнення світла в укритті в арсеналі педагогів мають бути цікаві ігри з ліхтариками.
Ігри у шашки й шахи. Ці ігри можна урізноманітнювати, робити їх захопливими для дітей, використовуючи різні фігури й поля. Можна запропонувати для гри дошку, яку заздалегідь розкреслили на підлозі, а фігурами будуть діти, які надягнуть на голову паперові масочки у формі шах чи шашок. Ігрове поле для ігор можна виготовити і на спеціальних столах чи макетах, а фігурами можуть слугувати пластикові кришечки.
Окрім ігор у шахи та шашки ефективно використовувати і інші настільні ігри такі як: лото, мозаїка, пазли, кубики, сортери, різновиди конструкторів (дерев'яних, пластмасових та ін.).
Художньо-продуктивна діяльність. Діти дошкільного віку люблять малювати. Можна використати гру, наприклад, «Створимо спільний малюнок». Діти також можуть не просто розмальовувати, а спочатку відгадати загадку, а вже потім розмалювати те, хто що відгадав. Діти також люблять ліпити як з пластиліну, так і з кольорового тіста, наприклад: «Улюблену іграшку», «Улюблену тваринку», тому в укритті цією справою вони будуть займатися охоче. З пластиліну можуть створювати різноманітні художні конструкції, мультяшних героїв тощо.
Якщо є можливість, можна заклеїти плівкою чи шпалерами стіну в укритті, на якій діти зможуть малювати фарбами чи крейдою. Варто пам'ятати, що малювання і ліплення з пластиліну заспокоює і є особливо корисним для дітей, схильних до тривожності, капризів, депресій та неврозів.
Бізіборди та LEGO. Для дітей усіх вікових груп корисним в укритті може стати організований центр ігор із сенсорики, ігри з використанням бізібордів. Доречно використовувати у роботі ігровий матеріал з наборів LEGO або простих звичайних кольорових цеглинок.
Творчі ігри з використанням технології «халабудної педагогіки». «Халабуда» - це будиночок, створений із ковдр, відкритих парасольок, столів, завісок, яка допомагає створити особистий простір для дитини. Невичерпна дитяча фантазія породжує неабиякі теми для ігор, пов'язаних із будиночком: це і хатинка для мультиплікаційного персонажа, і казкова рукавичка, і королівський палац. Нарешті, це просто будинок для дітей, які так люблять грати у сім'ю.
Також можна зробити й «переносний намет», це і не є будиночок, а лише легке шатро, яке можна встановити у будь-якому куточку для усамітнення. Він займає мало місця, його легко встановлювати й згортати. В цьому ж куточку діти можуть розглядати та описувати сюжетні та предметні картинки; розігрувати діалог з уривків казочок знайомих їм літературних творів; розігрувати забавлянки, пальчикові ігри тощо.
Бесіди з дітьми українознавчого спрямування. Перебуваючи з дітьми в укритті, також існує благодатний ґрунт для того, щоб вкотре опрацьовувати з ними українознавчу тему: бесіди з дітьми допомагають активно включатися разом з вихованцями в її проживання - це найкраще, що нині можуть зробити вихователі для всієї країни. Нині важливо допомогти дітям осмислити, що вони як українці разом з дорослими захищають не лише свою землю, прекрасну українську природу, а й її славну історію, традиції та культуру. Це: знання про наші доблесні ЗСУ, народну й державну символіку, особливості побуту українського народу - житла, одягу, народних іграшок, українські народні ремесла, традиції українських свят тощо.
Ефективні форми роботи з дітьми, рекомендовані психологічною службою. Для створення позитивного настрою дітей в укритті психологічною службою рекомендуються такі форми роботи і технології як:
- терапія обіймами;
- арт-терапія (рвати папір з малюнками, а потім з уривків виготовити колаж);
- техніка «Як ти?»;
- «Коло безпеки» (за допомогою ниток, стрічок...)
- «Покажи емоцію»;
- вправи на розвиток пам'яті («Хто за ким стоїть?» тощо);
- казки психологічного змісту, наприклад: «Казка про радість», «Промінчик радості» тощо.
Ось саме такі або схожі форми, технології та психолого-педагогічні підходи до освітньої діяльності в укритті можуть відволікти дошкільнят від тривоги та стресу!
Далі проводиться діалог з педагогами з обміном досвідом
щодо проведення різних форм роботи освітньої роботи з дітьми в укритті
Використані джерела
1. Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році (лист МОН від 21.08.2023 № 1/12490-23)
2. Оксана Гура. Чим зайняти дітей в укритті: сім ефективних форм роботи. Ж-л «Практика управління дошкільним закладом» № 09/2023
3. Раїса Семенюк. Особливості організації освітньої діяльності дітей під час перебування в укритті. Методичні рекомендації для педагогічних працівників ЗДО. http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=2051
Підготувала вихователь Оксана КОРНІЙЧУК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів