Правове виховання дошкільників: що і як робити? Консультація для вихователів

З чого розпочати правову освіту дошкільників?  Дітям доступні лише перші загальні уявлення про свої права і обов'язки. Сформувати у дошкільників основи правосвідомості стихійно неможливо. Це тривалий систематичний процес, який потребує, щоб дитина була су'бєктом виховання. Вихователі мають сформувати у дітей елементарні знання про права і обов'язки й уміння  оцінювати задуми, вчинки, поведінку людей відповідно загальноприйнятих моральних норм. При цьому важливо, щоб діти « прожили» ці знання й набули відповідного досвіду. Оптимальна форма для цього - проєктна діяльність.

Якщо організувати протягом навчального року цикл проєктів, діти ознайомляться з власними правами  та  обов'язками і навчаться застосовувати набуті знання  у різних життєвих ситуаціях.

Приклади тем з правового виховання  

Тема

Орієнтовні завдання

Я та моє ім'я

- ознайомлювати з правом на ім'я

- формувати уявлення про значення імені у житті людини

-  розвивати соціальні навички

Ким я хочу бути

- ознайомлювати з правом на освіту

- розширювати знання дітей про професії

- виховувати повагу до праці інших

Я та мої

іграшки

-  ознайомлювати з правом на гру

- формувати уявлення про те, що неможливо мати стільки іграшок, скільки забажаєш

-  розвивати вміння вигадувати нові способи гри з наявними іграшками

Мій дім

- ознайомлювати з правом на житло

-  формувати дбайливе ставлення до свого помешкання, бажання піклуватися про нього, створювати затишок

- розвивати вміння дотримуватися порядку

Розпочинати ознайомлювати дітей з правами можна з будь-якого права, проте важливо дотримуватися системи і послідовності дій, щоб отримати бажаний результат.

                         Аналізуємо літературні тексти

Діти дошкільного віку не мають досвіду правових відносин, тому, щоб вони ліпше зрозуміли, що таке права і обов'язки, потрібно пояснювати їм на основі літературних творів. Майже  у кожній казці є персонажі, чиї права порушуються. І це права дитини або найслабшого персонажа. Наприклад, які права Зайчика порушені в українській народній казці «Зайчикова хатка»? (Це права на житло та захист від насилля).  Пропонуємо дітям пригадати, хто намагався допомогти Зайчику відстояти власні права, кому це вдалося. Наприкінці діти міркують, як Зайчик може уникнути порушення власних прав у майбутньому.

 Не потрібно обмежуватися лише аналізом відомих казок, можна складати разом з дітьми власні казки про права на гру та про обов'язок  складати іграшки.

Використовуємо ігри

Закріпити знання дітей про права та обов'язки допоможе дидактична гра. Вона містить дві мети: одна - навчальна,  друга - ігрова, приваблива для дитини. Використовуємо під час роботи традиційні дидактичні ігри, які допомагають систематизувати і узагальнювати знання дітей. Наприклад, «Я почну, а ти продовжуй»,  «Що спочатку, а що потім?», «Знайди пару», «Кому що потрібно?» тощо. Пропонуємо дітям ігри, у яких потрібно поміркувати, проаналізувати ситуацію, обґрунтувати свій вибір.

  Для того, щоб сформувати у дитини основи правосвідомості, потрібні не лише знання. Основа правової поведінки полягає в умінні дотримуватися правил, співпрацювати з іншими, домовлятися. Тому під час ознайомлення дітей з правами і обов'язками,  не  оминаємо рухливі ігри.  Вони вимагають від дитини певних вольових зусиль, необхідних для перемоги. Командні рухливі ігри допомагають формувати у дітей уміння взаємодіяти, допомагати один одному під час спільної діяльності тощо.

 Потрібно не лише ознайомлювати дітей з їхніми правами. Важливо формувати у них розуміння, що кожна людина живе поряд з іншими людьми, які мають рівні з нею права. Звертаймо увагу і на обов'язки дитини. Зокрема, діти мають розуміти, що важливо не лише захищати власні права, а й не порушувати права інших.

Ігри на закріплення знань старших дошкільників про права та обов'язки

Правові терези

Підготуйте для гри картки із символічними зображеннями прав і обов'язків дитини. Щоб дітям було простіше орієнтуватися, зробіть їх різного кольору. Наприклад, картки з правами - зелені, з  обов'язками - жовті.  Також підготуйте зображення терезів з двома чашами. Організуйте проблемну бесіду та поміркуйте разом з дітьми, чи добре, коли в людини є лише обов'язки і не має прав. А коли є лише права і немає обов'язків?  Відтак запропонуйте дітям «врівноважити» права та обов'язки за допомогою терезів. На одну чашу кладіть картку із зображенням певного права, а на другу добирають картку із зображенням обов'язку. Наприклад, право на гру - обов'язок складати іграшки.

Моральний світлофор

Роздайте дітям набори з трьох сигнальних карток відповідно до кольорів світлофора - червона, жовта, зелена. Пригадайте, що означає кожен сигнал світлофора. Відтак запропонуйте дітям оцінити дії персонажів казок, дитячих оповідань чи мультфільмів за допомогою сигнальних карток. Для цього почергово демонструйте дітям ілюстрації, а вони мають визначити, чи не порушує на них певний персонаж права інших, чи дотримує правил поведінки тощо. Відтак підняти відповідну картку: червону - персонаж порушує права інших, жовту - порушує правила поведінки, зелену - все робить правильно.

Що буде, якщо...

Організуйте гру-роздум, щоб навчити дітей передбачати наслідки власних вчинків. Спочатку запропонуйте дітям обговорити варіанти розвитку подій, якщо певний казковий персонаж не виконуватиме своїх обов'язків. Наприклад, що буде, якщо лікар Айболить відмовиться лікувати тварин. Відтак, запропонуйте дітям ситуації, наближені до життя. Приміром, що буде, якщо не прибирати іграшки, не доглядати за одягом, ображати одне одного тощо.  Для обговорення використовуйте не лише негативні приклади, а й позитивні: що буде, якщо допомагати батькам, ділитися з друзями іграшками тощо.

Які права порушено

Підготуйте ігрові картки з ілюстрацією до казок і мультфільмів, а також фішки із символічними зображеннями прав дитини.  Викладіть ігрову картку на стіл. Запропонуйте дітям пригадати сюжет казки чи мультфільму та проаналізувати, які права персонажів були порушені. Відтак покласти на ігрову картку з ілюстрацією відповідні фішки. Наприклад, для аналізування можна запропонувати дітям ілюстрації до казок:

- «Троє поросят» - право на житло, правоклад, для аналізування можна запропонувати дітям ілюстрації до казок: прав людини на недоторканність особистості;

- «Попелюшка» - право на відпочинок;

- «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно» - право на освіту тощо.

Права та обов'язки членів родини

Підготуйте ігрові поля, в центрі яких зображені члени родини - діти, мама, тато, бабуся, дідусь. Навколо зображення кожного члена родини зробіть клітинки для ігрових карток. Також підготуйте картки із зображенням знарядь праці кожного із дорослих, дитячих іграшок, предметів для навчання тощо. На окремих картках розмістіть схематичні зображення прав людини. Проведіть гру за прикладом лото. Ведучий дістає з мішечка картку із зображенням, а учасники гри з'ясовують, чиї обов'язки зображені на картці, й заповнюють ними відповідні клітинки на ігровому полі. Коли всі клітинки будуть заповнені, ведучий пропонує дітям доповнити ігрове поле картками з правами для кожного члена родини.

Так - ні

Підготуйте для гри сюжетні картинки двох типів: на перших продемонструйте ситуації, у яких дотримано права дитини; на других - ситуації, у яких права дитини порушено. Запропонуйте дітям обговорити кожну ситуацію, висловити власну думку щодо подій. Відтак позначити кожну картинку фішкою «так» або «ні». Також гру можна проводити з м'ячем. Ведучий називає певну ситуацію та кидає м'яч дитині: якщо в ситуації права не порушені, дитина ловить м'яч; якщо порушені - відбиває.

Використана література

1. Журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу». № 3-4/2022 

Підготувала вихователь Яремчук Валентина