Використання дидактичних ігор з розвитку сенсорних здібностей у сімейному вихованні. Порадник для батьків
Вітчизняна дошкільна дидактика, спираючись на сучасні психологічні дослідження, розглядає сенсорний розвиток як формування нових, таких, що не існували раніше, сенсорних процесів і властивостей за активного педагогічного впливу.
Метою сенсорного розвитку дітей є формування у них сенсорних здібностей. Сенсорні процеси в осіб з розвинутими сенсорними здібностями протікають дещо інакше, ніж з нерозвинутими. Ці відмінності зовні часто майже непомітні. Так, двоє дітей можуть ковзнути поглядом по тому самому предмету, а потім з'ясується, що лише в однієї дитини сформувалося повне і правильне уявлення про нього і вона одразу ж знайде цей предмет серед схожих. В іншої уявлення виходить дуже спотворене, неправильне. Чому? Тут має значення, як дитина розглядає предмет: як єдине ціле або хаотично фіксує очима окремі його деталі чи точки в середині.
Здібності, з одного боку, є умовою успішного виконання певного виду діяльності, а з іншого - розвиваються в процесі цієї діяльності. Незважаючи на тісний зв'язок знань і умінь із здібностями, їх слід розрізняти. Важливо не стільки, якою кількістю знань володіє дитина, скільки те, як вона ними володіє і як опановує нові. Знання та уміння, за певних способів набуття, - єдиний і ефективний шлях формування здібностей. Тому широке перенесення способів дій у нові умови дає змогу вважати, що саме формування таких узагальнених умінь повинно стати основою виховання сенсорних здібностей.
Спираючись на основні положення вітчизняних учених з цієї проблеми, була розроблена програма сенсорного розвитку дітей 3-4 років, дидактичних ігор та вправ.
В основу ігор покладено такі принципи:
- діяльність дітей повинна бути цікавою, мотивованою, продуктивною;
- завдання із сенсорного розвитку слід тісно пов'язувати з навколишнім життям;
- пропонуючи дитині завдання, потрібно дати їй змогу відшукати розв'язок самостійно;
- у процесі виконання ігор і вправ необхідно розвивати мову, пам'ять, мислення дітей;
- важливо врахувати індивідуальні особливості дітей і застосувати індивідуальний підхід до кожного.
Педагог Карр поділяє ігри на:
- сенсорні (для найменших дітей, які люблять, щоб іграшки були різнокольорові, щоб вони видавали різні музичні звуки - брязкальця, шарманки, скляні дощечки, труби, барабани тощо;
- моторні - біг, підскакування, боротьба, плавання тощо;
- психологічні - інтелектуальні й афективні: лото, доміно тощо.
Підготувала вихователь Галина ВЕРЕМА
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів