Перспективне та календарне планування освітньої роботи в ЗДО у літній період в умовах воєнного стану
Методичні рекомендації для вихователів
Діяльність закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану організовується залежно від конкретної ситуації та з урахуванням заходів і завдань, що визначені військово-цивільною адміністрацією та засновником.
Мета діяльності ЗДО у літній період - організація змістовного, різноманітного буття, оздоровлення дітей, забезпечення їх активного відпочинку в умовах ЗДО у літній період, дотримання безпеки життєдіяльності дітей, здорового способу життя в умовах воєнного стану.
Організовувати освітній процес у ЗДО в умовах воєнного стану слід відповідно до БКДО (2021) з урахуванням «Методичних рекомендацій до оновленого Базового компонента дошкільної освіти» (заклад повинен відповідати вимогам Стандарту і під час воєнного стану). Попри все, упродовж літнього періоду педагоги мають забезпечити якісне виконання завдань освітньої програми та БКДО.
Завдання педагогічного колективу ЗДО на літній період в умовах воєнного стану:
1. Оздоровчі завдання:
- створення оптимальних умов для зміцнення здоров'я вихованців, збереження їх життя в умовах воєнного стану в Україні та подальшого формування життєвої компетентності шляхом упровадження сучасних здоров'язбережувальних та здоров'яформувальних освітніх технологій;
- підвищення ефективності освітньої роботи з питань цивільного захисту (особистої безпеки) та безпеки життєдіяльності дітей;
- дотримання розпорядку дня з урахуванням чергування фізичних, психічних навантажень та відпочинку дітей, забезпечення максимального перебування їх на свіжому повітрі;
- оптимізація рухового режиму та самостійної ігрової діяльності дітей протягом дня як важливої складової фізичного розвитку дошкільників;
- забезпечення умов для загартування дитячого організму;
- організація збалансованого харчування та раціонального питного режиму.
2. Освітні завдання:
- продовження поглибленої роботи з цивільного захисту та безпеки життєдіяльності дошкільників;
- закріплення, уточнення, розширення знань, умінь і навичок, набутих вихованцями упродовж навчального року, та збагачення досвіду їх застосування у різних видах діяльності;
- спрямування освітньої роботи на інтеграцію різних видів діяльності, реалізацію особистісно орієнтованого підходу до дітей та комплексне вирішення освітніх завдань, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, освітньою програмою закладу;
- розвиток пізнавальних здібностей дошкільнят засобами ознайомлення дітей з природою влітку, використання епізодичних та довготривалих літніх спостережень, дослідницько-пошукової роботи з дошкільниками, художньої літератури;
- збагачення практичного досвіду дітей через залучення до різних специфічних видів дитячої діяльності: ігрової, рухової, пізнавальної, художньої, комунікативно-мовленнєвої, пошуково-дослідницької, трудової тощо;
- активізація взаємодії з батьками з питання забезпечення психоемоційного комфорту дитини в умовах ЗДО на початку нового навчального року.
Плануючи організацію освітнього процесу у літній період, слід забезпечити передусім:
- безпечне освітнє середовище;
- якісний психолого-педагогічний супровід (допомагати дітям долати негативні наслідки війни);
- тривале перебування дітей у природному середовищі із залученням усіх природних ресурсів (повітря, вода, сонце, пісок, рослини, природне довкілля...);
- посилення уваги до проведення загартовувальних процедур, системи фізкультурно-оздоровчих заходів з дітьми усіх вікових категорій; СИСТЕМА ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧОЇ РОБОТИ у Квасилівському закладі дошкільної освіти (ясла-садок)
- подовжений денний сон дітей.
Вихователь відображає освітню діяльність з дітьми у літній період у перспективному плані роботи на місяць та у календарному плані роботи на день/тиждень. При цьому педагоги можуть самостійно обирати зручну для себе форму графічного або текстового планування, яка має бути схвалена педагогічною радою ЗДО:
- за днями тижня і режимними моментами першої та другої половини дня;
- за видами діяльності чи ін.
Перспективне та календарне планування освітньої роботи у літній період здійснюють відповідно до тих самих вимог, що й упродовж навчального року, дотримуючись літнього режиму дня (РЕЖИМ ДНЯ на літній період-2024) та розкладу занять (РОЗКЛАД ЗАНЯТЬ на літній період-2024)
Перспективне планування передбачає:
- освітню діяльність дітей за тижневими освітніми блоками та темою дня (Плануємо роботу з дітьми влітку: орієнтовна тематика освітніх блоків на літо-2024);
- комплекси вправ ранкової гімнастики на 2 тижні (з ускладненнями на другому тижні);
- комплекси гімнастики пробудження після денного сну (на кожних 2 тижні);
- загартовувальні заходи із зазначенням назв процедур і норм загартування (відповідно до вікової категорії дітей та їх індивідуальних особливостей стану здоров'я)
- завдання щодо виховання культурно-гігієнічних навичок дітей (Формуємо культурно-гігієнічні навички дітей разом з батьками: 3-6-й роки життя. Пам'ятка);
- форми взаємодії з батьками (в режимі - офлайн, онлайн чи змішаному).
У календарному плані відображають зміст освітнього пронесу з групою дітей на кожен день. При цьому вихователю необхідно забезпечити чергування спокійної та активної діяльності, правильний розподіл фізичного, психічного навантаження та відпочинку протягом усього дня. З цією метою у календарних планах освітньої роботи вихователь має передбачити на щодень раціональне поєднання різних видів і форм проведення організованої і самостійної (ігрової, рухової, пізнавальної, трудової, дослідницько-пошукової, комунікативно-мовленнєвої, художньої та ін.) діяльності дітей.
У ранковий час доцільно планувати:
- індивідуальну роботу (із зазначенням імен вихованців, мети, необхідних матеріалів);
- бесіди на морально-етичні та загальнопізнавальні теми з невеликою групою дітей;
- ігрову діяльність (сюжетно-рольові, конструкторсько-будівельні, дидактичні, рухливі ігри малої і середньої рухливості);
- спостереження за об'єктами та явищами довкілля;
- трудові доручення і чергування;
- роботу з прищеплення культурно-гігієнічних навичок;
- різні види самостійної діяльності дітей (образотворча, рухова, художньо-мовленнєва тощо).
У літній період послідовність та тривалість різних видів діяльності слід змінювати, зважаючи на погоду, характер попередньої та наступної діяльності, вік, інтереси і потреби вихованців. Перебування дітей на свіжому повітрі скорочується або не допускається за несприятливих погодних умов, зокрема таких, як:
- сильний вітер;
- температура повітря вище +35С у затінку;
- злива, гроза;
- підвищений радіаційний фон тощо.
У першій половині дня, після сніданку, з дітьми проводять організовану навчально-пізнавальну діяльність у формі занять різного спрямування: з фізичного розвитку (щоденно); сенсорно-пізнавального розвитку; комунікативно-мовленнєвого розвитку; художньо-естетичного розвитку.
У літній період заняття, по можливості, слід проводити на свіжому повітрі. Плануючи заняття, необхідно зазначати їх тему, програмові завдання, необхідний матеріал та спеціальне обладнання, хід у вигляді плану. Тематику занять, кількість, тривалість, періодичність визначають залежно від вікової групи дітей та конкретної освітньої мети.
Основний час прогулянок слід відводити різноманітній ігровій діяльності дітей, використовуючи усі види ігор (сюжетно-рольові, конструкторсько-будівельні, театралізовані, дидактичні, рухливі). У календарному плані вихователь має визначити атрибути та іграшки, які потрібні для певної сюжетно-рольової гри, і спланувати читання відповідних художніх творів та бесід за змістом гри. На прогулянках у першій і другій половині дня обов'язково слід проводити рухливі ігри, зокрема ігри з елементами спорту. Варто не лише пропонувати дітям знайомі ігри, а й розучувати з ними нові. До цих ігор необхідно залучати усіх дітей групи, у тому числі дітей з ООП. Варто зазначити, що за сприятливої погоди під час кожної прогулянки доцільно проводити 4-5 рухливих ігор. У спеку, при занадто високій температурі повітря, рухливі ігри необхідно замінювати на більш спокійні види діяльності дітей (ігри з водою, з природними матеріалами тощо).
У календарному плані освітньої роботи вихователя під час денних прогулянок також доцільно передбачити:
- загартовувальні процедури з використанням стаціонарного і виносного обладнання на майданчиках - тіньових навісів, надувних басейнів, індивідуальних килимків тощо (Див. Додаток);
- спостереження за предметами, явищами навколишнього світу та екскурсії у природу тощо);
- створення умов для самостійної діяльності дітей (ігрової, рухової, музичної, образотворчої, театралізованої, сенсорно-пізнавальної, пошуково-дослідницької тощо);
- залучення дітей до різних видів колективної трудової діяльності (з усією групою або з підгрупами), індивідуальних та групових доручень, зокрема:
- прибирання групової кімнати;
- ремонт книг, посібників, настільно-друкованих ігор тощо;
- прання лялькової білизни, носовичків, стрічок;
- виготовлення іграшок-саморобок;
- праця у природі (на майданчику, у садку, квітнику, на городі);
- різні розваги, зокрема:
- фізкультурні розваги (два рази на місяць), День здоровя (у кінці місяця);
- ляльковий, настільний та інші види театру;
- дитячі концерти;
- музичні та літературні дозвілля;
- інсценування літературних творів тощо.
- індивідуальну роботу з окремими вихованцями чи роботу з підгрупами по двоє-четверо дітей за різними змістовими напрямами педагогічної діяльності (при плануванні варто зазначати імена дітей, напрям роботи, мету, необхідний матеріал);
- дитячий туризм (піший, велосипедний), екскурсії, цільові прогулянки плануються один раз на тиждень за наявності належних природних умов (ліс, парк, водойма тощо) та безпекової ситуації і умовах воєнного стану.
Дитяча діяльність у вечірні години планується з урахуванням змісту всієї діяльності дітей протягом дня. На вечір доцільно планувати ті види діяльності, що за змістом сприяли б узагальненню, уточненню та закріпленню знань і вмінь, яких діти набули протягом дня, зокрема такі, як:
- спостереження;
- творчі та дидактичні ігри;
- колективна праця та доручення;
- фізичні вправи та рухливі ігри малої і середньої рухливості;
- індивідуальна робота;
- робота з батьками вихованців (бесіди, консультації тощо).
Одним із пріоритетних завдань літнього періоду має стати формування у дошкільників свідомого ставлення до власної безпеки, формування у них навичок безпечної поведінки та стресостійкості, збереження життя та здоров'я (фізичного, психологічного, емоційного). Тому варто під час літнього періоду провести Тиждень безпеки дитини за напрямами (орієнтовно):
- «Дитина і побут. Пожежна безпека» - понеділок
- «Дитина і вулиця. Правила дорожнього руху та поведінка з незнайомцями» - вівторок
- «Дитина і гра. Мінна безпека» - середа
- «Дитина і природа. Екологічна безпека» - четвер
- «Здоров'я дитини. Особиста безпека» - п'ятниця
Одна із складових безпечного освітнього простору - інформаційна безпека дитини. Усім дорослим слід постійно спілкуватися з дітьми, бути поруч, доступно і лаконічно відповідати на їхні запитання, враховуючи вік дитини - наголошувати, що нас захищають наші доблесні і мужні захисники і ми обов'язково переможемо.
Важливим чинником, який необхідно врахувати під час планування й організації освітнього процесу в ЗДО, є загальна ситуація, яка склалася в Україні у зв'язку з воєнними діями. Обов'язково слід приділяти увагу заходам безпеки у разі НС, враховуючи рекомендації:
- ЦІЛЬОВИЙ ІНСТРУКТАЖ для педагогічних працівників на випадок надзвичайної ситуації в умовах воєнного стану в Україні
- Щодо організації діяльності дітей під час перебування в укритті. Методичні рекомендації для педагогічних працівників ЗДО
- Обладнання найпростіших укриттів у ЗДО: першочергові вимоги
- ЯК ДІЯТИ ЗА СИГНАЛУ «ПОВІТРЯНА ТРИВОГА». Інструкція для працівників ЗДО
- ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В УМОВАХ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ ВОЄННОГО ХАРАКТЕРУ
- АЛГОРИТМ ДІЙ ДЛЯ ПРАЦІВНИКІВ ЗДО ЗА СИГНАЛУ «ПОВІТРЯНА ТРИВОГА»
- ЩО МАЄ БУТИ У РЮКЗАЧКУ БЕЗПЕКИ ДЛЯ ДИТИНИ (для групи, для ЗДО)
- РОБОТА ЗДО В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В УКРИТТІ ДЛЯ ДОРОСЛИХ І ДІТЕЙ
- ЯК ВПОРАТИСЯ З ПАНІКОЮ ТА ТРИВОГОЮ в умовах воєнного стану
- ДОПОМОЖИ СОБІ САМ! Правила надання домедичної допомоги для дітей старшого дошкільного віку
- Та ін.
Дотримання методичних вимог щодо планування освітньої роботи та організації життєдіяльності дітей улітку, ефективне використання оздоровчих сил природи дасть педагогам змогу створити необхідні умови для зміцнення здоров'я та гармонійного розвитку дітей дошкільного віку.
Використані першоджерела:
- Листи МОН:
- від 02.04.2022 № 1\3845-22 «Про рекомендації для працівників дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні»
- від 25.04.2022 № 1\4428-22 «Методичні рекомендації щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в ЗДО з питань уникнення враження мінами, вибухонебезпечними предметами та ознайомлення з правилами поводження у надзвичайних ситуаціях»
- від 22.06.2022 № 2/6894-22 «Про методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період»
- від 22.03.2023 № 1/3991-23 «Про дотримання правил безпеки під час освітнього процесу в закладах освіти»
Додаток
Основні фізкультурно-оздоровчі заходи, рекомендовані для проведення з дітьми влітку
1). Ранкова гімнастика (з коригувальними та дихальними вправами).
2). Повітряні ванни (у полегшеному одязі з поступовим роздяганням до трусиків):
- молодші групи - тривалість від 1хв до 20хв;
- середні групи - тривалість від 1хв до 30хв;
- старші групи - тривалість від 1хв до 40хв.
(Тривалість прийому повітряних ванн щоденно збільшувати на 2хв для дітей другої групи здоров'я (ослаблених); тривалість світло-повітряних ванн починати з 1хв і збільшувати кожні 2 дні на 1хв).
3). Ходіння босоніж у приміщенні, на вулиці (по траві, піску, землі, глині, гравію) в кінці прогулянки.
4). Оздоровчий біг навколо дошкільного закладу по бігових доріжках (наприкінці прогулянки).
5). Оздоровча ходьба (3р\тижд. в середньому темпі на відстань до 700м (молодша група), 1000 м (середня група), 1500 м (старша група).
6). Дихальні вправи на свіжому повітрі (релаксація);
7). Хлюпальний басейн: у спекотні дні при температурі повітря не нижче +250С, температурі води +370С і не нижче +200С. Тривалість перебування у воді поступово збільшувати:
- молодші групи - від 30 сек до 5хв (щодня перебування у воді збільшується на 30сек);
- середні, старші групи - від 30 сек до 10хв (щодня перебування у воді збільшується на 1хв).
8). Полоскання рота водою з крана.
9). Миття рук до передпліччя та обличчя водою з крана (з середньої групи).
10). Точковий масаж, масаж вушних раковин (середній-старший дошкільний вік).
11). Пальчикова гімнастика, елементи психогімнастики.
12). Міогімнастика (вправи для язика) - з середньої групи.
13). Гімнастика пробудження під класичну музику (в поєднанні із самомасажем стоп ніг, точковим масажем, рефлексогенною «доріжкою здоров'я», коригувальною гімнастикою, повітряними ваннами, дихальною гімнастикою, ходьбою босоніж, сольовою «доріжкою здоров'я» тощо).
14). Гімнастика для очей (2-3 хв з молодшої групи).
15). Ігри-медитації, гімнастика для очей (2-3хв).
16). Коригувальні вправи на профілактику порушень постави та плоскостопості, рухливі ігри (по 4-5 в першу та другу половину дня).
17). Піскотерапія, звукотерапія (слухання природних звуків з лікувальною метою). 18). Лікувально-профілактичні заняття з фізкультури (2р\тижд. з елементами точкового масажу, вправами на профілактику порушень постави і плоскостопості, пластик-шоу, дихальної та пальчикової гімнастики та ін.).
19). Фізкультура на свіжому повітрі (2р\тижд.).
20). Пішохідний перехід (з молодшої групи 1р\тижд.) - в умовах воєнного стану проводиться на території ЗДО.
Підготувала вихователь-методист Раїса СЕМЕНЮК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів