Які обов'язки вихователя в інклюзивній групі? Групова консультація для педагогічних працівників ЗДО
Професійна діяльність вихователя інклюзивної групи відрізняється від діяльності вихователя групи без інклюзивного навчання. Для роботи в інклюзивній групі у вихователя мають бути сформовані моральні установки в галузі інклюзивної освіти, професійній компетентності, ціннісні орієнтації та психологічна готовність до навчання й виховання дітей з ООП в інклюзивному середовищі.
Для того, щоб виконувати ці функції, вихователь бере участь у визначенні рівнів підтримки для дітей з ООП й використовує засоби корекції відповідно до цих рівнів. А для успішної реалізації корекційно-розвиткових цілей він поєднує завдання програми розвитку дітей із освітньої програми ЗДО та Базового компонента дошкільної освіти.
Вихователь звичайної групи |
Вихователь інклюзивної групи |
Організовує освітній процес відповідно до нормативно-правових документів |
Дотримує нормативно-правових вимог щодо організації інклюзивного навчання під час професійної діяльності. |
Організовує та реалізує освітній процес, проводить заняття з дітьми відповідно до вимог освітньої програми ЗДО та Базового компонента дошкільної освіти. |
Організовує та реалізує освітній процес, проводить заняття з дітьми дошкільного віку, зокрема з ООП, відповідно до вимог освітньої програми ЗДО та Базового компонента дошкільної освіти з урахуванням ІПР дітей з ООП. Бере участь у розробці індивідуального освітнього плану для дитини з ООП разом іншими членами команди психолого-педагогічного супроводу інклюзивного навчання. Реалізує освітній процес з урахуванням індивідуальних особливостей дітей з ООП разом з асистентом вихователя. Реалізує корекційні цілі під час навчання дітей з ООП. |
Обирає ефективні методи, форми та засоби організації освітнього процесу відповідно до запитів і потреб здобувачів освіти. |
Обирає та застосовує ефективні форми, методи, засоби та способи організації навчання дітей з ООП з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей разом з асистентом вихователя. Здійснює адаптацію та модифікацію освітнього процесу відповідно до потреб і можливостей дітей з ООП разом з асистентом вихователя та іншими членами команди психолого-педагогічного супроводу. |
Організовує дитячий колектив, різні види та форми дитячої діяльності з урахуванням інтересів здобувачів освіти та конкретної освітньої ситуації. |
Формує готовність дошкільників з типовим розвитком до позитивної взаємодії з ООП разом з асистентом вихователя та іншими членами команди психолого-педагогічного супроводу. Організовує соціальні взаємини у дитячому колективі на засадах недискримінації та залучає дітей з ООП до спільних видів діяльності в групі. |
Обирає доцільні форми, методи, критерії та індикатори здійснення моніторингу якості освітньої діяльності. Аналізує рівень сформованості компетентностей у здобувачів освіти відповідно до освітньої програми ЗДО та Державного стандарту для адаптації та корегування освітнього процесу. |
Здійснює моніторинг розвитку дітей, що мають труднощі в застосуванні знань і різних видів діяльності, та визначає та оцінює причини цих труднощів. Виявляє відхилення в розвитку дошкільників і разом з іншими учасниками команди психолого-педагогічного супроводу здійснює відповідний супровід цих дітей. |
Організовує та проєктує групові освітні осередки за принципами універсального дизайну та розумного пристосування. |
Організовує групове приміщення з урахуванням інтересів і потреб здобувачів освіти, зокрема дітей з ООП. Добирає дидактичний та ігровий матеріал відповідно до можливостей дітей з ООП разом з асистентом вихователя. |
Організовує та забезпечує фізично та психологічно безпечне освітнє середовище. Вчасно реагує на емоційне, фізичне, психологічне насилля. |
Здійснює просвітницьку роботу з батьками дітей з типовим розвитком з метою профілактики негативного ставлення до булінгу дітей з ООП разом з асистентом вихователя та іншими членами команди психолого-педагогічного супроводу. Створює в освітньому середовищі емоційно комфортну атмосферу, сприятливі умови для особистісного самовизначення всіх дітей, зокрема дітей з ООП. |
Співпрацює на засадах партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу. |
Реалізовує індивідуальну освітню траєкторію дітей з ООП спільно з командою психолого-педагогічного супроводу. Взаємодіє на засадах партнерства з батьками дітей з ООП: консультує, інформує про можливості дитини, її успіхи і проблеми, надає методичну та психологічну підтримку, рекомендації щодо виховання дитини у сім'ї. Формує толерантне неупереджене ставлення до учасників освітнього процесу. |
Безперервно працює над підвищенням професійної майстерності, планує власний професійний розвиток. |
Постійно працює над підвищенням інклюзивної компетентності; поповнює знання про особливості навчання та виховання дошкільників з різними категоріями освітніх потреб, розвиває вміння працювати у команді. Систематично підвищує свій професійний рівень щодо освітньої діяльності в інклюзивній групі.
|
Використані першоджерела:
1. Базовий компонент дошкільної освіти, 2021.
2. Ж-л «Вихователь-методист дошкільного закладу» №2/2022
Підготувала вихователь Ольга ПАРЧУК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів