Як правильно готувати руку дитини до письма? Практичний порадник
Матеріали семінару-практикуму
Багато сучасних вчених (Журова Л.Є., Іваненко А.П., Орланова Н.П., Варенцова Н.С. та ін.) акцентують увагу на обов'язковому навчанні дошкільників грамоти, вважаючи, що це допоможе дітям легше адаптуватись до шкільного навчання. В зв'язку з цим у різних програмах ЗДО з 1966 року було виокремлено розділ «Навчання грамоти». Спочатку дітей знайомили з 12 буквами, потім з 18, далі було введено весь алфавіт, навчання читання і підготовку руки дитини до письма.
Сьогодні у старшій групі ЗДО передбачається 38-40 індивідуально-групових занять на рік з підготовки руки дитини до письма (1 раз на тиждень). Важливого значення слід надавати індивідуальним заняттям з підготовки руки дитини до письма. Окремі завдання рекомендується планувати у складі занять з грамоти та математики з використанням зошитів з друкованою основою, рекомендованих Міністерством освіти і науки України.
Як окремі заняття, підготовку руки дитини до письма слід планувати у другу половину дня тривалістю до 10 хвилин (тривалість вправ з проведення ліній 5-6 хвилин; решта часу йде на показ, підготовку, перевірку, аналіз зробленого).
Підготовка руки дитини до письма передбачає розвиток п'ясті руки й дрібних м'язів пальців (за А.Богуш) :
- координація рухів руки, пальців, очей, передпліччя;
- розвиток окоміру (вміння визначити центр, середину, підпорядкувати рухи руки, очей, контролю свідомості);
- розвиток просторових уявлень (зліва, справа, внизу, над- під лінією, між лініями);
- вміння проводити протягом 0,5хв безвідривні лінії олівцем на папері, в зошиті.
Система вправ з підготовки руки дитини до письма (за А.Богуш):
І квартал - вправи на проведення прямих і похилих, ламаних, вертикальних і горизонтальних ліній (в зошиті в одну лінійку, пізніше у зошиті в рідку сітку (косу лінійку);
ІІ квартал - вправи на проведення округлих, напівовальних та овальних ліній;
ІІІ квартал - безвідривне проведення ліній (різні види штриховки: прямими вертикальними і горизонтальними лініями; штрихування геометричних фігур (круг, квадрат, трикутник, прямокутник) та предметів прямокутної, квадратної, циліндричної форми; коса штриховка геометричних фігур і предметів овальної форми; штрихування уривчастими короткими лініями; штрихування на- півовалами, спіральними лініями; штрихування лініями з петлями трикутника, овала, кола; штрихування зображення крапками; змішане штрихування.
Крім вправ вихователі можуть використовувати зорові і слухові диктанти у роботі з дітьми. Зважаючи на складність такого виду діяльності з підготовки дитини до письма для 5-6-річних дітей, варто проводити протягом заняття фізкультпаузу - включати вправи для пальців рук, на правильне дихання, поставу, гімнастику для очей тощо. Корисно рухи виконувати під музичний супровід. Тривалість фізкультпаузи - 60-80сек. До фізкультпаузи доречно включити також 3-4 вправи на потягування, мета яких - впливати на скелет, грудну клітку, плечі, передпліччя, тулуб, кисті рук.
Програма розвитку дитини від народження до шести років «Я у Світі» не передбачає одночасного оволодіння читанням і письмом. Письмо букв, буквосполучень, складів та слів не передбачене зовсім. Діти пишуть лише елементи букв, хоча в зошитах з друкованою основою для дошкільників часто включаються вправи з написання друкованих літер.
Дітям пропонуються вправи з підготовки руки до письма, використовуючи в ЗДО як олівці, так і кулькову ручку. Однак А.Богуш рекомендує в дитячому садку дітям писати кольоровими олівцями і простим м'яким олівцем з коротким вістрям. Олівець рекомендується брати так, як ручку в школі, трьома пальцями: великим, вказівним і середнім, не затискаючи між пальцями. Кінець олівця спрямовується у праве плече. Тримати його потрібно на відстані 2,5-3см від загостреного кінця. Вказівний палець не слід згинати.
Поради щодо навчання дитини 5-6 років письма (за Уваровою Т. А., Волновою Ю.С., Фадієнко В. А.):
Щоб рука дитини «слухалась» під час письма, її слід підготувати до цієї діяльності. Слід пропонувати дітям різноманітні ігри-вправи «з пальчиками»:
- «Пальчики танцюють на столі»;
- «Пальчики грають на піаніно (скрипці, барабані)»;
- «Пальчики крокують по столі»;
- «Проведемо лінію пальчиком»;
- «Напиши букву в повітрі»
- та інші.
Гігієнічні вимоги до занять з підготовки руки дитини до письма:
1. Стіл і стілець повинні відповідати зростові дитини.
2. Ноги повинні всією ступнею стояти на підлозі під кутом 450, рівно.
3. Сидіти за столом прямо, не лягати на стіл і не обпиратися на спинку стільчика.
4. Відстань від грудей дитини до краю стола має дорівнювати ширині долоні дитини, тобто 3-4см.
5. Відстань від очей до зошита - 30см.
6. Джерело світла повинно бути зліва.
7. Зошит треба класти так, щоб початок рядка, на якому буде писати дитина, був на середині грудей (під кутом 45-500), поступово зошит лівою рукою пересувається вліво вгору).
Використані джерела:
1. БКДО, 2021.
2. Методика розвитку мовлення та навчання рідної мови дітей раннього і дошкільного віку. Алла Богуш, Наталія Маліновська. Київ, 2022.
3. Методика навчання дитини 5-6 років письма (за Уваровою Т. А., Волновою Ю. С., Федієнко В. А.)
Підготувала вихователь Марія ШУМ
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів