Методика формування граматичної правильності мовлення у дошкільників. Методичні рекомендації для вихователів
Матеріали семінару-практикуму
Опанування рідної мови, рідного слова, починається з раннього дитинства в сім'ї, серед близьких і рідних дитині людей, а вдосконалення її проходить в закладі дошкільної освіти, школі і в повсякденному житті. Робота із граматичною правильністю мовлення розпочинається тоді, коли дитина вживає правильно всі звуки рідної мови і має достатній словниковий запас. Це дозволить її позначити словами предмети та явища, поєднувати слова в реченнях, висловлюваннях у процесі спілкування. Діти дошкільного віку набувають граматичної компетентності у процесі засвоєння граматичних норм рідної мови, тобто у процесі оволодіння морфологічної і синтаксичної будови мови.
Граматична правильність мовлення, це вміння:
- від однієї форми утворювати форми множини і однини, теперішнього, минулого і майбутнього часу;
- відмінювати слова за відмінками та особами;
- вживати слова із суфіксами та без них;
- засвоїти рід іменників, кличну форму іменників;
- самостійно утворювати граматичні форми за аналогією;
- будувати різні типи речень (прості, складні, складнопідрядні, складносурядні).
На кінець дошкільного віку діти оволодівають граматичною компетентністю - неусвідомлене вживання граматичних форм рідної мови згідно із законами і нормами граматики, чуття граматичної форми. Успішне формування граматичної правильності мовлення у дітей можливе лише за умови систематичної перевірки мовлення у дітей.
Перевірка мовлення дітей
Педагог повинен знати, які помилки характерні для дітей певної вікової групи і як часто вони транслюються. Перевірка мовлення дітей проводиться двічі на рік у формі педагогічної діагностики: восени (вересень-жовтень) і навесні (квітень-травень).
Перевіряють такі складники правильності мовлення:
- відмінювання іменників за відмінками;
- вживання роду і числа іменників та їх узагальнення з іншими частинами мови;
- вживання дієслівних форм ( відмінювання за особами);
- узгоджувати числівники з іменниками;
- вживання прийменників у реченні;
- особливості вживання сполучників, сполучних слів;-
- наявність слів неологізмів, створених дитиною.
Прийоми обстеження граматичної правильності мовлення у дітей:
- розповідь дітей за сюжетними картинами;
- читання невеликих оповідань вихователем та бесіда за їх змістом;
- дидактичні ігри з картинками та іграшкою;
- дидактичні вправи;
- індивідуальні бесіди та розмова вихователя з дітьми;
- контрольно-діагностичні завдання.
Розповідь за сюжетними картинками дозволяє простежити побудову дітьми речень, порядок слів у реченні.
Для перевірки вміння дітей відмінювати іменники використовують дидактичні ігри з іграшками і картинками. («Чого не стало?», «Що змінилося?»). Вживання дітьми різних частин мови перевіряють завдяки спеціально підібраних дидактичних вправ. За результатами перевірки вихователь планує подальшу роботу (індивідуальну чи групову) з розвитку мовлення та виправлення граматичних помилок.
Умови для успішного розвитку мовлення дітей:
- наявність правильного мовленнєвого зразка для наслідування;
- розвиток слухової уваги;
- виправлення помилок допущених дитиною, та їх запобігання;
- спільна робота закладу дошкільної освіти і сім'ї.
Методи і прийоми формування граматичної правильності мовлення:
- дидактичні ігри;
- мовленнєві вправи;
- розповіді з використанням слів у яких діти припускаються помилок;
- переказ художніх творів;
- читання віршів;
- розповідь за картинами, коректурними таблицями;
- лінгвістичні казки;
- використання наочних моделей, символів.
Найефективнішими методами формування граматичної правильності мовлення є дидактичні ігри. Їх класифікують залежно від того, яких граматичних помилок припускаються діти. Це дидактичні ігри на:
- відмінювання іменників множини у давальному відмінку («Чого не стало?», «Кого ти бачиш?»);
- відмінювання іменників множини у називному відмінку («Що змінилося?», «Назви предмети»);
- відмінювання іменників однини і множини у знахідному відмінку («Що я бачив?», «Про кого ця казка?», «Хто живе в лісі?»);
- вживання невідмінкових іменників («Слухаємо музику», «Одяг взимку»);
- відмінювання іменників, що вживаються тільки в однині або множині («Один і багато», «Що змінилось?»;
- вживання прийменників («Куди сховався собачка?», «Де що лежить?», «Куди покласти предмет?»).
Важливий метод розвитку граматичних навичок дітей - дидактичні вправи. Добираючи дидактичні вправи, потрібно пам'ятати педагогічні вимоги, які до них ставляться:
1. Добирати дидактичну вправу відповідно до помилок, яких припускаються діти певного вікового періоду.
2. Дидактична вправа повинна мати чітко визначену мету, основне освітнє завдання.
3. Матеріал до дидактичної вправи слід обирати так, щоб діти мали можливість зіставляти правильні і неправильні граматичні форми.
4. Кожна дидактична вправа має стимулювати думку дітей, сприяти розвитку їх мислення.
5. Будувати дидактичну вправу потрібно на знайомому дітям матеріалі.
6. У дидактичних вправах доцільно використовувати наочний матеріал.
7. Дидактичні вправи слід проводити жваво, цікаво, використовуючи ігрові прийоми.
Для формування граматичної правильності мовлення у старшому дошкільному віці використовують різні групи дидактичних вправ, які можна проводити з використанням дидактичних картинок (предметних та сюжетних):
- утворення іменників за допомогою суфіксів: «Хто у нього мама?» (вовченя-вовчиця), «Скажи одним словом» (машина що ріже овочі - овочерізка);
- утворення порівняльних ступенів прикметників (Навесні тепло, а влітку - тепліше);
- утворення іменників від дієслів (лікувати-лікар);
- утворення споріднених слів (ліс - лісник, лісовик, лісовичок, лісосмуга);
- вживання часу дієслів: - Що я зараз бачу? (ти, він, вона, вони, ми);
- дидактичні вправи на вдосконалення синтаксичного боку мовлення;
- вправи на виправлення граматичних помилок.
Розповідь за сюжетними картинами використовують для формування вміння у дітей будувати різні типи простих і складних речень.
Переказ художніх оповідань і казок - важливий метод розвитку граматичних навичок у дітей, а художній твір є зразком граматично правильного мовлення.
Ефективним методом розвитку граматичних навичок у дітей є використання наочних методів і символів.
- слова-назви предметів: Хто? Що?
- слова-дії, що позначають дію предметів: Що зробить? Що робить?
- слова-ознаки предметів: Який, яка, яке, які?
- слова-«помічники»: сполучники, прийменники.
Педагог може використовувати різні варіанти символів у роботі зі схемою речень.
Прийомами формування граматичної правильності мовлення дітей є зразок мовлення вихователя, пояснення, підказка, доручення, оцінка. У дошкільному закладі формування граматичної правильності мовлення відбувається на мовленнєвих заняттях - комплексних, тематичних, комбінованих та інтегрованих.
Комплексне заняття складається з трьох частин, однією з яких є формування граматичної правильності мовлення. На заняттях реалізується матеріал відповідно до чинної програми навчання дітей. На комплексних заняттях використовуються здебільшого дидактичні ігри та вправи.
Пам'ятаймо! Невиправлена помилка сприяє її закріпленню як у мовленні того, її припустився, так і в дітей-слухачів.
Використані джерела:
1. БКДО, 2021
2. Методика розвитку мовлення та навчання рідної мови дітей раннього і дошкільного віку. Алла Богуш, Наталя Маліновська. Київ, 2022.
Підготувала вихователь Марія ГРУХАЛЬ
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів