Структура комунікативно-освітнього простору ЗДО в умовах війни. Методичний коментар
Матеріали семінару-практикуму
Комунікативно-освітній простір ЗДО - це система комунікативних взаємодій, які відбуваються безпосередньо у просторовій близькості, а також із застосуванням комп'ютерів, телефонів, під'єднаних до інтернет-мережі, та певного програмного забезпечення і утворюють спеціально організоване освітнє комунікативно-мовленнєве середовище, якому притаманний високий розвивальний потенціал, достатній для реалізації освітніх завдань у кожній віковій групі (Ірина Луценко).
Попри те, що більшість ЗДО з міркувань безпеки сьогодні працюють за різними режимами роботи, структура комунікативного простору закладу має бути збережена, як і сам характер комунікативної взаємодії:
- «педагоги-діти»;
- «педагоги-батьки»;
- «педагоги-педагоги».
В умовах воєнного стану можливо використовувати у ЗДО різні моделі організації освітнього процесу, виходячи з об'єктивних обставин у закладі: очну, дистанційну, змішану.
Очна модель організації освітнього процесу застосовується у ЗДО із звичайним і безпечним режимом роботи відповідно до режиму дня, розкладу занять тощо, коли спілкування між учасниками освітнього процесу відбувається у форматі «офлайн» (без залучення телефона чи комп'ютера). Такий формат є найкращим з точки зору взаємодії з дошкільниками, оскільки безпосередньо створюються важливі умови для задоволення потреби дітей у спілкуванні, виникнення позитивних емоційних переживань.
Дистанційна модель організації освітнього процесу - це процес, коли вихователі готують дидактичний матеріал з методичним супроводом відповідно до теми дня/тижня і надсилають його батькам для використання і опрацювання з дітьми у зручний для себе час.
Онлайн-формат організації освітнього процесу з використанням синхронного навчання - це процес проведення освітньої взаємодії вихователя з усіма дітьми і їхніми батьками одночасно у реальному часі протягом не більше 10-15 хв, обов'язково в ігровій формі (спочатку граємо з дітьми, потім - з батьками).
Онлайн-формат організації освітнього процесу з використанням асинхронного навчання - це процес, коли вихователь записує відеозаняття і надсилає його батькам для самостійного опрацювання разом із дітьми у зручний для себе час.
Найбільш поширеною формою проведення занять з дітьми та консультацій для батьків і педагогів в онлайн-форматі є відеоконференції (на платформах: Moodle, Google Classroom, Zoom, Microsoft Teams, Google Meet, Skype). Актуальним на сьогодні є такий інструмент дистанційної організації освітнього процесу в онлайн-форматі як запис вихователями авторських відеороликів з доступом до них через мережу ютуб або розміщення відеофрагментів занять, бесід, світлин, малюнків дітей на сторінках сайту ЗДО та у фейсбуці.
Цифрові технології на часі і є невід'ємними в умовах воєнного стану, а їх невикористання - не що інше, як втеча від реальності (О. Рейпольська). Сьогодні для педагогів ЗДО створено досить багато доступних і безкоштовних цифрових трансформацій для роботи з дошкільниками: «Дитячий садок-онлайн»; «Анонс». Створена нова освітня платформа для педагогів ЗДО на телеграмканалі «Дошкілля України: освіта і піклування», на якій пропонуються для вихователів готові цікаві заняття з дітьми та різні форми роботи з батьками. Створений телеграмканал для батьків, дітей, вихователів «Підтримай дитину».
МОН України рекомендує використовувати у роботі з дітьми готові матеріали, розміщені на його сайті у рубриці «Сучасне дошкілля під крилами захисту»; платформу розвитку дошкільнят «НУМО»; інформаційний комікс для дітей «Поради від захисника України»; хрестоматію для дітей дошкільного віку «Моя країна - Україна» з національно-патріотичного виховання та ін.
Kомунікативна взаємодія учасників освітнього процесу в ЗДО в умовах воєнного стану повністю або частково реалізується також іншими засобами онлайн-комунікації: за допомогою чатів, форумів, електронної пошти, соціальних мереж, служб обміну миттєвими повідомленнями у Viber, Telegram.
Проте, в умовах дистанційної форми організації освітнього процесу зовсім не налагоджено спілкування дошкільнят між собою, що і є її основним недоліком.
Поради щодо спілкування з дітьми в онлайн-форматі (за Іриною Луценко):
- На привітання виховательки діти змахують рукою у відповідь, вітаються вголос.
- На знак згоди - кивають головою або піднімають обидві руки вгору, вголос промовляють: «Так».
- У разі незгоди - хитають головою чи тупають ногами, промовляють уголос: «Я не згодна/не згоден».
- Щоб «упіймати» правильну відповідь із кількох запропонованих чи зроблену вихователькою помилку - плескають у долоні.
- Щоб виразити своє задоволення, позитивні емоції по завершенні заняття - з'єднують пальці і утворюють «сердечко».
- Вихователька хвалить дітей за уважність, активність та цікаві відповіді.
Змішана модель організації освітнього процесу - це процес, коли вихователь використовує і очну, і дистанційну форму, виходячи із реальних обставин та рівня безпекової ситуації у регіоні. Наприклад, у роботі з дітьми використовує очну модель організації освітнього процесу, а у роботі з батьками - дистанційну.
В умовах воєнного стану більшість дитсадків України працюють за дистанційною або змішаною формою освіти і, не дивлячись на це, структура комунікативного простору ЗДО має бути збережена.
Різноманітні комунікативні взаємодії учасників освітнього процесу, способи їх комунікації, характеристики мовлення дорослих створюють комунікативно-мовленнєве середовище ЗДО.
Мета комунікативно-мовленнєвого середовища у ЗДО:
- сприяти комунікативному розвитку вихованців;
- надавати приклад грамотного нормативного українського мовлення;
- створити найкращі мовні умови для здобуття освіти;
- забезпечити психологічний комфорт вихованців.
З огляду на підвищену емоційну вразливість дітей, викликану обставинами війни, потрібно постійно проявляти у комунікативній взаємодії з ними позитивне емоційне ставлення: доброзичливість, уважність, чуйність, дружнє спілкування, турботу, любов. Щоб забезпечити подальше щасливе дитинство і психічне здоров'я дітей, дорослі мають оберігати їх від надмірної інформації про воєнні події і дбати про домінування у них позитивних емоцій. Не потрібно спонукати дитину до переповідання пережитих подій, якщо вона сама цього не прагне, як і спеціально вести з нею розмову про війну.
В умовах воєнного стану діти особливо потребують доброзичливого спілкування з дорослими та з однолітками. Тому завдання педагогів ЗДО - організувати комфортний комунікативно-освітній простір, де кожна дитина буде відчувати себе у безпеці та захищеною.
Використані джерела:
1. І. Луценко. Комунікативно-освітній простір закладу дошкільної освіти в умовах війни. Ж-л «Дошкільне виховання» № 6/2022.
Підготувала вихователь-методист Раїса СЕМЕНЮК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів