Засоби розвитку мови і навчання дітей рідної мови. Обмін досвідом
Матеріали семінару-практикуму
Засоби розвитку мови і навчання дітей рідної мови
Обмін досвідом
Засоби розвитку мовлення і навчання дошкільників рідної мови - це способи мовленнєвої взаємодії виховательки і дітей у предметному і соціальному довкіллі, які здійснюють позитивний вплив на мовлення дітей. До таких засобів відносимо:
- мовлення виховательки та інших мовців (працівники ЗДО, батьки, інші діти);
- мовленнєве середовище, у якому перебуває дитина;
- художня література;
- дидактичні засоби навчання мовленнєвої спрямованості (дидактичні ігри, іграшки, картини, альбоми, зошити тощо);
- праця дітей;
- природне і соціальне довкілля;
- свята і розваги;
- інформаційні засоби (комп'ютер, телевізор, телефон, фото/відеоперегляди, мультфільми, кінофільми, театральні вистави, образотворче мистецтво).
Провідними засобами розвитку мовлення і навчання дошкільників рідної мови у ЗДО є мовлення вихователів, мовленнєве середовище, художня література, дидактичні засоби мовленнєвої спрямованості.
Протягом дня використовую певні засоби, завдяки яким діти опановують нові знання, розвивають мову. Навчаю дітей користуватися рідною мовою у живому, безпосередньому спілкуванні з оточуючими людьми, розвиваю усне мовлення. Протягом дня використовую такі засоби навчання дітей рідної мови:
- організацію спілкування дітей у різних видах діяльності
- сприймання різних видів образотворчого мистецтва
- використання технічних засобів
- ознайомлення дітей з художньою літературою
- мова вихователя як педагогічний фактор впливу на дитину.
Мова виховательки - це взірець для наслідування дітьми. У процесі мовного спілкування виховую у дітей навички культури мовлення: не втручатися у розмову старших; вчу не перебивати товариша. Під час спілкування з дітьми звертаю увагу на власне мовлення, а саме на:
- правильність мовлення,
- нормативність мовлення,
- логічність мовлення,
- різноманітність (багатство) мовлення,
- естетичність мовлення,
- доречність мовлення,
- виразність мовлення,
- образність мовлення,
- чистоту мовлення,
- багатство лексичного запасу.
Обов'язком виховательки, яка працює з дітьми дошкільного віку є, оволодіння літературними нормами рідної мови, культурою мовлення.
Мовленнєве середовище - це сукупність сімейних, побутових, соціально-педагогічних неорганізованих і цілеспрямованих умов спілкування дитини в системі: «дорослий-дитина», «дитина-дорослий», «дитина-дитина». У ЗДО прагнемо забезпечувати дітям актуальне мовленнєве середовище - максимально активну ініціативну взаємодію кожної дитини з іншими учасниками спілкування; занурення дитини в активну мовленнєву діяльність в обмеженому соціокультурному просторі (музичні ранки, національні свята та обряди, звичаї, традиції; знайомство з національним одягом, посудом, їжею, етикетом тощо).
Розвивальне мовленнєве середовище - це потенційні можливості позитивного впливу різноманітних чинників на мовленнєвий розвиток дитини (мовленнєві заняття, дидактичні ігри, художня література тощо).
Розвиток мовлення і навчання дітей рідної мови супроводжуємо різними видами наочно-дидактичного матеріалу:
- дидактичні ігри і вправи освітньо-мовленнєвої спрямованості;
- настільно-друковані ігри («Пазли», «Склади картинку», «З якої казки?», «Лото», «Розрізні картинки» та ін.);
- серії сюжетних картинок;
- серії предметних картинок;
- репродукції художніх картин;
- мультимедійні презентації (набір кольорових слайдів відповідно до теми дня) тощо.
Протягом дня застосовую різні словесні методи, такі як:
- читання розповідання художніх творів
- заучування віршів
- бесіди
- розповіді дітей
- переказ тощо.
Вони дають можливість розвивати у дітей уміння розуміти зміст мови, застосовувати знання без опори на наочність. За допомогою бесіди можемо визначити рівень знань дітей з даної теми, уточнити їх, активізувати мовлення дитини, на основі цього можемо поставити перед дітьми пізнавальні та практичні завдання, викликаючи у них інтерес до мовленнєвої діяльності.
Використані джерела:
1. Методика розвитку мовлення та навчання рідної мови дітей раннього і дошкільного віку. Алла Богуш, Наталя Маліновська. Київ, 2022.
Підготувала вихователь Ірина СТЕПАНЮК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів