Які методи і прийоми розвитку творчого/креативного мислення дошкільників? Групова консультація для вихователів
Робота та спостереження за дітьми нашої групи змусили замислитись: а чи можна розвинути креативне мислення? Можливо, якщо формування та розвиток основних структур мислення дітей ітиме єдино правильним шляхом - шляхом добору змісту і методів навчання, адекватних інтересам дошкільнят.
Великі можливості щодо організації розвитку креативного мислення дошкільнят має метод - логічні ігри і вправи. Логічна гра - творчий засіб навчання, виховання і розвитку здібностей, що спрямовані на розвиток спостережливості, уваги, пам'яті, мислення, мовлення, сенсорної орієнтації, кмітливості і винахідливості, а тому її можна використовувати у будь-який час
Розвивальні логічні ігри та вправи використовуємо у роботі з дітьми постійно. Щоб навчити дитину логічно мислити, необхідно, перш за все, створити певні умови, придбати або виготовити наочний матеріал. Звичайно ми використовуємо і навколишнє середовище, змінюємо його, доповнюємо деталями. Це спонукає дітей звернути увагу на зміни і зацікавити чимось новим. Дитина починає запитувати, розмірковувати, робити припущення.
Звертаючись до логічних ігор ми отримуємо можливість підвищити сприйнятливість дітей, урізноманітнити навчальну діяльність дитини, приносити зацікавленість, розвивати дитячу творчість. Логічні ігри та вправи - необхідний засіб опанування дошкільником навколишньої дійсності, засвоєння матеріалу у будь-якій галузі знань. Вони використовуються для узагальнення та систематизації знань, дають дитині можливість виводити нові знання з уже засвоєного.
Для навчання в групі ми маємо логічні блоки, картки-властивості, картки-схеми, дидактичні посібники, дидактичні ігри та вправи, які закуповуємо та виготовляємо з різних матеріалів. Ознайомленню дітей зі змістом логічної гри сприяють демонстрування предметів, ілюстрацій, короткі бесіди, під час яких уточнюються знання й уявлення дітей. Завдання ми подаємо у різній формі - у вигляді моделі, схеми, контурного малюнка, словесно - це навчило дітей сприймати інформацію у різний спосіб.
Під час спостереження за дітьми, ми дійшли висновку, що за допомогою логічних ігор та вправ у дітей підвищилась пізнавальна активність, допитливість, краще почали закріплювати матеріал, розвинулась фантазія та уява. Діти відкриті новим ідеям, інтересам, навчились придумувати оригінальні ідеї тощо.
Отже, ефективне використання логічних ігор та вправ показали чудовий результат. Дані ігри та матеріали були представлені на садовому методичному об'єднанні в нашому Квасилівському ЗДО.
Серія логічних ігор та вправ на розвиток креативного мислення дошкільників
«Збери пейзаж»
Мета: закріпити знання про основні кольори, складові елементи пейзажу, про ознаки пір року, сезонні зміни природи, про колірну гаму, властиву тій чи іншій порі року. Розвивати спостережливість, уяву.
Хід гри. За власним бажанням скласти композицію за заданим сюжетом (осінній, літній, весняний, зимовий).
«Склади портрет»
Мета: закріплювати знання про портретний жанр; розвивати почуття пропорції.
Хід гри. Запропонувати дітям з різних частин обличчя скласти портрет. Визначити настрій і намалювати портрет.
Матеріал: різноманітні модифікації частин обличчя, папір, кольорові олівці.
«Розкажи мені казку»
Ця дитяча гра сприяє розвитку у дитини вербальних здібностей і перемагає психологічні бар'єри, пов'язані з острахом спілкування. Гра підходить для дітей від 2 до 6 років. Вам знадобиться небагато: по-перше, дитяча книжка з казками або з віршами, по-друге, листочок і кольорові олівці.
Для початку виберіть незнайому дитині казку або віршик, щоб йому було особливо цікаво її слухати. Голосно її прочитайте, зупиняючись на описах зовнішності героїв і природи. Робіть акцент на трьох ключових частинах казки - початку, середині і фіналі. Уважно стежте за реакцією дитини: якщо їй стає нудно і вона починає відволікатися, читайте щось інше. Пам'ятайте, дуже важливо, щоб у свідомості дитини яскраво закарбувалися основні події казки та її головні персонажі.
Задайте їй кілька питань, пов'язаних із змістом казки. Можна трохи посперечатися, навмисне помиляючись в послідовності подій або в описі героїв. Візьміть аркуш паперу і кілька кольорових олівців (бажано, щоб це були улюблені кольори дитини) і попросіть дитину зобразити на папері головних персонажів казки, але тільки не наказуйте, а проявіть інтерес саме до його малюнку. Наприклад, скажіть: «Як ти собі уявляєш наряд Царівни-Жаби? А чому саме такого кольору?». Крім цього, поцікавтеся, наскільки дитині сподобалася казка, що саме і чому.
«Загадай-но!»
Ця гра чудово розвиває уяву дитини. Вам необхідно придумати кілька загадок. Краще, якщо їх темою будуть предмети, з якими дошкільник стикається кожен день і які йому знайомі. Наприклад, предмети канцелярської приналежності, якими вона малює: ручка, олівець, фарби і т.д. Або елементи природи, такі як місяць, сонце, небо, квіти, річка і т. д.
Коли дитина відгадає, запропонуйте її намалювати предмети, які були загадані. Найкраще, щоб вона відразу малювала на аркуші паперу відгадки, а потім показувала вам, чекаючи відповіді. Таким чином, у маленького «мислителя» розвиваються не тільки фантазія і уява, а й творчі здібності.
«Кольорове слово»
Мета: закріпити знання про основні кольори.
Хід гри. Ви називаєте певний колір дітям, і їхнє завдання - «дарувати» слова цього кольору. Наприклад, зелені слова - огірок, трава, яблуко; червоні - помідор, мак, полуниця та ін.
«Збери красиву пірамідку»
Мета: розвивати сприйняття кольору.
Хід гри. Зібрати пірамідку за кольором: від темного до світлого відтінків. В гру можуть грати діти 4-7 років.
«Виклади орнамент»
Мета: закріплювати знання дітей про геометричні фігури; вчити підбирати кольори (близькі, контрастні); розвивати естетичне сприйняття, почуття ритму, уяви, форми, кольору; розвивати вміння орієнтуватися на папері, виділяти кути, середину.
Матеріал: геометричні фігури, рослинні форми: листя, ягоди, квіти.
«Ягоди, овочі, фрукти»
Мета: розвивати інтелектуальні дії аналізу, порівняння; вчити діям класифікації; вчити викладати ряди однакових зображень.
Хід гри. Запропонувати дітям «знайди такий самий», «підібрати всі овочі, всі фрукти, всі ягоди за кольором».
Матеріал: картки з зображенням овочів, фруктів, ягід.
Висновки. Дошкільний вік має багатющі можливості для розвитку креативних здібностей. На жаль, ці можливості з часом втрачаються, тому необхідно, якомога ефективніше використовувати їх у дошкільному дитинстві.
Система педагогічних впливів з метою формування креативності реалізовується в ігровій, комунікативній, предметно-перетворювальній (трудовій) та навчальній діяльності на заняттях і в самостійній художній діяльності. Тематика занять повинна відповідати актуальному рівню розвитку дітей - завдання мають бути доступні дитині, проте доцільно створювати проблемні ситуації, щоб їх дитина мала творчо вирішити.
Таким чином, важливими чинниками креативного розвитку дитини дошкільного віку визначаємо такі: наявність сприятливого психологічного клімату в ЗДО та у родині (атмосфери визнання, поваги, свободи), необхідного обладнання і матеріалів для творчості, соціально-емоційних (відчуття захищеності, безпеки) і розвивально-інтелектуальних (завдань творчого характеру) компонентів.
Дотримання педагогічними працівниками програмових завдань щодо креативного розвитку дошкільників, прояв власної творчості та педагогічної майстерності сприятимуть комплексному вирішенню питання розвитку творчої особистості дитини дошкільного віку.
Успішний розвиток творчих здібностей можливе лише при створенні певних умов, що сприяють їх формуванню. Але створення сприятливих умов недостатньо для виховання дитини з високорозвиненими творчими здібностями. Необхідна цілеспрямована робота з розвитку творчого потенціалу дітей.
Підготувала вихователь Інна УКРАЇНЕЦЬ
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів