Інтегроване заняття з пріоритетом природничо-екологічних завдань для молодшого дошкільного віку на тему «Бережімо, діти, первоцвіти!»
Програмові завдання:
ознайомлення з природним довкіллям: розширити знання дітей про пори року, ознайомлювати з ознаками весни та першими весняними квітами, проблемою продажу первоцвітів; узагальнити знання про значення рослин у житті людини; формувати природничо-екологічну компетентність дошкільників з навичками, орієнтованими на сталий розвиток;
мовленнєве спілкування: продовжувати вчити відповідати на запитання реченнями; вправляти в узгодженні іменників з прикметниками, добирати слова-ознаки, слова-дії; розвивати виразність мови; активізувати словник словами-назвами весняних квітів;
образотворча діяльність: формувати вміння створювати малюнки, залишаючи відбитки долоньок на папері; закріплювати назви кольорів, нетрадиційні техніки образотворення; вчити віднаходити схожість форми долоньки із квіткою та милуватися своїми творчими роботами.
Розвивати перші міркувальні навички дітей, інтерес до естетичних та художніх об'єктів природного довкілля. Виховувати естетичні почуття, любов до природи та бережне відношення до рослинного світу.
Матеріал: іграшкова Сова, доріжки зі слідами; серія предметних картинок «Первоцвіти»; облаштована саморобними (штучними) квітами чарівна галявина; іграшкова бджілка; шапочки-наголівники бджілок; штучні букетики первоцвітів на кожну дитину; гуашеві фарби, папір, вологі серветки; слайди; музика А. Сабчук «Бджілка і квіточка».
Хід заняття
Вихователь. - Діти, на наше заняття прилетіла мудра Сова. Її так називають, тому що вона дуже багато всього знає і ось сьогодні хоче нас запросити у цікаву подорож. А ви любите подорожувати? (Відповіді дітей)
Вихователь вдає, що Сова щось говорить її на вухо.
- Мудра Сова каже, що вчора облітала увесь ліс і побачила у ньому багато різних несподіванок. А тому запрошує нас помандрувати сьогодні на одну незвичайну чарівну галявину і показати нам багато цікавого із настанням весни. Хочете помандрувати?
- Тоді лети, Совонько, і веди нас за собою!
Рухлива гра «По доріжці, по слідочках»
Вихователь тримає у руках іграшкову Сову і разом з дітьми мандрують по доріжці зі слідочків.
По дорозі зустрічають перші весняні квіти (предметні картинки на вибір вихователя, які можуть бути прикріплені просто на дитячих меблях).
Вихователь. - А ось і перша несподіванка, про яку нам говорила Мудра Сова. Вона привела нас до перших весняних квітів. Які вони чудові! Давайте розглянемо їх.
Діти по черзі розглядають кілька предметних картинок із зображенням перших весняних квітів, ознайомлюються з їх назвами, кольорами та милуються ними.
Вихователь. - Діти, як ви думаєте, що сприяло тому, що почали розквітати перші весняні квіти? (Розтанув сніг; стало тепліше; почало гріти сонечко; нагрівся ґрунт)
- Чи могли розквітнути ці квіти взимку? Чому ви так думаєте?
Вихователь спонукає до міркування усіх дітей, але перепитує 2-3-х.
- То ж, із якими першими весняними квітами вас уже ознайомила Мудра Сова? (Відповіді дітей)
Вихователь. - Ну що ж, мандруємо далі. Веди нас далі, Совонько, за собою!
А ось і наша чарівна галявина. Яка краса, правда, діти! Прийшла весна і на галявині розквітло багато різнокольорових першоцвітів.
На естетично облаштованій у груповій кімнаті галявині «росте» багато підсніжників, пролісків, крокусів, первоцвітів, мати-й-мачухи тощо.
- Діти, подумайте і скажіть, чому ці квіти називають першоцвітами? (Тому що вони зацвітають першими)
- Розгляньте їх і помилуйтеся, які вони гарні. Від задоволення аж хочеться поплескати. (Діти плещуть квітам у долоньки)
- Скільки квітів на галявині? (Багато)
- Якого кольору квіти? (Квіти білі, сині, фіолетові, жовті...)
- Які квіти за величиною? (Великі і малі)
Дидактична гра «Першоцвіти які? Що роблять?»
Мета: підібрати слова-ознаки та слова-дії.
Вихователь. - Діти, якими гарними словами можна сказати про наші квіти-первоцвіти, які вони? (весняні, гарні, чудові, різнокольорові, привабливі, яскраві, пахучі). Давайте вдихнемо аромати перших весняних квітів.
Дихальна вправа «Понюхаємо квіточку»
Діти глибоко вдихають повітря носом, дещо затримують його, і подовжено видихають ротом. Повторити 3 рази
Вихователь. - А що роблять квіти? (цвітуть, ростуть, милують, пахнуть, дарують радість, годують комах)
- Давайте присядемо на квітковій галявині і я вам розкажу про весняні первоцвіти. Хочете послухати?
Коротка розповідь вихователя про первоцвіти (з демонстрацією слайдів)
Тільки-но починає танути сніжок, ледь пригріває весняне сонечко, як з'являються первоцвіти (по черзі демонструє): підсніжники (квіти ніжні і тендітні, квіточка білого кольору і схожа на дзвіночок, листочки продовгуваті); проліски (коротко описати), крокуси (коротко описати), первоцвіт (коротко описати), мати-й-мачуха (коротко описати)... Їх ще називають вісниками весни, бо як тільки починають розцвітати - значить наступає весна. Перші вісники весни нам дарують велику радість.
Діти повторюють назви первоцвітів, щоб запам'ятати.
На жаль, діти, ці чудові квіти опинились на межі зникнення. І це все - наслідки недбалого ставлення до природи. Дуже багато людей намагаються ці красиві весняні квіти вирвати і продати, щоб заробити грошей. Їх не можна зривати, викопувати чи продавати. Це забороняється робити. (Демонструє відповідні фотоматеріали).
Перші весняні квіти мають радувати око, тішити усіх людей. Краще частіше приїжджати людям на такі чарівні галявини і милуватися квітами, а не зривати їх, щоб потім викинути... (Слайд із галявиною первоцвітів)
- Діти, Мудра Сова хоче вас запитати, що ми можемо зробити, щоб зберегти первоцвіти?
Орієнтовні міркування дітей:
- Не топтати квітів, а бережно милуватися ними.
- Не рвати і не дозволяти рвати іншим.
- Не купувати букети первоцвітів, тоді їх перестануть купувати.
- Краще сфотографувати галявину з квітами і показати іншим.
- А ще Мудра Сова підказує, щоб ці квіти не рвати, а зберегти, - їх можна посадити у себе вдома, виростити і навесні милуватися ними досхочу.
Вихователь демонструє слайди із першоцвітами у домашніх умовах.
Інтерактивна вправа «Помилка - не помилка»
Мета: закріпити правила поведінки у лісі.
- Коли я у лісі, я бігаю, стрибаю, квіти палкою збиваю... (Це - помилка)
- У лісі я дбайливо ставлюся до кожної квітки та рослини...(Це - не помилка)
- Повертаючись із лісу додому, я нариваю великий букет квітів, щоб порадувати маму... (Це - помилка)
- У лісі я не галасую, не топчу квітів та маленьких комах... (Це - не помилка)
- Все, що залишилося від обіду у лісі, я збираю у сміттєвий пакет і викидаю під кущ...(Це - помилка)
Вихователь. - Ой, а хто це літає серед наших квітів?
Вихователь тримає у руках іграшкову бджілку
Мудра Сова. - Та це моя подружка - бджілка. Я її запросила, щоб вона діток розвеселила.
Вихователь. - Бджілка весело літає,
Квітам очки розтуляє.
Каже: «Квіти, годі спати,
Я прийшла медок збирати!».
- Що бджілка хоче робити? (Бджілка хоче збирати медок)
- Ось яка бджілка-трудівниця на чарівній галявині. А давайте і ми, діти, перетворимося зараз на бджілок і весело пограємося. Хочете?
Вихователь одягає дітям шапочки-наголівники бджілок.
Вихователь. - На кого перетворилися наші діти? (На бджілок)
Весною квіти розцвітають,
На казку схожим все стає,
Метелики навкруг літають,
Бджола між квітами снує.
- Скільки стало бджілок? (Бджілок стало багато)
- Давайте, «діти-бджілки», візьмемо у руки ці чудові весняні квіточки і весело потанцюємо з ними.
Діти виконують танцювальні рухи під музику А. Сабчук «Бджілка і квіточка» (зі штучними квітами)
Вихователь. - Молодці, як гарно ви танцювали. А тепер, будь ласка, присядьте біля квіткової галявини і відпочиньте трішки.
- Діти, у нашої бджілки є багато подружок-бджілок і вона хоче, щоб вони теж побачили ці красиві весняні первоцвіти. Як бджілкам показати ці весняні квіти, адже їх рвати не можна. (Міркування дітей)
Мудра Сова. - А я пропоную намалювати різнокольоровими фарбами ці чудові весняні квіти і подарувати бджілкам. Хай із цих квітів зроблять собі таку ж красиву галявину і повеселяться.
Вихователь. - Діти, як вам ідея Мудрої Сови? Ви згідні намалювати галявину різнокольорових весняних первоцвітів і подарувати бджілкам? (Відповіді дітей)
- Ви вже вмієте малювати пензликом, пальчиком, долоньками. Мудра Сова мені каже, що ще ніколи не бачила, як можна малювати долоньками. Давайте покажемо Сові, як можна намалювати квіточки долоньками? Хто хоче разом зі мною спробувати малювати долонькою?
Вихователь запрошує до мольберту дитину і методом співпраці (рука в руку) малюють квітку долонькою дитини.
- Тоді дивися, Мудра Сово, як потрібно малювати долонькою.
Вихователь таким чином пригадує з дітьми техніку «малювання долонькою»:
- Акуратно вмочаємо долоньку у фарбу (колір на вибір) і прикладаємо її угорі аркуша паперу. (- Ось яка гарна квіточка вийшла. Якого кольору вийшла твоя квіточка?)
- Спробуй витерти долоньку вологою серветкою, щоб була чиста. Дитина витирає руку і сідає на килимок.
- Хто хоче нам показати, як потрібно малювати стебло квіточки?
Вихователь пропонує продовжити малювати іншій дитині.
- Внизу біля квіточки малюємо що? Якого кольору стебло у квіточки? Давай стебло спробуємо малювати пальчиком, як ми це вже уміємо.
Вихователь пропонує дитині намалювати згори донизу рівненьке стебло зеленого кольору.
- Ось яка гарна квіточка вийшла, і стебло у неї рівненьке. Сові теж подобається квіточка, яку ми намалювали. А вам подобається?
- Що ми намалювали? (Квіточку)
- Якого кольору квіточка? (Квіточка червоного кольору)
- На яку квітку схожа наша квіточка? (На тюльпан). Так, діти, тюльпани - це теж перші весняні квіти, які зацвітають у квітнику і радують нас. (Звертає увагу на предметну картинку). Якщо ми намалюємо багато таких різнокольорових тюльпанів, то вийде велика різнокольорова тюльпанова галявина для бджілок. Яку галявину ми будемо малювати? (Тюльпанову галявину). Молодці!
- Давайте ми спочатку розбудимо і розворушимо наші пальчики на долоньках, щоб вони старанно малювали і квіточки вийшли гарні та веселі.
Пальчикова гімнастика
Наші ручки - як квіточки,
Пальчики - як пелюсточки,
Сонце прокидається,
Квіточки розкриваються,
Бджілко, бджілко, покружляй,
З квітів меду назбирай!
Вихователь. - Ось тепер ви справді готові до малювання. Діти, зверніть, будь ласка, увагу: на кожному столі стоїть фарба різного кольору. Яких кольорів ці фарби? (Діти називають)
- Давайте закотимо акуратно рукавчики, як ми це завжди робимо перед малюванням. Я з Мудрою Совою запрошую вас підійти до своїх столів, вибрати собі фарбу і малювати квіти для бджілок.
Діти малюють під тиху і спокійну музику, вихователь при потребі допомагає, заохочуючи їх до самостійної роботи.
Підсумок заняття (від імені Сови). - Які чудові квіти вийшли у дітей! Подивіться, як зраділа моя подружка-бджілка! Вона дякує вам, діти, за старання та гарний подарунок для її бджолинної сімейки.
Вихователь (аналізуючи малюнки дітей). - Що ти намалював? Якого кольору твоя квіточка? На яку квітку схожа твоя квіточка? (На тюльпан, пролісок, крокус, нарцис, кульбабку, підсніжник...). Молодці! Гарно постаралися!
Інтерактивна вправа «Що було б, якби...?» (не стало на Землі квітів)
Орієнтовні відповіді дітей:
- Якби не стало квітів, то не було б так гарно навкруги.
- Якби не стало квітів, то комашки не мали б де ховатися від вітру і холоду.
- Якби не стало квітів, то бджілки не мали б де збирати солодкий мед.
- Якби не стало квітів, то стало б нудно і невесело на Землі.
Вихователь. - Зараз покладіть, будь ласка, свої малюнки на столик, щоб вони просохли і ми разом з Мудрою Совою могли побачити, яка у нас вийшла чудова різнокольорова тюльпанова галявина для бджілок.
Вихователь. - Чи сподобалася вам сьогодні наша із Совою мандрівка на квіткову галявину? Які весняні первоцвіти ви запам'ятали? (Діти пригадують декілька з них).
- Перші весняні квіти дуже прекрасні тільки у природі, адже зірвані квіти «живуть» лише кілька днів і в'януть. Не рвіть квіти і не давайте рвати іншим! Бережіть природу, діти! Обіцяєте?
- А Мудра Сова та її подружка бджілка мають для вас смачний сюрприз: цукерочки, які так і називаються «Бджілка». Що скажемо Сові і бджілці за смаколики? (Діти дякують)
- Тож ходімо, помиємо руки з милом і будемо пригощатися.
Підготувала вихователь-методист Р. СЕМЕНЮК
Використано частково ідеї вихователя О. ГАВРИЛЬЧИК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів