Оформлення національних куточків (спеціальних осередків з українознавства) у ДНЗ

Методичні рекомендації

Однією з форм громадянсько-патріотичного виховання в дитсадку є  облаштування національних куточків для проведення відповідної освітньої роботи з дошкільниками. Національний куточок в групі має бути естетично оформлений і розташований у світлому, зручному для огляду місці, бути візуально відокремленим від ігрових центрів. Наповнення куточка не має бути застиглим, а постійно змінюватися і поповнюватися.

Крім предметів та виробів національного мистецтва в куточок можна включати вироби, які виготовляють і використовують в народі відповідно до обрядових циклів (осіннього, зимового, весняного, літнього). Наприклад:

-  Свято врожаю - кошик з фруктами та овочами; сніп;

-  Різдвяні свята - «зірка» в дерев'яному обідку, сніп-дідух;

-  Свято першого жайворонка - фігурки випечених із солоного тіста жайворонків та голубів;

-  Вербна неділя - вербові гілочки, прикрашені квітами та стрічками;

-  Свято Паски - крашанки, писанки, мальованки, дряпанки тощо;

-  Спас, Маковія - кошик з фруктами, букет з макових голівок тощо.

В національному куточку можна ставити букет з квітами (мак, ромашки, волошки, чорнобривці, барвінок, півонія, жоржини, мальви та ін.).

Зміни в експозиції національного куточка можуть бути пов'язані з пізнавальною темою тижня. Наприклад:

-  Тема «Мій дім, квартира. Чим багата українська хата» - макет української хати;

-  Тема «Національний одяг та взуття» - український віночок, вишиванка для дівчаток, вишита сорочка для хлопчиків, солом'яний капелюх, дитячі постоли тощо;

-  Тема «Наша родина. Родинне дерево» - родинні дерева, набір демонстраційного матеріалу із серії «Моя сім'я»;

-  Тема «Хто такі козаки-запорожці?» - ілюстративний матеріал, булава, фотографії національних героїв України (Устим Кармелюк, Северин Наливайко, Олекса Довбуш; гетьмани: Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Петро Дорошенко, Іван Мазепа тощо);

-  Тема «Предмети побуту і вжитку українців» - набір відповідного ілюстративного матеріалу, фотоальбом тощо;

-  Тема «Ігри та іграшки. Народна іграшка» - кращі експонати народних іграшок і т.д.

Педагогам треба чітко розуміти, які посібники, вироби, дидактичні матеріали зберігаються у шафах вихователя, а які вироби та посібники є доцільними експонатами національного куточка. Не все підряд потрібно виставляти у цей осередок. Важливо зазначити, що коли відбуваються зміни в експозиції національного куточка, то це обов'язково прописується в календарному плані і на це  потрібно звернути увагу дітей (пояснити, з чим вони пов'язані, детально розглянути нові предмети чи вироби, провести спостереження та бесіду).

 

Національний куточок у першій та другій молодших групах

1.       Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;

2.       Вироби народних промислів України:

-           посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник);

-           народні іграшки;

-           вишивки, вироби із соломи, лози, дерева, глини, ниток, тканини, тіста (ІІ молодша група);

-           музичні дитячі народні інструменти (яворівські сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);

-           писанки (виставляються напередодні Великодня).

Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.

3.       Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.

4.       Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.

5.       Дидактичні ігри народознавчого змісту. Наприклад, «Збери з частин ціле», «Пазли з казками» тощо.

6.       Книжки-розмальовки.

У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі  тематичні папки, збірки  або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:

-           «Дитячий фольклор»;

-           «Народні ігри та іграшки»;

-           «Моя сім'я»;

-           «Український одяг для хлопчиків і дівчаток»;

-           «Українські страви» (ІІ молодша група);

-           «Моє селище» (ІІ молодша група).

Національний куточок у середній групі

1.       Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;

2.       Вироби народних промислів України:

-           посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко, дерев'яна ложка (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник);

-           народні іграшки;

-           вишиванки;

-           музичні дитячі народні інструменти (яворівські: сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);

-           писанки (виставляються напередодні Великодня).

       Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.

3.       Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.

4.       Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.

5.       Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні музичні інструменти, український народний та сучасний одяг тощо).

6.       Фотоальбом «Наше селище - Квасилів».

7.       Книжки-розмальовки.

 У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі  тематичні папки, збірки  або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:

-           «Дитячий фольклор»;

-           «Народні ігри та іграшки»;

-           «Український одяг для хлопчиків і дівчаток»;

-           «Українські страви»;

-           «Сімейні свята»;

-           «Моя сім'я»;

-           «Предмети побуту і вжитку»

-           «Картини українських художників-класиків»; «Картини сучасних митців»; «Творчість художників Рівненщини» тощо.

Національний куточок у старшій групі

1.       Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;

2.       Мапа (карта) України або її макет; глобус;

3.       Вироби народних промислів України:

-       посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко тощо (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник);

-       різьба: таріль, таця;

-       лозоплетіння: кошик, бриль тощо;

-       народні іграшки (косівська, опішнянська, петриківська, яворівська тощо);

-       музичні дитячі народні інструменти: яворівські сопілка, дзиґа, свищики різної форми, скрипка тощо  (або альбом);

-       скульптура малих форм (кращі зразки);

-       писанки (виставляються напередодні Великодня).

Виставляється по 2-3 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.

4.       Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.

5.       Фотоальбоми: «Наше селище - Квасилів» (відповідні листівки пам'ятних місць, Герб, Прапор міста/селища, макет міста/селища, портрети відомих земляків тощо); «Україна - наша держава», «Київ - столиця України»; відповідні діафільми, слайди.

6.       Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.

7.       Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні музичні інструменти, український народний та сучасний одяг, вироби народних промислів тощо), «Дорогами країни» (робота з мапою України), «Що з чого зроблено?», «Відгадай вид ремесла», «Розкажи про виріб, який найбільше сподобався», «Який візерунок кращий?», «Відшукай геометричні фігури в орнаментах», «Чиї це пелюсточки і листочки?» тощо.

8.       Книжки-розмальовки.

У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі  тематичні папки, збірки  або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:

-           «Державні символи України» (на звороті кожного надруковані орієнтовні бесіди з дітьми про цей символ); портрет Президента України;

-           «Національні символи України» (хліб, рушник, віночок, калина тощо);

-           «Український національний одяг»;

-           «Визначні дати України» (ілюстрації, які відображають святкові події; можна виставляти в куточку напередодні цих свят);

-           «Митці України» («Картини українських художників-класиків»; «Картини сучасних митців»; «Творчість художників Рівненщини»);

-           портрети Т.Г. Шевченка, Лесі Українки, І. Франка та інших (вивішуються в національному куточку в дні народження та вшанування пам'яті видатних діячів, прикрашаються вишитим рушником);

-           «Народні ігри та іграшки» (косівська, яворівська, опішнянська, петриківська, народні іграшки свого регіону); матеріал для розфарбовування заготовок та виготовлення іграшок дітьми;

-           «Музичні народні інструменти»; аудіозаписи українських народних пісень;

-           «Українські ремесла» (українська вишивка, витинанка, різьбярство, кушнірство (художнє оздоблення шкіряних виробів), художня обробка металу (мідь, бронза, латунь), гончарство, плетіння, писанкарство);

-           «Малі фольклорні жанри».

-           «Українські страви»;

-           «Сімейні свята»;

-           «Моя сім'я»;

-           «Предмети побуту і вжитку»,

-           «Птахи-символи»;

-           «Дерева-символи»,

-           «Рослини-символи»;

-           «Хатні символи і обереги»;

-           «Українські витинанки»;

-           «Українські вишиванки»;

-           Натуральні зразки корисних копалин та ілюстрації; вироби з різних матеріалів;

-           Рушники свого регіону (вишивані і ткані) тощо.

Підготувала вихователь-мпетодист Семенюк Р.Ф.