Оформлення національних куточків (спеціальних осередків з українознавства) у ДНЗ
Методичні рекомендації
Однією з форм громадянсько-патріотичного виховання в дитсадку є облаштування національних куточків для проведення відповідної освітньої роботи з дошкільниками. Національний куточок в групі має бути естетично оформлений і розташований у світлому, зручному для огляду місці, бути візуально відокремленим від ігрових центрів. Наповнення куточка не має бути застиглим, а постійно змінюватися і поповнюватися.
Крім предметів та виробів національного мистецтва в куточок можна включати вироби, які виготовляють і використовують в народі відповідно до обрядових циклів (осіннього, зимового, весняного, літнього). Наприклад:
- Свято врожаю - кошик з фруктами та овочами; сніп;
- Різдвяні свята - «зірка» в дерев'яному обідку, сніп-дідух;
- Свято першого жайворонка - фігурки випечених із солоного тіста жайворонків та голубів;
- Вербна неділя - вербові гілочки, прикрашені квітами та стрічками;
- Свято Паски - крашанки, писанки, мальованки, дряпанки тощо;
- Спас, Маковія - кошик з фруктами, букет з макових голівок тощо.
В національному куточку можна ставити букет з квітами (мак, ромашки, волошки, чорнобривці, барвінок, півонія, жоржини, мальви та ін.).
Зміни в експозиції національного куточка можуть бути пов'язані з пізнавальною темою тижня. Наприклад:
- Тема «Мій дім, квартира. Чим багата українська хата» - макет української хати;
- Тема «Національний одяг та взуття» - український віночок, вишиванка для дівчаток, вишита сорочка для хлопчиків, солом'яний капелюх, дитячі постоли тощо;
- Тема «Наша родина. Родинне дерево» - родинні дерева, набір демонстраційного матеріалу із серії «Моя сім'я»;
- Тема «Хто такі козаки-запорожці?» - ілюстративний матеріал, булава, фотографії національних героїв України (Устим Кармелюк, Северин Наливайко, Олекса Довбуш; гетьмани: Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Петро Дорошенко, Іван Мазепа тощо);
- Тема «Предмети побуту і вжитку українців» - набір відповідного ілюстративного матеріалу, фотоальбом тощо;
- Тема «Ігри та іграшки. Народна іграшка» - кращі експонати народних іграшок і т.д.
Педагогам треба чітко розуміти, які посібники, вироби, дидактичні матеріали зберігаються у шафах вихователя, а які вироби та посібники є доцільними експонатами національного куточка. Не все підряд потрібно виставляти у цей осередок. Важливо зазначити, що коли відбуваються зміни в експозиції національного куточка, то це обов'язково прописується в календарному плані і на це потрібно звернути увагу дітей (пояснити, з чим вони пов'язані, детально розглянути нові предмети чи вироби, провести спостереження та бесіду).
Національний куточок у першій та другій молодших групах
1. Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;
2. Вироби народних промислів України:
- посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник);
- народні іграшки;
- вишивки, вироби із соломи, лози, дерева, глини, ниток, тканини, тіста (ІІ молодша група);
- музичні дитячі народні інструменти (яворівські сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);
- писанки (виставляються напередодні Великодня).
Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.
3. Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.
4. Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.
5. Дидактичні ігри народознавчого змісту. Наприклад, «Збери з частин ціле», «Пазли з казками» тощо.
6. Книжки-розмальовки.
У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі тематичні папки, збірки або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:
- «Дитячий фольклор»;
- «Народні ігри та іграшки»;
- «Моя сім'я»;
- «Український одяг для хлопчиків і дівчаток»;
- «Українські страви» (ІІ молодша група);
- «Моє селище» (ІІ молодша група).
Національний куточок у середній групі
1. Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;
2. Вироби народних промислів України:
- посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко, дерев'яна ложка (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник);
- народні іграшки;
- вишиванки;
- музичні дитячі народні інструменти (яворівські: сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);
- писанки (виставляються напередодні Великодня).
Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.
3. Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.
4. Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.
5. Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні музичні інструменти, український народний та сучасний одяг тощо).
6. Фотоальбом «Наше селище - Квасилів».
7. Книжки-розмальовки.
У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі тематичні папки, збірки або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:
- «Дитячий фольклор»;
- «Народні ігри та іграшки»;
- «Український одяг для хлопчиків і дівчаток»;
- «Українські страви»;
- «Сімейні свята»;
- «Моя сім'я»;
- «Предмети побуту і вжитку»
- «Картини українських художників-класиків»; «Картини сучасних митців»; «Творчість художників Рівненщини» тощо.
Національний куточок у старшій групі
1. Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;
2. Мапа (карта) України або її макет; глобус;
3. Вироби народних промислів України:
- посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко тощо (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник);
- різьба: таріль, таця;
- лозоплетіння: кошик, бриль тощо;
- народні іграшки (косівська, опішнянська, петриківська, яворівська тощо);
- музичні дитячі народні інструменти: яворівські сопілка, дзиґа, свищики різної форми, скрипка тощо (або альбом);
- скульптура малих форм (кращі зразки);
- писанки (виставляються напередодні Великодня).
Виставляється по 2-3 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.
4. Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.
5. Фотоальбоми: «Наше селище - Квасилів» (відповідні листівки пам'ятних місць, Герб, Прапор міста/селища, макет міста/селища, портрети відомих земляків тощо); «Україна - наша держава», «Київ - столиця України»; відповідні діафільми, слайди.
6. Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.
7. Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні музичні інструменти, український народний та сучасний одяг, вироби народних промислів тощо), «Дорогами країни» (робота з мапою України), «Що з чого зроблено?», «Відгадай вид ремесла», «Розкажи про виріб, який найбільше сподобався», «Який візерунок кращий?», «Відшукай геометричні фігури в орнаментах», «Чиї це пелюсточки і листочки?» тощо.
8. Книжки-розмальовки.
У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі тематичні папки, збірки або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:
- «Державні символи України» (на звороті кожного надруковані орієнтовні бесіди з дітьми про цей символ); портрет Президента України;
- «Національні символи України» (хліб, рушник, віночок, калина тощо);
- «Український національний одяг»;
- «Визначні дати України» (ілюстрації, які відображають святкові події; можна виставляти в куточку напередодні цих свят);
- «Митці України» («Картини українських художників-класиків»; «Картини сучасних митців»; «Творчість художників Рівненщини»);
- портрети Т.Г. Шевченка, Лесі Українки, І. Франка та інших (вивішуються в національному куточку в дні народження та вшанування пам'яті видатних діячів, прикрашаються вишитим рушником);
- «Народні ігри та іграшки» (косівська, яворівська, опішнянська, петриківська, народні іграшки свого регіону); матеріал для розфарбовування заготовок та виготовлення іграшок дітьми;
- «Музичні народні інструменти»; аудіозаписи українських народних пісень;
- «Українські ремесла» (українська вишивка, витинанка, різьбярство, кушнірство (художнє оздоблення шкіряних виробів), художня обробка металу (мідь, бронза, латунь), гончарство, плетіння, писанкарство);
- «Малі фольклорні жанри».
- «Українські страви»;
- «Сімейні свята»;
- «Моя сім'я»;
- «Предмети побуту і вжитку»,
- «Птахи-символи»;
- «Дерева-символи»,
- «Рослини-символи»;
- «Хатні символи і обереги»;
- «Українські витинанки»;
- «Українські вишиванки»;
- Натуральні зразки корисних копалин та ілюстрації; вироби з різних матеріалів;
- Рушники свого регіону (вишивані і ткані) тощо.
Підготувала вихователь-мпетодист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів