МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ для музичних керівників щодо планування та проведення музичної діяльності дошкільників у сучасному ЗДО
Щоб музкерівник зміг варіативно і сучасно організувати цікаву, розвивальну і безперервну музичну діяльність у ЗДО, варто обирати і планувати різні види музичних занять залежно від конкретного програмового завдання.
Таблиця 1
Види музичних занять у ЗДО
Види занять |
Характеристика |
Індивідуальні |
Проводьте окремо з дитиною. Мета занять - удосконалювати музичні здібності, навички музичного виконавства; індивідуальний супровід вихованця в музичному розвитку. Заняття плануйте за результатами діагностики. Вони можуть тривати 2-3 хв після фронтального заняття. Як окремі заняття - для дітей раннього і молодшого дошкільного віку по 5-10 хв двічі на тиждень, по 10-20 хв для дітей старшого дошкільного віку
|
Підгрупові |
Проводьте з підгрупою дітей двічі-тричі на тиждень по 10-20 хв залежно від віку дошкільників
|
Фронтальні |
Проводьте з усіма дітьми вікової групи. Тривалість у хвилинах залежить від вікових особливостей дошкільників відповідно: ранній вік - 10, молодший - 15, середній - 20, старший - 25 хвилин
|
Традиційні |
Врахуйте, що традиційні заняття містять усі види музичної діяльності дітей: сприймання, виконавство і творчість. Передбачають послідовне їх чергування. Структуру музичних занять варіюйте залежно від завдань
|
Домінантні |
Будуйте домінантні заняття так, щоб один вид діяльності переважав -слухання музики, виконавська діяльність, як-от спів, танець, гра на дитячих музичних інструментах, або музична творчість. Домінантне заняття може розвивати певну музичну здібність дітей: відчуття ладу, ритму, звуковисотний слух. За таких умов заняття може містити різні види музичної діяльності, але кожна з них має бути спрямована на вдосконалення домінуючої особливості в дитини
|
Тематичні |
Плануйте тематичні заняття, спираючись на подієвість освітнього процесу в цілому. На такому занятті всі види музичної діяльності пронизує конкретна тема. Вона домінує в плануванні теми дня або тижня
|
Комплексні |
Базуйте комплексні заняття на взаємодії видів мистецтва - музики, живопису, літератури, театру, архітектури. Їх мета - об'єднати різні, але при цьому споріднені види художньої діяльності дітей: музичну, театралізовану, художньо-мовленнєву, образотворчу. Це збагачує уявлення дітей про специфіку і взаємозв'язки різних видів мистецтва, особливості їх виразних засобів
|
Інтегровані |
Передбачайте в інтегрованих заняттях різноманітні й варіативні способи пізнання дітьми однієї теми. Музика стає на рівні з пізнавальними, мовленнєвими, художньо-зображальними, соціально-комунікативними способами пізнання. Інтеграцію можна розглядати як синтез різних видів мистецтва, які допомагають дітям розкрити, проінтерпретувати задум твору, його ідею, тему, художній образ |
Щоб відобразити у планах форми організації музичної діяльності для різних вікових груп, використайте Таблицю 2.
Варіативні форми організації музичної діяльності дошкільників
Групи |
Форми музичної діяльності |
Ранній вік, молодша група
|
|
Середня група
|
|
Старша група
|
|
Відобразіть інтеграцію музичної діяльності з іншими освітніми лініями розвитку дошкільників. Інтеграція освітнього змісту - один із провідних принципів дошкільної освіти. Що відображає інтеграція музичної діяльності з іншими освітніми лініями розвитку, показано у Таблиці 3.
Інтеграція музичної діяльності з іншими освітніми лініями
Освітні лінії |
Характеристика інтеграції |
Соціально-комунікативна
|
|
Пізнавальна
|
|
Мовленнєва
|
|
Художньо-естетична
|
|
Фізична
|
|
Самостійна діяльність дошкільника виникає за його ініціативи та незначної допомоги педагога. Від різноманіття форм організації самостійної діяльності дітей залежить її характер - буде вона відтворювальною чи творчою. Оберіть орієнтовні форми організації самостійної музичної діяльності дітей у Таблиці 4.
Організація самостійної музичної діяльності дошкільників
Вид музичної діяльності |
Завдання |
Форми, методи і прийоми |
Слухання
|
1. Навчати слухати і вслухатися у звучання музичних творів. 2. Розвивати уміння розрізняти характер музичного твору, характеризувати музичний образ, співвідносити його зі світом природи та людських взаємин, світом почуттів і переживань. 3. Удосконалювати навички визначати жанр і форму музичного твору, автора. 4. Підтримувати музичне враження дітей, розвивати уміння естетично оцінювати музичні твори, здатність емоційно, образно висловлютися про неї, розмірковувати
|
|
Виконавство
|
Спів |
|
1.Розвивати здатність сприймати вокальні твори, уміння аналізувати та естетично оцінювати пісні. 2. Формувати улюблений пісенний репертуар. 3. Удосконалювати музично-виконавські навички. 4. Практикувати пісенну творчість
|
||
Музично-ритмічна діяльність |
|
|
1. Розвивати вміння добирати рухи відповідно до характеру та образу музичного твору. 2. Плекати творчу уяву
|
||
Гра на дитячих музичних інструментах |
|
|
1. Розвивати хист до елементарного музикування. 2. Навчати добирати відомі мелодії і придумувати нескладні ритмічні композиції
|
Допоможіть дитині зануритися в обрані завдання, підтримайте прагнення виконати їх, доберіть потрібні способи вирішення. Так, поступово ви формуватимете в дошкільника вміння самостійно діяти.
Пам'ятайте! Безсистемність у плануванні та проведенні музичної діяльності провокує провал у реалізації завдань через відсутню чітку структуру, логіку, покроковість; велика кількість завдань призводить до емоційного й фізичного перенавантаження вихованців, зниження результативності; відсутність аналізу не враховує реальної роботи, зокрема, що було заплановано і зроблено протягом певного періоду часу.
Спирайтеся на запропоновані таблиці й не матимете жодних проблем у перспективі!
Підготовлено за матеріалами ж-лу «Музичний керівник»
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів