Вимоги до підготовки та проведення сучасного заняття в ЗДО
Оскільки в основу Базового компонента покладено особистісно орієнтовну модель дошкільної освіти, освітяни мають свідомо і з розумінням справи поставитися до поступового переходу від навчально - дисциплінарної моделі до особистісно орієнтованої: у навчально-дисциплінарній моделі освіти центральною фігурою, розпорядником життя дитини виступає педагог, основним життєвим контекстом - навчальна діяльність (заняття), а основними досягненнями - знання, уміння, навички; центральною фігурою особистісно орієнтованої моделі освіти, розпорядником життя є дитина як його активний суб'єкт, життєвим контекстом - особистісне буття, діяльність, основними досягненнями - життєва компетентність дитини. Перехід до особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти - професійне завдання кожного педагога.
Суть особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти - навчання і виховання особистості з максимальною можливою індивідуалізацією, створенням умов для саморозвитку і самонавчання. Це такий тип навчання і виховання, який ґрунтується на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, вільного обміну думками, авансуванні успіху.
Зміст особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти багато-компонентний. Він має включати не лише знання, вміння і навички, а й способи практичної діяльності, творчий досвід дитини.
Якість освіти при особистісно орієнтованій її системі повинна бути такою, яка задовольняє вимоги БКДО (державні стандарти дошкільної освіти).
Стратегія сучасної особистісно орієнтованої дошкільної освіти - випереджальний розвиток особистості кожної дитини, враховуючи її вікові та індивідуальні особливості.
Навчання і виховання в умовах особистісно орієнтованої педагогічної системи повинне бути гуманним, ефективним, без авторитаризму та постійних повчань, спрямоване на розвиток пізнавальної активності дитини.
Широке впровадження особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти в життя гальмується через інерцію педагогів, що пов'язане з тривалим досвідом застосування легшої в управлінні дитячим колективом авторитарної моделі, традиційних способів організації навчання (Н.Гавриш).
Завдання особистісно орієнтованого підходу до дитини: збагачення її духовної культури; формування в дитини високого рівня моральності; забезпечення повноцінного гармонійного розвитку дитини (С.Кулачківська).
Реалізованість особистісно-орієнтованого підходу до дітей:
- використання диференційованих завдань;
- робота в групах, парах;
- відзначення успіхів;
- активізація кожної дитини;
- свобода вибору матеріалів; об'єднання дітей в групи;
- надання можливості для самореалізації;
- наявність дидактичних матеріалів для кожної дитини.
Інноваційні види занять:
- комплексне - складається з кількох взаємопов'язаних між собою частин, які підпорядковуються єдиній меті, доповнюють одна одну, складають єдине ціле;
- комбіноване - складається з кількох частин, майже не пов'язані між собою;
- тематичне - підпорядковується певній темі та одній меті;
- інтегроване - стрижнем є тема - образ, який розкривається через різні види діяльності дітей, що стимулює їхню пізнавальну діяльність.
Типи занять: індивідуальні (1 - 4 дитини), індивідуально - групові (до 8 дітей), групові (до 15 дітей).
Пріоритети сьогодні слід надавати таким формам роботи з дошкільниками: спілкуванню з дітьми (досить ефективне спілкування в колі), спостереженням, читанню та обговоренню творів художньої літератури, розв'язанню проблемних завдань і ситуацій, творчій грі, самостійній ігровій діяльності, практичній діяльності дошкільників, дослідницько-пошуковій діяльності тощо.
Домінуюча роль належить не груповим чи фронтальним формам роботи (заняттям) з дітьми, а індивідуальним - дозволяють реалізувати індивідуалізовану програму розвитку дитини, що випереджає віковий рівень або ж має нижчі за вікові показники розвитку.
Вимоги до сучасного заняття в ЗДО:
- Вказати тему заняття (з урахуванням вікових особливостей дітей).
- Вказати тип, вид заняття.
- Чітко визначити розвивальні, навчальні та виховні завдання (з урахуванням не паспортного, а психологічного віку).
- Початок заняття робити інтригуючим, цікавим, незвичайним.
- Обов'язкова ігрова форма проведення заняття.
- Чітка мотивація заняття.
- Раціональне використання часу на занятті, помешкання групи, зміни видів діяльності дітей.
- Забезпечити ефективність використання на кожному занятті новітніх технологій, педідей, методології ТРВЗ; відмовитися в ЗДО від занять-уроків, як у школі.
- Забезпечити міжпредметні зв'язки, інтеграцію видів діяльності дітей. Створити "ситуацію успіху": доброзичлива атмосфера; цікава мотивація дитячих видів діяльності; створення настрою та радості; можливість вільно висловлюватися без критики зі сторони вихователя чи дітей; обов'язкова підтримка дорослого; заохочення та похвала дитини тощо.
- Відмова від надмірної опіки дітей.
- Забезпечити ефективність організованої самостійної роботи дітей, вирішення ними творчих завдань.
- Забезпечити можливості самостійних відкриттів, пошуку, дій.
- Всі відповіді дітей повинні бути обґрунтовані, вислухані.
- Наявність індивідуального розвивального матеріалу.
- Правильне розташування дітей - запорука успіху(стрічкою півколом , у колі, за столами ).
- Дбати про активну мовленнєву діяльність кожної дитини.
- Передбачати обов'язкову зміну видів діяльності дітей.
- Вчити дітей знаходити багатоваріативне розв'язання поставлених завдань, активне використання методології ТРВЗ, відкритих запитань, інтерактивних методів.
- Обмеження в мовленні вихователя антипедагогічних виразів, що "замикають" дітей на вихователя: неправильно, не думаєш, помовчи, зараз не час, ловиш гав, спиш на занятті та ін.
- Забезпечити гігієнічні, педагогічні, психологічні, естетичні умови для проведення заняття, охорону життя та здоров'я дітей.
Сьогодні йде тенденція до зменшення кількості предметних занять в ЗДО, заняття все менше набирають значення основної форми навчання:
- в молодшому дошкільному віці планувати на тиждень 5-6 занять (групових та фронтальних);
- у старшому дошкільному віці - 7-8 занять на тиждень (групових та фронтальних).
Перевагу слід надавати індивідуальним та індивідуально-груповим формам роботи з дошкільниками.
Консультує вихователь-методист Р. Семенюк
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів