Форми роботи з логіко-математичного розвитку дошкільників

Педагогічна скарбничка

Хто з дитячих років займається математикою, той розвиває увагу, тренує свій мозок, свою волю, виховує наполегливість і завзятість досягненні мети.  (О. Маркушевич)                                                                                                                                                               

Математичний розвиток дітей дошкільного віку,  ми розуміємо як процес якісних змін у пізнавальній діяльності дитини-дошкільника, що відбувається внаслідок формування математичних умінь і пов'язаних з ними логічних операцій. Логіко-математичний розвиток характеризується науковцями як «якісні зміни в пізнавальній діяльності дитини, що відбуваються внаслідок розвитку математичних умінь і пов'язаних з ними логічних операцій».

Передача і засвоєння математичних знань, умінь і навичок у дітей дошкільного віку  здійснюється двома шляхами:

- у широкому спілкуванні дитини з дорослими, середовищем;

- створення умов для систематичного, організованого здобування дитиною знань, набуття умінь і навичок в умовах ЗДО. 

Сьогодні математична підготовка дошкільників має складатися з двох основних напрямів: логічного та математичного. Для успішного формування логіко-математичної компетентності дітей дошкільного віку використовуються різні форми роботи:

  • пізнавальні:

- спеціальні заняття з математики та логіки (а також комплексні заняття);

- інтегровані заняття з пріоритетом логіко-математичних завдань;

- повсякденні навчальні ситуації з математики (тривалістю 3-5 хв за участю 2-3 дітей);

- дидактичні ігри та вправи логіко-математичного змісту;

- тематичні міні-заняття;

- гурток «Маленький математик»;

- індивідуальна практична діяльність та ін.

  • змагальні:

- математичний КВК та математичні конкурси; 

- математичні розваги;

- математичні інтернетконференції тощо.

Усі ці форми роботи повинні мати цілеспрямований керований характер і проводитися з обмеженою кількістю дітей. В групах дітей раннього віку не передбачаються спеціальні заняття з цікавої математики, а із сенсорного розвитку - 2 заняття на тиждень, на яких вирішуються також і завдання логіко-математичного змісту.

Пізнавальні форми роботи

Інтегровані заняття з пріоритетом логіко-математичних завдань. Педагог ЗДО має брати до уваги логіко-математичний розвиток не тільки на так званих  «профільних» заняттях, а й у повсякденному житті дитини у різних видах її діяльності. Дуже важливо, щоб сучасний дошкільник зміг застосувати свої логічні та математичні знання й уміння засвоюючи основні закони буття, порівнюючи, упорядковуючи та з'ясовуючи причини та наслідки, адже саме у реальному житті в дитини є безліч можливостей досліджувати, експериментувати та моделювати свої дії.  

Повсякденні навчальні ситуації. У відповідності до положень БКДО у дошкільників повинні бути сформовані уміння: орієнтуватися в усьому, що їх оточує; правильно оцінювати життєві ситуації, аргументувати свої міркування, самостійно приймати рішення, розкривати причинно-наслідкові зв'язки у довкіллі. У повсякденному житті,  в побуті діти рано починають зустрічатися з ситуаціями, які  вимагають застосування математичного рішення (приготувати частування для друзів, накрити стіл для ляльок, розділити цукерки порівну і т.д.), знання таких понять, як «багато», «мало», «більше», «менше», «порівну», вміння визначити і вибрати кількість предметів у множині. Спершу за  допомогою дорослого,  далі діти самостійно розв'язують ситуації математичного змісту.

Дидактичні ігри та вправи. Серед засобів навчання дітей особливе місце посідають  вправи та ігри. Під час дидактичних  ігор і вправ з цікавим математичним змістом діти опановують знання, вміння та навички, набуті в попередньому життєвому досвіді, вчаться виконувати їх та знаходити рішення самостійно.  Пізнавальна активність дітей зростає під час вирішення різного характеру задач-жартів, головоломок, логічних вправ та завдань.

Тематичні міні-заняття. Тематичні міні-заняття  проводяться протягом усього дня, під час різних видів діяльності дошкільників. На   міні-заняттях  діти  виявляють  пізнавальну активність, експериментують у довкіллі з допомогою дорослого і самостійно, використовуючи  умовно-символічні зображення, проявляють ініціативу, спостережливість, творчість, логічне мислення,  коли зіштовхуються із труднощами. На   міні-заняттях діти  детальніше засвоюють  логіко-математичні поняття, а також активно вирішують ситуації, використовуючи уже набуті математичні знання на заняттях.

Гурток «Маленький математик». Математичні гуртки мають на меті занурити дошкільників у цікавий світ математики. Такі гуртки сприяють цілеспрямованому розвитку пізнавальних процесів, умінню спостерігати, порівнювати, помічати спільне і відмінне, відрізняти головне від другорядного, знаходити закономірності й використовувати їх для виконання завдань. Також гуртки сприяють розвитку просторових відношень, розвитку пізнавальної активності й елементів навчальної діяльності, самостійності, самооцінки та самоконтролю, розвитку доказового та логічного мислення дитини через взаємодію з предметно-ігровим середовищем, розвитку конструктивного мислення, розширенню спектра пізнавальних дій та вихованню інтересу до логіко-математичної діяльності.

Змагальні форми роботи

Математичний КВК. Математичний КВК  є для  дітей дошкільного віку досить розвивальним і пізнавальним заходом, у ході якого всі діти беруть  активну участь, прагнуть відповідати на запитання, перемагати у конкурсах. Математичний КВК має   на меті  вчити дошкільників  доводити, пояснювати, відстоювати свою думку, розвивати креативність, пам'ять, логіку та увагу дітей, виховувати вміння бути кмітливими і винахідливими, орієнтуватися в нестандартних ситуаціях, формувати навички як індивідуальної діяльності, так і роботи в команді.

Математичні розваги. Математичні розваги проводяться з метою розкриття творчих потенціалів  дошкільників, а також вдосконалення вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях. Математичні розваги покликані розвивати творчі здібності дошкільників, прагнення до самореалізації та самовдосконалення, уміння лаконічно висловлювати свої думки, розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, швидкість реакцій, кмітливість, допитливість, уміння знаходити вихід у складних ситуаціях і нестандартно підходити до вирішення проблем, виховують самостійність та активність,  почуття колективізму, взаємоповаги і взаємодопомоги, почуття відповідальності  та  підвищення інтересу до математики.

Математичні інтернетконференції. Мета  інтернет-конференцій - створити для дошкільників умови для вдосконалення власної професійної математичної майстерності у мережі, надати якомога більше ідей, інструментів та практичних прийомів для ефективної та продуктивної роботи.

Отже, математика для дитини - це не просто система знань, а потужний інструмент пізнання навколишнього світу, що стимулює самостійне розроблення дитиною засобів логічного відображення об'єктів і осягнення відносин між ними, що зрештою сукупно забезпечує інтелектуально-пізнавальний розвиток особистості.

Використані першоджерела

1.      БКДО, 2021

2.      Методичні рекомендації до БКДО, 2021

3.      http://leleka.rv.ua/navchannya-doshkil-nykiv-matematyky-osnovni-metodychni-pidhody.html

4.      https://vseosvita.ua/library/konsultacia-formuvanna-logiko-matematicnih-ponat-u-doskilnikiv-96150.html

5.      Ж-л «Палітра педагога» 1/2021

6.      Ж-л «Дошкільне виховання» 7/2021

Підготувала вихователь О КРУГЛИК