Завдання сенсорно-пізнавального розвитку дітей різних вікових категорій. Методичні рекомендації для вихователів
Компетентність дошкільника в розумовій діяльності засвідчується його здатністю розмірковувати, порівнювати, робити певні узагальнення, обчислювати, класифікувати, упорядковувати висловлювання, висувати елементарні гіпотези на основі власного сенсорного досвіду. Саме тому в оновленому БКДО особливу увагу приділено сенсорно-пізнавальному розвитку дитини. Так, освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» передбачає «формування сенсорно-пізнавальних, логіко-математичних уявлень у предметно-практичній і дослідницькій діяльності». Основа пізнавального розвитку дитини - сенсорний розвиток.
Сенсорний розвиток дитини - це розвиток її відчуттів і сприймань, формування уявлень про зовнішні властивості предметів: форму, колір, розмір, положення у просторі тощо. Для кожного віку визначені завдання сенсорного виховання, які відповідають рівню розвитку сприймання і водночас сприяють переходу до вищих рівнів.
Сенсорне виховання дітей 3-4 років здійснюється, як правило, у розвивальних дидактичних іграх і вправах, під час яких діти ознайомлюються з геометричними фігурами, аналізують форму, колір, розмір, властивості матеріалів тощо.
Сенсорне виховання дітей 5-6 років передбачає формування у них перцептивних дій (перцепція - у перекладі з лат. - сприймання), спрямованих на розв'язання складних пізнавальних завдань, а саме: аналіз форми предметів за допомогою кількох різних зразків; визначення можливості переміщення предметів у просторі; оцінка їх пропорцій; виконання узагальнення, класифікації, порівняння і зіставлення.
Вихователь має включати завдання сенсорного виховання у різні види діяльності дітей. Адже неодмінною умовою успішного розумового і логіко-математичного розвитку дошкільників є застосування діяльнісного підходу, за якого дитина активно пізнає світ у різних видах своєї діяльності - грі, праці, спілкуванні, самостійній художній діяльності, навчанні тощо.
Завдання сенсорно-пізнавального розвитку дітей раннього віку
Орієнтування у кольорах
- Вчити дітей розрізняти кольори спектру: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, синій, фіолетовий, білий, чорний (називати 4-5 кольорів).
- Вчити групувати предмети спочатку ті, які суттєво відрізняються за кольорами (білий - синій), поступово перейти до порівняння більш близьких кольорів (червоний - оранжевий).
- Формувати найпростіші прийоми встановлення подібності і відмінності кольору спочатку в однорідних предметах, згодом у різнорідних.
- Закріплювати знання про сенсорні якості предметів в умовах елементарної продуктивної діяльності з використанням мозаїки (червона мозаїка - ягідки, грибок, жовта - сонечко, курчатко).
Орієнтування у формі та величині предметів
- Розрізняти та називати форму предметів: круг, овал, квадрат, прямокутник, трикутник.
- Групувати предмети за істотними відмінностями (круг-квадрат); поступово перейти до порівняння більш близьких форм (квадрати - прямокутник).
- Групувати предмети за двома сенсорними ознаками: величиною і формою.
- Розуміти слова: подібні, однакові, відмінні, великий, маленький, такий - не такий. Співвідносити рухи ока та руки по контуру форми.
- Порівнювати предмети за величиною шляхом накладання та прикладання.
- Розвивати орієнтування у просторі. Вчити помічати і розрізняти: розташування предметів відносно свого тіла (вгорі - там де голова, внизу - там, де ноги); просторові відношення (на, під, в), напрямок руху стосовно дитини (до мене, від мене).
- Вчити розуміти та розрізняти частини доби (день, ніч)
- Вчити розрізняти багато, мало, один предмет (два, три).
Завдання сенсорно-пізнавального розвитку дітей молодшого дошкільного віку
Ознайомлення з формою
- Розрізняти круг і квадрат, кулю і куб.
- Порівняти геометричні фігури з предметами, схожими за формою.
- Групувати предмети за ознакою форми.
Ознайомлення з величиною
- Порівнювати предмети (великий-маленький, довгий-короткий, високий-низький).
- Практично розрізняти, упорядковувати та називати величини однакових та різних за розміром предметів.
Орієнтування у просторі
- Визначати просторове розміщення предметів відносно свого тіла: вгорі - там де голова, внизу - там, де ноги, попереду - рух обличчям до предмета, позаду - рух спиною до предмета.
- Розуміти просторові відношення: над, під, на, за, поруч, високо, низько.
- Визначати напрямок: вперед-назад, вгору-вниз.
Орієнтування в часі
- Рахувати у межах трьох у прямому порядку.
- Грати з кубиками, картками, картками, на яких зображені цифри (без вимоги їх запам'ятовування).
- Порівнювати предмети: один - багато, багато - мало.
- Порівнювати чисельність множин шляхом накладання та прикладання предметів однієї множини на предмети іншої (більше, менше).
Завдання сенсорно-пізнавального розвитку дітей середнього дошкільного віку
Ознайомлення з формою
- Відрізняти геометричні фігури: трикутник, чотирикутник, квадрат, круг із словесним поясненням.
- Визначати форми реальних предметів на основі співставлення з геометричними фігурами.
- Проводити серіацію предметів за формою.
Ознайомлення з величиною
- Упорядковувати предмети за товщиною, шириною.
- Упорядковувати об'єкти в напрямку зростання (зменшення) певної ознаки (широкий - вужчий, вузький - ширший - найширший).
Орієнтування у просторі
- Засвоїти поняття: між, посередині, усередині, поза; напрямків руху: зліва направо, справа наліво.
Орієнтування в часі
- Засвоїти поняття: ранок, день, вечір, ніч, доба; відношення: швидше - повільніше.
Формувати уявлення про числа і цифри
- Лічити предмети у межах 5 (кількісна і порядкова лічба).
- Називати числа у межах 5 у прямому і зворотному напрямку.
- Знати, що наступне число утворюється шляхом додавання 1 до попереднього числа.
- Визначати місце кожного числа в ряді чисел від 1 до 5.
- Використовувати терміни: між, перед, за.
- Співвідносити цифри з числом і числа з цифрою в межах п'яти.
- Упорядковувати числові картки у межах п'яти в порядку збільшення та зменшення.
- Обводити контури цифр, клітинок пальчиком, олівцем.
Формування уявлень про множину
- Порівнювати групи предметів за кількістю (більше, менше, стільки ж).
- Засвоїти терміни: однаково, порівну, стільки, скільки, так само.
- Практично вправлятися у вмінні вилучати частини предметів за будь-якою ознакою із множинами (в межах п'яти).
Завдання сенсорно-пізнавального розвитку дітей старшого дошкільного віку
Ознайомлення з формою
- Розрізняти плоскі геометричні фігури: круг, квадрат, трикутник, чотирикутник, п'ятикутник та їх особливості; об'ємні: куб, куля, циліндр.
- Визначати форму предметів за допомогою геометричної фігури як еталону.
- Класифікувати та здійснювати серіацію геометричних фігур за певною ознакою (величина, висота, товщина, колір) та двома, трьома ознаками (величина і колір або довжина, ширина і колір тощо).
- Виявляти інтерес і бажання до відтворення різних об'єктів навколишнього світу різними способами (конструювання, моделювання), засобами (різні види конструкторів), природним і штучним матеріалом.
- Виявляти обізнаність з предметами та їх властивостями, матеріалами, з яких виготовляють різні речі (пластик, папір, метал, тканина, гума, глина, скло тощо).
- Виявляти інтерес до різноманітних інтелектуальних ігор (головоломки, лабіринти, конструктори, кубики, мозаїки, LEGO), іграшок та книжок пізнавального змісту (дитячі енциклопедії, словники), розваг та вікторин логіко-математичного змісту.
Ознайомлення з величиною
- Порівнювати предмети за висотою, шириною, товщиною, довжиною, загальною величиною, за допомогою умовної мірки, шляхом накладання, прикладання та на око.
- Будувати упорядковані послідовні ряди (великий, менший, ще менший, найменший).
- Використовувати еталонні та інші способи вимірювання.
Орієнтування у просторі
- Орієнтуватися у просторі на основі його безпосереднього сприйняття та словесного позначення просторових категорій (місцеположення, віддаленість).
- Визначати своє місцеположення відносно об'єктів, що оточують, розташування предметів і об'єктів у просторі (близько, далеко, ліворуч, праворуч, всередині, під, над, біля, зверху, знизу, назад, вперед).
- Орієнтуватися на площині аркуша паперу, книги, зошита (верхній правий куток, нижній лівий тощо).
- Вміє складати орнаменти, малюнки з використанням геометричних фігур, різних за величиною, формою, кольором.
- Розуміти схеми, плани, умовно-символічні зображення, як моделі просторового розміщення.
- Розуміти розміщення предметів, таблиці прямокутної форми із зображенням двох-трьох рядків і стовпців.
- Визначати розміщення предметів за двома координатами - назвою рядка і стовпця.
Орієнтація у часі
- Орієнтуватися в часі через практичну діяльність (вчора, сьогодні, завтра, раніше, пізніше, зараз, спочатку, потім, тепер, скоро, колись, давно, було, буде).
- Знати послідовність пір року, днів тижня, частин доби, місяців (попереднього, поточного, наступного).
- Ознайомити з різними видами календарів, умінь користуватися ними.
- Визначати час за допомогою стрілок годинника у межах години.
Формування уявлень про числа і цифри, множини
- Лічити предмети у межах 10 у прямому і зворотному напрямку. Володіти кількісною та порядковою лічбою.
- Знати цифри від «0» до «9».
- Визначати кількісний склад числа в межах 10, складати числа з двох менших.
- Порівнювати суміжні числа.
- Знати українські грошові одиниці (1, 2, 5, 25, 50 копійок та 1, 2, 5, 10 гривень).
- Утворювати рівність з нерівності шляхом збільшення (зменшення) однієї з множин на 1. Оперувати множинами (посуд, одяг, меблі тощо).
- Складати приклади на додавання і віднімання за малюнками, практичними діями, сюжетами казок, життєвими ситуаціями.
- Викладати приклади на додавання та віднімання в межах 5 за допомогою цифрових карток, читати приклади. Знати знаки «+», «-», «=», «≠».
- Додавати та віднімати в межах 5 за допомогою шкали лінійки.
- Складати та розв'язувати задачі; ознайомити із структурою задачі (за допомогою малюнків та практичних дій з фішками).
- Виділяти в предметах, об'єктах окремі частини, ділити ціле на окремі частини, за частинами визначати ціле.
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів