Про особливості організації діяльності ЗДО у новому 2021/2022 навчальному році. Консультація-діалог

Підготувала завідувач О.М. Лисак

Новий 2021-2022 навчальний рік розпочинається в умовах стрімких змін у законодавстві щодо організації дошкільної освіти в Україні. Саме ці зміни, нові законодавчі акти будуть регламентувати діяльність нашого закладу, нашого колективу. Всі документи мають знати педагоги, оперувати положеннями та доносити до батьків:

Положення про заклад дошкільної освіти (в редакції постанови КМУ від 27.01.2021 № 86

  • Зарахування до закладу дошкільної освіти, переведення та відрахування
  • Структура та організація діяльності закладу дошкільної освіти
  • Освітній процес у закладі дошкільної освіти
  • Учасники освітнього процесу
  • Управління закладом дошкільної освіти
  • Фінансово-господарська діяльність та матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти

Лист МОН № 1/9-406 від 10.08.2021 «Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021/2022 навчальному році»

  • Щодо створення безпечних умов освітнього процесу
  • Організація освітнього процесу в разі епідемічної небезпеки
  • Організація харчування дітей
  • Штатні нормативи.
  • Атестація педагогічних кадрів без відповідної освіти
  • Підвищення кваліфікації
  • Педагогічна робота
  • Благодійна допомога
  • Прийом дітей.
  • Державний нагляд (контроль)
  • Протидія та профілактика булінгу в закладі дошкільної освіти

Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освітиНаказ ДСЯОУ № 01-11/71 від 30.11.2020 року

Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти (далі - ЗДО) розроблені з метою надання допомоги керівникам та іншим педагогічним працівникам закладів дошкільної освіти в організації роботи з визначення політики забезпечення якості освітньої діяльності та формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти (далі - внутрішня система) Основна мета стратегії (політики) забезпечення якості освіти - гарантувати якість дошкільної освіти та формувати довіру суспільства до ЗДО. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти

Напрями освітньої діяльності ЗДО:

  • Освітнє середовище закладу дошкільної освіти.
  • Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду.
  • Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти.
  • Управлінські процеси закладу дошкільної освіти. Вимоги - Критерії- Індикатори

До нового 2021/2022 навчального року в межах державно-приватно-громадського партнерства Державна служба якості освіти України спільно з Асоціацією працівників дошкільної освіти та Цифровим видавництвом MCFR розробили електронний порадник для директора закладу дошкільної освіти «Як створити та розбудувати внутрішню систему забезпечення якості освіти».

«Кожен керівник і педагогічний колектив дитячого садка, його засновник мають прагнути створити якісний заклад дошкільної освіти. Для Державної служби якості освіти це те місце, де дитина почувається радісною і щасливою, де розвиваються і розкриваються її здібності й таланти. А це залежить від багатьох чинників: професійних працівників, які добре знають свою справу і люблять дітей, безпечного та розвивального освітнього середовища, ефективно налагодженого освітнього й управлінського процесів», - зазначив Руслан ГУРАК, Голова Служби.

Основна мета стратегії (політики) забезпечення якості освіти - гарантувати якість дошкільної освіти та формувати довіру суспільства до ЗДО.

Самооцінювання: збір та аналіз інформації, отриманої під час опитування, спостереження та вивчення документації (опитування, анкетквання, індивідуальне інтерв'ю).

Основними перевагами електронного порадника є:

  • інтерактивний зміст - перехід до тієї чи тієї частини порадника в один клік;
  • гіперпосилання на нормативні документи, посібники тощо;
  • відео та записи вебінарів;
  • додатки, які можна скачати та роздрукувати (пам'ятки, таблиці, анкети, чеклісти, документи, плакати тощо);
  • можливість скачати ту чи іншу статтю й адаптувати її зміст під потреби вашого закладу з урахуванням особливостей його діяльності. Так маєте змогу створити індивідуальний порадник для свого закладу, додавши до нього унікальні практики з того чи того напряму діяльності;
  • адаптованість під мобільну версію - зручно читати зі смартфону.
  • Нагадаємо, що 02-03 вересня 2021 року відбудетьсяонлайн-марафонз питань розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти.

Базовий компонент - Державний стандарт дошкільної освіти має бути у кожного директора та педагога дошкільної освіти. Вимоги до обов'язкових результатів навчання та компетентностей дошкільнят визначено за такими освітніми напрямами: 

  • Особистість дитини;
  • Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі;
  • Дитина в природному довкіллі;
  • Гра дитини;
  • Дитина в соціумі;
  • Мовлення дитини;
  • Дитина у світі мистецтва

Виконати його означає забезпечити умови, за яких кожна дитина ростиме щасливою та стане успішною.

Для педагогів створена електронна книжка «Базовий компонент дошкільної освіти. У ній - Базовий компонент дошкільної освіти (у новій редакції), настанови від його розробників та унікальні поради практиків і науковців щодо організації освітнього процесу.

У стандарті вперше визначено не лише стандартизовані вимоги до результату дошкільної освіти, тобто, до дитини, а й окреслено обов'язкові умови, які забезпечуватимуть досягнення бажаного результату.

Методичні рекомендації до оновленого БКДО (лист МОН від 16.03.2021 № 1/9-1481) розміщені на сайтах: МОН (розділ «Дошкільна освіта»), ДУ «Український інститут розвитку освіти»

У методичних рекомендаціях до БКДО висвітлені практичні поради:

  • щодо організації ранкової зустрічі (ранкового кола)
  • організації куточка приналежності (загальногрупове фото, щось особисте)
  • екран настрою
  • правила групи (але не правила покарання)
  • куточок усамітнення, відпочинку
  • створення інтерактивного розвивального середовища
  • різні форми активності у підготовленому середовищі
  • проектна діяльність
  • форми і методи формування компетентності
  • характеристика засобів, які доцільно використовувати для формування компетентностей
  • навички орієнтовані на сталий розвиток,
  • що робити вихователю для розвиту ігрової та інших компетентностей
  • рекомендації вихователю щодо організації інваріативної частини БКДО

Важливе питання планування роботи ЗДО, яке на даний час регламентується листом МОН № 1/9-344 від 07.07.21 року: планування роботи закладу ​дошкільної освіти на рік.

У всіх розділах Плану роботи наскрізно мають проходити заходи, спрямовані на забезпечення оптимальних умов, зокрема таких:

  • створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації, в якому спрямована робота з надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу, реалізуються права дітей з особливими освітніми потребами на освіту, їх соціальна адаптація та підготовка до отримання наступного рівня освіти;
  • організація ефективної співпраці з працівниками з питань підтримки психологічного комфорту у ЗДО та забезпечення емоційного благополуччя здобувачів дошкільної освіти.

У системі діяльності методичного кабінету, яка спрямована на підвищення компетентності педагогів та просвітництво батьків, мають відстежуватися заходи щодо опанування педагогами змісту державного стандарту дошкільної освіти, сучасного програмно-методичного забезпечення, що сприяє інноваційній спрямованості освітнього процесу.

Професійні стандарти. Міністерством розроблено проєкт Професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» та проєкт Професійного стандарту «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти», які пройшли громадське обговорення

Використовувати під час організації освітнього процесу інформаційні матеріали, які розміщені на сайтах mon-covid19.info, МОН, ЮНІСЕФ Україна, pedrada.com.ua; платформах vseosvita.ua, МЦФЕР

Налагодження партнерської взаємодії з сім'ями з ширшим використанням інтернет-ресурсів, соціальних мереж (мобільні додатки: Messеnger, Viber, Facebook, Skype  онлайн-платформи: Google Classroom, ZOOM, gmail/ukr.net; програма PowerPoint, електронні книги Ourbox тощо) розміщення відео на сайті ЗДО.

Звертаємо увагу, що Міністерством цифрової трансформації України спільно з вітчизняними і міжнародними експертами та партнерами створено  Національну онлайн-платформу з цифрової грамотності «Дія. Цифрова освіта», на якій безкоштовно можуть пройти навчання батьки дітей, педагоги, керівники ЗДО.

На платформі розміщені освітні серіали (наприклад, «Базові цифрові навички», «Цифрова грамотність для педагогів», серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті» тощо), онлайн сервіси для педагогів, базові курси тощо.

Отримані навички допоможуть ефективно та безпечно застосовувати технології в роботі та навчанні, підвищувати професійний та особистісний розвиток.

Однією з основних складових загальної системи управління закладом освіти є система управління охороною праці та безпекою життєдіяльності. Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти Лист МОН № 1/11-1491 від 14.02.19 року

  • планування заходів з охорони праці та безпеки життєдіяльності;
  • складання звітності за встановленими формами;
  • організацію контролю за дотриманням вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та безпеки життєдіяльності;
  • проведення профілактичної роботи щодо запобігання травматизму серед учасників освітнього процесу;
  • проведення інструктажів з охорони праці;
  • організацію навчання працівників ЗДО та перевірку знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, цивільного захисту тощо.

Постанова КМУ від 24 березня 2021 року «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку»

  • ПОРЯДОК організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку: організація харчування, формування принципів здорового харчування, планування меню, ПЕРЕЛІК документів з організації харчування
  • НОРМИ споживання основних груп харчових продуктів
  • ОСОБЛИВОСТІ забезпечення харчуванням здобувачів освіти/дітей з особливими дієтичними потребами

Постанова Головного державного санітарного лікаря України від 25.08.2021 № 8

В умовах запровадження посилених протиепідемічних заходів на територіях зі значним поширенням гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2, особливо важливо забезпечити права дітей на здобуття дошкільної освіти.

Проводити роз'яснювальну роботу щодо проведення вакцинації  з метою вироблення колективного імунітету. Забезпечити 80% вакцинації колективу закладу (у нас 36 педагогів, 39 інших працівників):

- вакциновано 2 дозами 16 педагогів (44%), 7 інших працівників;

- вакциновано 1 дозою 4 педагоги , 5 інших працівників;

- плануємо, що досягнемо після вакцинації 2 дозою 55% серед педагогів та 42 % всього колективу.