Добірка вправ на формування виразних рухів дошкільників
Молодший дошкільний вік
«Частини тіла»
Мета: показати дітям, як ми розмовляємо за допомогою жестів, учити володіти мовою жестів, вільно користуватися своїм тілом.
Треба показати, як плечі говорять: «Я пишаюсь»; як спина говорить: «Я дуже старий»; як палець говорить: «Ходи сюди»; як голова говорить: «Так», «Ні»; як рот говорить: «М-м-м. Я люблю це варення»; що робить вухо, щоб сказати: «Я чую пташку»; що робить ніс, коли нюхає квітку.
Вправа проводиться з підгрупою дітей, які стають у коло. Вихователь, стоячи у центрі, називає дію - діти показують її. Гуртом визначають того, хто найчіткіше передає відповідними рухами фразу дорослого.
«Лісова галявина»
Мета: вправляти дітей у виконанні простих імітаційних рухів, у визначенні типового у поведінці тварин.
Вихователь створює ігрову ситуацію: «Ось теремок. Цікаво, хто в ньому живе? Давайте подивимось, які звірята сюди прийдуть». Діти вибирають собі когось, а потім показують, як іде ведмідь; як стрибає зайчик; як крадеться лисиця; як біжить мишка; як іде півень, кукурікає тощо.
Для показу рухів викликають одного або кількох; аналізується виконання завдання. Показ кількома дітьми рухів однієї тварини дає змогу і їм самим порівнювати, встановлювати, у кого вийшло виразніше. Вихователь, наприклад, запитує: «Хто найбільше схожий на справжнього ведмедя? Чому?» Можна не називати тварин, а запропонувати дітям-глядачам визначити, хто прийшов до теремка, - виходитимуть мімічні загадки.
«Різна хода»
Мета: вправляти дітей у відтворенні різної ходи людей.
Показати, як іде старий дідусь; як спокійно іде людина; як біжить мала дитина. Показати, як ідуть на город рвати ріпку дід, баба, онучка. Наслідуючи ходу людей старшого віку, пригадати з дітьми, як спина говорить: «Я дуже старий». Якщо хтось відчуває труднощі, запропонувати пальцями на столі передати темп цього руху. Пояснити: старий іде повільно, фіксує положення тіла на кожній нозі, а отже, пальці треба переставляти повільно, з невеликими паузами між «кроками». Рухи малої дитини нерівномірні за темпом; вона може бігти, а може й «плестися», зупинятися біля чогось, що її зацікавило.
Середній дошкільний вік
«Погода»
Мета: розвивати вміння рухами й мімікою передавати свої почуття. Показати, що відчуваєш: коли надворі дуже холодно; коли йде теплий дощ, не випускають надвір; коли палить сонце й спекотно.
У цій вправі треба передати жестами й мімікою певний стан людини. Коли холодно, їй неприємно, хочеться зігрітися: піднімає комір, натягує шапку до брів, ховає руки в рукави, переступає з ноги на ногу. А малюк просто може заплакати. Так само виконуються й інші завдання. Складність полягає у доборі кількох рухів, які змінюють один одного. Показувати може одна дитина, решта розповідає, що вона робить. Потім називаються рухи, відтворені найточніше.
«Покажи, що відчуваєш»
Мета: вчити жестами та мімікою передавати людські емоції. Дитині пропонують показати, що вона відчувала б, коли: цуценя пошкодило собі лат (співчуття); назустріч біг великий пес (переляк); спекотного дня купалася в річці (задоволення); побачила, як сильний б'є слабшого (гнів) тощо.
«На лузі»
Мета: вправляти у відтворенні рухів і характерних дій комах. Вихователь розповідає дітям: «На зеленому лужку розквітла надзвичайно гарна квітка. Всі комахи прилітають і приповзають милуватися нею. Ось дивіться, хто приходить до квітки». Діти вибирають собі комаху, рухи якої відтворюватимуть. Біля квітки збираються: муха, бджола, метелик, бабка, мураха, жук-рогач, світлячок.
Старший дошкільний вік
«Різна хода»
Мета: вчити дітей передавати ходу людей у різних ситуаціях і станах.
Вихователь дає завдання показати: ходу людини, яка над чимось розмірковує; ходу дитини, що радіє з чогось; ходу людини, яка переходить по вузенькій дощечці струмок.
Ускладнення в цій грі полягає у тому, що діти повинні передавати зміни звичного ритму рухів, добирати відповідно до ситуації жести, рухати всіма частинами тіла.
«Три ведмеді»
Мета: визначити й передавати у русі типове для ведмедя, а також індивідуальні вікові відмінності; відтворювати емоційний стан персонажа.
Показати: як на лісовій галявині Михайло Іванович, Настасія Петрівна й Михайлик збирають ягоди; як три ведмеді повертаються додому; що вони зробили, побачивши з'їдену кашу, зіжмакану постіль.
Виконують завдання по троє, решта стежить за діями дітей-артистів і підказує, якщо ті відчувають труднощі, які саме рухи треба відтворювати. Аналогічно виконуються завдання за казкою «Троє поросят».
«Хто я?»
Мета: вчити передавати відповідними рухами дії людей різних професій. Показати, як мати колише дитя; дії кухаря, швачки, столяра, доярки, пташниці, листоноші.
Вправа виконується, як загадка в рухах.
«Дружні звірята»
Мета: показати прояви однакових почуттів у різних тварин.
1. Сумного зайця прийшли втішити: ведмідь, вовк, їжак, жабка, мишка, півень. Вихователь говорить дітям: «Лисиця вигнала зайчика з власного дому. Зайця прийшли втішити...». Спочатку вибирають дитину-зайчика, який плаче, ображений. Гра проводиться перед драматизаціями казок «Заєць, лисиця і півень», «Коза-Дереза».
2. Радіють звірята (жабка, мишка, півень, заєць, їжак) перемозі над сильними і злими вовком, ведмедем, лисицею. Вихователь нагадує дітям, як закінчується казка Г.Маршака «Теремок», і пропонує передати радісний стан звірят: «Покажіть, як раділи вони зі своєї перемоги». Проводиться перед драматизаціями казок «Теремок», «Рукавичка», «Під грибом».
3. Показати звірят, які заблукали в лісі: ведмежа, вовченя, лисеня, зайченя. У ході виконання завдання вихователь стежить за додержанням типового для певної поведінки і способу пересування тварини.
«Зимові розваги»
Мета: вправляти у різноманітних імітаційних рухах і відтворенні емоційних станів, у взаємодії одне з одним.
Проведення вправи починається з показу окремих сценок: «Граю в сніжки»; «Сніг потрапив за комір»; «Сніжка боляче вдарила по нозі»; «Скочую снігову кулю»; «Ліплю сніговика»; «Іду на лижах»; «Катаюсь на ковзанах»; «Розчищаю доріжку від снігу»; «Везу санки з малюком».
Діти на свій розсуд придумують і показують найрізноманітніші рухи. Коли поодинці показали дитячі зимові розваги, вихователь дає завдання зробити це всією підгрупою. Особливу увагу звертає на спроби дошкільників об'єднуватись у гурт, заохочує їх до спільних дій.
Підготувала музкерівник Денисюк О. М.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів