Огляд сучасних програм щодо духовно-морального виховання дошкільників. Консультація для вихователів
Сьогодні все більше педагогів, особливо вихователів ЗДО починають розуміти, що виховати моральну дитину без опори на традиційні основи християнського віровчення неможливо, і робота в цьому напрямі має бути безперервною, з урахуванням вікових особливостей дитини, її індивідуальних якостей. Загальновідомо, що якщо не займатися духовно-моральним вихованням дитини, то пізніше її перевиховати буде дуже важко. Духовне здоров'я невіддільне від морального, тому практикують духовно-моральне виховання у єдності.
У програмі розвитку дітей дошкільного віку «Я у Світі» морально-духовне виховання здійснюється шляхом реалізації наступних завдань:
- розширювати уявлення дітей про сім'ю як об'єднання людей, що живуть разом, люблять, турбуються, підтримують, захищають одне одного;
- вчити налагоджувати контакти з однолітками та дорослими;
- плекати в дитини прихильне ставлення до всіх членів родини, вдячність та повагу до них;
- виховувати вміння визнавати свої помилки, брати до уваги чесноти та досягнення іншого;
- формувати співчуття до дітей, які залишилася поза дитячим товариством;
- -виховувати доброзичливість, вправляти в умінні приємно спілкуватися: вітатися, привітно звертатися, виявляти прихильне ставлення та увагу;
- виховувати доброзичливість, співчуття, людяність.
В оновленій редакції програми «Я у Світі» ключовим поняттям є «здоров'я» як «сплав тілесних, душевних і соціально-моральних складників, що засвідчує стан психіки та свідомості дитини, міру її благополуччя, ступінь урівноваженості з навколишнім середовищем, задоволеності своїм життям, відчуття захищеності й комфорту».
У програмах дошкільної освіти «Дитина», «Соняшник», передбачено формування основ духовності з перших років життя. Серед програмних вимог - сприяння засвоєнню уявлень про духовний ідеал людини, збагаченню власного емоційного досвіду та формуванню певного ставлення до самого себе. Педагоги мають дати уявлення дітям дошкільного віку про те, що народ засуджує негативні вчинки людей, називаючи їх словом «гріх», вчити дітей поводитися відповідно до норм моралі, давати оцінку власним негативним вчинкам, формувати негативне ставлення до поганих вчинків.
Не менш перспективною є програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля». У ній завдання морально-духовного виховання дошкільників представлені в розділі «Соціально-моральний розвиток», де висвітлено зміст роботи педагогів із виховання в дітей гуманних почуттів і доброзичливих взаємин, основ колективізму; конкретизовано знання про суспільні норми моралі, необхідні для формування основ моральних якостей; наголошено на дотриманні принципу наступності в усіх аспектах морального виховання дітей різних вікових груп. Найважливішим є те, що до програми «Українське дошкілля» вперше введено окремий напрям роботи з дошкільниками «Духовне виховання».
Необхідністю духовного збагачення дошкільників керувалася Любов Лохвицька у своїй авторській парціальній програмі «Скарбниця моралі». Її зміст передбачає вивчення таких тематичних модулів:
- «Про мораль знати - негараздів уникати»;
- «Дорослих поважати й чемним зростати»;
- «З дітьми дружно жити і їх розуміти»;
- «Довіру проявляти та співпереживати»;
- «Гарних манер набувати і ввічливим ставати»;
- «Добрі справи творити і завжди їм радіти»;
- «У злагоді бути - про образи забути»;
- «Себе оцінити і кращим зробити».
Усі вони спрямовані на опанування дошкільниками морального досвіду, становлення їхньої моральної свідомості та самосвідомості, прищеплення їм норм та культури поведінки у суспільстві. Програма «Скарбниця моралі» наголошує: «Лише шляхом духовно-морального виховання можна сформувати духовні стержні особистості дитини».
Зовсім, нещодавно у дошкілля увійшла парціальна програма А. Богуш та ін. «Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях», призначена для факультативного використання у закладах дошкільної освіти для дітей від 3 до 6 років. Програма складається з наступних тематичних розділів:
- «Світ - чудовий задум Творця»;
- «Дитина - Боже творіння»;
- «Любов - найвища заповідь Христа»;
- «Моральні закони Святого Письма»;
- «Моральні чесноти у старозавітних образах»;
- «Любов і милосердя в земному житті Ісуса Христа»;
- «Християнські свята в культурі українського народу»;
- «Відданість Батьківщині на прикладах національної духовної культури».
Навчальна програма є результатом критичного осмислення попередніх програм та аналізу інших відомих програм аналогічного спрямування. Внесені зміни та доповнення зумовлено врахуванням зауважень і побажань, а також практикою роботи з певного предмета в дошкільних навчальних закладах різних регіонів України. Програма отримала гриф Міністерства освіти і науки України.
У зазначеній програмі акцентується на розвитку моральних якостей людини як підґрунтя її духовності. Потенціал особистості проявляється через її духовні потреби й цінності. На думку авторів програми складовою правильного способу життя є духовно-моральне здоров'я, що передбачає наявність певної життєвої позиції. Таке переконання суголосне програмі «Я у Світі» за новою редакцією.
Особистості необхідні постійні духовне збагачення, очищення й оздоровлення, чинниками якого є духовне самовдосконалення, гармонія краси тіла, душі й духу, любов. Тому формування духовності людини слід розпочинати ще змалку шляхом прищеплення їй основ християнського світогляду, який ґрунтується на істині про Бога, що є незмінною за будь-яких часів.
Підготувала вихователь Бенюк О. Використано інтернетресурс
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів