Ігрова квест-технологія в освітньому просторі ЗДО: методика використання. Групова консультація для вихователів
Перші квести з'явилися на початку 1990-х як комп'ютерні головоломки. Згодом квест успішно увійшов в освіту і набуває великої популярності як перспективна\ефективна освітня технологія.
На думку багатьох вчених (Биховський Я.С., Бовтенко М.А., Сисоєв П.В., Берні Додж, Том Марч та інші), під час застосування квест-технології діти проходять повний цикл мотивації від уваги до задоволення, знайомляться з автентичним матеріалом, який дозволяє їм досліджувати, обговорювати й усвідомлено будувати нові концепції і відносини в контексті проблем реального світу, створюючи проєкти, що мають практичні завдання.
Квест поєднує у собі елементи мозкового штурму, тренінгу, гри тощо. Під час проходження квесту задіяні розум дітей, їхні фізичні здібності, уява, пам'ять і увага. Окрім цього, дошкільники проявляють кмітливість та організованість. Тому квест дає змогу ефективно поєднувати ігрову та навчальну діяльності дошкільнят.
Науковці по-різному трактують поняття квесту. Квест (англ. quest - пошуки; синоніми: бродилка, пригодницька гра) - один з основних жанрів ігор, що вимагають від гравця розв'язання заздалегідь підготовлених розумових завдань для досягнення поставленої мети. Квест - це сюжетна командна гра-пригода із підказками та веселими завданнями, яка завершується досягненням поставленої мети.Квест - це тривалий цілеспрямований пошук, який може бути пов'язаний із пригодною грою, а також слугує для позначення одного з різновидів комп'ютерних ігор, що вимагають від гравця виконання завдань.
Освітній квест - це інтелектуально-динамічна гра, яка полягає у проходженні командою гравців вказаного маршруту за умови виконання спеціальних завдань. Квест є не лише формою навчання, а й має в собі потужний виховний потенціал. Участь у командних квестах сприяє соціалізації дитини та формує комунікативну компетентність дошкільника. Визначальною рисою квесту, який використовується в ЗДО, є перевага інтелектуальної та логічної складових.
Для педагога, який організовує квест, головною метою є навчальна.
У сучасній педагогіці найчастіше використовують такі види квестів:
- лінійний - завдання потрібно розв'язувати одне за одним, гравці рухаються за заздалегідь спланованим маршрутом;
- штурмовий - гравці отримують завдання, підказки до його виконання, але спосіб розв'язання та маршрут обирають самостійно;
- коловий - маршрут має колову структуру. У цьому виді квесту, як правило, беруть участь декілька команд, що стартують з різних позицій і рухаються до фінішу кожна за власним маршрутом.
Залежно від типу завдань квести поділяють:
- інтелектуальні;
- ігрові;
- пошукові;
- екстремальні.
За формою проведення виділяють квести:
- квести на природі;
- комбіновані;
- медіаквести;
- веб-квести.
Залежно від домінуючої діяльності, квести поділяють на:
- дослідницький квест;
- інформаційний квест;
- творчий квест;
- рольовий квест.
Алгоритм створення освітнього квесту:
Перший етап - організаційно-підготовчий: визначення навчальних потреб дітей; формулювання теми, завдань, типу квесту (з урахуванням віку дітей); визначення сюжету; окреслення термінів реалізації та тривалості квесту (тривалість квесту має визначатися межами заняття, тривалість якого різна у різних вікових групах); розробка і створення додаткових необхідних матеріалів (залежно від сюжету чи теми квесту добирається відповідний тематичний матеріал); розробка критеріїв оцінювання.
Другий етап - реалізація: ознайомлення з сюжетом, організаційними моментами; об'єднання дітей у групи (за потреби) і розподіл завдань; ознайомлення з місцем проведення квесту; ознайомлення з критеріями оцінювання; озвучення правил квесту до початку гри; супровід проходження квесту; перевірка та оцінювання етапів проходження квесту.
Третій етап - завершальний: оцінювання діяльності учасників; оголошення результатів; формулювання висновків та рефлексія; нагородження переможців.
У ЗДО квести можна проводити у різних вікових групах, починаючи з молодшої. Але найдоцільніше їх проводити у старшій групі, де у дітей вже є навички та певний запас знань і умінь.
Складові освітнього квесту:
1. Мета. Квест повинен мати ігровий характер та мотивацію до діяльності, по завершенні якої, гравець виконує важливе завдання.
2. Ролі. Розподіл дітей на команди залежить від тематики квесту. Кожна команда виконує свої обов'язки, має права та мету, якої прагне досягти. Такий розподіл на групи надає квесту змагального, конкуруючого характеру.
3. Завдання. Для кращої ефективності квесту варто надавати перевагу креативним, творчим завданням, які стимулюватимуть дитячу допитливість.
4. Правила. Якщо у квесті використовуються обумовлені на початку гри правила - їх виконання обов'язкове для всіх учасників.
5. Сюжет. Квест - це гра, яка має мету, завдання та розвиток подій.
Основні критерії якості квесту (за Томасом Марчем):
- безпека для усіх учасників квесту;
- оригінальність;
- логічність;
- цілісність;
- підпорядкованість певному сюжету;
- створення атмосфери ігрового простору.
Тривалість квест-ігор в різних вікових групах становить: для молодших дошкільнят - 20-25 хв., для вихованців середньої групи - 30-35 хв., для старших дошкільників - 40-45 хв. Нетрадиційні дидактичні ігри, інтерактивні вправи, логічні завдання та оригінальний сюжет забезпечують успішність проведення гри-квесту.
Підготувала вихователь Павлюк Ю.А.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів