Творче портфоліо як форма оцінки результативності самоосвітньої діяльності педагога. Пам'ятка для педагога
«Портфоліо - це форма оцінювання освітніх результатів за продуктом, який створений педагогом в процесі навчальної, творчої, соціальної та інших видів діяльності». Л. Захарченко
«Портфоліо - колекція робіт і результатів особистості, що демонструє її зусилля, прогрес і досягнення в різних сферах».
«Портфоліо - перспективна форма представлення індивідуальної спрямованості професійного саморозвитку педагога, що відповідає завданням модернізації дошкільної освіти». Л. Бердникова
«Портфоліо - добірка виконаних проектів робіт, документів, матеріалів, що дають уявлення про діяльність ЗДО (педагога), його досягнення та переваги (графічні (графіки, діаграми, малюнки, листівки), аудіо та відеоматеріали тощо).
Досить поширеною стає нова управлінська технологія, нова індивідуальна форма методичної роботи з педагогічними кадрами в школі та в дошкільному закладі, яка активно підтримує компетентнісно орієнтований підхід у методичній роботі - створення портфоліо педагога, мета якого: визначити динаміку суттєвих самоосвітніх результатів навчально-виховної роботи педагога вцілому та відстежити індивідуальний прогрес педагога, виявити його творчі здібності у наданні якісних освітніх послуг дошкільникам.
Портфоліо дає можливість вирішити низку завдань методичної роботи:
- Підтримувати мотивацію та готовність кожного педагога до ефективної, систематичної, цілеспрямованої і неперервної самоосвіти як з індивідуальної проблеми, так і загалом;
- Підвищувати рівень критичності в самооцінці професійної діяльності педагога, вміння об'єктивно аналізувати власний рівень самоосвіти та професійної майстерності;
- Фіксувати позитивні зміни та професійне творче зростання педагога за певний проміжок часу (за навчальний рік, за період роботи над проблемою самоосвіти, в міжкурсовий період, за період атестації тощо);
- Виявити творчі здібності педагога та сприяти їх подальшому розвитку і вдосконаленню;
- Здійснювати управління творчою педагогічною взаємодією та забезпечувати гласність у педагогічному колективі;
- Здійснювати моніторинг індивідуального професійного зростання кожного члена педагогічного колективу ДНЗ, створивши банк результатів творчого педагогічного процесу в закладі та банк цінних педагогічних досвідів роботи.
Портфоліо вихователя свідчить не лише про якість його педагогічної діяльності, рівень професійного зростання та професійної майстерності, сформованість професійної компетентності, а й про його професійний шлях за роки праці в ЗДО. Портфоліо дає можливість будувати методичну роботу на діагностичній основі, диференційовано, з урахуванням запитів та індивідуальних можливостей кожного педагога.
Види портфоліо:
- Портфоліо-власність (збирається лише для себе і аналізу, як такому, не підлягає);
- Портфоліо-звіт (збирається для презентації виступу на педраді, семінарі, конференції, батьківських зборах; для розкриття конкретної теми; творчого звіту над проблемою самоосвіти; творчого звіту до атестації).
За змістом готуються:
- Тематичний портфоліо (містить матеріали стосовно роботи з однієї теми, лінії розвитку, сфери життєдіяльності);
- Портфоліо досягнень (містить кращі конкурсні роботи, сценарії, конспекти занять, нагороди, подяки, свідоцтва, посвідчення, сертифікати, опис роботи адміністрацією, картки педагогічного досвіду, анотації досвіду, результати моніторингових досліджень тощо);
- Портфоліо-презентація або представницький портфоліо (готується як підтвердження майстерності педагога з індивідуальної проблеми самоосвіти і містить письмовий аналіз, кращі закінчені роботи, фото, таблиці, плани, схеми, діаграми, графіки, картотеки, відеозаписи, матеріали на електронних носіях тощо).
Вимоги до оформлення творчого портфоліо педагога:
1. Матеріали портфоліо можуть бути систематизовані в одній (за потребою і більше) окремій папці, ширмі, буклеті, альбомі, збірці тощо.
2. Яскраве, художньо-естетичне (по можливості і дизайнерське) творче оформлення титульної сторінки.
3. Нове фото з автобіографічними даними на другій сторінці (можливе літературне віршоване або прозове представлення особистості педагога; висвітлені життєве кредо, сенс життя, улюблений вислів, мрії, захоплення тощо).
4. Матеріали портфоліо мають бути викладені у логічній послідовності літературною мовою, вичитані, з чіткими і збільшеними заголовками).
5. Матеріали мають бути новими, охайними, привабливими.
6. Фотоматеріали мають засвідчувати позитивну динаміку роботи з дошкільниками.
7. Додатки до портфоліо можуть включати: авторські матеріали (проза, художні твори, пісні, конспекти занять, сценаріїв та інших форм роботи з дошкільниками і батьками, творчі роботи педагога), творчі роботи дітей тощо.
РОЗДІЛИ ПОРТФОЛІО
1. Загальні відомості
2. Відомості про підвищення кваліфікації та професійну підготовку
3. Узагальнення і поширення власного педагогічного досвіду
4. Участь у професійних конкурсах
5. Використання сучасних педагогічних технологій
6. Демонстрація позитивної динаміки досягнень дітей
7. Робота з батьками
8. Відгуки про педагогічну діяльність та її результати
9. Додатки
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів