Інтегроване заняття на тему «Вітамінна скарбничка» для дітей середнього дошкільного віку

Програмові завдання:

ознайомлення з природним довкіллям, валеологія: закріпити знання дітей про овочі та фрукти і страви, які з них готують; збагатити уявлення про вітаміни, корисні продукти харчування і їх значення для життя людини; вчити розрізняти корисні та шкідливі для здоров'я продукти харчування і робити самостійні висновки;

мовленнєвий розвиток: вправляти дітей у складанні складнопідрядних речень зі сполучниками: тому що; якби; вчити відповідати на запитання вихователя повним реченням та складати описові розповіді про овочі, фрукти із 3-4 речень; збагатити словник новими словами-назвами, словами-ознаками, пестливими словами відповідно до теми «Продукти харчування»;

продуктивна діяльність: вправляти дітей у кулінарному майстер-класі з приготування та естетичного викладання на тарілці вітамінної страви з різних фруктів на шпажках.

Розвивати активне мовлення, пам'ять, критичне мислення, естетичний смак. Виховувати бережне відношення до власного здоров'я та бажання зміцнювати його, вживаючи лише корисні і вітамінні продукти харчування.    

Матеріал: лялька, коробки з вітамінами; дидактичні картинки із зображенням продуктів харчування; настільний театр «Овочі»; загадки; чарівна торбинка; рухлива гра «Ходить гарбуз по городу»; дидактична гра «Вітамінний кошик»; кусочки свіжих фруктів, шпажки.

Хід заняття

Вихователь.  Треба дружно привітатись,

                      Разом весело сказати

                     - «Добрий день!»

                     Вліво-вправо повернутись,

                     До сусіда посміхнутись.

                     - «Добрий день!»

Вихователь. - Подивіться, діти, до нас завітала в гості дівчинка Вітамінка. І звичайно принесла нам подарунок, найулюбленіші вітаміни, які придбала в аптеці.

-  Діти, хто з вас знає, що таке вітаміни?

Орієнтовні відповіді дітей:

-  Це - корисні продукти;

-  Це - Це - овочі, фрукти, сушені фрукти;

-  Це - соки, компоти;

-  Це - смачні каші і супи;

-  Це - різноманітні продукти харчування.

Вихователь. - Так, правильно. Ой, задумалась наша дівчинка Вітамінка, чому лікарі радять нам щодня їсти вітаміни? Давайте їй розкажемо про вітаміни, чому вони корисні.

Орієнтовні відповіді дітей:

-  Вітаміни корисні тому, що допомагають бути здоровою людиною.

-  Вітаміни корисні тому, що допомагають швидше виростати.

-  Вітаміни корисні тому, що допомагають організму бути сильнішим і не хворіти.

-  Вітаміни корисні тому, що допомагають нам бути життєрадісними, мати гарний вигляд і не хворіти.

Вихователь. - Молодці, дітки, правильно думаєте. Назва «вітамін» походить від латинського слова «віта», що означає «життя». І це не випадково - вітаміни продовжують життя. Якщо вітамінів в організмі не вистачає, людина хворіє. Особливо важливі вітаміни для нормального росту і розвитку дітей. Якщо ми щодня споживаємо різноманітні і свіжі продукти, то отримаємо достатню кількість вітамінів. Кожна вітамінка живе в овочах і фруктах. Давайте розглянемо картки із зображенням продуктів, у яких є багато різноманітних вітамінів.

Розгляд картинок та бесіда за їх змістом

Вихователь. - Багато цікавого ми дізналися про вітаміни. А давайте ми разом з Вітамінкою порухаємось!

Руханка «Овочі»

Якщо хочеш бути гарним ти,

Якщо хочеш швидше підрости,

Якщо хочеш жити веселіш, -

Овочі різноманітні їж!

На городі морква вже зійшла,

Капустина до танку пішла,

А томат на сонечку дозрів,

Від наснаги він почервонів.

Якщо хочеш бути гарним ти,

Якщо хочеш швидше підрости,

Якщо хочеш жити веселіш -

Овочі різноманітні їж!

Вихователь. - Молодці, дітки, розвеселились. А який чудовий сюрприз підготували ваші мами і татусі - корзину з овочами. Але овочі завели велику суперечку, котрий із них корисніший, цінніший і найулюбленіший дітям. Діти, а давайте їм допоможемо розібратися, хто ж усе таки важливіший та корисніший із них.

Вихователь виставляє театр.

Вихователь.   Я довгенька і руденька,

 З хвостиком тоненьким.

 На городі мене рвуть

 І до столу подають. (Морква)

-  Так, правильно! Це смачна морква! А які ви прислів'я та приказки про моркву знаєте?

Діти:

1.     Кожен знає, що морквиця

        На городі, мов цариця.

2.     Морква смачна й вітамінна

        І не гірше апельсина.

3.     Від моркви більше крові.

Дидактична вправа «Морква яка?»

Вихователь. Морква смачна, а ще яка? (смачна, вітамінна, цілюща, корисна, поживна, оранжева, солодка, соковита)

 - Так, справді, морква дуже корисна, готують із неї безліч страв, кладуть у борщі, супи, салати. В народі кажуть: «З'їж морквину, коли яблука немає».

- Ой, розхвалилася, дивіться!

 Ти не схожа на царицю.

 Я від тебе красивіший -

 Червоніший і товстіший!

-       Про кого ця загадка, як ви думаєте? (Про буряка)

Дидактична вправа «Буряк який?»

Вихователь. Буряк червоний, товстий? А ще який? (смачний, вітамінний, корисний, поживний, салатний, соковитий)

Дитина (читає вірш). Український борщ чудовий,

По усіх краях відомий.

У борщі я головний -

Борщ без мене несмачний.

Вихователь. - Діти, а хіба буряк тільки для борщу? Що ще готують із буряка?

Дидактична вправа «Назви страву по іншому»

Вихователь. Салат із буряка - буряковий салат. А як сказати:

Ікра з буряка... - бурякова ікра

Пюре з буряка... - бурякове пюре

Сік з буряка... - буряковий сік

Вихователь. - Дивина! З нашого кошика зникли овочі. Де ж вони? Здається, я здогадалася! Напевно заховалися у торбинку. Спробуємо відшукати їх на дотик!

Вправа-дослідження «Знайди навпомацки»

Вихователь просить дітей по черзі на дотик відшукати огірки.

Всі зелені огірки

Споживають залюбки.

Нас шанують недаремно,

Ми на смак усім приємні,

На канапці і в салаті

Ми і в будень, і на святі!

Вихователь виймає огірок і помідор.

Помідор смачний, кругленький,

Має щічки червоненькі.

До смаку я в кожній страві,

Роблять соки і приправи,

Соус, борщик і салат

Люди з радістю їдять.

Вихователь. - Я знову розгубилась!

Що ж той огірок? Вода!

Як немає - не біда!

Помідор смачний, кругленький,

Має щічки червоненькі.

До смаку я в кожній страві,

Роблять соки і приправи,

Соус, борщик і салат

Люди з радістю їдять!

-  То хто ж важливіший, огірок, чи помідор? Я і без огірків, і без помідорів не уявляю харчування людей. Пропоную позмагатися: пригадати всі гарні слова, що називають властивості огірків і помідорів. Дівчатка розкажуть про помідора, який він? А хлопчики про огірка, який він? Домовилися?

Дидактична вправа «Помідор який, огірок який?»

Орієнтовні відповіді дітей:

Помідор - червоний, круглий, смачний, салатний, поживний, вітамінний;

Огірок - зелений, довгий, смачний, салатний, поживний, вітамінний.

Вихователь. - Молодці! Отже, ми почули, що і помідори, і огірочки дуже важливі у нашому харчуванні. А хочете дізнатися, хто ще з овочів сперечався, вихвалявся, що він самий корисний і поживний?

Хлопчик і дівчинка із зав'язаними очима нюхають цибулю, часник, впізнають їх і називають.

Вихователь. - Так, це вони.

На цибулю нарікають,

Що до сліз я допікаю.

Вибачте, та я не винна,

Бо я - лікарська рослина.

-  Діти, що про себе сказала цибуля? (Що вона - лікарська рослина)

Вихователь. - Так, справді! Цибуля і корисна, і вітамінна, і лікарська, тому що знищує багато мікробів в організмі.

Часничок я білозубий.

Ви мене не бійтесь, люди!

Хто мій зуб з'їдає сміло,

Буде мати зубки білі.

-  Діти, чому часничок думає, що ми його боїмося їсти? (Тому що часничок пекучий). Чим корисний часник? (Часник також знищує багато мікробів та вірусів і допомагає швидше одужати).

Вихователь. - Отже, часник і цибуля теж дуже важливі овочі.

-  А хто тут ще ворушиться у кошику?

Не сваріться любі, годі!

Я - найстарший на городі!

Я - веселий і бокатий,

Жовтогрудий і смугастий!

-  Діти, хто це так вихваляється? (Гарбуз)

-  Який мудрий гарбуз! Як ви думаєте, чим корисний гарбуз? (Гарбуз смачний, поживний, з нього готують солодку і вітамінну кашу)

Вихователь. - Недаремно його називають найголовнішим на городі. Засидівся він у кошику. А давайте з ним пограємось і також запросимо до гри Вітамінку.  

Рухлива гра «Ходить гарбуз по городу»

Вихователь. - А справді, кожен овоч незамінний, вітамінний і не варто сперечатися, хто з них найголовніший. Всі овочі заслуговують на те, щоб ми назвали їх лагідно?

Мовленнєва вправа «Назви лагідно»

Буряк - бурячок, бурячечок;

морква - морквинка, морквиночка;

цибуля - цибулька, цибулинка;

часник - часничок;

картопля - картоплинка, картоплиночка;

гарбуз - гарбузик;

помідор - помідорчик;

огірок - огірочок.

Вихователь. - Діти, Вітамінка просить нас уявити на хвилинку, що всі овочі зникли. Уявляєте?

Інтерактивна вправа «Що було б, якби... ?» (зникли овочі)

Міркування дітей.

-  Якби овочі зникли, то не було б що їсти.

-  Якби овочі зникли, то не було б з чого готувати смачні салати, борщі та супи.

-  Якби овочі зникли, то не стало б вітамінів і ми б захворіли.

-  Якби овочі зникли, то на городі росли б одні бур'яни.

-  Якби овочі зникли, то всі люди були б засмучені.

-  Якби овочі зникли, то наше тіло швидко б постаріло.

Вихователь. - Молодці, діти, правильно міркуєте. Дякую вам за цікаві відповіді.

-  Ой, яке незвичайне дерево побачила Вітамінка. Давайте поміркуємо, що тут не так?

Дидактична гра «Що зайве?» (фрукти і овочі на дереві)

Вихователь. - Правильно, на дереві ростуть фрукти, а не овочі! Вітамінка знову пропонує пограти у цікаву і веселу гру. Пограємо? 

Дидактична гра «Виправ небилиці»

-  У садочку в мене миле, синє яблучко вродило. (Яблуко не буває синім, воно може бути жовтим, червоним, зеленкуватим, а синьою може бути тільки слива).

-  Щойно з'їв лимон чудовий - він солодкий, він медовий. (Лимон не може бути солодким, він кислий на смак).

-  Біля стежки - кущики, а на них ростуть грушки. (Груші ростуть на дереві, а не на кущах).

Вихователь. - Діти, уявіть що наші фрукти незвичайні, а уміють розмовляти і себе вихваляти. Давайте перетворимося на фрукти і розкажемо про себе.

Інтерактивна вправа «Перевтілення»

Діти (по черзі):

- Я - яблуко круглої форми, червоного, жовтого, зеленого кольору. Мене треба з'їдати по 2-3 яблука на день і про всі хвороби забудеш. Будьте здорові!

- Я - лимон, фрукт круглої форми, жовтого кольору, кислий на смак. Я багатий на вітамін С та інші вітаміни і мінеральні речовини, дуже корисний. Будьте здорові!

- Я - груша, жовтого кольору, схожа на лампочку. Мене їдять свіжою, сушать, готують з мене смачне варення. Я багата на вітаміни, корисні для організму. Будьте здорові!

- Я - апельсин, круглий, помаранчевий, запашний і вітамінний. Мене їдять свіжим і готують з мене смачний сік. Будьте здорові!

Вихователь.  - Так про кожний фрукт, діти, можна говорити багато корисного і доброго.

Дуже корисні продукти.

І дорослі і малята

Мають це, звичайно, знати.

Соковиті фрукти, цінні,

В них багато вітамінів.

Недаремно кажуть люди:

Щоб міцним та сильним бути,

Щоб здоров'я добре мати

Повсякчас нам слід вживати:

Вам, малята, та й мені

Фрукти й овочі смачні!

-       Вітамінка знову запрошує вас пограти у цікаву гру.

Дидактична гра «Вітамінний кошик»

(На столі розкладені картки із зображенням різних продуктів харчування: овочі, фрукти, корисні та шкідливі продукти. На килимку стоїть кошик. Діти вибирають у вітамінний кошик лише корисні продукти, а шкідливі залишають на столі).

Вихователь. - Молодці, діти! Гарно погралися і правильно склали наш вітамінний кошик, а шкідливі для здоров'я продукти харчування залишили на столі. Давайте назвемо Вітамінці, у яких продуктах харчування є багато вітамінів? (Відповіді дітей)

Вихователь. - Вітамінко, бачиш, наші діти вже добре запам'ятали, що для їхнього здоров'я дуже корисні вітаміни.

Прислів'я «Хто з овочами та фруктами дружити буде, про хвороби назавжди забуде!

Вихователь. - А тепер про смачненьке. Вітамінка запрошує нас на свій кулінарний майстер-клас.

Кулінарний майстер-клас «Фрукти на шпажках»

Діти йдуть мити руки. Після чого вихователь демонструє послідовність нанизування фруктів на шпажку, а діти вправляються. Музикотерапія.

Сервірування столу. Пригощання дітей.

 

Підготувала вихователь Вернюк С.В.