ДОСВІД РОБОТИ ПЕДАГОГА: узагальнення та презентація. Консультація-інструктаж для педагогів ЗДО
Сучасний вихователь закладу дошкільної освіти - це творчий педагог, який активно впроваджує інноваційні методи роботи з дітьми й безперервно працює над самовдосконаленням та фаховим розвитком. Важливим показником успішної діяльності є наявність педагогічних напрацювань та відкриттів, які в узагальненому вигляді становлять досвід роботи вихователя ЗДО. Досвід роботи є основою та фундаментом для науково-методичної роботи педагогічних колективів, що сприяє підвищенню кваліфікаційного рівня працівників, забезпечує розвиток майстерності вихователя та поліпшує якість навчання та виховання в цілому.
Як вивчається досвід роботи педагога?
Кожен педагог ЗДО має обов'язково обирати для себе індивідуальну тему із самоосвіти (на 1-2 чи більше років) та щорічно складати план роботи з підвищення професійного рівня з даної проблеми. Кожен педагог веде щоденник з підвищення професійного рівня на навчальний рік і працює за відповідним планом. Такий план роботи достатньо складати на навчальний рік за 4-ма основними розділами:
I. Вивчення нормативних документів, психологічної, методичної, педагогічної та спеціальної літератури (перелік літератури).
II. Вивчення та впровадження ППД згідно з індивідуальною темою самоосвіти (вказати назву, автора).
III. Індивідуально-професійна діяльність: вивчення сучасних педтехнологій, розробка власних; апробація програм; робота над створенням ППД; колективні перегляди педпроцесу; консультації; семінари; публікації у фахових виданнях та на сайті ЗДО; узагальнення досвіду роботи тощо (перелік конкретних заходів педагога).
IV. Створення навчальних та ігрових посібників.
Найчастіше досвід роботи педагога виявляється: під час відвідування освітнього процесу у педагога; перевірки рівня життєвої компетентності дошкільників, рівня виконання ними програми; стану ведення документації; колективних переглядів педпроцесу; проведення різних форм методичної роботи у ЗДО та у ЗДО міста; організації та результативності роботи з батьками тощо.
Основні вимоги до створення досвіду роботи педагога:
- Добре вивчити провідну методичну літературу, передові дослідження з обраної педагогом проблеми самоосвіти, щоб визначити, наскільки вона недостатньо вивчена науковцями і практиками і є актуальною сьогодні. Часто-густо педагоги обирають для самоосвіти та власного дослідження такі проблеми, які є недостатньо вивченими лише на їхню думку, що свідчить про недалекоглядність, необізнаність та низький рівень самоосвіти і професійної компетентності педагога.
- Неухильно виконувати програму з усіх розділів програми, освітніх напрямів БКДО та видів діяльності дітей; не можна проводити дослідження у рамках обраної проблеми за рахунок інших розділів програми чи освітніх напрямів.
- Роботу треба проводити не від випадку до випадку, а послідовно, систематично, рівномірно, за добре продуманим педагогом планом (протягом 1- 2-х і навіть більше років).
- Слід уникати перевантаження дітей заради здійснення намічених завдань дослідження; затрата зусиль вихованців має бути у межах вікових норм, а робота, з дітьми - їм цікавою та захопливою.
- Робота з досліджуваної проблеми не повинна базуватися на вкладанні додаткових коштів адміністрацією ЗДО на проведення педагогом різного роду експериментів та перебудові режиму дня закладу, реставрації його приміщень тощо.
- Результати освітньої роботи у ході дослідження мають бути вищими від загальноприйнятих і визначених програмою, БКДО.
Після того, як досвід педагога вивчено, розпочинається його узагальнення, метою якого є визначення засобів, форм, прийомів, методів, за допомогою яких досягнуто позитивного результату та вивчення умов забезпечення впровадження досвіду роботи у практику.
Схема узагальнення досвіду роботи педагога:
1. Тема досвіду.
2. Стислі відомості про автора - носія досвіду.
3. Обґрунтування актуальності досвіду (вступ, переднє слово, передмова, слово від автора тощо).
4. Сучасні теоретичні ідеї, які є науковою основою досвіду (посилання на науковців).
5. Провідна ідея досвіду, його суть, різні форми його застосування, умови.
6. Технологія досвіду, форми, методи, прийоми, планування системи роботи, ідей тощо (основний зміст досвіду).
7. Якісні та кількісні показники результативності освітнього процесу у ході запровадження досвіду роботи.
8. Рекомендації щодо використання досвіду у практичній роботі вихователів з дітьми та батьками (висновки).
9. Посилання на літературу/використані джерела.
В узагальнених матеріалах не можна залишати поза увагою діяльність дітей. І, головне, описувати не лише систему роботи самого автора досвіду, а те, як використовують його колеги (форми, методи, прийоми, плани, схеми, система роботи тощо). Узагальнити досвід роботи педагога (описати його) можуть: сам педагог, носій досвіду; директор чи методист; творча група педагогів. Узагальнення досвіду роботи: складання анотації досвіду; опис досвіду; упорядкування додатків до досвіду; підготовка матеріалів досвіду до друку, опублікування у фахових виданнях.
Оформлення узагальнених матеріалів досвіду роботи може бути у вигляді:
- опису у папці
- статті у фаховому журналі
- створення комплектів дидактичного, роздавального матеріалу з проблеми
- системи занять
- методичних рекомендацій
- семінару-практикуму чи майстер-класу з проблеми
- методичного посібника
- авторської програми
- структурно-логічних схем, таблиць, технологічних карт
- буклетів, бюлетенів, альбомів
- відеофільму, плакатів, стендів, серії мультимедійних презентацій
- портфоліо
- виставки-ярмарки педідей
- представлення матеріалів на професійних конкурсах різних рівнів
- методичної розробки тощо.
Свій досвід роботи педагог презентує на засіданні педагогічної ради ЗДО чи професійної спільноти педагогічних працівників (методичного об’єднання): короткий зміст досвіду, опис технології досвіду, презентація кращих дидактичних посібників та інших матеріалів досвіду тощо. Узагальнені матеріали досвіду роботи педагога зберігаються у методичному кабінеті ЗДО.
Якщо у результаті відвідування занять, ознайомлення з різними аспектами освітнього процесу досвід роботи педагога відповідає критеріям перспективного педагогічного досвіду, то на засіданні педагогічної/методичної ради ЗДО чи методичного об'єднання ухвалюється рішення про вивчення досвіду роботи педагога з певної навчально-методичної проблеми, видається відповідний наказ по ЗДО та складається План роботи з вивчення, узагальнення та поширення педагогічного досвіду (досвід роботи педагога має вивчатися упродовж 2-3-х років).
Якщо досвід роботи педагога узагальнений у методичну розробку відповідно до усіх вимог та за своїм змістом і значенням становить цінність для педагогів свого ЗДО і за його межами, адміністрація має повідомити про це управління освіти, РОІППО і рекомендувати досвід для узагальнення і поширення на загальноміському рівні. А у дошкільному закладі має бути складена узагальнена картка педагогічного досвіду. Адміністрація закладу подає клопотання до науково-методичної ради РОІППО про вивчення та схвалення такої методичної розробки, після якого педагог має право атестуватися із присвоєнням звання «вихователь-методист».
Загальні критерії педагогічного досвіду:
1. Актуальність і перспективність.
2. Висока результативність і стабільність показників.
3. Наукова обґрунтованість.
4. Присутність елементів новизни.
5. Можливість творчого наслідування досвіду іншими педагогами.
Підготувала вихователь-методист Раїса СЕМЕНЮК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів