МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ садового методичного об'єднання вихователів з проблеми «Національно-патріотичне виховання дошкільників"
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
садового методичного об'єднання вихователів Квасилівського ЗДО (ясла-садок) з проблеми «Національно-патріотичне виховання дошкільників засобами фізичного виховання»
1. Патріотизм - (від грец. - батьківщина) - любов до Батьківщини, відданість їй і своєму народові. Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, а за необхідності - віддати життя за її свободу і незалежність, людина не може бути громадянином своєї держави. Повноцінне життя в суспільстві та державі неможливе, якщо система виховання молодого покоління позбавлена моральних основ, любові до Батьківщини.
2. У 2016 році в Україні створено парціальну програму національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку «Україна - наша Батьківщина». Каплуновська О.М., І.І. Кичата, Ю.М. Палець. - Тернопіль: Мандрівець, 2016.
Програма досить цікава. Її зміст відповідає вимогам БКДО та чинних освітніх програм. У програмі чітко розкрито особливості національно-патріотичного виховання, основні напрями, завдання і зміст освітньої роботи з дітьми середнього та старшого дошкільного віку.
3. Мета національно-патріотичного виховання - виховання свідомого громадянина, патріота; набуття дошкільниками соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємин; формування у дітей потреби та вміння жити в громадянському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної культури.
4. Основні завдання національно-патріотичного виховання дошкільників у сучасному ЗДО:
- ознайомлення дошкільників з історією рідного краю, життям і побутом українського народу у різні епохи, зокрема - козацтвом;
- формування позитивного образу Батьківщини, цілісного ставлення до культури українського народу, його історичного минулого, мови, звичаїв, традицій, народних символів;
- розвиток інтересу до українських ремесел, мистецтва;
- виховання любові до рідного краю (рідної домівки, сім'ї, дитячого садка, селища);
- ознайомлення дошкільників з державними символами (Герб, Прапор, Гімн);
- ознайомлення з літературною спадщиною українського народу (казки, легенди, колискові, забавлянки тощо);
- формування базових якостей особистості: працелюбності, свободи, справедливості, чесності, доброти, дбайливого ставлення до природи і всього живого;
- навчання дошкільників толерантності та дотримання культури поведінки у щоденній життєдіяльності.
5. Основні умови ефективної реалізації завдань національно-патріотичного виховання дошкільників:
- організація розвивального середовища у групі та в ЗДО (предметного, природного, соціального); створення українознавчого осередку, міні-музеїв різної тематики;
- інтегрування в освітньому процесі різних форм роботи з дітьми, методів та засобів, видів дитячої діяльності;
- належне програмно-методичне забезпечення освітнього процесу (програмами, дитячою художньою літературою (казки, оповідання, вірші, різні види фольклору), наочністю, обладнанням, фонотекою (українських пісень та музики), різними методичними розробками: (картотеки дидактичних ігор, конспектів занять, народних рухливих ігор), слайдовими презентаціями, фотоматеріалами тощо);
- співпраця з батьками вихованців.
6. Патріотизм як моральна якість та патріотичні почуття дошкільників за своїм змістом - інтегральні, оскільки формуються у поєднанні різних видів діяльності вихованців, об'єднують в одне ціле всі сторони розвитку особистості: моральну, розумову, трудову, естетичну, фізичну.
7. Форми роботи з реалізації завдань національно-патріотичного виховання дошкільників:
- організована навчально-пізнавальна діяльність (заняття з українознавства, ознайомлення з довкіллям, з фізкультури та ін.; інтегровані заняття);
- тематичні свята і розваги фізкультурно-оздоровчого, музично-естетичного, літературно-театрального спрямування;
- цільові прогулянки, екскурсії рідним селищем;
- спортивно-патріотичні ігри-змагання;
- фізкультурні заняття-квести;
- оформлення народознавчих міні-музеїв у групах та бесіди з дітьми за їх змістом і наповненням;
- дидактичні ігри;
- читання і обговорення художньої літератури відповідної тематики;
- розгляд тематичної наочності та бесіда за її змістом;
- зустрічі з учасниками бойових дій тощо.
8. Дослідження науковців та висновки практиків-«дошкільників» доводять важливість національно-патріотичної позиції самого педагога, який безпосередньо керує освітньою діяльністю дітей та систематично: мотивує вихованців до вивчення й пізнання історії України, виховання любові до рідної землі, гордості за належність до українського народу, формування національної свідомості; читає дітям багато української художньої літератури; залучає дітей до різних видів художньо-продуктивної діяльності та пізнання народних ремесел; розучує цікаві народні ігри, влаштовує козацькі забави, ігри патріотів тощо.
9. Орієнтовна тематика українознавчої роботи з дітьми старшого дошкільного віку:
- «Моя сім'я, моя родина»;
- «Мій рідний дитячий садок»;
- «Моє рідне селище»;
- «Моя Батьківщина - Україна»;
- «День захисника Вітчизни»;
- «Ми - діти козацького роду»;
- «Козацькі забави»;
- «З бабусиної скрині. Український національний одяг»;
- «Державні символи»;
- «Видатні українці»;
- «Традиції моєї родини»;
- «Український національний посуд»;
- «Українська національна кухня»;
- «Без верби і калини нема України»;
- «Наша мова калинова»;
- «Чарівний світ народної гри та іграшки»;
- «Ми - маленькі українці» та ін.
10. Козаччина - одна з найяскравіших сторінок історії українського народу. Саме на її славних прикладах виховується почуття національної самоповаги та патріотизму. Запорізьке козацтво - велика гордість нашого народу, душа України, її надія та оберіг. Тому вкрай важливо сьогодні ознайомлювати найменших громадян України - дошкільників із традиціями і звичаями козаків, виховувати свідомих патріотів нашої держави, повагу до свого родоводу та історії українського народу, використовуючи різні засоби, в тому числі й засоби квест-технології.
11. Доведено, що основними причинами різних відхилень у фізичному розвитку і стані здоров'я дітей є недостатня рухова активність. Забезпечити активну рухову діяльність дошкільників завжди допоможе квест-гра. Квест є сучасною інноваційною технологією, у перекладі з англійської мови квест - тривалий цілеспрямований пошук, що може бути пов'язаний з пригодами або грою. Це ігрова форма групового виконання завдань на обумовленій території, поетапного виконання певних дій та отримання підказки (коду, інструкції) до виконання наступного завдання, а відтак - самостійного досягнення бажаного результату, кінцевої цілі.
12. Етапи підготовки квесту:
- написання цікавого сценарію за відповідною пізнавальною темою, яка буде розглядатися на занятті;
- розроблення цікавого, незвичного і безпечного маршруту, за яким діти будуть виконувати поставлені завдання;
- підготовка цікавих завдань, які мають виходити із набутого досвіду дітей і їх вікових можливостей - зони найближчого розвитку;
- виготовлення цікавого реквізиту (карта скарбів, грамоти, підказки, картки з кодами, лист-інструкція, «чарівні речі», мітки, позначки, стрілочки тощо);
- підготовка музичного супроводу, нагород для дітей.
13. Переваги фізкультурного заняття патріотичного спрямування, проведеного у формі квесту: квест-гра дає змогу дошкільнятам активізувати рухову та пошукову діяльності, краще орієнтуватися у просторі, розвивати пізнавальні інтереси та здібності, логічне\критичне мислення, фізичні якості, вправлятися в умінні виконувати основні рухи та зміцнювати своє здоров'я, краще ознайомитися із темою заняття (Наприклад: «Ми - козацького роду», «Козацькі забави» та ін.).
У загальному сенсі поняття «квест» - це сюжет, що передбачає досягнення мети шляхом подолання будь-яких перешкод, що вимагають у дітей як максимальної пізнавальної діяльності, кмітливості й організованості, так і максимальної рухової активності.
14. В ЗДО рекомендується впроваджувати квест-технології не лише на заняттях фізкультурно-оздоровчого спрямування, але й на заняттях з різних освітніх ліній, розділів програми. Тематику занять патріотичного спрямування у різних вікових групах дивитися у РІЧНОМУ ПЕРСПЕКТИВНОМУ ПЛАНУВАННІ освітньої роботи за інтегрованими освітніми блоками.
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів