МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ садового методичного об'єднання вихователів з проблеми «Національно-патріотичне виховання дошкільників"

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

садового методичного об'єднання вихователів Квасилівського ЗДО (ясла-садок) з проблеми «Національно-патріотичне виховання дошкільників засобами фізичного виховання» 

1. Патріотизм - (від грец. - батьківщина) - любов до Батьківщини, відданість їй і своєму народові. Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, а за необхідності - віддати життя за її свободу і незалежність, людина не може бути громадянином своєї держави. Повноцінне життя в суспільстві та державі неможливе, якщо система виховання молодого покоління позбавлена моральних основ, любові до Батьківщини.

2. У 2016 році в Україні створено парціальну програму національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку «Україна - наша Батьківщина». Каплуновська О.М., І.І. Кичата, Ю.М. Палець. - Тернопіль: Мандрівець, 2016.

Програма досить цікава. Її зміст відповідає вимогам БКДО та чинних освітніх програм. У програмі чітко розкрито особливості національно-патріотичного виховання, основні напрями, завдання і зміст освітньої роботи з дітьми середнього та старшого дошкільного віку.

3. Мета національно-патріотичного виховання - виховання свідомого громадянина, патріота; набуття дошкільниками соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємин; формування у дітей потреби та вміння жити в громадянському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної культури.

4. Основні завдання національно-патріотичного виховання дошкільників у сучасному ЗДО:

- ознайомлення дошкільників з історією рідного краю, життям і побутом українського народу у різні епохи, зокрема - козацтвом;

- формування позитивного образу Батьківщини, цілісного ставлення до культури українського народу, його історичного минулого, мови, звичаїв, традицій, народних символів;

- розвиток інтересу до українських ремесел, мистецтва;

- виховання любові до рідного краю (рідної домівки, сім'ї, дитячого садка, селища);

- ознайомлення дошкільників з державними символами (Герб, Прапор, Гімн);  

- ознайомлення з літературною спадщиною українського народу (казки, легенди, колискові, забавлянки тощо);

- формування базових якостей особистості: працелюбності, свободи, справедливості, чесності, доброти, дбайливого ставлення до природи і всього живого;

- навчання дошкільників толерантності та дотримання культури поведінки у щоденній життєдіяльності.

5.  Основні умови ефективної реалізації завдань національно-патріотичного виховання дошкільників:

  • організація розвивального середовища у групі та в ЗДО (предметного, природного, соціального); створення українознавчого осередку, міні-музеїв різної тематики;
  • інтегрування в освітньому процесі різних форм роботи з дітьми, методів та засобів, видів дитячої діяльності;
  • належне програмно-методичне забезпечення освітнього процесу (програмами, дитячою художньою літературою (казки, оповідання, вірші, різні види фольклору), наочністю, обладнанням, фонотекою (українських пісень та музики), різними методичними розробками: (картотеки дидактичних ігор, конспектів занять, народних рухливих ігор), слайдовими презентаціями, фотоматеріалами тощо);
  • співпраця з батьками вихованців.

6.  Патріотизм як моральна якість та патріотичні почуття дошкільників за своїм змістом - інтегральні, оскільки формуються у поєднанні різних видів діяльності вихованців, об'єднують в одне ціле всі сторони розвитку особистості: моральну, розумову, трудову, естетичну, фізичну.

7.  Форми роботи з реалізації завдань національно-патріотичного виховання дошкільників:

  • організована навчально-пізнавальна діяльність (заняття з українознавства, ознайомлення з довкіллям, з фізкультури та ін.; інтегровані заняття);
  • тематичні свята і розваги фізкультурно-оздоровчого, музично-естетичного, літературно-театрального спрямування;
  • цільові прогулянки, екскурсії рідним селищем;
  • спортивно-патріотичні ігри-змагання;
  • фізкультурні заняття-квести;
  • оформлення народознавчих міні-музеїв у групах та бесіди з дітьми за їх змістом і наповненням;
  • дидактичні ігри;
  • читання і обговорення художньої літератури відповідної тематики;
  • розгляд тематичної наочності та бесіда за її змістом;
  • зустрічі з учасниками бойових дій тощо.

8.  Дослідження науковців та висновки практиків-«дошкільників» доводять важливість національно-патріотичної позиції самого педагога, який безпосередньо керує освітньою діяльністю дітей та систематично:  мотивує вихованців до вивчення й пізнання історії України, виховання любові до рідної землі, гордості за належність до українського народу, формування національної свідомості; читає дітям  багато української художньої літератури; залучає дітей до різних видів художньо-продуктивної діяльності та пізнання народних ремесел; розучує цікаві народні ігри, влаштовує козацькі забави, ігри патріотів тощо.

9. Орієнтовна тематика українознавчої роботи з дітьми старшого дошкільного віку:

  • «Моя сім'я, моя родина»;
  • «Мій рідний дитячий садок»;
  • «Моє рідне селище»;
  • «Моя Батьківщина - Україна»;
  • «День захисника Вітчизни»;
  • «Ми - діти козацького роду»;
  • «Козацькі забави»;
  • «З бабусиної скрині. Український національний одяг»;
  • «Державні символи»;
  • «Видатні українці»;
  • «Традиції моєї родини»;
  • «Український національний посуд»;
  • «Українська національна кухня»;
  • «Без верби і калини нема України»;
  • «Наша мова калинова»;
  • «Чарівний світ народної гри та іграшки»;
  • «Ми - маленькі українці» та ін.

10. Козаччина - одна з найяскравіших сторінок історії українського народу. Саме на її славних прикладах виховується почуття національної самоповаги та патріотизму. Запорізьке козацтво - велика гордість нашого народу, душа України, її надія та оберіг. Тому вкрай важливо сьогодні ознайомлювати найменших громадян України - дошкільників із традиціями і звичаями козаків, виховувати свідомих патріотів нашої держави, повагу до свого родоводу та історії українського народу, використовуючи різні засоби, в тому числі й засоби квест-технології.

11.  Доведено, що основними причинами різних відхилень у фізичному розвитку і стані здоров'я дітей є недостатня рухова активність. Забезпечити активну рухову діяльність дошкільників завжди допоможе квест-гра. Квест є сучасною інноваційною технологією, у перекладі з англійської мови квест -   тривалий цілеспрямований пошук, що може бути пов'язаний з пригодами або грою. Це ігрова форма групового виконання завдань на обумовленій території, поетапного виконання певних дій та отримання підказки (коду, інструкції) до виконання наступного завдання, а відтак - самостійного досягнення бажаного результату, кінцевої цілі.

12.  Етапи підготовки квесту:

- написання цікавого сценарію за відповідною пізнавальною темою, яка буде розглядатися на занятті;  

- розроблення цікавого, незвичного і безпечного маршруту,  за яким діти будуть виконувати поставлені завдання;

- підготовка цікавих завдань, які мають виходити із набутого досвіду дітей і їх вікових можливостей - зони найближчого розвитку;

- виготовлення цікавого реквізиту (карта скарбів, грамоти, підказки, картки з кодами, лист-інструкція, «чарівні речі», мітки, позначки, стрілочки тощо);

- підготовка музичного супроводу, нагород для дітей.

13. Переваги фізкультурного заняття патріотичного спрямування, проведеного у формі квесту: квест-гра дає змогу дошкільнятам активізувати рухову та пошукову діяльності, краще орієнтуватися у просторі, розвивати пізнавальні інтереси та здібності, логічне\критичне мислення, фізичні якості, вправлятися в умінні виконувати основні рухи та зміцнювати своє здоров'я, краще ознайомитися із темою заняття (Наприклад: «Ми - козацького роду», «Козацькі забави» та ін.).

У загальному сенсі поняття «квест» - це сюжет, що передбачає досягнення мети шляхом подолання будь-яких перешкод, що вимагають у дітей як максимальної пізнавальної діяльності, кмітливості й організованості, так і максимальної рухової активності.

14.   В ЗДО рекомендується впроваджувати квест-технології не лише на заняттях фізкультурно-оздоровчого спрямування, але й на заняттях з різних освітніх ліній, розділів програми. Тематику занять патріотичного спрямування у різних вікових групах дивитися у РІЧНОМУ ПЕРСПЕКТИВНОМУ ПЛАНУВАННІ освітньої роботи за інтегрованими освітніми блоками. 

Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.