Про впровадження системи профорієнтаційної роботи в умовах ЗДО, як основи фінансово-економічної освіти дошкільників. Банк ідей, обмін досвідом
Банк ідей, обмін досвідом вихователя Малютіної О.В.
Економічне виховання - це організована педагогічна діяльність, спеціально продумана система роботи, спрямована на формування економічної свідомості. У процесі її здійснення діти опановують поняття про організовану й ефективну економіку, розвиток продуктивних сил і виробничих відносин.
Економічне виховання дошкільників - це перш за все, знання про працю та все, що з нею пов'язане. Однак реалізація завдань економічного виховання можлива за умови повноцінного вирішення завдань трудового виховання в усіх вікових групах дитячого садка, адже праця - провідна категорія економічної науки.
Мета економічного виховання - розкрити дитині навколишній предметний світ духовних і матеріальних цінностей як частини загальнолюдської культури і в процесі пізнання сформувати відповідну поведінку (на доступному рівні усвідомити, що в кожну річ, предмет вкладено працю багатьох людей).
Природно, що саме сім'я повинна виховувати у дитини культуру споживання, спілкування, пізнання, що є основою для розвитку економічної культури.
У БКДО передбачено формування в дітей елементарних споживчих уявлень, зокрема про товари і послуги, гроші. В освітній лінії «Дитина у світі культури» в частині «Предметний світ» зазначено, що дитина 6 (7) років:
- має уявлення про заощадливе ведення домашнього господарства;
- вміє ощадливо ставитися до речей, грошей;
- розрізняє соціальні ролі: «покупець», «продавець», поняття «товар», «гроші», «заощадливий», «недбайливий».
На нашу думку, дітям уже в дошкільному віці потрібно мати первинні уявлення про свої потреби та потреби своєї родини; розуміти, що потреби можуть бути безмежними, а можливості для їх задоволення - обмеженими; уміти співвідносити свої бажання з можливостями родини їх задовільнити. Дошкільнята здатні робити висновки про значення товарів і послуг у житті людини, про особливості різних професій і їхнє значення в суспільстві.
При реалізації завдань економічного виховання в дошкільному закладі виділяємо чотири напрямки роботи.
1. Перш за все, даємо дітям знання про працю та про все, що з нею пов'язано, згідно з основними програмами розвитку, виховання і навчання в ЗДО. Реалізація завдань економічного виховання можлива за умови повноцінного вирішення завдань трудового виховання в усіх вікових групах дошкільного закладу, тому що праця - провідна категорія економічної науки.
2. Ознайомлюємо дітей:
- з простими економічними термінами: економіка, бюджет, ціна, гроші, товар, вартість, банк, реклама, власник, конкуренція, продукція, ярмарок та ін.;
- знайомимо з новими професіями, такими як менеджер, підприємець, бізнесмен, фінансист, рекламодавець, фермер та ін.;
- закріплюємо знання з області категорій, пов'язаних з працею (предмети праці, результати праці, індивідуальна, колективна праця);
- знайомимо з поняттями: дорожче-дешевше, вигідно-невигідно, виграв, програв, поміняв;
- формуємо знання про людину бережливу, економну, гарного господаря; вчимо правилам чесної, справедливої гри, вмінню програвати, не ображаючись на партнера.
3. Формуємо у дітей економічне мислення шляхом залучення дошкільнят в процес сюжетно-рольових ігор, настільно-друкованих, дидактичних, читання художньої літератури.
4. Педагогічно взаємодіємо з батьками, проводимо просвітницьку роботу з питань економічної освіти дошкільників та активно їх залучаємо до процесу формування економічних знань дітей в умовах дошкільного закладу та сім'ї.
Роботу по економічному навчанню починаємо з молодшої групи, виховуючи їх бажання бути бережливим, економним, хазяйновитим. Старших дошкільників знайомимо з елементарними економічними знаннями, економічними термінами, переходячи від бережливості до економіки. Формуючи економічний світогляд дітей:
- даємо дітям знання про те, що праця - основа діяльності людини, джерело її існування;
- закріплюємо знання щодо категорій, пов'язаних безпосередньо з працею дорослих (що стосується продуктів праці);
- ознайомлюємо з професіями людей, що здійснюють певні операції з реалізації продуктів праці (продавець, касир, брокер, підприємець, фермер, рекламодавець тощо);
- формуємо у них початкові уявлення щодо фінансових категорій, як-от (гроші, ціна, вартість, кошти та ін.);
- виховуємо особистісні якості дошкільнят, що пов'язані з економічною діяльністю (працьовитість, ощадливість, бережливість, раціональність);
- формуємо навички і звички, пов'язані з загальною вихованістю дітей та таких, що мають економічну основу, а саме: вчасно вимикати світло, воду тощо;
- вчимо дотримуватися чистоти і ладу в приміщенні, утримувати в порядку власні речі: одяг, взуття, іграшки.
Перше знайомство дитини з основами економічних знань відбувається в дошкільний період, коли знайомлячись з навколишнім світом, вона вперше довідується, що достаток сім'ї залежить від праці тата й мами, що є гроші, які використовуються для придбання необхідних речей у магазині.
В той же час дитина ознайомлюється з такими поняттями, як «ціна», «дорожче», «дешевше», «здача», «економія». Цей реальний світ дитина переносить у свої ігри з ровесниками в дитячому садку, де вже сама грає ту чи іншу роль. Але ця діяльність відбувається в умовній ситуації: діти продають, купують, але все це - тільки гра.
Основі форми роботи для реалізації завдань соціально-фінансової освіти дошкільників:
- тематичні та інтегровані заняття;
- тематичні мультимедійні презентації;
- спостереження за працею дорослих;
- екскурсії до різних установ та торговельних об'єктів, на підприємства;
- бесіди;
- розглядання тематичних картин, плакатів, ілюстрацій;
- дидактичні ігри економічного спрямування;
- сюжетно-рольові ігри;
- художня праця;
- конструктивно-будівельні ігри;
- читання творів художньої літератури;
- вирішення проблемних ігрових ситуацій;
- економічні вікторини, розваги;
- художньо-продуктивна діяльність тощо.
Ознайомлення дошкільників з основними економічними поняттями
Що ж значить «навчаня фінансової грамотності»?
1. Ми повинні навчити дитину уважно дивитися навколо і бачити ті можливості, які допоможуть їй заробляти гроші.
2. Ми повинні пояснити дитині, що недостатньо тільки лише заробити гроші, потрібно ще й зуміти їх зберегти, а потім примножити зароблене.
3. Потрібно навчити дітей економити те, що у них є, бачити різницю між необхідними витратами і тими, якими можна вважати необов'язковими або несвоєчасними.
4. Сучасна дитина з дитинства має розуміти, як ефективно управляти грошима.
Що таке потреби?
Щоб пояснити дитині суть грошей, навіщо вони потрібні, обов'язково потрібно розказати їй про те, що у кожної людини є свої потреби. Це те, що людині необхідно. Наприклад, є потреба у їжі, у відпочинку, без яких не може жити жодна людина.
Потреби можуть бути матеріальними, тобто такими, які людина може помацати (в їжі, житлі, одязі, іграшках). Потреби можуть бути і духовними (у праці, у спілкуванні, у відпочинку). Потрібно пояснити дитині, для того, щоб задовольнити свої потреби (купувати їжу, одяг, іграшки), потрібні гроші. Важливо звернути увагу на зв'язок між нашими потребами, тобто тим, що нам потрібно, чого нам хочеться, і грошима.
Що таке товари і послуги?
Дітям потрібно пояснити, що ми платимо не тільки за товари, а й за послуги, які ми отримуємо. Наприклад, ми йдемо до перукарні, щоб зробити зачіску, і платимо майстру за його послугу. Ми відправляємо посилку в інше місто - і платимо гроші за послуги пересилання. Або приходимо в кафе, щоб пообідати, і тут ми платимо не тільки за смачну їжу, але й за послуги кухара, який її приготував, і за послуги офіціанта, який цю їжу презентував. З цією метою використовуємо:
Сюжетно рольові ігри
1. «Салон краси»
2. «Перукарня»
3. «Кафе «Віночок»
4. «Водій таксі»
5. «Нова пошта»
6. «Ательє «Чарівна голочка»
7. «Банк»
8. «Супермаркет»
Дидактичні ігри
1. «Що кому потрібно для роботи?»
2. «Кому це належить?»
Що таке ресурси?
Для того, щоб виготовити товари, необхідно витратити матеріали, час, працю, тобто для виробництва товару потрібні ресурси.
Щоб зробити меблі, потрібно інструменти, дерево; щоб побудувати будинок, потрібна цегла, цемент, пісок; щоб зварити борщ, необхідні певні продукти, посуд. Використовуємо:
Дидактичні ігри
1. «Зваримо борщ»
2. «Маленькі кондитери»
Як дорослі заробляють гроші?
Багато дітей й гадки не мають, звідки беруться гроші? Потрібно пояснити дитині, що означає фраза «заробляти гроші». Гроші не беруться із тумбочки. Гроші не просто з'являються із банкомату, їх потрібно заробити. За те, що люди добре виконують певну роботу, вони отримують гроші. Гроші, які отримує працівник за роботу, називаються «заробітна плата». Зарплату люди отримують за свою працю. Використовуємо:
Заняття
1. «Для чого людина працює?»
2. «Що потрібно для роботи?»
3. «Світ професій»
4. «Робота тата й мами»
Що таке сімейний бюджет?
Сімейний бюджет - це всі гроші, які заробляють члени сім'ї, тобто це дохід сім'ї. З цих грошей виплачують комунальні платежі, купують необхідний одяг, взуття, побутову техніку, меблі. Усі ці витрати називають витратами сім'ї. Значить сімейний бюджет поділяється на дві частини - доходи і витрати. Використовуємо:
Дидактичні ігри
1. «Бажання і необхідність»
2. «Банкомат. Комунальні платежі»
3. «Плануємо бюджет»
4. «Вчимося вибирати. Робимо покупки»
Доходи - це всі грошові і негрошові надходження
Витрати - грошові витрати, які йдуть на задоволення потреб людей. Гроші потрібно заробляти. Гроші треба вміти ще й зберегти:
- не витрачати все одразу;
- не втратити;
- не зробити непотрібної покупки.
Найважливіше пояснити дитині, що таке заощадження (накопичення) - це частина грошей, які людина може відкласти на майбутнє, зберегти. Щоб зробити більш дорогу покупку, наприклад велосипед, у мами й тата може не виявитися всієї суми грошей. Тому якийсь час потрібно відкладати частину грошей, щоб зробити омріяну покупку - дидактична гра «Копілка».
Список використаних джерел
1. Базовий компонент дошкільної освіти / Наук. Кер.: А. М. Богуш. - К., 2012.
2. Дошкільник у світі економіки / Г. І. Григоренко, Р. П. Жадан - 2019.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів