Завдання оновленої програми «Я у Світі» щодо організації театралізованої діяльності в ЗДО. Методична скарбничка для вихователів
Театрально-ігрова компетенція - наявність у дітей умінь і навичок самостійно розігрувати зміст знайомих художніх творів у театралізованих іграх, іграх-драматизаціях, іграх за сюжетами літературних творів, інсценувати твори у театральних виставах. (А. Богуш)
Ранній вік
Вчити дітей розігрувати (з допомогою дорослого або самостійно) тексти забавлянок, утішок, віршів, пісень; за підтримки педагога промовляти слова, поєднуючи мовні і немовні засоби виразності (жести, рухи, міміку) у супроводі наочності (іграшок, предметів, речей) і без неї. Заохочувати частково повторювати спів, елементи таночків, відтворювати дії персонажів, малих творів українського фольклору.
Ознайомлювати дітей з різними видами театру - ляльковим, тіньовим, пальчиковим, драматичним; створювати сприятливі умови для впізнання різних видів театру.
Залучати дітей до посильних театралізованих ігор та ігор-драматизацій за змістом легких і добре знайомих казок. Вчити інсценувати у музичному супроводі тексти добре знайомих українських народних казок: «Курочка Ряба», «Ріпка», «Колобок», «Рукавичка» (із використанням декорацій, атрибутів, костюмів).
Молодший дошкільний вік
Продовжувати ознайомлювати дітей з деякими видами театру - ляльковим, тіньовим, пальчиковим, драматичним. Вчити під час театрально-ігрової діяльності використовувати найпростіші образно-виражальні прийоми виконання різних ролей (стрибати, як жабка; бігати, як мишка тощо); заохочувати розігрування малих форм фольклору, написаних у діалогічно-ігровій формі, дослівне відтворення тексту напам'ять, дотримання відповідної інтонації, рухів, жестів та міміки з елементами творчої імпровізації.
Залучати дітей до ігор-драматизацій за змістом знайомих казок як у музичному супроводі, так і без нього; до сюжетно-рольових ігор за уривками (окремими епізодами) казки, оповідання чи у зв'язку з прочитаним художнім текстом із творчою імпровізацією сюжету (ігри за сюжетами літературних творів); вчити театралізувати окремі епізоди казок (театралізовані ігри), влаштовуючи імпровізовані «Театри».
Залучати дітей до інсценування знайомих казок, дослівного відтворення тексту, відповідної інтонації, рухів, жестів і міміки героїв казки. На прохання дорослого та з власної ініціативи розігрувати окремий епізод казки, оживлювати її персонажів.
Вчити інсценувати і читати в особах вірші розважального, гумористичного чи морально-етичного змісту, написані в діалогічній формі.
Залучати малюків до посильної допомоги у виготовленні декорацій, театральних костюмів та атрибутів майбутньої театральної вистави.
Орієнтовна тематика художніх творів для ігор-драматизацій, театрів, інсценівок
Українські народні казки: «Колобок», «Рукавичка», «Коза-дереза».
Казки: «Ріпка» (обр. І Франко); «Козенята і Вовк» (К. Ушинський); «Уперті козенята», «Заєць і гуси», «Здоровим будь!» (Г. Бойко); «Гарне слово», «Брехлива киця» (К. Перелісна); «Киця» (О. Олесь);
Потішки, небилиці, забавлянки: «Два півники», «Сорока-ворона», «Печу, печу хлібчик», «Пішла киця по водицю», «Я лисичка, я сестричка» (укр. нар. пісня), «Бім, бом» (укр. нар. пісня).
Середній дошкільний вік
Розширювати можливості дитини брати участь у грі-драматизації, грати спільно з іншими (дорослими, однолітками). Створювати сприятливі умови для перевтілення дошкільників у образи персонажів, вияву елементів творчості, індивідуалізації своєї ролі, її проживання протягом певного часу. Драматизувати з дітьми нові казки більш складного змісту в музичному супроводі. Стимулювати до самостійних ігор-драматизацій за змістом добре знайомих казок, художніх творів. Спонукати дітей до вдалої заміни авторських слів своїми словами, інтонаційно виразно передавати діалоги, рухи героїв.
Продовжувати вчити дітей розігрувати зміст віршів, забавлянок, українських народних пісень, епізоди знайомих казок, оповідань (театралізовані ігри та ігри за змістом знайомих художніх творів), творчо імпровізувати їхній зміст у сюжетно-рольовій грі «Наш театр». Збагачувати словник дітей елементарною театральною лексикою (театр, актор, лялька, костюм, роль).
Залучати до інсценування віршованих творів (жартівливих, морально-етичного змісту), написаних у діалогічній формі, дотримуючись дослівного відтворення тексту. До свят і ранків інсценувати зміст знайомих казок у супроводі декорацій, костюмів, музики. Вчити дітей імітувати виразні рухи героїв, інтонаційно передавати їхню мову.
Розвивати креативність, формувати творче ставлення до виконання ролі. Виховувати позитивне ставлення до театральної діяльності; прищеплювати навички моральної поведінки, уміння диференціювати добро і зло.
Орієнтовна тематика художніх творів для ігор-драматизацій, театрів, інсценівок
Народні казки: «Лисиця і глечик», «Півник і двоє мишенят», «Цап та баран», «Коза-дереза», «Кривенька качечка», «Котик і півник», «Колосок», «Вовк і семеро козенят» (українські); «Про двох жадібних ведмежат» (угорська), «Троє поросят» (англійська), «Сорока» (латинська), «Два ледарі» (татарська).
Казки: «Горщик каші» Брати Грімм; «Про півника і курочку» Н. Забіла; «Казка про дурне мишеня», «Казка про розумне мишеня» С. Маршак; «Червона Шапочка» Ш. Перро; «Для чого півневі гребінець», «Їжачок і світлячок», «Два метелики», «Найгарніша мама», «Велике і мале», «Як починається осінь», «Як зайчик грівся взимку проти місяця», «Зайчик і горобина», «Шпак прилетів» В. Сухомлинський; «Три ведмеді» Л. Толстой; «Козенята та вовк» К. Ушинський; «Мийдодір», «Телефон», «Айболить» К. Чуковський.
Оповідання: «Ледача подушка», «Петрик, собака і кошеня», «Конвалія в саду», «Хто свічки засвітив?», «Я вирощу внучку, дідусю», «А хто ж вам казку розповідає, бабусю?», «Втрачений день», «Кмітливий скляр», «Хлопчик і сніжинка» - Василь Сухомлинський; «Лінива Оленка» В. Вовк; «І в Ясочки є грядка», «Ясоччин садок» - Н. Забіла; «Десять робітників», «Про двох цапків», «Дві кізочки» - М. Коцюбинський та ін.
Старший дошкільний вік
Вчити дітей розрізняти види театрів (пальчиковий, настільний, драматичний, театр іграшок, тіньовий, ляльковий, театр на фланелеграфі, театр бі-ба-бо, театр картинок та ін.). Спонукати дітей до самостійних ігор-драматизацій, театралізованих ігор та ігор за змістом знайомих художніх творів, влаштовуючи ігри в театр. Продовжувати вчити дітей драматизувати зміст нових казок та віршів у супроводі музики. Розвивати здатність передавати образно-виражальними засобами стан, наміри, поведінку, ставлення персонажа, роль якого дитина виконує, вносити творчі фрагменти в театралізовану гру.
Залучати дітей до читання-розігрування віршованих творів в особах на літературних ранках. Відповідно до інтересів залучати їх до роботи у драматичних гуртках. Продовжувати збагачувати словник дітей елементарною театральною лексикою (театр, актор, трупа, режисер, костюмер, гример, художник, глядачі, успіх, оплески, вистава, сценарій, антракт, фінал, афіша, каса, квиток, зала, куліси, завіса, балкон, декорації). Формувати художньо-мовленнєву виконавську майстерність.
Продовжувати вчити інсценувати нові художні твори, готувати інсценівки до тематичних занять, свят, літературних ранків, вечорів розваг. Доручати дітям промовляти авторський текст виразно та з гумором (від автора). Залучати дітей до виготовлення театральних декорацій, атрибутів, костюмів.
Формувати уміння диференціювати добро і зло, позитивно ставитися до дружби, правдивості, щирості, сміливості, готовності допомогти; негативно - до жадібності, ледарства, злоби, егоїстичності, брехливості, байдужості, хвалькуватості, улесливості.
Орієнтовна тематика художніх творів для ігор-драматизацій, театрів, інсценівок
Народні казки: «Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат», «Пан Коцький», «Солом'яний бичок», «Мудра дівчина», «Закопане золото, «Хліб і золото», «Дідова дочка і бабина дочка», «Телесик», «Котигорошко», «Кирило Кожум'яка», «Царівна-жаба», «Язиката Хвеська», «Три доньки» (татарська), «Хавеле» (єврейська), «Легкий хліб» (білоруська).
Казки українських та зарубіжних авторів: «Дюймовочка», «Непохитний олов'яний солдатик» Ганс-Крістіан Андерсен; «Бременські музики» Брати Грімм; «Брати-місяці» М. Коцюбинський; «Попелюшка», «Хлопчик-мізинчик» Шарль Перро; «Сьома дочка», «Фіалка і бджілка», «Зайчик і місяць», «Пелюстка і квітка», «Зайчик і горобина» - В. Сухомлинський; «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку» М. Трублаїні; «Біда навчить» Л. Українка; «Заєць і їжак», «Лисичка і журавель» І. Франко; «Тарганисько», «Федорине горе» К. Чуковський; «Умій почекати» К. Ушинський.
Оповідання: «Маленькі помічниці» О. Буцень; «Неслухняний глечик» С. Васильченко; «Древній Київ» Н. Забіла; «Галочка» О. Іваненко; «Івасик і Тарасик» М. Коцюбинський; «Гірка» М. Носов; «Чарівне слово», «Погано» В. Осєєва; «Лисиччин хліб», «Золотий луг» М. Пришвін; «Щоб метелик не проколовся», «Лялька під дощем», «Як котові стало соромно», «Як синичка будить мене», «Дуб під вікном», «Як Сергійко навчився жаліти», «Сиві волосинки», «Як Микола став хоробрим» - В. Сухомлинський; «Кісточка» Л. Толстой; «Умій почекати», «Чотири бажання» - К. Ушинський та ін.
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів