Комплекс фізкультурно-оздоровчої роботи в Квасилівському ДНЗ (ясла-садок) протягом дня

1. Щоденне ведення картки здоров'я кожної дитини (ранковий фільтр, який дає можливість не допустити в групу дітей з ознаками  захворювання;  індивідуальні   бесіди з батьками про самопочуття їхніх дітей тощо).

2.  Чітке дотримання режиму дня, який забезпечує нормальний фізичний і психічний розвиток дитини, сприяє зміцненню її здоров'я, підтриманню оптимального рівня  фізичної та  розумової  працездатності.

3.   Щоденне   наскрізне  провітрювання   групової  і спальні  (у відсутності  дітей 1-2 рази  на  день), одностороннє провітрювання всього приміщення (при дітях).

4.  Рухливі ігри на розвиток різних основних рухів дітей  (до 8-10 ігор на день).

5.   Вологе  прибирання приміщення  (до прийому дітей, до заняття, між заняттями, після прийому їжі, перед сном).

6.  Щоденна ранкова гімнастика на свіжому повітрі з елементами дихальної та коригувальної (в холодну пору року - в спортивному залі).

7.  Оздоровчий  дозований  біг  на  свіжому  повітрі (в години ранкового прийому чи на прогулянці) з метою покращення  газообміну,  зміцнення  м'язів  та кісток, покращення роботи всіх внутрішніх органів  (з середньої групи - 2рази на тиждень протягом 3-4 хв).

8.  Оздоровча  дозована   ходьба  в  середньому  темпі  (І молодша група - щоденно  до 15  хв  на  відстань 300  і більше метрів; ІІ молодша група - старша група - 3 рази на тиждень  (в кінці прогулянки) до 30 хв на відстань до 2000м).

9.  Щоденні   заняття з  фізичної культури у всіх вікових групах ( 2 заняття/тиждень -  у  фізкультурному  залі, 3 заняття/тиждень - на свіжому повітрі).

10. Фізкультхвилинки (під час малорухливих занять) з метою попередження   дитячої  перевтоми та поновлення працездатності (середня - старша групи: 3-4 вправи, 4-6 повторень протягом 1-2 хвилин).

11. Фізкультпаузи між заняттями, на яких  переважає   розумове   навантаження   (крім фізкультури та музики): молодші групи - протягом 5-7 хв; середня група -7-8 хв; старший дошкільний вік - 8-10хв).

12. Пішохідні  переходи  ( під час першої прогулянки)   за  межі  дитячого  садка  у   середньому темпі (1р/тиждень)- з ІІ молодшої групи.

13. Щоденні прогулянки на свіжому повітрі у різні пори року (прогулянки не проводяться при температурі повітря нижче  - 16* С або швидкості руху повітря понад 7 м\сек). Діти мають гуляти на свіжому повітрі не менше 3-4 год на день.

Забезпечення обсягу рухової діяльності  дітей протягом дня (І молодша група -70-140 хв; ІІ молодша група - 3-4год; середня група - до 4 год 20 хв; старша група - до 4,5 год).

14.Забезпечення активної рухової діяльності дітей на прогулянках (І молодша група - 30-35 хв; ІІ молодша група - 35-40 хв; середня група - 40-45 хв; старша група - 45-50 хв).            

15. Валеохвилинки (до 5 хв - молодший дошкільний вік; до7 хв - середній дошкільний вік; до 10 хв - старший дошкільний вік).

16. Заняття з основ здорового способу  життя  та норм безпечної   поведінки  дитини   (2рази на місяць - в усіх вікових групах).

17. Фізкультурні комплекси на свіжому повітрі (2рази на тиждень у всіх групах): загальнорозвивальні вправи, ігри  та  вправи  спортивного  характеру,  основні   рухи, ігри-змагання, ігри-естафети тощо.

18. Раціональний одяг дітей в приміщенні та на прогулянці у відповідності з  погодніми   умовами, з метою попередження перегрівання дитячого організму і профілактики захворювань.

19. Здійснення медико-педагогічного контролю на заняттях з фізкультури та     ранковій  гімнастиці, з метою запобігання дитячої  перевтоми, забезпечення   нормального навантаження на  дітей та збільшення моторної щільності     заняття: ІІ  молодша група - 60-65%;  середня група -  65-70%; старша група -70-75%, підготовча до школи група - 75-80%.

20. Здійснення раціонального збалансованого харчування дітей.

21. Виховання культурно-гігієнічних навичок та культури поведінки дітей  протягом дня.

22.  Організація  гігієнічної   гімнастики  (гімнастики  пробудження)  після  денного сну в поєднанні із загартувальними процедурами та коригувальними вправами.

23.   Організація спеціальних загартовувальних процедур, спрямованих  на  підвищення  опору  організму  дитини  до  негативних  факторів   зовнішнього середовища:      

  •  контрастні повітряні ванни з різницею кімнатних температур між спальнею і груповою, включаючи ходьбу босоніж в 4-5 переходів із спальні в групову і назад:

Група

Температура повітря в групових кімнатах

Температура повітря  у спальні

І молодша група

+21* С  -  +22* С

+19* С  -  +21*С

ІІ молодша група

+21* С -  +23* С

+19* С  -  +21*С

середня-старша групи

+19* С  -  +21* С

+19* С  -  +21*С

 

  • сухе розтирання тіла махровими рукавичками протягом 1,5-2 хв (з ІІ молодшої групи) у такій послідовності:

-       1  тиждень - розтирається передня частина рук  від пальців до передпліччя),    шия (від підборіддя до грудей);

-       2 тиждень - живіт, спина (за рухом стрілки годинника);

-       3 тиждень - нижні кінцівки (від пальців до центру);

-       4 тиждень і далі - розтирання всього тіла.

  • вологе обтирання всього тіла махровою рукавичкою після 2-3 недільного сухого обтирання у тій же послідовності, що й при сухому обтиранні (з молодшої групи при початковій температурі води для обтирання +32...+33*С, яка знижується кожні 2-3 дні на 1*С та доводиться до +22... +25*С);
  • контрастне обливання стоп ніг в поєднанні з повітряними ваннами: температура води для здорових дітей +34* С... +20* С... +34* С...+20* С; (з раннього віку); для ослаблених - +36* С... +22* С... +36* С ... +22* С...+36* С.
  • обливання ніг водою, температура якої поступово знижується з +30* С до +18* С (+16 С) через кожні 1-2 дні на 1* С (з раннього віку);
  • сонячні ванни влітку (починаючи з 4-5 хв і поступово доводячи до 20 хв, щоденно збільшуючи перебування дитини на сонці на 2 хв довше);
  • комплексне загартування з використанням: ребристої дошки, сольової доріжки, ванночки з теплою водою і галькою діаметром до 1см (початкова температура води +40* С, яка знижується через 1-2 дні до +20* С), сухого килимка (з наступним розтиранням стоп ніг сухим рушником);
  • вмивання і миття рук до передпліччя прохолодною водою (3-4 рази на день);
  • полоскання порожнини рота водою з-під крана (3-4 рази на день у всіх вікових групах);
  • крапковий самомасаж рефлексогенних зон для профілактики ГРЗ та зняття перевтоми (3-4 рази на день);
  • щіточковий масаж в комплексі з коригувальними вправами перед гігієнічною гімнастикою протягом 5-7 хв (з середньої групи);
  • полоскання горла відварами трав (20 г на 1 л води), йодованим розчином (5-6 крапель на 1л води),содовим розчином (4ч/л соди на 1 л води), сольовим розчином (50 г солі на 1л води), прохолодною водою з метою профілактики ГРЗ, аденовірусної інфекції (чергуючи через тиждень, починаючи з середньої групи).

24.   Нетрадиційні методи оздоровлення дошкільників:

  • сеанси ароматерапії, що сприяють санації носоглотки та бронхів, поліпшують настрій дітей (м'ята, ромашка, шавлія, лаванда...);

приймання фіточаїв, в основі  яких   цілющі  лікарські  рослини  (м'ята,   шипшина,   липа, звіробій, ромашка, шавлія, евкаліпт...);

  • приймання вітамінних напоїв (чорна смородина, малина, шипшина, горобина, лимон, мед, брусниця, м'ята,калина, календула...);
  • гімнастика для очей (з ІІ молодшої групи);
  • ігри-медитації на розслаблення та врівноваження дитячої нервової системи, знімання перевтоми, активізацію позитивних емоцій, створення відчуття душевного комфорту, формування перших навичок психічної саморегуляції (протягом дня, не раніше як через 1 годину після їжі);
  • посилене вживання фітонцидів (часнику і цибулі) як у дитячому садку, так і вдома, з метою зниження захворюваності в період епідемій;
  • пальчикова гімнастика для стимулювання розумової активності (з І молодшої групи);
  • вживання антиструміну протягом 10 днів (при відсутності його в ДНЗ обов'язковий прийом вдома);
  • прийом очисних салатів для очищення організму дитини від шлакових речовин, підвищення оптимальної роботи шлунково-кишкового тракту, вироблення шлункового соку з допомогою клітчатки (капуста, морква, солодкий перець, буряк, чорна редька, хрін, кріп...), за 15 хв до прийому їжі, по 1столовій ложці;
  • самомасаж вушних раковин та стопи в ранні періоди захворювання для підвищення захисних функцій організму;
  • ходьба босоніж по росяній траві, глині, калюжах, вологому піску, підлозі тощо;
  • забезпечення оздоровчої роботи з дітьми, які повернулися після хвороби:

-  збільшення тривалості денного сну;

-  ощадливий режим дня;

-  посилене харчування з додатковим введенням вітамінів (в ДНЗ і вдома);

-  організація дієтичного харчування (за приписом лікаря);

-  посилений  контроль за станом здоров'я дитини, увага до її поведінки  (не допускається перевтома дитини);

-  зменшення    фізичного    навантаження  (в 2-3 рази),  звільнення   (або часткове звільнення) від основних рухів, які потребують  посиленого фізичного навантаження;                                                           

-  дотримання строків відновлення  навантаження на  дітей   після   тих   чи   інших перенесених хвороб;

-  поступове збільшення часу перебування дитини на свіжому повітрі;

-  лікувально-оздоровчі заходи за призначенням лікаря тощо.

25.  Організація п'ятихвилинок старшою медсестрою з інформацією про стан здоров'я  кожної  дитини в групі, надання  рекомендацій   щодо   організації   роботи   з   ослабленими дітьми.

26.  Організація неспецифічної профілактики ГРЗ (восени та навесні):

  • щоденне кварцування групових приміщень бактерицидними лампами протягом 10-15 хв з наступним провітрюванням (у відсутність дітей);
  • прийом екстракту елеутерококу в умовах дошкільного закладу і вдома (по 1 краплі на рік життя дитини);
  • проведення фізпроцедур за призначенням лікаря тощо.

  28.Широка роз'яснювальна  пропаганда  серед  батьків,  анкетування (2р/рік) з  метою   збору анамнезу та надання допомоги по здійсненню профілактично- оздоровчої  роботи з дітьми (цілорічно).

29. Висвітлення   актуальних   проблем з питань  профілактично-оздоровчої роботи через батьківські  куточки  (матеріали змінюються щомісячно), папки-пересувки,  ширми  під  рубрикою "Коли дитина грається, її здоров'я усміхається".

30. Забезпечення наступності в роботі ДНЗ і школи, ДНЗ  і сім'ї  в  організації   і     забезпеченні  профілактично-оздоровчої роботи з дітьми.             

31. Індивідуальна робота з фізичного виховання (щоденно у відведений  режимом дня час  для самостійної рухової діяльності дітей) з 1 дитиною чи з підгрупами по 2-4 дітей.