Формування у дошкільників елементарних уявлень про планету Земля відповідно до вимог оновленої програми «Я у Світі» (2019)
Методична скарбничка для вихователя
Географія - це наука, що вивчає географічну оболонку Землі, її просторову природну й соціально-економічну різноманітність, зв'язки між природним середовищем і діяльністю людини.
Сформувати елементарні географічні поняття у дошкільників дає змогу природа рідного краю. Відповідно до вимог оновленої програми розвитку дитини від народження до шести років «Я у Світі» (2019) вихователі та батьки мають виховувати у дітей свідоме ціннісне ставлення до природніх об'єктів і явищ під час щоденних спостережень, дослідів, праці, а також окремих видів занять з дошкільниками.
Вимоги оновленої програми «Я у Світі» (2019)
Ранній вік
На доступному й елементарному рівні дорослі формують уявлення дитини про близьке та далеке людське оточення, різні народи, які відрізняються зовнішнім виглядом, способом життя, культурою, видами діяльності; про Україну як державу, український народ. А тому дитина знає назву свого міста/селища, орієнтується в інтересах, способі життя своєї родини, знає, що живе в Україні; знає назви деяких рослин і тварин свого регіону. У процесі виховання й навчання збагачувати систем знань дітей про рослинний і тваринний світ найближчого довкілля, розвивати уміння милуватися красою рідного краю.
Формувати елементарні уявлення про різні явища - дощ, вітер, веселку, сніг, хуртовину, грозу, громовицю, зливу, град, повінь, посуху; про основні властивості піску, води, глини, каміння, ґрунту; про основні зміни у природі в різні пори року. З допомогою дорослого встановлювати елементарні причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, поведінкою та діяльністю людей; розуміти позитивний (вирощують хліб, тварин, насаджують дерева і квіти) та негативний (захаращують відходами, забруднюють воду) вплив людини на природу.
Завдяки показу та поясненням дорослого дитина починає помічати, що небо є різним залежно від погоди, пори року, часу доби. Під час прогулянок радіє Сонцю, що сходить і заходить, разом з дорослим роздивляється на темному небі Місяць та зорі, розпитує про них, радіє отриманим враженням.
Задовольняти інтерес дитини до всього яскравого у природі рідного краю та вчити радіти новим об'єктам природи і виражати своє захоплення, здивування, бажання дізнатися про них більше.
Молодший дошкільний вік
Планета Земля. Завдяки доступним поясненням вихователів і батьків, телевізійним передачам, перегляду відеоматеріалів тощо, розгляданню глобуса поступово збагачувати елементарні уявлення дитини про те, що вона сама, її родина, знайомі їй люди, друзі, жителі її міста\села\селища, усієї України, інших країн світу живуть на планеті Земля; Земля має форму кулі, яка обертається, вона дуже велика; на Землі багато води\водойм різної величини (морів, річок, озер) і суші. Заохочувати дитину пригадувати, у яких місцях вона була разом з батьками під час відпустки, що бачила, де купалася та бігала босоніж; відображувати свої враження на папері, розповідати про них приємним людям.
Формувати елементарні уявлення про рослини найближчого оточення (трави, кущі, дерева, овочі, фрукти, ягоди).
Збагачувати знання про тварин найближчого оточення: ссавців, птахів, комах. Заохочувати дитину до активного експериментування з доступними їй живими істотами: вона підставляє черв'ячку (сонечку, мурасі), що повзе по землі, руку, листочок, гілочку і дивиться, що трапиться; ознайомлюється із раніше невідомими їй властивостями комах, станом тварин.
Формувати у дитини узагальнені уявлення про пори року, їх ознаки; сприяти збагаченню її пізнавального досвіду завдяки спостереженням за змінами у природі. Вправляти дитину в адекватному поводженні під час стихійних явищ природи - грози, хуртовини, спеки.
Вдосконалювати практичні дії та вміння дитини експериментувати з водою, піском, камінцями, черепашками, пір'ям птахів, насінням, листям та плодами дерев.
Допомагати дитині усвідомлювати, що люди, які живуть на Землі, працюють на ній, будують своє житло, обробляють землю, вирощують худобу; стимулювати бажання дізнатися про життя людей різних континентів: відмінності в зовнішньому вигляді, одязі, мові, будові та устрої житла, діяльності у теплих та холодних кліматичних умовах; формувати елементарне цілісне уявлення про довкілля та взаємозв'язки людини і природи.
Формувати уявлення дитини про те, що планета Земля - маленька частка Всесвіту.
Середній дошкільний вік
Планета Земля. Освітній процес спрямовується на розширення уявлень дітей про Землю, як планету, на якій є повітря, яким ми дихаємо; вода (океани, моря, ріки, озера), яку ми споживаємо; суша (ґрунт), на якій знаходяться ліси, луки, поля.
Вчити розрізняти деякі властивості вітру (холодний, теплий, слабкий, сильний), води (гаряча, тепла, холодна, чиста, брудна), ґрунту (твердий, м'який, сухий, вологий); розуміти, що люди з різною метою використовують повітря (будують вітряки, млини), воду (п'ють, миють, перуть, купаються, готують напої та різні страви), ґрунт (обробляють, сіють зерно на хліб; висаджують овочі, дерева, кущі, квіти; випасають худобу).
Сприяти усвідомленню дитини того, що в повітрі, у воді та на суші (у лісах та горах, на луках і полях) живуть різні тварини: в повітрі живуть птахи (у різних регіонах різні) та літають комахи; у воді - риби, кити, дельфіни, раки, крокодили тощо; на суші - ссавці (вовки, лисиці, леви, тигри, слони, жирафи тощо). Продовжити ознайомлення з тваринами рідного краю, їх поведінкою, способом життя і живлення; вчити впізнавати й називати тварини, які живуть у лісі (ведмідь, вовк, лисиця, заєць, білка) та в зоопарку (лев, слон, жирафа, верблюд).
Розвивати розуміння залежності стану рослин від різної погоди та догляду за ними; розширювати знання про рослини свого регіону та вплив на них стихійних явищ природи (хуртовини, буревію, зливи, грози, повені, посухи, пожежі). Вчити дитину піклуватися про кімнатні рослини та рослини, що ростуть на присадибній ділянці дитячого садка чи біля свого будинку.
Збагачувати знання про те, що природа забезпечує людей необхідними для їх життя умовами, а людина може позитивно (висадка молодих дерев та квітів, очищення водойм, прибирання територій) чи негативно впливати на неї. Розширювати знання й досвід дітей про взаємозв'язок та взаємозалежність між природою і людиною: вплив природи на людину (сонце гріє, вода зволожує, повітрям дихаємо) та людини на природу (люди спричиняють викиди виробничих відходів у повітря, воду, ґрунт та різного сміття). Формувати навички бережного ставлення до природи, бажання піклуватися про неї (не залишати сміття після себе; разом з батьками гасити та присипати багаття піском; знаходити й викидати відходи у спеціально відведені контейнери; дотримуватися чистоти; не забруднювати водойми, прибережний пісок, зелені галявини тощо).
Підтримувати прагнення дитини експериментувати з піском, глиною, водою, черепашками, камінцями, листям, плодами різних рослин тощо та позитивного ставлення до певних об'єктів природи.
Формувати елементарні уявлення про те, що за межами планети Земля існує космічний простір з його основними об'єктами (зоряне небо, Місяць, Сонце, інші планети - Марс, Венера).
Старший дошкільний вік
Планета Земля. За підтримки та з допомогою батьків і педагогів розширювати та збагачувати уявлення дитини про планету Земля, її тверду поверхню - рельєф, який має різну форму (рівнини, пагорби, гори, яри), клімат (посушливий, вологий, холодний), ґрунти (чорнозем, пісок, глина), водойми (океани, моря, ріки, озера), тваринний та рослинний світ.
Навчати орієнтуватися у природних явищах, характеризувати деякі з них - пори року, зміна погоди, стани води, вітер, хмари, дощ, гроза, громовиця, сніг, град, посуха, повінь, землетрус, шторм, пожежа та ін. Вчити порівнювати умови проживання та діяльності людей у різних кліматичних зонах та у своєму селі\місті\селищі, регіоні, країні. Розширювати досвід дитини про користь і шкоду води, вітру, сонячного тепла.
Розширювати уявлення про життєдіяльність людини у природному довкіллі: обробляє родючий шар ґрунту, вирощує хліб, овочі та фрукти, висаджує дерева, кущі, квіти тощо. Збагачувати уявлення про корисні копалини, які люди добувають із надр Землі (вугілля, нафта, газ) та їх значення для життєдіяльності людини. Активізувати бажання дитини дізнатися більше про людей на планеті Земля, можливості та особливості життєдіяльності людини за різних кліматичних умов - сильних морозів, частих дощів, спеки. Розширювати уявлення дитини про позитивний і негативний вплив людини на природу. Підживлювати інтерес до інформації про переробку харчових відходів та сміття; до того, хто і як це робить; до сортування харчових і нехарчових відходів, збирання паперу та скляного посуду; про шкідливість для природного довкілля пластикових пакетів і пляшок, стаканів з-під йогурту та сметани тощо.
Формувати інтерес дітей до карт, бажання шукати їх в атласах та в дитячих енциклопедіях; з допомогою дорослих визначати місцезнаходження країни, міста, селища. Дати поняття про масштаб, який буває різним, що допомагає перемістити країну на карту.
Активізувати інтерес дитини до рослинного світу свого краю та інших країн; вчити розрізняти дерева (хвойні, листяні, фруктові), ліси (хвойні, листяні, мішані) та їх значення у житті людини; формувати здатність помічати спільне й відмінне у краєвидах свого місця проживання та іншої місцевості (селища\міста, регіону, країни). Вправляти в умінні розрізняти найпоширеніші рослини своєї місцевості (дерева, кущі, квіти, траву, овочі, фрукти, ягоди, гриби).
Розвивати інтерес дітей до способу життя тварин, їх пересування по землі, під землею, у повітрі, на воді та під водою. Вправляти в умінні розрізняти найпоширеніших представників тваринного світу свого регіону (черви, молюски, павуки, комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі).
Підтримувати інтерес дитини до експериментування з різними об'єктами природи (водою, піском, глиною, камінцями, черепашками, плодами хвойних та листяних дерев, колючками, пір'ям птахів та ін.).
Підсилювати інтерес дитини до місця перебування планети Земля в космічному просторі. Розширювати уявлення про те, завдяки чому Земля тримається і не падає, чому не розливається під час її обертання навкруг Сонця вода океанів, морів, річок; інформацію про освоєння людьми космічного простору, польоти на Місяць, життя на космічних станціях.
Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів