Діагностика рівня сформованості комунікативно-мовленнєвих навичок дошкільників

Методична скарбничка для вихователів 

Діагностика дає змогу виконати зріз поточного стану рівня сфрмованості комунікативно-мовленнєвих навичок дошкільників у різних вікових групах. Педагог має проектувати такі життєві ситуації взаємодії з однолітками та дорослими, у яких з найбільшою імовірністю можна буде очікувати успішних результатів комунікативної діяльності дитини. Приклади ситуацій спілкування: «У групі новачок», «Загубилася іграшка», «У бабусі в селі», «В зоопарку», «Бабуся захворіла», «Твій друг занедужав», «Пропало кошенятко», «У транспорті», «Мій вихідний день» тощо.

Рівні сформованості комунікації дитини

Високий (3 бали). Сформовані стійкі мотиви спілкування з однолітками та дорослими, частота контактів; ініціативність, активність взаємодії з людьми, які поруч; володіння багатством невербальних засобів; знання та вживання ввічливих форм мовленнєвого етикету; розвиненість і різноманітність побудови мовлення в діалозі й монолозі; зв'язність та логічність висловлювань; наявність творчих розповідей та активне вирішення творчих завдань.

Середній (2 бали). Не стійкі і ситуативні прояви особистісних, ділових, пізнавальних мотивів спілкування з однолітками та дорослими; відсутність активності в комунікації; знання ввічливих форм мовленнєвого етикету, але нехтування ними; слабка сформованість навичок соціального аналізу ситуації спілкування, помилки в оцінюванні дійових осіб у комунікації; бідність лексики, граматичних і звукових утворень: зменшувальних суфіксів, звернень, відповідних інтонацій, темпу, сили голосу; одноманітність побудов і форм мовленнєвих висловлювань, розповідь (монолог) тільки щодо наочно-образної ситуації спілкування; несформованість елементів творчої уяви і фантазії, невміння виходити за межі наочної ситуації; збідненість мовлення у вирішенні творчих мовленнєвих завдань.

Низький (1 бал). Несформованість мотивів спілкування з дорослими й однолітками, труднощі вступу в контакт; спілкування без урахування аналізу-синтезу ситуації (спілкування «не до ладу»); безініціативність у веденні діалогу; складність у формулюванні задуму дій партнерів зі спілкування і розуміння ситуації загалом; бідність лексики, невиразність мовлення, граматична неправильність; однотипність побудови фраз, відсутність творчої розповіді.

Низький рівень сформованості комунікативних навичок негативно позначається на психічному розвитку дитини у кожному віковому періоді та призводить до негативних внутрішніх змін особистості, відсутності інтересу до життєдіяльності людей загалом або конкретної дитини (людини), закріплення негативних рис характеру (недружелюбність, похмурість, замкнутість, жорстокість, агресивність).

Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.