Роль прогулянки у розвитку творчого потенціалу дошкільників. Консультація для вихователів
«Дитина за своєю природою - допитливий дослідник, відкривач світу, тож нехай перед нею відкривається чудовий світ в живих фарбах, яскравих і тремтливих звуках, в казці, грі, творчості, красі».
В.О. Сухомлинський
Реформа системи освіти висуває оптимальні умови для творчого розвитку дітей і визначає конкретні сфери творчого потенціалу та розвиток творчої дитини, як одну з пріоритетних задач. Без її вирішення неможливо також виконати головні завдання дошкільної освіти, розроблені у БКДО України, де зазначено, що дитина має займати активну, самостійну, творчу життєву позицію, а не бути пасивним спостерігачем оточуючого світу, вживати готову інформацію і копіювати її.
Творчий потенціал - це динамічна структура, що включає комплекс творчих задатків, які проявляються у творчій активності особистості й обумовлена креативністю. Перші творчі здібності проявляються в дошкільному віці, а тому перед педагогом ЗДО стоїть задача знайти шляхи своєчасного прояву в кожної дитини інтересів, природних задатків, творчих здібностей і створити оптимальні умови для її розвитку.
Спілкування з природою відкриває великі можливості не тільки для інтелектуаль-ного розвитку вихованця (мислення, активізація розумових процесів, вдосконалення різних видів уваги та пам'яті, вміння спостерігати, зосереджуватися), але й для формування моральних якостей дитини (виховання екологічно доцільної поведінки, любові до природи, дбайливого ставлення до навколишнього середовища). Через безпосереднє знайомство та спілкування з природою малюки вчаться відчувати, бачити та розумі-ти її красу, унікальність, неповторність, збагачують власний внутрішній світ.
Одне із завдань естетичного розвитку - формування вміння сприймати красу природного довкілля. Уміння концентруватися на красі природи, помічати найдрібніші деталі - є основою розвитку образно-асоціативного типу мислення. Природа - зразок досконалості. Це колірний, звуковий, тактильний, кінестетичний, смаковий, ароматичний еталони.
Прогулянка на природі - ефективна форма організації художньо-образного пізна-ння світу, що відбувається в процесі емоційно-естетичного спілкування дорослого та дитини.
Обов'язкові складові прогулянки:
- Фізична активність дітей - ігри інтенсивної, середньої, повільної рухливості, біг, ходьба, стрибки, повзання, метання тощо.
- Емоційно-естетична діяльність - милування красою, слухання звуків природи, робота на ділянці дитячого садка тощо.
- Пізнавальна діяльність - спостереження за явищами природи, тваринами, рослинами тощо.
- Екологічно-доцільна діяльність - підгодовування птахів, нагортання снігу під кущі та дерева тощо.
Аби розвивати творчий потенціал кожної дитини під час прогулянки:
- створюйте емоційні ситуації - «чудесні дотики до глибини душі»; надайте можливість безпосередньо спілкуватися з реальними об'єктами та явищами природи;
- навчайте сприймати природу завдяки образотворенню та творчій діяльності;
- надайте можливість дитині сприймати природне довкілля різними органами чуття - зоровим, слуховим, тактильним, кінетичним, нюховим.
Методи і прийоми розвитку творчого потенціалу
Аби навчити дитину самостійно виокремлювати мальовничі куточки природи, бачити предмети в цікавих ракурсах, можна застосувати:
- Метод «чарівної рамки»: вирізані із кольорового паперу, різні за розміром та геометричною формою рамки - окружні, квадратні, прямокутні, дадуть змогу сконцентрувати увагу дітей на конкретних об'єктах та явищах природи, виокремлених «чарівною рамкою» з поміж інших, а також відчувати себе у ролі художника, який знайшов цікавий об'єкт і відтворив його.
- Ігровий прийом «розглядання з різних точок»: на один і той самий об'єкт природи поглянути з різних ракурсів, порівняти враження від споглядання, наприклад, дерева стоячи та навприсядки.
- «Створи візерунок»: у сонячний день запропонувати дітям обвести тіні дерев по контуру. Це можна зробити слідами, паличкою, крейдою; запропонуйте розфарбувати сніг тощо.
Ігри, що розвивають творчість під час прогулянки:
«Скульптори». Оголосіть конкурс скульпторів, наприклад, зі снігу. Це можуть бути найрізноманітніші образи: сніговика, колобка, ведмедика. Діти можуть разом зліпити одну велику скульптуру та розфарбувати її або кожна дитина ліпитиме свою маленьку.
«Архітектори». Цю гру можна грати як взимку зі снігом, так і в іншу пору року із піском. Така гра може тривати не один день. Якщо погода сприяє, створіть снігове чи пісочне містечко. По закінченню обіграйте у творчих іграх.
«Клумба в піску». Звичні ігри в пісочниці можна також подати по-новому. Спробуйте зробити з дитиною в піску невеличку «клумбу», прикрасьте її камінчиками, вставте в пісок красиві листочки й гілочки, травичку. Фантазувати можна досхочу; дитячий автомобіль може підвозити камінчики, ляльки милуватимуться «квітами» тощо. Заохочуйте дитину розвивати уяву, творчість вигадуючи сюжет гри.
«Шукаю-шукаю...». Загадайте дитині слово з предметів, що знаходяться поблизу, і назвіть його першу букву, кажучи «Шукаю-шукаю щось на букву «д». Дитина має озирнутися і назвати об'єкти на цю букву в зоні видимості. Наприклад, «Це дерево?», «Це дитячий садок?» тощо. Коли вона вгадає, то стане ведучим.
«Слідопити». Розпізнавання слідів - справа не лише цікава, а й корисна для дітей. Адже при цьому в них розвиваються спостережливість, мислення, уява. Розпочніть гру із запитання: - Хто залишав ці сліди? Кому вони належать? тощо.
«На що схожі хмаринки». Коли будете гуляти в хмарну погоду, пофантазуйте разом, на що ж схожі хмари над вами. Запропонуйте дитині розповісти, що вони їй нагадують, показати їхні окремі частини, скласти історію. Така гра чудово розвиває уяву і образне мислення.
«Дослідники». Можна провести разом з малюком декілька експериментів: показати, як мурахи поспішають на солодке або перевірити, на що перетворюються на морозі мильні бульбашки.
Головне - пам'ятайте про те, що вам під силу перетворити звичайну прогулянку на справжню пригоду, повторення якої дитина чекатиме з нетерпінням.
Використані джерела:
1. Базовий компонент дошкільної освіти України. - К.: Видавництво, 2012
2. О. Половіна «Розвиваємо творчий потенціал дітей під час прогулянки». // Вихователь-методист дошкільного закладу. №2, 2019.
3. Розвивальні прогулянки в ДНЗ. / уклад. Ю. М. Черкасова. - Х.: Вид. група «Основа», 2011.
4. Інтернетресурс
Підготувала вихователь Патій І.В.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів