Рекомендації для батьків щодо прилучення дітей раннього та молодшого дошкільного віку до читання
Більшість фахівців сходяться в думці, що вчити дитину читати ліпше тоді, коли вона буде готовою до цього. А от почати виховувати у малюка любов до читання можна і потрібно з наймолодшого віку. Пропонуємо вашій увазі деякі способи прилучення дітей до читання.
Насамперед, правильно вибирайте книжки для вашої дитини. У книжці мають бути, яскраві, чіткі, реалістичні і веселі картинки, а текст - короткий і простий. Більшість малюків люблять вірші, адже ритм віршованого мовлення заворожує їх, навіть якщо вони ще не розуміють зміст. Але вже після року можна починати читати дитині короткі казки й оповідання.
Найкращим варіантом для дітей раннього віку є картонні книжки, бажано досить великого розміру, надійно зшиті. Такі книжки можна сміливо довірити малюку, не боячись, що він їх швидко розірве. Картонні книжки малюк може «читати» самостійно.
Будьте наполегливими і терплячими. Наші діти - непосиди. Тому попервах, коли ви почнете читати своїй дитині книжку, будьте готовими до того, що вона швидко стомиться слухати і намагатиметься переключитися на іншу діяльність. Але ваша наполегливість, а також терпіння принесуть позитивні результати.
Зробіть читання обов'язковим пунктом у розпорядку дня вашої дитини. Найкраще відвести для читання час після купання перед сном. Навіть якщо ви прочитаєте малюку всього кілька сторінок, а він у цей час відволікатиметься або цікавитиметься чимось іншим, то однаково читання перетвориться у дбайливо дотримуваний ритуал. Цей ритуал слід продовжувати і після того, як дитина підросте і навчиться читати самостійно.
Не змушуйте малюка приділяти увагу твору, який ви йому читаєте, інакше читання із задоволення перетвориться на нудний обов'язок, а згодом і зовсім може викликати відразу.
Зацікавлюйте дитину. Ви найкраще знаєте, що цікавить вашого малюка. Саме тому зовсім не обов'язково читати все так, як написано у книжці. Виявляйте трохи фантазії, щоб зацікавити дитину. Зробіть так, щоб вона слухала вас із задоволенням. Допускається все:
- скорочувати довгі фрази;
- міняти складні слова на прості;
- змінювати сюжет;
- переключати увагу дитини на картинки, якщо дитина втратила інтерес до твору. Скажімо: «Подивися, яка велика собачка. Вона говорить: «гав-гав». А ось дівчинка з м'ячиком грається...»
Залучайте дитину до процесу читання. Уже на ранніх стадіях дитина може проявляти активність - знаходити на ілюстраціях персонажів і різні предмети. Завдання дорослих - ставити дитині запитання, скажімо: «Де дівчинка?», «Де хатинка?». Потім малюк може вставляти пропущені вами «ненароком» слова у добре знайомих йому віршах і казках.
Перед читанням нової книжки зверніть увагу вашої дитини на персонажів і предмети, з якими малюк ще не зустрічався. Перед повторним читанням попросіть, щоб дитина показала вам їх на ілюстраціях. Якщо вона не запам'ятала, знову повторіть, поясніть, хто це або що це. Зі старшими дітьми, які вже вміють добре розмовляти, можна обговорити сюжет, запитати їх про те, що може статися з героями далі.
Діти дуже люблять книжки-сюрпризи. Вони здатні дуже зацікавити малюка, проте швидко псуються - рвуться. Саме тому читати їх ліпше з мамою чи татком. Відкидні клапани, рельєфні зображення, додаткові фігурки спонукають малюка до активної участі у процесі читання.
Не розтягуйте сюжет. Будьте чіткими і лаконічними. Діти не здатні довгий час концентрувати свою увагу, вони швидко стомлюються і починають відволікатися. Тому варто надати перевагу коротким текстам і нетривалому читанню. Щойно ви помітите, що дитина втратила інтерес, варто негайно перервати процес читання.
Читайте виразно. Монотонне читання не здатне зацікавити нікого. Воно змусить нудьгувати навіть дорослу людину. Дитина ж живе емоціями, тому і читати для неї слід емоційно, виразно, змінюючи інтонацію, вимовляючи фрази різними голосами. Якщо говорить мишка - пищіть, якщо кіт - мурчіть, якщо дід - промовляйте басом. Це не лише зробить читання для малюка цікавим, а й допоможе йому ліпше зрозуміти сюжет.
Малюки люблять, коли їм читають вже знайомі твори, і можуть із задоволенням слухати ту саму казку незліченну кількість разів. І не дивуйтеся, якщо незабаром ваша дитина дослівно повторить той або той текст, особливо це стосується невеличких віршів.
Під час читання створіть затишну обстановку. Облюбуйте зручне крісло або виділіть будь-яке інше місце для читання. Досвід свідчить, що діти, які слухали читання книжок, зручно влаштувавшись на колінах у мами, тата, бабусі чи дідуся, надалі і самі люблять читати.
Будьте для дитини гарним прикладом. Важко домогтися від дитини любові до читання, якщо самі ви ніколи не берете книжки до рук. Адже для дітей поведінка батьків є прикладом для наслідування. Добре, якщо дитина бачитиме, що ви самі із задоволенням читаєте. Добре, якщо у домашній бібліотеці є «мамині» і «таткові» книжки.
За матеріалом Ольги Мироненко,
директора закладу дошкільної освіти № 282, м. Київ,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів