Як організувати прогулянку в ЗДО весело і корисно? Педгодина з вихователями

Прогулянки - важливий режимний момент в освітньому процесі ЗДО. Сьогодні вже прийнято говорити про прогулянку, не як таку, а про розвивальну прогулянку, яка завжди має нести у собі розвивальну мету. Основне завдання вихователя при проведенні розвивальних прогулянок полягає в забезпеченні активної, змістовної, різноманітної та цікавої для вихованців діяльності. У ЗДО прогулянки не повинні бути спонтанними. Для того, щоб вони були цікавими, пізнавальними, необхідно щоразу продумувати перспективний план проведення кожної прогулянки, зміст пізнавально-розвивальної роботи й методику проведення кожної структурної складової.

Сучасними вимогами до оновлення освітнього процесу в ЗДО передбачається також і забезпечення максимальної різноманітності розвивальних прогулянок як за змістом, так і за організацією. Обов'язковими складовими всіх прогулянок є спільна діяльність дорослого з дітьми, спільна діяльність з однолітками і самостійна діяльність дитини.  

Педагог планує прогулянку з урахуванням безлічі факторів: погодних умов, віку дітей, їх пізнавальних інтересів, наявного матеріалу, тематики попередньої освітньої діяльності. Також необхідно передбачити можливість оздоровчого ефекту прогулянки. Правильно організована прогулянка - це найбільш доступний засіб загартовування дитячого організму.

Види розвивальних прогулянок у ЗДО

Прогулянки-пoходи являють собою організований вид діяльності, в ході якого вирішуються оздоровчі завдання, удосконалюються рухові навички та фізичні якості дітей, задовольняються їх пізнавальні потреби, виховується любов і естетичне ставлення до природи. Проводити їх слід з дітьми старшого дошкільного віку . Оптимальна кількість таких прогулянок дві - три на рік.  

Розважальні прогулянки з персонажем спрямовані на створення позитивного емоційного фону, емоційне і психологічне розвантаження дітей, задоволення їх потреби в руховій активності.  

Прогулянки з персонажем добре використовувати для мотивації вихованців до певного виду діяльності. Персонаж допомагає зацікавити всіх дітей групи, залучити їх до спільної ігрової діяльності, спостережень, праці.

Прогулянка-подія присвячується певній темі (Дню космонавтики, Дню музики, Дню котів, Дню міста, Дню знань тощо) або події в дитячому садку (встановили новий ігровий комплекс, спортивне обладнання, оновили пісок у пісочницях та ін.) Прогулянка-подія (тематична прогулянка) допомагає вихователю підкреслити важливість події, уточнити їх знання, з'ясувати характер сприйняття певної теми. Прогулянки даного виду сприяють розумовому, моральному, естетичному вихованню, розвивають допитливість дошкільнят.

Спортивні прогулянки спрямовані на зміцнення здоров'я, профілактику стомлення, фізичний і розумовий розвиток, оптимізацію рухової активності дітей. При організації подібних прогулянок різноманітні види дитячої діяльності об'єднуються спортивною тематикою. Правильно організовані спортивні прогулянки надають загартовувальний вплив на дитячий організм в природних умовах, сприяють підвищенню рівня фізичної підготовленості дітей дошкільного віку. Акцент в ході проведення таких прогулянок робиться на формуванні фізичних якостей, вихованню інтересу до спорту та здорового способу життя.

Отже, основні завдання, які реалізуються в ході спортивної прогулянки:

- організація активного спортивного відпочинку дітей;

- закріплення рухових навичок;

- розвиток фізичних та морально-вольових якостей дошкільників.

Вимоги до проведення спортивної прогулянки:

1.  Проводиться в першу половину дня протягом навчального року (а в літній період - 2-3 рази на тиждень).

2.  Тривалість спортивної прогулянки має відповідати часу, визначеному режимом дня для певної вікової групи.

3.  Мають бути забезпечені оптимальні умови для проведення ігор та вправ спортивного характеру.

4.  Елементи спорту (зимові та літні) мають бути важливою складовою спортивної прогулянки в залежності від пори року та погодних умов.

Орієнтовна структура спортивної прогулянки:

1. Організований перехід до місця проведення з виконанням низки загальнорозвивальних рухових завдань, подоланням посильних дітям перешкод.

2.  Спостереження в природі (за об'єктами довкілля).

3.  Дидактичні ігри спортивної тематики.

4.  Спортивні вправи, розваги, змагання, ігри-естафети, ігри з елементами спорту.

5.  Самостійна діяльність дітей. Індивідуальна робота з дітьми.

6.  Повернення до дошкільного закладу.

У прогулянках-трудових акціях переважають трудові доручення, вихованці долучаються до різних форм праці відповідно до сезону і погодних  умов. У дітей формується розуміння, що праця на природі - це не гра або розвага, а серйозне заняття. Вихователь підводить їх до розуміння необхідності праці, виховує бажання брати участь у роботах по догляду за рослинами, підгодівлі птахів, прибирання території (очищенню ігрового майданчику від листя, снігу) та ін. На таких прогулянках діти вчаться трудитися колективно, спільно. Підсумок виконаної дітьми роботи - це результат спільної праці всіх.

Рекомендації вихователям ЗДО

Організація розвивальних прогулянок. У режимі дня дошкільного закладу передбачаються дві прогулянки: у першій половині дня та у другій. Під час прогулянки повною мірою повинні реалізовуватися освітні завдання.

-      оздоровлення дітей;

-      фізичний розвиток;

-      розвиток самостійності;

-      розширення кругозору;

-      ознайомлення з навколишнім світом;

-      виховання естетичних почуттів, культури поведінки.

Структуру прогулянки умовно можна представити в такий спосіб:

-      спостереження;

-      трудова діяльність дітей у природі та на майданчику;

-      рухливі ігри;

-      індивідуальна робота дітьми;

-      самостійна діяльність дітей.

Спостереження - це в першу чергу спостереження за сезонними явищами в живій і неживій природі. Важливо закріплювати знання дітей про те, що ці зміни впливають на життя тварин і людини, навчити робити висновки про взаємозв'язки різних природних явищ. Спостереження розвиває допитливість. Вихователь підтримує інтерес дітей до прикмет пори року, задає запитання, які націлюють увагу дитини та спонукують їх до подальших спостережень. Отримані спостереження можна закріпити наступними замальовками, складанням розповідей. На літній, весняній, зимовій, осінній прогулянці педагоги періодично звертають увагу дітей на колірну гаму дерев.

Використання віршів на певну тему, загадок, народних прикмет і прислів'їв при спостереженнях і розгляданні об'єкта  допомагає підсилити враження дітей від прогулянки. У ході спостережень потрібно спонукати дітей ставити запитання та самостійно шукати відповіді на них. Не слід поспішати давати відповідь і розповідати про об'єкт самому вихователеві - нехай діти вчаться шукати відповідь самостійно!

Трудова діяльність - обов'язкова складова прогулянки. Дітей залучають до збору насіння квітів на клумбі, осіннього листя для гербарію та прикраси групової кімнати, пересаджуванню квітів із клумби у горщики для куточка природи, прибирання на прогулянковому та спортивному майданчиках та ін. Дуже важливо для праці в природі правильно підібрати дитячий інвентар: граблі, лопатки, совки, відра, візочки тощо. Велике значення при організації праці з дітьми на прогулянці має емоційне відношення до справи, що задає вихователь ще до початку роботи.  Не менш важливо створити правильну мотивацію, пояснити, чому необхідно зробити цю роботу саме сьогодні і саме таким способом.  На прогулянці слід планувати такі види праці: господарсько-побутову; в природі; художню.

Рухливі ігри плануються і проводяться вихователем  з урахуванням побажань дітей. Вони можуть бути досить різноманітні, тому, щоб уникнути монотонності, доцільно спланувати рухливі ігри по днях тижня з урахуванням їх тематики і пори року. Таке планування дозволяє врахувати інтереси кожної дитини, повністю охопити програмний матеріал рухливих ігор, організувати діяльність вихователя. Протягом року вихователі на прогулянках розучують з дітьми 10-15 нових рухливих ігор (народні рухливі ігри, ігри-естафети, сюжетно-рольові ігри, ігри-забави, ігри з елементами спорту, ігри-квести).

Індивідуальна робота на прогулянці теж ретельно планується. При цьому враховуються рекомендації вузьких фахівців. Важливо, щоб дитина, з якою ведеться індивідуальна робота, розуміла її необхідність і охоче виконувала запропоновані завдання. Індивідуальна робота планується за всіма розділами програми:

-    бесіди;

-    розучування віршів;

-    дидактичні ігри та вправи;

-    малювання, ліплення, конструювання;

-    вправляння в основних рухах;

-    складання різних видів розповідей;

-    розгадування\відгадування загадок.

Самостійна діяльність дітей на прогулянці потребує грамотного керівництва. Вихователь може запропонувати дітям організувати сюжетно-рольову або рухливу гру, цікаві завдання, іграшки або інвентар для праці та ін. Необхідний постійний контроль за самостійною діяльністю дітей.

Прогулянки будуть радісними, цікавими, пізнавальними і досягнуть розвивальної мети за умови, якщо вихователь зуміє зацікавити та збагатити знання дітей і буде проводити прогулянку у відповідності до її структурних компонентів та сучасних вимог. Дошкільники з величезною зацікавленістю дивляться у навколишній світ, але бачать далеко не всі, іноді навіть не помічають головного. А якщо справжній вихователь, що дивується разом з ними, учить не тільки дивитися, але й бачити, діти захочуть довідатися більше. 

Використані першоджерела:

1.  Г. Бєлєнька, М. Машовець. Прогуляянка - час яскравих вражень, активності й пізнання. Ж-л «Вихователь-методист» №6\2018.

2.  Ю.М. Черкасова. Розвивальні прогулянки в ДНЗ. - Х.: ВГ «Основа», 2016.

3.   https://ladonky.rv.ua/yak-organizuvaty-progulyanku-v-dnz-veselo-korysno/ 

Підготували: вихователь Тетяна Новосад, вихователь-методист Раїса Семенюк