Особливості проведення рухливих ігор у різних вікових групах. Консультація для вихователів
Консультація для вихователів
Рухлива гра - одночасно є і засіб і метод фізичного виховання. Під час гри дошкільники реалізують свої фізичні можливості, відчувають радість руху, повноту емоційних переживань, збагачують свій власний досвід новими враженнями, самостверджуються, відчувають смак перемоги, а переможені знають, що успіх залежить від них самих. Діти мають вдосталь рухатися, але це не має бути спонтанно. В ході гри відбуваються партнерські відносини між педагогом та його вихованцями.
Проте у вихователів побутує думка, що дітям треба просто відпочити, мовляв, вони не хочуть гратися в ігри, а хочуть поспілкуватися між собою, вільно порухатися. Спостерігаючи за дітьми під час прогулянки, бачимо що діти надають перевагу власним справам, тому що іншого їм не пропонують, а самостійно діти ще не можуть організувати колективну гру.
Кожна прогулянка в дитячому садку має свою структуру: спостереження, дидактичні ігри, індивідуальна робота, бесіди на різні теми, праця в природі, сюжетно-рольові ігри, самостійна художня діяльність, тож де взяти час на 8 рухливих ігор упродовж дня. Спробуємо уникнути типових помилок, що призводять до таких невтішних висновків.
- Не слід проводити одну й ту саму гру в молодшій, середній і старшій групах. Наприклад, «Подоляночка». Орієнтиром мають бути вікові особливості, програмові вимоги до проведення рухливої гри.
- Добирати ігри відповідно до сезону. Не організовувати «літні» ігри взимку.
- Не використовувати ігри з одноманітними основними рухами. Варто проводити рухливі ігри з ходьбою, бігом, стрибками, лазінням, метанням, на орієнтування в просторі, чергуючи ігри з атрибутами та без них. Чергувати ігри великої, середньої та малої рухливості.
- Не проводити ігри з основними рухами, яких діти ще не вивчили.
- Проводити ігри з рухами імітаційного характеру з урахуванням життєвого досвіду дітей.
- Не планувати одну і ту ж гру протягом тривалого часу.
- Не захоплюватися однотипними рухливими іграми. Варто планувати різні види ігор (атракціони, змагання, естафети, ігри-забави, народні ігри).
Завдання вихователя та дітей під час рухливої гри різняться, а саме:
- вихователь закріплює та вдосконалює рухові вміння дітей, формує позитивні якості характеру, навчає спілкування;
- діти наздоганяють, утікають, ловлять, здобувають першість, кидають у ціль, метають, домовляються, діють разом.
Щоб уникнути одноманітності, варто планувати рухливі ігри на перспективу - на тиждень, місяць, враховуючи тижневу тему навчально-виховного блоку. Добре послугує картотека рухливих ігор для своєї вікової групи. Упродовж року слід планувати 10-12 нових рухливих ігор, додаючи їх до вже знайомих. У кожній віковій групі слід планувати 8-10 рухливих ігор упродовж дня:
- під час ранкового прийому - 1-3 рухливі гри малої рухливості (з предметами, з киданням і ловінням предметів, з метанням, хороводні ігри, атракціони, ігрові вправи);
- під час першої і другої прогулянки - по 3-4 гри середньої й великої рухливості (з різними основними рухами, змагального характеру, з м'ячами, ігри та вправи з елементами спорту, народні ігри, ігри-ловитки);
- у вечірні години - 1-2 рухливі гри малої рухливості (атракціони, ігри з предметами, хороводні ігри, ігри на розвиток окоміру та дрібної моторики - за столом).
Нову рухливу гру варто розучувати на прогулянці протягом 2-4 днів. З квітня по жовтень щодня слід планувати різноманітні рухливі ігри з м'ячем.
Тривалість рухливої гри для різних вікових груп:
- група раннього віку - 5-6 хв, повторення 2-3 рази;
- молодша група - 6-8 хв, повторення 5-6 разів;
- середня група - 8-10 хв, повторення 4-5 разів;
- старша група - 10-12 хв, повторення 4-6 разів.
Г. Бєлєнька та Л. Гаращенко у статті «Рух + гра = рухлива гра, або як позбутися гіподинамії» звернули увагу на особливості організації та проведення рухливих ігор у різних вікових групах, про що свідчить дана таблиця.
Етапи
|
молодша група |
середня група |
старша група
|
Збір дітей на гру |
За вказівкою, іграшкою, звуковим сигналом |
За попередньою домовленістю, вказівкою, іграшкою, звуковим сигналом |
За попередньою домовленістю, вказівкою, іграшкою, звуковим сигналом, але з елементами змагань. Доручити одній дитині зібрати всіх дітей. |
Розташування дітей |
Зграйкою |
Півколом |
Півколом, у шеренгу |
Створення ситуативного інтересу |
Сюрпризний момент; іграшка, атрибути до гри; загадка; використання художнього слова |
Сюрпризний момент; іграшка, атрибути до гри; загадка; викори-стання художнього слова, запитання дітей про поведінку персонажів гри |
Бесіда про раніше побачене, створення ігрової ситуації, використання художнього слова, загадування загадки; запитання до дітей про поведінку персонажів гри |
Повідомлення назви гри та пояснення змісту |
Назвати гру. Поетапно пояснити зміст, назвати персонажів, здійснити розподіл ролей |
Назвати гру. Поетапно пояснити зміст, назвати персо-нажів, здійснити розподіл ролей, які рухи має виконува-ти. Показати складні рухи, ігрові дії |
Назвати гру. Поетапно пояснити зміст, назвати персонажів, здійснити розподіл ролей, які рухи має виконувати. Доручити дитині показати складні рухи, ігрові дії |
Пояснення правил гри |
Пояснити поетапно в ході гри: за якими словами чи сигна-лом що робити і як рухатися |
Пояснити правила: за яким сигналом що робити і як рухатися |
Чітко визначити правила: за яким сигналом діяти і як рухатися. Якщо гра відома, пригадати правила |
Закріплення правил |
|
Поставити дітям запитання щодо правил гри |
Одна дитина повторює всі правила; можна допомогти навідними запитаннями |
Розподіл ролей |
У ролі ведучого -вихователь; у ІІ піврічч і - дитина. Розподілити ролі за згодую дітей, роздати атрибути, елементи костюмів |
Визначити ведучого за допомогою лічилки. У нових іграх ведучий -вихователь |
Використати лічилку, стрілочку, обруч, паличку, жеребкування тощо. Домовитися: ведучий той, хто першим відгадає загадку тощо. |
Керівництво грою |
Стимулювати рухову активність дітей, створювати радісний настрій. Грати разом з дітьми, виконувати головну роль, допо-магати, нагадувати, заохочувати. Виконувати другорядну роль, керувати і подавати приклад (як бігти, куди тікати). |
Спершу виконува-ти головну роль, потім - брати участь у грі, щоб допомогти ведучо-му, допомагати, нагадувати, схвалювати. Виконувати другорядну роль, безпосередньо грати, коли гра нова. |
Виконувати роль судді, за потреби брати участь. Подавати сигнали. Підказувати дітям, які розгубилися, допомагати змінити ведучих, схвалювати дітей, стежити за діями, не допускати тривалих статичних поз. Регулювати фізичне навантаження. За потреби показувати правильні рухи. Стежити за дотриманням правил гри. |
Підбиття підсумків |
Підсумок гри короткий, конкретний, оптимістичний. Обов'язково похвалити дітей. |
Похвалити всіх дітей, відзначити тих, хто виявив спритність, швид-кість, не боявся. У разі необхідності зробити зауважен-ня, так щоб спону-кати дітей задума-тись над своїми діями. Яку нову гру вивчили? |
Відзначити тих, хто був швидким, спритним, дотримувався правил. Проаналізувати: чи вдалося досягти успіху у грі, хто був старанний, а хто заважав і порушував правила. Вказати на помилки дітей і шляхи їх виправлення. Вам сподобалося, як ви сьогодні грали? Чому Денис ні разу не влучив у ціль? Хто був найкращий, чому? (оцінює капітан) |
Використані джерела:
1. Г. Бєлєнька, Л. Гаращенко. Рух + гра = рухлива гра, або Як позбутися гіподинамії. Ж-л «Вихователь-методист дошкільного закладу» №7\2018.
Підготувала інструктор з фізкультури Момоток Т.Р.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів