Планування роботи з навчання дошкільників творчого розповідання

Проблема розвитку словесної творчості завжди була однією з найбільш актуальних для дошкільної освіти. Творча мовленнєва діяльність виникає в дошкільному віці у процесі спілкування з ровесниками та дорослими, активного пізнавання нею довкілля.

Умови, необхідні для словесної творчості:

-       сформованість творчої уяви у дітей старшого дошкільного віку;

-       наявність у дитини мовленнєво-творчих здібностей;

-       достатній рівень розвитку мовлення та наявність знань про навколишній світ;

-       інтерес дитини та зацікавленість педагога, його вміння керувати творчою діяльністю дітей.

Одним з найефективніших методів розвитку словесної творчості є творче розповідання, результатом якого є зв'язна, логічно послідовна розповідь. В основі творчих розповідей лежить робота творчої уяви.

         У дітей дошкільного віку переважає відтворювальна уява, яка дає можливість навчати творчого розповідання. Розпочинати варто з творчого розповідання на наочній основі.

Прийоми навчання творчого розповідання:

Основні: зразок, план, аналіз.

Допоміжні: запитання, нагадування, вказівка,заохочення, підказка.

Специфічні: запис дитячих розповідей, створення альбомів та книжок з творчими розповідями дітей, придумування розповідей-мініатюр, об'єднаних однією дійовою особою, повторення розповіді товариша.

Види творчих розповідей

Творчі розповіді на наочній основі:

1.       Сюжетна розповідь про іграшку;

2.       Розповідь за сюжетною ігровою обстановкою;

3.       Розповідь за сюжетною картиною;

4.       Розповідь - мініатюра за картиною - сюрпризом;

5.       Розповідь за картиною про природу;

6.       Розповідь - роздум;

7.       Розповідь - етюд.

Творчі розповіді на словесній основі:

1.       Продовження розповіді вихователя;

2.       Розповідь на тему, запропоновану вихователем;

3.       Розповідь за планом вихователя;

4.       Розповідь за опорними словами;

5.       Розповідь про смішний епізод;

6.       Розповідь за мотивами знайомих художніх творів;

7.       Казка - небилиця;

8.       Складання творів розповідей, казки за власним сюжетом.

Прийоми навчання творчого розповідання:

Сюжетна розповідь про іграшку. Вихователь має дати зразок, тобто сам описати іграшку і розповісти, як нею можна гратися. На перших заняттях доречно підказати дітям 2-3 варіанти для складання розповідей. Складнішим є складання розповідей про одну іграшку, але з різними сюжетами.

У подальшій роботі план можна ускладнювати і заповнювати.

Розповідь за сюжетною ігровою обстановкою спирається на наочний матеріал. Корисно використовувати прийом розігрування ситуацій. Дитина одночасно розв'язує три завдання:вигадує сюжет, рухає іграшки по столу, розповідає про дії іграшок.

Розповідь за картиною (старший дошкільний вік). Заняття з творчим розповіданням за картиною проходить в два етапи: організація сприймання, розкладання картини та навчання розповідання за її змістом.

Послідовність:

- виокремлення об'єктів, зображених на картині;

- встановлення різного рівня залежностей між об'єктами;

- уявлення об'єктів через сприймання їх різними аналізаторами.

Розповідь за картинкою - сюрпризом. Діти з частинок складають послідовну розповідь про епізоди, які намальовані на картинці - сюрпризі. Картинка - сюрприз може бути загорнута у цукерку або яйце - райце.

Розповідь за картинкою про природу. У розповіді - зразку описується одна пора року, а дітям пропонують уявити дії героїв в іншу і описати події.

Розповідь за опорними словами. Дітям пропонується ланцюжок слів, за якими вони складають розповідь. Спочатку можна запропонувати серію предметних картинок.

Казка - небилиця:

- перенести героїв знайомих казок у нові обставини;

- змінити ситуацію у знайомій казці, придумати нове закінчення казки;

- складати колаж з казок.

Складання розповіді за власним сюжетом:

- створення казок під час розповідання «по колу»;

- калькування - написання нової казки з персонажами прочитаної;

- пригадування, в яких казках живе певний персонаж;

- розповідання від першої особи.

Методика навчання складання творчих розповідей постійно збагачується новими розробками і знахідками педагогів. Та важливо, щоб у пошуках прийомів та методів ми всі не забували, що творча розповідь - це лише ефективний засіб розвитку, а головною на занятті має бути сама дитина, заради якої ці засоби і розробляються.

Підготувала вихователь Яремчук В. В.