Планування роботи з навчання дошкільників творчого розповідання
Проблема розвитку словесної творчості завжди була однією з найбільш актуальних для дошкільної освіти. Творча мовленнєва діяльність виникає в дошкільному віці у процесі спілкування з ровесниками та дорослими, активного пізнавання нею довкілля.
Умови, необхідні для словесної творчості:
- сформованість творчої уяви у дітей старшого дошкільного віку;
- наявність у дитини мовленнєво-творчих здібностей;
- достатній рівень розвитку мовлення та наявність знань про навколишній світ;
- інтерес дитини та зацікавленість педагога, його вміння керувати творчою діяльністю дітей.
Одним з найефективніших методів розвитку словесної творчості є творче розповідання, результатом якого є зв'язна, логічно послідовна розповідь. В основі творчих розповідей лежить робота творчої уяви.
У дітей дошкільного віку переважає відтворювальна уява, яка дає можливість навчати творчого розповідання. Розпочинати варто з творчого розповідання на наочній основі.
Прийоми навчання творчого розповідання:
Основні: зразок, план, аналіз.
Допоміжні: запитання, нагадування, вказівка,заохочення, підказка.
Специфічні: запис дитячих розповідей, створення альбомів та книжок з творчими розповідями дітей, придумування розповідей-мініатюр, об'єднаних однією дійовою особою, повторення розповіді товариша.
Види творчих розповідей
Творчі розповіді на наочній основі:
1. Сюжетна розповідь про іграшку;
2. Розповідь за сюжетною ігровою обстановкою;
3. Розповідь за сюжетною картиною;
4. Розповідь - мініатюра за картиною - сюрпризом;
5. Розповідь за картиною про природу;
6. Розповідь - роздум;
7. Розповідь - етюд.
Творчі розповіді на словесній основі:
1. Продовження розповіді вихователя;
2. Розповідь на тему, запропоновану вихователем;
3. Розповідь за планом вихователя;
4. Розповідь за опорними словами;
5. Розповідь про смішний епізод;
6. Розповідь за мотивами знайомих художніх творів;
7. Казка - небилиця;
8. Складання творів розповідей, казки за власним сюжетом.
Прийоми навчання творчого розповідання:
Сюжетна розповідь про іграшку. Вихователь має дати зразок, тобто сам описати іграшку і розповісти, як нею можна гратися. На перших заняттях доречно підказати дітям 2-3 варіанти для складання розповідей. Складнішим є складання розповідей про одну іграшку, але з різними сюжетами.
У подальшій роботі план можна ускладнювати і заповнювати.
Розповідь за сюжетною ігровою обстановкою спирається на наочний матеріал. Корисно використовувати прийом розігрування ситуацій. Дитина одночасно розв'язує три завдання:вигадує сюжет, рухає іграшки по столу, розповідає про дії іграшок.
Розповідь за картиною (старший дошкільний вік). Заняття з творчим розповіданням за картиною проходить в два етапи: організація сприймання, розкладання картини та навчання розповідання за її змістом.
Послідовність:
- виокремлення об'єктів, зображених на картині;
- встановлення різного рівня залежностей між об'єктами;
- уявлення об'єктів через сприймання їх різними аналізаторами.
Розповідь за картинкою - сюрпризом. Діти з частинок складають послідовну розповідь про епізоди, які намальовані на картинці - сюрпризі. Картинка - сюрприз може бути загорнута у цукерку або яйце - райце.
Розповідь за картинкою про природу. У розповіді - зразку описується одна пора року, а дітям пропонують уявити дії героїв в іншу і описати події.
Розповідь за опорними словами. Дітям пропонується ланцюжок слів, за якими вони складають розповідь. Спочатку можна запропонувати серію предметних картинок.
Казка - небилиця:
- перенести героїв знайомих казок у нові обставини;
- змінити ситуацію у знайомій казці, придумати нове закінчення казки;
- складати колаж з казок.
Складання розповіді за власним сюжетом:
- створення казок під час розповідання «по колу»;
- калькування - написання нової казки з персонажами прочитаної;
- пригадування, в яких казках живе певний персонаж;
- розповідання від першої особи.
Методика навчання складання творчих розповідей постійно збагачується новими розробками і знахідками педагогів. Та важливо, щоб у пошуках прийомів та методів ми всі не забували, що творча розповідь - це лише ефективний засіб розвитку, а головною на занятті має бути сама дитина, заради якої ці засоби і розробляються.
Підготувала вихователь Яремчук В. В.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів