Співпраця закладів освіти та Інклюзивно-ресурсних центрів
В рамках державної політики щодо створення комплексної всебічної підтримки дітям з особливими освітніми потребами на разі активно створюються інклюзивно-ресурсні центри. У них працюватимуть досвідчені фахівці зі спеціальною освітою. Вони надають першочергову підтримку дітям та їхнім сім'ям. Допомагають батькам знайти правильні орієнтири розвитку особливої дитини.
Мережа інклюзивно-ресурсних центрів розвивається не лише у великих містах, а й у об'єднаних територіальних громадах. В них працюватимуть: корекційні педагоги, практичні психологи, вчителі-логопеди, сурдопедагоги, тифлопедагоги, вчитель з лікувальної фізкультури.
Робота інклюзивно-ресурсних центрів здійснюється в кількох напрямках:
- консультативна допомога сім'ям, які виховують особливих дітей, комплексна оцінка дітей з використанням міжнародних стандартизованих тестів;
- допомога закладам освіти в складанні та реалізації Індивідуальної програми розвитку особливої дитини.
В рамках роботи з сім'ями фахівці інклюзивно-ресурсних центрів надають консультативну допомогу. Та, за згоди батьків, здійснюють комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, визначають її досягнення та напрямки корекційно-розвиткової роботи.
В закладах освіти фахівці інклюзивно-ресурсних центрів здійснюють інформаційно-просвітницьку роботу серед педагогів та батьків. Їхня мета - сформувати вміння спостерігати за розвитком та діяльністю дітей у відповідності до вікових показників з раннього віку. Також привернути увагу до можливих ризиків у психофізичному розвитку кожної дитини. Фахівці акцентують увагу на необхідності своєчасної оцінки стану розвитку дитини, якщо виникають труднощі у засвоєнні навчального матеріалу.
На етапі співпраці із педагогами закладів освіти - вони надають методичну допомогу у виборі методів та прийомів навчання з урахуванням потенційних можливостей дитини.
Найбільш корисний і доступний ресурс, яким володіють педагоги - співпраця між фахівцями з різних установ. Наприклад, фахівці спеціальних закладів та навчально-реабілітаційних центрів можуть виконувати роль наставників у наданні корекційно-розвиткових послуг. А також бути залученими до програм підвищення кваліфікації педагогів.
На базі інклюзивно-ресурсних центрів є різноманітне спеціальне обладнання для надання додаткової підтримки з фізичного та психологічного розвитку дітей. Це дає можливість дітям отримати додаткові реабілітаційні заходи поза межами школи.
Потужним ресурсом для школи є співпраця з обласним центром психологічної служби системи освіти. Методисти центру можуть здійснювати роз'яснювальну та навчальну роботу для розвитку інтересу батьків до нових форм навчання й розвитку їхніх дітей. Цінною для школи є організація навчальних тренінгів. Під час них напрацьовуються прийоми для ефективної взаємодії різних педагогів для надання додаткових послуг. Вцілому психологи покликані забезпечувати психологічну підтримку батьків, аби вони були впевненими та прагнули долати життєві труднощі.
Таким чином, встановлення партнерських взаємовідносин шкільних команд з Інклюзивно- ресурсними центрами, педагогами зі спеціальних шкіл та інших методичних служб створює підґрунтя для забезпечення ефективного психолого-педагогічного супроводу. Що в свою чергу сприяє розвитку потенційних можливостей дітей з особливим освітніми потребами.
Автор: Тетяна Каменщук, директор Навчально-методичного центру психологічної служби системи освіти Вінницької області
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів