АНАЛІЗ авторських програм, педагогічних ідей, системи роботи педагогів Квасилівського ЗДО (ясла-садок) з організації фізкультурно-оздоровчої роботи

Аналіз науково-методичної роботи з проблеми фізичного виховання і оздоровлення дошкільників

1. Річне перспективне планування освітнього процесу в ДНЗ за інтегрованими навчально-виховними блоками (НВБ): авторський підхід. Семенюк Р.Ф.

В Квасилівському ДНЗ (ясла-садок) розроблене річне перспективне планування освітньої діяльності за інтегрованими навчально-виховними блоками (щотижневими) та пізнавальною (лексичною) темою освітнього процесу на кожен день для всіх вікових груп, враховуючи як вимоги програм для загального розвитку дошкільників, так і корекційних програм для дітей з особливими освітніми потребами.

Дивитися матеріали сайту за посиланням  http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=489

2. Річне планування занять з фізкультури в ДНЗ у відповідності до тижневих НВБ: авторський підхід. Момоток Т.Р., Семенюк Р.Ф.

Провівши ретельний аналіз справ з фізичного виховання і розвитку дошкільників в ЗДО України на сьогоднішній день та зміст Державних стандартів дошкільної освіти й нині діючих програм для ЗДО, а саме: «Я у Світі», «Дитина», «Світ дитинства», вирішили, що дуже великого значення для фізичного виховання і зміцнення здоров'я дітей має чітка й злагоджена система роботи з фізичного розвитку дошкільників, починаючи з молодшого дошкільного віку і до випуску дітей в школу. Сьогодні немає такої чіткої і результативної системи роботи, розробленої і апробованої практиками.

Досить плідну роботу з даної проблеми проведено у «творчій майстерні» педагогів-новаторів Квасилівського ЗДО (ясла-садок), які розробили й апробували  інноваційну систему роботи з фізичного розвитку та оздоровлення дошкільників, в тому числі й річне перспективне планування занять з фізкультури для всіх вікових груп. При цьому дотримувалися принципів наступності, послідовності, систематичності засвоєння знань та основних рухів,  «принципу спіралі», за яким матеріал від заняття до заняття, від групи і до групи подається з його обов'язковим повторенням та ускладненням.

Враховуючи ігровий метод, як провідний під час навчання дошкільників основних рухів, а також використовуючи інтегрований підхід до занять з фізичної культури, весь програмовий матеріал ми розмістили за тижневими навчально-виховними блоками, закладаючи основи компетентності дитини, що передбачає цілісну картину світу і забезпечує змістове наповнення дитячої діяльності.

При складанні перспективного планування враховані інноваційні види фізкультурних занять в залежності від поставленої мети: заняття-гра, заняття-казка, тренувальне заняття, домінантне заняття, заняття з використанням степ-платформи, фітбол-гімнастики, заняття з елементами футболу (баскетболу, волейболу), фізкультурно-оздоровче, діагностичне  та ін.

Дивитися матеріали сайту за посиланням  http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=689

3.  Формування валеологічного світогляду у дітей дошкільного віку. Досвід роботи та авторська програма з валеології для дітей дошкільного віку. Сенюк Н.Г.

Інтегрований курс «Валеологія» в ЗДО - перший важливий етап неперервної валеологічної освіти людини, який має забезпечити реалізацію таких завдань:

  • Виховання в дітей свідомості того, що людина - частина природи і суспільства.
  • Встановлення гармонійних відносин дітей з живою і неживою природою.
  • Формування особистої гігієни.
  • Виховання в дітей дбайливого та бережного ставлення до власного здоров'я.
  • Вироблення навичок особистої гігієни.
  • Загартування дитини та її рухова активність.
  • Профілактика та усунення шкідливих звичок.
  • Закріплення дітьми валеологічних знань в повсякденному житті.
  • Санітарно-просвітницька робота з батьками.
  • Профілактика травматизму.

На вирішення важливих завдань валеологічної освіти творча група закладу під керівництвом вихователя Сенюк Н.Г. розробила та апробувала інноваційну систему освітньої роботи з формування валеологічного світогляду дітей дошкільного віку. Основною формою організованої навчально-пізнавальної діяльності з дітьми визначено спеціальні заняття з валеології (2-3 заняття на місяць у кожній віковій групі). Теми занять викладені таким чином, щоб діти мали змогу отримати нові знання з опорою на попередні, а навчальний матеріал подавався по принципу «спіралі».   

Програмові завдання валеологічного змісту вирішуються й через інші форми організації освітньої роботи  з  дошкільниками  у повсякденному житті та в різних інтегрованих видах діяльності дітей.

Дивитися матеріали сайту за посиланням http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=1091

4.  Перспективне планування занять з основ здорового способу життя дошкільників  (валеології, БЖД): авторський підхід. Сенюк Н.Г.

На виконання завдань авторської програми з валеології «Формування валеологічного світогляду у дітей дошкільного віку» Сенюк Н.Г. творчою групою педагогів Квасилівського ЗДО (ясла-садок) розроблене та систематизоване на всі вікові групи річне перспективне планування занять з основ здорового способу життя (валеології та безпеки життєдіяльності).  

Дивитися матеріали сайту за посиланням http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=1105

5.  Формування основ безпеки життєдіяльності дошкільників. Досвід роботи та авторська програма з безпеки життєдіяльності дошкільників. Сенюк Н.Г.

На наше переконання в програмі «Я у Світі» питання ОБЖД передбачені недостатньо та не систематизовані належним чином за всіма віковими групами. Виникла потреба в їх значному розширенні, удосконаленні, глибокому аналізі та систематизації за віковими періодами дітей: ранній вік, молодший дошкільний вік, середній дошкільний вік, старший дошкільний вік.

Метою Програми «Формування основ безпеки життєдіяльності дошкільника» Сенюк Н.Г. є навчання дітей способів регулювання власною поведінкою в довкіллі, серед людей, предметів, в умовах стихійних природних явищ і катастроф.

Основні завдання і цілі Програми спрямовані на ознайомлення з основними предметами побуту, явищами, особливостями стосунків між людьми, що можуть спричинити хвороби, травми, недуги, викликати переляк, страх чи небажані стреси, а також вироблення елементарних умінь і навичок безпечної поведінки в різних ситуаціях і контактах.

Дивитися матеріали сайту за посиланням  http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=1107

На виконання авторської програми «Формування основ безпеки життєдіяльності дошкільників»  Сенюк Н.Г.  творчою групою Квасилівського ЗДО (ясла-садок) розроблене річне планування занять з безпеки життєдіяльності для дітей раннього, молодшого, середнього та старшого дошкільного віку з урахуванням тематики інтегрованих навчально-виховних блоків освітньої діяльності в ЗДО на рік. 

 Дивитися матеріали сайту за посиланням http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=1106

6.  Плани проведення щорічних Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності в Квасилівському ЗДО (ясла-садок) на жовтень та квітень: авторський підхід. Лисак О.М., Семенюк Р.Ф., Ковтун Л.М., Сенюк Н.Г., Момоток Т.Р.

Вже традиційно 2 рази на рік у закладах дошкільної освіти планується проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності (жовтень, квітень). Педагогічні працівники намагаються по різному організовувати Тижневики, проте відсутність чіткої системи роботи з даного розділу та недостатність практичного досвіду унеможливлює проведення відповідних заходів з дітьми   цікаво, змістовно, результативно.

У відповідності до змісту авторської програми «Формування основ безпеки життєдіяльності дошкільників» Сенюк Н.Г. творчою групою педагогів Квасилівського ЗДО (ясла-садок) розроблена чітка система освітньої роботи для дошкільників усіх вікових груп на період проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності, яка апробована на практиці і є досить результативною. В основі технології - ігрові засоби навчання та практичний досвід дітей.

Дивитися матеріали сайту за посиланням http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=1108

7.  Застосування ігрового методу у вирішенні завдань фізичного розвитку дошкільників. Досвід роботи Момоток Т.Р.

Мета практичного доробку -  визначити вплив ігрових підходів на розвиток творчих здібностей малюків через фізичну культуру. Ігровий метод дає змогу здійснити це завдання, оскільки через рух разом з театралізованим дійством, втіленням добра, гармонії, чудової казки, наближенням душі дитини до прекрасної скарбниці народної мудрості можна «збудити» мозок дитини. Повести дитину за собою в незвідані світи неможливо, якщо педагог закутаний в «стару» догматичну методику і систему роботи.

Автор вважає, що саме інноваційний синкретико-ігровий підхід до організації занять з фізичної культури, який широко висвітлений у дослідженнях Л. Богініч, сьогодні набирає надзвичайної актуальності. У його практичному доробку розкрито суть та умови для реалізації  ігрового підходу у вирішенні освітньо-оздоровчих завдань фізичного розвитку дитини на заняттях з фізкультури та інших формах фізичного виховання.

У досвіді роботи представлено порівняльний аналіз різних інноваційних видів занять, об'єднаних між собою ігровим методом, висвітлені сучасні підходи, що диктують новий стиль проведення занять з фізичної культури.    

Дивитися матеріали сайту за посиланням http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=1109

8.  Комплексна оцінка рівня розвитку дитини-дошкільника. Оцінка фізичного розвитку дошкільника. Семенюк Р.Ф. та ін.

Над проблемою моніторингу оцінювання рівнів розвитку дошкільників та визначення якості дошкільної освіти у ДНЗ впродовж більш як трьох років працювала творча група вихователів-методистів дошкільних навчальних закладів Рівненського району Рівненської області (керівник творчої групи вихователь-методист Квасилівського ЗДО (ясла-садок) Семенюк Р.Ф.).  

На виконання Листа МОН України «Щодо визначення рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі» від 06.11.2015 №1\9-535 при визначенні рівня виконання випускниками ДНЗ державних стандартів дошкільної освіти напередодні їх вступу до школи творчі колективи дошкільних навчальних закладів почали активно використовувати програму доктора педагогічних наук Єльнікової Г.В. «Кваліметрична модель оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку».

В результаті моніторингових досліджень з активним використанням кваліметрії творчою групою вихователів-методистів було виявлено недосконалу ефективність існуючої системи моніторингу якості дошкільної освіти, що викликано наступними чинниками:

  • Відсутність єдиних параметрів, критеріїв і показників оцінки якості дошкільної освіти, в тому числі й показників оцінки фізичної підготовленості дошкільників. Працівники дошкільних навчальних закладів починають розробляти критерії та показники на свій розсуд, не маючи для цього відповідного рівня підготовки, часто спрощуючи їх, не дотримуючись вимог діючих програм для ДНЗ, вимог БКДО.
  • Відсутність єдиної комплексної методології та конкретних інструментів моніторингу. Педагогічним працівникам ДНЗ ніколи займатися «винаходом велосипеду», вони мають обирати єдині критерії та показники для вимірювання якості освіти, які у найбільшій мірі є об'єктивними, однаковими для всіх ДНЗ і які відповідають меті та завданням педагогічного моніторингу.
  • Недостатній рівень кваліфікації педагогічних працівників ДНЗ з проблеми розробки методології, діагностичного інструментарію, проведення моніторингу та аналізу його даних. Недостатньо уваги цій проблемі приділяється на курсах підвищення кваліфікації при ОІППО та програмами підготовки педагогічних кадрів для ДНЗ у вищих навчальних закладах.
  • Негативне ставлення до моніторингу з боку представників ДНЗ, його сприйняття як механізму контролю їх діяльності, а не як їх професійного обов'язку і вимогу часу. Слід зазначити, що серед вихователів досить розповсюджене заперечення необхідності моніторингу через нерозуміння його практичної значущості.

Враховуючи подані негативні чинники в існуючій системі моніторингу якості дошкільної освіти, творчою групою вихователів-методистів було поставлено ряд основних завдань на перспективу:

- розробити універсальні критерії (показники) оцінювання рівнів розвитку дошкільників за всіма освітніми лініями БКДО для дітей різних вікових категорій, а не лише старшого дошкільного віку;

- навчитися правильно та навчити інших проводити педагогічну діагностику дошкільників за всіма освітніми лініями з використанням 4-х бальної шкали оцінювання їх рівнів розвитку;

- освоїти кваліметричну модель оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку з метою її подальшого використання у визначенні результатів педагогічної діагностики; апробувати дану програму при оцінюванні рівня розвитку дитини раннього, молодшого та середнього дошкільного віку, добираючи діагностичний інструментарій та критерії оцінювання у відповідності до вимог програми для дітей цих вікових категорій, яка є для них державним стандартом;

- навчитися проводити об'єктивний аналіз результатів педагогічної діагностики, яка є основою для педагогічного моніторингу якості дошкільної освіти в ДНЗ, та правильно складати аналітичний звіт за результатами моніторингу.

Мета методичного посібника - виробити єдині підходи до проведення моніторингових досліджень якості дошкільної освіти в дошкільних навчальних закладах Рівненського району, в тому числі і фізичної підготовленості дошкільників усіх вікових категорій.

Дивитися матеріали сайту за посиланням http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=edit&cid=982

9. Технологія оцінювання фізичної підготовленості дошкільників: авторський підхід. Семенюк Р.Ф., Момоток Т.Р.

У Квасилівському ЗДО (ясла-садок) розроблені і апробовані на практиці картки діагностування розвитку основних рухів і фізичних якостей дошкільників (фізичної підготовленості) молодшого, середнього і старшого дошкільного віку з чітким визначенням нормативів для хлопчиків і дівчаток (на початок і кінець навчального року). Використання карток дуже зручне у роботі інструктора з фізкультури і є досить результативним у проведенні діагностики фізичного розвитку дошкільників.

Своєчасна і вичерпна діагностика стану фізичної підготовленості дошкільників  дає змогу встановити рівень розвитку рухів і фізичних якостей у дітей, а також визначити ступінь відповідності їхньої фізичної відповідності віковим нормам. Результати тестування дітей допомагають визначити особливості їхнього моторного розвитку й спланувати комплекс засобів і методів фізичного виховання, спрямованих на корекцію індивідуального розвитку кожної дитини. Запропоновані діагностичні тести для визначення фізичної підготовленості дітей допомагають інструктору з фізкультури та вихователю виявити причини відставання дітей в освоєнні програмового матеріалу, створюють передумови для оптимізації процесу фізичного виховання у дошкільному закладі.

Дивитися матеріали сайту за посиланнями:

http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=918

http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=919

http://leleka.rv.ua/index.php?m=content&d=view&cid=920