ПРОГРАМА З ОСНОВ ЗДОРОВ'Я для дошкільників: авторський підхід

Вступ

Інтегрований курс "Валеологія" в ДНЗ - перший важливий етап неперервної валеологічної освіти людини, який має забезпечити реалізацію таких завдань:

1.   Виховання в дітей свідомості того, що людина - частина природи і суспільства;

2.   Встановлення гармонійних відносин дітей з живою і неживою природою;

3.   Формування особистої гігієни;

4.   Виховання в дітей дбайливого та бережного ставлення до власного здоров'я;

5.   Вироблення навичок особистої гігієни;

6.   Загартування дитини та її рухова активність;

7.   Профілактика та усунення шкідливих звичок;

8.   Закріплення дітьми валеологічних знань в повсякденному житті;

9.   Санітарно - освітня робота з батьками 

10.  Профілактика травматизму

Важливою формою роботи з дітьми є заняття. В кожній віковій групі організовується по 2 - 3 заняття в місяць тривалістю : 15 хвилин - у дітей раннього віку, 20 хвилин - у молодшій, 30 хвилин - у старшій і 35 хвилин - у підготовчій групах. Теми занять викладені так, щоб діти мали змогу отримати нові знання з опорою на попередні, тобто навчальний матеріал подається по типу "спіралі", починаючи з молодшого дошкільного віку і закінчуючи випуском до школи.  Нова інформація доповнюється великою кількістю розливального  дидактичного матеріалу, ігрових вправ, фольклору, творів художньої літератури, рухливих ігор, проблемно - пошукових завдань тощо.

Інші форми організації роботи по формуванню валеологічного світогляду у дошкільників в повсякденному житті та в різних інтегрованих видах діяльності дітей:

-       бесіди з дітьми, батьками;

-       дидактичні ігри;

-       розваги валеологічного змісту;

-       дослідницько - пошукова діяльність;

-       творчі ігри;

-       рухливі ігри;

-       розв'язання проблемних ситуативних завдань;

-       практичний показ;

-       Дні здоров'я;

-       Дні відкритих дверей;

-       настільно - друковані ігри;

-       читання творів дитячої художньої літератури, розгляд картин, ілюстрацій;

-       екскурсії;

-       прогулянки;

-       гурткова робота;

-       заняття фізкультурою тощо.

Ці форми роботи допомагають формувати у дошкільників потреби до здорового способу життя, забезпечують реалізацію таких життєво важливих завдань, як:

-       бережне відношення до власного здоров'я та тіла, запобігання травматизму;

-       необхідність систематичного загартування свого організму;

-       санітарно - гігієнічне виховання дошкільників;

-       формування знань про необхідність раціонального харчування, систематичного вживання вітамінів, здорового сну та відпочинку для розвитку дитячого організму;

-       навчання дитини догляду за власним тілом;

-       ознайомлення з окремими внутрішніми органами, їх функціями та профілактикою захворювань;

-       подання знань про спільні та особисті речі, правила користування ними;

-       запобігання появі шкідливих та виховання корисних звичок у поведінці дітей тощо.

    Програма з основ здоров'я побудована за такими розділами:

І. Будова тіла, функції та призначення його основних органів (на рівні дитячого розуміння);

ІІ. Розвиток людського організму. Статева ідентифікація та диференціація;

ІІІ. Гігієна тіла, гігієна діяльності, гігієна харчування;

IV. Здоров'я та хвороба;

V.  Безпека життєдіяльності.

Питання, що стосується соціальних умов, етнографії, які тісно пов'язані з питаннями здоров'я, вирішуються на заняттях з українознавства та в повсякденному житті.

Програма складена і доповнена з урахуванням вимог нового Базового компонента дошкільної освіти в Україні, нової програми розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі", яка апробувалася в Квасилівському ДНЗ (ясла-садок) протягом 2-х років у ході експериментальної роботи, проведеної МОН України.

І молодша група (3-й рік життя)

    І. Будова тіла, функції та призначення його основних органів (на рівні дитячого розуміння)

 Дати дітям знання про тулуб людини, його будову, призначення. Порівняти свої частини тіла з частинами тіла ляльки. Ознайомити дітей з назвами частин тіла : ліва, права рука, пальчики, ліва і права ніжки, голівка, очі, носик, рот, зуби, волосся, вуха, язик. Пояснювати призначення частин тіла : ручки і пальчики - щоб гратись, щось тримати, обслуговувати себе, працювати; ніжки - щоб бігати, ходити, стрибати, повзати, переступати; голівка - щоб думати; очі - щоб бачити навколишній світ; носик - щоб дихати, нюхати; ротик - язик, зуби - щоб говорити, жувати їжу, посміхатися; вуха - щоб слухати; волосся - щоб чепуритися, розчісувати його.

    Підвести дітей до усвідомлення свого "Я", розуміння важливості  свого тіла, окремих його частин, їх призначення та бережного відношення до них.

  ІІ.  Розвиток людського організму. Статева ідентифікація та диференціація  

Звертати увагу дітей на характерні особливості вікового розвитку організму : дорослі (мама, тато, тьотя, дядя), високі, дужі; люди похилого віку (бабуся, дідусь) мають менше сили, ніж дорослі, у них є зморшки, сиве волосся тощо; маленькі діти - слабкі, потребують догляду. В процесі спілкування називати стать, до якої відноситься дитина, звертати увагу, що дівчатка носять платтячка, спіднички, стрічки у волоссі, а хлопчики штанці. В дорослому віці у чоловіків борода, вуса, у жінок довге волосся.

  ІІІ.  Гігієна тіла, гігієна діяльності, гігієна харчування

Вчити дітей бережно ставитися до власних речей, іграшок. Дати знання про особисті та спільні речі, догляд за ними та їх зберігання. Особисті речі : носовичок, гребінець, рушник, майка, трусики, постільна білизна, горщик. Формувати уявлення про чистоту : чистота і бруд; миття обличчя, рук та ніг; вмивання; підстригання нігтів; користуванням милом, рушником, носовичком, індивідуальним горшком.

Формувати навички охайності під час їжі. Вчити їсти правильно і самостійно. Виховувати культурно - гігієнічні навички за столом. Дати знання про : значення їжі для людини і тварини; значення вітамінів; необхідність вживання овочів та фруктів; необхідність миття овочів та фруктів перед вживанням; миття рук перед вживанням їжі; полоскання рота після вживання їжі. Ознайомити з елементарними правилами поведінки в гостях. Вчити користуватися серветкою, носовою хустинкою, рушничком, своєчасно повідомляти про власні потреби відвідування туалету.

  ІV.  Здоров'я та хвороба

Формувати корисні звички : полоскання порожнини рота; вміння помічати та усувати за допомогою дорослих негаразди у зовнішньому вигляді, одязі та побуті; миття рук після відвідування туалету, перед прийомом їжі, після прогулянки. Запобігати появі шкідливих звичок та вчити їх усувати : смоктання пальців, брання до рота предметів, вживання їжі немитими руками, колупання в носі, гризіння нігтів тощо. Вчити дітей усувати шкідливі звички.

   Вчити дітей позитивно реагувати на проведення традиційних та нетрадиційних методів оздоровлення : ранкова гімнастика, фізкомплекси на свіжому повітрі, ігри - медитації, дихальна гімнастика, ходьба босоніж по сольовій доріжці, вправи на профілактику плоскостопості, пиття відварів з трав, прогулянки на свіжому повітрі, миття рук та ніг, заняття фізкультурою, рухливі ігри, розваги, гімнастика пробудження після денного сну тощо.

Формувати поставу дітей : правильно сидіти за столом, правильно сидіти на стільці, стояти, ходити, бігати.

V. Безпека життєдіяльності.

Ознайомити дітей з основними природними факторами, які впливають на здоров'я людини : сонце, повітря, вода. Розповідати про значення щоденних прогулянок на свіжому повітрі. Дати уявлення про природні явища : дощ, сніг, тепло, холод, спека тощо та вибір одягу відповідно до погоди. Повідомляти дітям про небезпеку дій з вогнем, електроприладами, гострими предметами. Вчити правил безпечної поведінки : переходити дорогу, заходити у воду, підніматися ліфтом, виходити на балкон, визирати у вікно, куштувати плоди і ягоди, гратися з тваринами можна лише з дорослими.

ІІ молодша група (4 - й рік життя)

    І. Будова тіла, функції та призначення його основних органів (на рівні дитячого розуміння)

Продовжувати знайомити дітей з назвами частин тіла. Голова : очі, брови, ніс, рот, губи, язик, щоки, чоло, вуха, підборіддя, шия, волосся. Голова, чоло - щоб думати. Очі - щоб бачити навколишній світ. Брови - щоб захистити око, прикрашати людину. Ніс - щоб та нюхати. Рот - язик, губи, зуби, підборіддя, щоки - щоб говорити, їсти, посміхатися, співати тощо. Вуха - щоб слухати. Волосся - щоб чепуритися, причісуватися. Шия - щоб тримати голову. Руки : ліва, права, лікоть, пальці. Руки, пальці - щоб обслуговувати себе, працювати.  Ноги : права, ліва, пальці, коліно, п'яти. Ноги - мають стопу (п'яточку, носок) і пальці - щоб ходити, бігати, повзати, стрибати. Лігті, коліна - щоб згиналися і розгиналися руки, ноги. Тулуб : груди, спина, живіт, сіднички. Розповідати про призначення частин тіла.  Виховувати бережне ставлення до себе та органів свого тіла.

  ІІ.  Розвиток людського організму. Статева ідентифікація та диференціація  

Вчити розпізнавати за допомогою органів чуття предмети та явища. Розширювати уявлення дітей про те, що допомагає сприймати явища.

Розпізнавати про вплив часових та просторових чинників на здоров'я людини. Вранці : просинаймося, потягуємось, вмиваємось, чистимо зуби, робимо зарядку, одягаємось, снідаємо тощо. Вдень : граємось, гуляємо на свіжому повітрі, допомагаємо мамі, миємо руки, обідаємо, полощемо рот, спимо. Ввечері : граємось, прибираємо іграшки, гуляємо, вечеряємо, дивимось телевізор, допомагаємо мамі, чистимо зуби, прибираємо свої речі тощо. Підводити дитину до розуміння того, що для розвитку організму необхідно дотримуватись певного розпорядку дня, правильно харчуватися (вживати овочі, фрукти, молочні продукти), займатися фізкультурою, загартуванням, утримувати тіло в чистоті.

Розвивати емоційну сферу : чутливість, захоплення, здивування, радість тощо.

Розповідати про значення їжі для життя людини, значення вітамінів для росту та здорового розвитку організму. Дотримуватись режиму прийняття їжі у комплексі із систематичними прогулянками на свіжому повітрі.

Пояснювати, що люди різного віку відрізняються вагою і довжиною тіла, силою, тіло будовою, фізичною витривалістю. Стать людини виявляється у зовнішності, в поведінці, діяльності. Дати перші уявлення про стать : хлопчик та дівчинка, чоловік та жінка; яким має бути їх зовнішній вигляд, культура поведінки; що в них спільне, відмінне. В ході спостережень визначати чоловічі та жіночі ролі, їх професії, любимі справи тощо.

 ІІІ.  Гігієна тіла, гігієна діяльності, гігієна харчування

Закріплювати найпростіші гігієнічні навички та культуру поведінки : самостійне миття рук; вмивання рук, обличчя, шиї, вух; користування милом, рушничком, носовичком. Закріплювати правила послідовності миття рук, вміння користуватися туалетом. Вчити чистити зуби. Пояснювати причини захворювань зубів, вчити доглядати за ними. Помічати й усувати неохайність щодо зовнішнього вигляду з допомогою дорослих чи самому. Запобігати виникненню шкідливих звичок та усувати набуті.

Закріплювати знання про особисті та спільні речі. Дати дітям уявлення про те, які речі можуть бути спільними : мило, зубна паста, хустка, стіл, каструля, миска, ложка, зошит, пральний порошок, чашка, шарф, рукавички тощо. Познайомити з правилами догляду за особистими та спільними речами. Особисті : носова хустинка, гребінець, рушник, зубна щітка, нічна сорочка, трусики, майка, горщик, одяг; їх треба утримувати в чистоті і охайно використовувати, прибирати після користування.

Продовжувати формувати навички охайності під час їжі, виховувати культурно - гігієнічні навички, правила поведінки за столом (правильно сидіти під час їжі, користуватися ложкою, виделкою, серветкою, їсти не поспішаючи, безшумно, ретельно пережовуючи їжу, дякувати після їжі). Дотримуватись гігієни прийняття їжі : самостійне миття рук та обличчя з милом, причісування, усування забруднення та неохайності у зовнішньому вигляді, полоскання рота після прийняття їжі тощо. Вчити сервірувати стіл до обіду, прибирати посуд, витирати стіл, змітати крихти та рештки їжі після обіду. Виховувати правила поведінки за столом вдома, в дитячому садку, в гостях тощо. 

Заохочувати охайне використання різних предметів, знарядь, обладнання, бажання прибирати його по закінченні діяльності. 

ІV.  Здоров'я та хвороба

 Формувати уявлення дітей про те, що лише здоров'я людини робить її щасливою. Здоров'я слід берегти, піклуватися про нього.

Ознаки здоров'я : хороший настрій, бадьорість, апетит, активна рухова діяльність, сон. Ознаки нездоров'я : біль, підвищена температура, нудота, кволість капризування, дратівливість. 

Вчити дітей загартовувати свій організм, попереджати різні хвороби, шкідливі звички, травматизм тощо. Наголошувати на значенні для здоров'я позитивних емоцій, активної рухової діяльності, про те, що довготривале сидіння біля телевізора та комп'ютера призводить до погіршення здоров'я дитини. 

Збагачувати знання про вплив живої і неживої природи на здоров'я людини. Здійснювати екологічне виховання дітей, виховувати бережне відношення до всього живого. Вчити дітей самостійно одягатися відповідно до умов, піклуватися про особисте здоров'я інших малюнків.

Проводити комплекс традиційних і нетрадиційних методів оздоровлення дітей :

-        перебування на повітрі - майже постійно (влітку) та періодично (взимку) - не менше 2,5 год.,

-        водні процедури : вологі обтирання, обливання ніг, ходьба по сольовій доріжці;

-        ранкова гімнастика, гігієнічна гімнастика (гімнастика пробудження) після денного сну, корегуючі вправи (з метою профілактики зубощелепних аномалій та плоскостопості).

-        щоденні фізкультурні заняття, рухливі ігри, фізичні вправи, ігри - медитації;

-        дихальна гімнастика, пиття фіточаїв тощо.

Дбати про додержання правил профілактики короткозорості (відстань від поверхні стола до очей дитини 30-35 см). Вчити виконувати вправи на профілактику плоскостопості. Формувати правильну поставу, яка прикрашає людину, забезпечує легке і вправне пересування. На формування постави позитивно впливають фізичні вправи, рухливі ігри тощо.

V. Безпека життєдіяльності

Давати інформацію про правила безпечного перебування вдома, в дитячому садку, на ігровому майданчику. Стимулювати  дотримання основних правил дорожнього руху, вправляти в умінні орієнтуватися на сигнали світлофора при переході вулиці, користуватися пішохідними переходами лише в супроводі дорослих, роз'яснювати правила поведінки в транспорті, метро, на залізничній дорозі тощо.

Особливу увагу приділяти повідомленням про небезпеку вогню, гарячих предметів, металу на морозі, відкритих водойм, будівельних майданчиків, ям, каналізаційних люків (доцільно використати відповідну наочність, пригадати з власного досвіду наслідки подібної поведінки дітей чи досвіду друзів, ровесників, знайомих). Давати елементарні поради щодо доцільної поведінки в екстремальних умовах.

                   Середня група (5 - й рік життя)

    І. Будова тіла, функції та призначення його основних органів (на рівні дитячого розуміння)

Закріплювати знання назв частин тіла. Доповнити інформацію про призначення та функції окремих частин тіла (захисна функція). Повіки, вії - захищають око; ніс - захищає від надходження холодного повітря та пилу; ротова порожнина, язик - захищають організм від попадання у нього недоброякісної, несмачної, несвіжої їжі; волосся - захищає голову від пошкодження та коливання температур; тулуб - захищає внутрішні органи від ушкоджень; руки - виконують роботу, граються (їх ще називають другим обличчям людини), людина руками захищає обличчя та тіло від ударів, сторонніх предметів тощо. Стиснута в кулак рука нагадує будиночок, у якому живуть 5 пальчиків : великий, вказівний, середній, безіменний, мізинчик.

Розширити знання дітей про те, що допомагає нам сприймати світ таким, який він є, як людина відчуває навколишній світ, що їй у цьому допомагає (очі, вуха, язик, ніс, шкіра). Познайомитися з будовою та функціями шкіри. Шкіри людини і тварини : вона дуже чутлива до різних подразнень.

 ІІ.  Розвиток людського організму. Статева ідентифікація та диференціація   

Розвивати емоційну, зорову, дотикову, слухову, нюхову чутливість. Формувати моральну етику, культуру поведінки, інтелект. Створювати умови для довірливих, приємних стосунків кожної дитини з вихователем, доброї і радісної атмосфери в групі, виховувати стійкі позитивні контакти між дітьми. Продовжувати знайомити дітей з основними факторами і засобами, які впливають на розвиток організму.

Продовжувати формувати поняття про стать : хлопчик, дівчинка, чоловік, жінка, їх зовнішній вигляд, ознаки поведінки хлопчиків і дівчаток, стосунки між ними. Чоловік, хлопчик - сильні, мужні, сміливі, захищають менших, слабших, піклуються про жінок, дівчаток. Жінка, дівчинка - добра, лагідна, ніжна, турботлива, піклується про хлопчиків та чоловіків. Знайомити дітей з основними професіями чоловіків та жінок, роллю мами і тата в житті дітей. Вчити вживати слова для означення віку людини (дитина, юнак, дівчина, дорослий, старий).

 ІІІ.  Гігієна тіла, гігієна діяльності, гігієна харчування

Розширювати поняття дітей про особисту гігієну, необхідність дотримання її кожною дитиною, про назви предметів білизни : постільна - простирадло, півковдра, наволочка; натільна - майка, сорочка, труси, футболка; необхідність утримання  своєї білизни, одягу і взуття в чистоті (прання, прасування, миття, чистка, просушування тощо). Закріпити знання про особисті та спільні речі, правила догляду за ними.

Закріпити правила і навички особистої гігієни, вчити володіти елементарними навичками догляду за своїм тілом : самостійно правильно вмиватись; правильно користуватись милом; витирати індивідуальним рушником обличчя і стежити за чистотою рук; ополіскувати рот після їжі; при вході в приміщення витирати ноги; користуватися туалетом; відвертатися під час кашлю і прикривати рот носовичком; користуватися індивідуальним гребінцем; під контролем дорослих правильно чистити зуби. З допомогою дорослих прати індивідуальні носовички. Запобігати шкідливим звичкам.

Дотримуватись чистоти приміщення, ділянки, дитячого садка, майданчика та інвентаря, іграшок, посуду тощо.

Продовжувати вчити культура поведінка за столом, правил користування столовими приборами. Розширювати знання про те, що корисне нашому організму, про вплив здорового сну на збудження апетиту у дітей та дорослих, значення вітамінів у раціоні харчування та що збуджує апетит. Дати знання про те, як правильно повинна харчуватися кожна дитина, вчити орієнтуватися в корисних та шкідливих для здоров'я продуктах, в ознаках спраги та голоду.

Сформувати основні правила особистої гігієни та поведінки за столом вдома, в дитячому садку, в гостях.

Дати знання про вплив національної їжі на здоров'я. Страви : борщ, куліш, вареники, галушки, деруни, пироги з маком та сиром, капуста, голубці, холодець (драглі), пампушки тощо. Закріпити їх назви та повідомити нескладні рецепти. Ознайомити дітей з процесом випікання хліба, виховувати шанобливе ставлення до нього.

 ІV.  Здоров'я та хвороба

Розповідати дітям про те, як слід піклуватися про свій організм, щоб не хворіти, рости міцним і сильним. Хто часто хворіє, той не може нормально вчитися і працювати, у нього поганий настрій, він мало встигає що зробити.

Здоров'я залежить від самого себе. Хворих людей треба жаліти. Здоров'я - основа усього на світі. Забезпечити умови для усвідомлення дітьми ознак здоров'я, вчити розуміти ознаки здоров'я : наявність усіх частин тіла та правильне їх функціонування, фізична активність, бадьорість, відсутність шкідливих звичок, радісний настрій, міцний сон, відсутність високої температури, гарний апетит. Вправляти дітей в умінні самостійно вказувати на ознаки власного нездоров'я : біль, нудота, рідкий стілець, кволість, висока температура, жар. Привчати дітей без капризування виконувати профілактичні та лікувальні процедури, розуміти їх значення.

Розширити знання  дітей про режим дня і його значення у  збереженні та зміцненні здоров'я. Сон та його значення у житті кожної людини.

Розкривати елементарні зв'язки між явищами природи і змінами в житті рослин, тварин, людини. Вчити дбати про здоров'я в різні пори року. Дати уявлення про вплив природних чинників на здоров'я людини. Формувати увагу і бережне ставлення до природи, вчити, як поводитися під час прогулянок на природі. Розширити знання дітей про значення загартування сонцем, повітрям, водою. Розповісти про значення води, повітря у житті рослин, тварин, людини. Звертати увагу дітей на те, що негативно впливають на організм переохолодження і перегрівання : холодні напої, морозиво, лід, невідповідність одягу погоді тощо.

 Знайомити з лікарськими рослинами, їх властивостями у збереженні та лікуванні різних недуг.

Здійснювати комплекс загартувальних заходів : забезпечувати достатнє перебування на свіжому повітрі, проводити з ними місцеві і загальні водні процедури (вологе обтирання, обливання). Здійснювати щоденне полоскання горла бактерицидними розчинами, настоями трав кімнатної температури, пиття чаїв з лікарських трав, аромотерапію.

Впровадження психогімнастики для стабілізації життєвого тонусу, ігор - медитацій тощо.

Проводити вправи з гімнастики, практикувати точковий масаж, щоденні рухливі ігри, заняття, заняття  з фізкультури, фізкультурні та валеологічні розваги і свята. Закріплювати розуміння необхідності загартування, занять фізкультурою і спортом для забезпечення здоров'я.

V.  Безпека життєдіяльності.

Показати та розказати дітям про існування корисного - шкідливого, безпечного - небезпечного. Вправляти в умінні бути обережним під час виконання рухів різної складності, пропонувати засвоїти елементарні правила безпечної поведінки серед незнайомих предметів, обережного користування колючими та гострими предметами, правильному поводженню на воді, на льоду; безпечних дій під час ігор з піском тощо.    

Вчити правильно поводитися самому вдома, на вулиці, в транспорті, громадських місцях.

Вміти надавати елементарну допомогу в екстремальних ситуаціях, допомогти собі, коли відчуваєш біль. Пояснювати, що газом, електроприладами можна користуватися лише у присутності батьків.

Вчити правила дорожнього руху, пожежної безпеки. Здійснювати профілактику дитячого травматизму. Уточнювати знання про те, що корисно, а що шкідливо нашому організму. Вчити дітей з допомогою дорослого впорядковувати своє робоче місце, самостійно прибирати на місця іграшки, книжки, знаряддя праці; цікаво і з користю для себе проводити особистий час.

Старша група (6 -7 - й роки життя)

    І.  Будова тіла, функції та призначення його основних органів (на рівні дитячого розуміння)

Закріплювати уявлення про себе і своє тіло, усвідомлення свого "Я" і своїх основних рис, можливостей. Закріплювати знання назв та функцій частин тіла, органів. Кістки, м'язи - їхня будова,  розвиток, умови та ознаки першого функціонування. Привчаючи дитину правильно сидіти за столом, ставити слідуючі вимоги : голову тримати вертикально або нахилено вперед, плечі - симетрично до горизонтальної площі та паралельно до краю стола, лікті вільно розміщувати на столі, тулуб тримати вертикально, ноги трохи зігнуті в тазостегнових суглобах під прямим кутом; ступні повинні повністю стояти на підлозі, спина має торкатися спинки стільця.

Засвоїти з дітьми правила, як потрібно стояти : голову не опускати, спина пряма, живіт підтягнутий, ступні ніг паралельні і на кожну з них рівномірно розподіляється навантаження маси тіла. Зберігати правильну позу під час ходьби : тулуб прямий, голову не опускати, не човгати ногами, робити енергійний мах руками. Під час бігу : енергійно відводити зігнуті у ліктях руки назад, тулуб трохи нахилити вперед, голову не опускати, дивитися перед собою.

Сформувати знання про захисну функцію шкіри, її будову, умови догляду за нею, профілактику шкірних захворювань. Ознайомлення з правилами охорони зору, слуху. Розповідати про шкідливість тривалих ігор за комп'ютером та перегляду телепередач.

Ознайомлення з органами дихання, травлення : будова та функції, профілактика захворювань. Дати знання про те, як зберегти здоровим серце, як відбувається кровообіг. Дати елементарні поняття про мозок людини, його роботу, нерви та біль, їх значення в житті кожної людини. Печінка, її значення та функції. Будова та функція нирок. Профілактика різних недуг. Пояснити про вплив емоцій на здоров'я людини (зовнішній вигляд, настрій, працездатність).

  ІІ.  Розвиток людського організму. Статева ідентифікація та диференціація    

Вчити помічати в будові організму дітей та дорослих, дізнаватись про те, що розвиток організму відбувається протягом всього життя і позначається на зовнішньому вигляді та поведінці, що в кожному віці спостерігаються негативні зміни у стані здоров'я, поставі, еластичності шкіри тощо. Вдосконалювати знання про те, що нормальний розвиток організму залежить від правильного харчування, активної рухової діяльності і т.д. Познайомити з особливостями розвитку дорослої людини (організм міцнішає, рухи вдосконалюються, вправними стають руки та ноги, зростають можливості, вміння, розширюється сфера діяльності, дорослі навчаються чи працюють, створюють сім'ї, піклуються про них тощо).

Розкрити дітям позитивний вплив людини на природу та шкідливий вплив діяльності людини на навколишнє природне середовище. Формувати розуміння, що людина - частка природи.

Продовжувати формувати уявлення про стать : хлопчик, дівчинка, чоловік, жінка, хлопчик - чоловік, дівчинка - жінка. Формувати усвідомлення своєї статі та адекватну поведінку. Вчити культурі взаємостосунків між хлопчиками і дівчатками, правил етикету, поведінки в сім'ї, в гостях, в дитсадку, в громадських місцях (ввічливість, прояви вдячності, прихильності, люб'язності, піклування, уваги, поваги).

Розповідати дітям про те, що після народження дитини чоловік (тато) і жінка (мама) разом турбуються про її здоров'я і благополуччя, виховують дитину, дбають про неї, один про одного та інших членів родини. Наголошувати на тому, що мама створює затишок в родині, а тато забезпечує матеріальний добробут і виступає захисником сім'ї, роду.

Пояснити дітям про взаємозв'язок між віком і вагою, довжиною, об'ємом та масою тіла; про залежність зовнішнього вигляду та стану організму від умов життя, активності, спадковості та ін.

 ІІІ.  Гігієна тіла, гігієна діяльності, гігієна харчування

Уточнювати знання дітей про те, як слід доглядати себе, щоб не трапилось біди. Вчити правильно і самостійно доглядати за волоссям і нігтями, обличчям, руками, ногами, вухами, ротовою порожниною, органами виділення. Профілактика глистяних хвороб.

Зміцнювати знання про предмети особистої гігієни, особисті речі (зубна щітка, гребінець, носова хустинка, рушник, білизна тощо), необхідність їх використання та утримання в чистоті. Гігієна одягу та взуття. Гігієна білизни. Правильне їх використання та зберігання. Дати знання про матеріал, з якого пошитий одяг, його вплив на здоров'я людини. Сучасний одяг (зимовий, весняний, літній, осінній), його правильне зберігання та використання.

Поглибити знання дітей про культуру харчування українців, гігієну прийняття їжі, про правила гостинності та поведінки за столом. Значення доброякісної їжі для здоров'я людини. Ознайомити з правилами жування та ковтання їжі.  Дати поняття екологічно  чистої їжі, вчити не вживати їжу на вулиці (на ходу), в транспорті, під час читання чи розгляду книжки, інших занять, непов'язаних з їжею. Закріпити правила сервірування стола, користування столовими приборами : виделкою, ложкою, ножем.

Дати знання про фіточаї та їх значення в раціоні дитячого харчування і профілактиці різних недуг. Познайомити з окремими рецептами приготування фіточаїв, правилами їх вживання.

Поглибити знання про вітамінну родину, значенні вітамінів у зміцнені здоров'я. Розповідати дітям про правила харчування - запоруку нашого здоров'я. Дати поняття про апетит, що його збуджує. Ознайомити з українськими традиційними стравами, їх приготуванням. Закріпити правила української гостинності.

Дати дітям знання про необхідність обережного поводження з ліками, їх вживання. Отруєння ліками та їжею, перша допомога.

Вчити самостійно контролювати своє положення тіла під час різних видів діяльності, наголошувати на значенні фізкультурно - оздоровчих заходів, на доцільності змін видів діяльності протягом дня. Формувати основи культури діяльності : самостійно планувати свою роботу, обирати матеріал і обладнання, виявляти охайність, долати труднощі, доводити розпочату справу до кінця, прибирати робоче місце. Вчити дітей розуміти, що кожен вид діяльності потребує зручного та доцільного одягу.

 ІV.  Здоров'я та хвороба

Продовжувати вчити дітей піклуватися  про своє здоров'я ("В здоровому тілі - здоровий дух").

Дати знання про інфекційні хвороби, засоби боротьби з ними.  Дати елементарну інформацію про наявність в організмі мікроістот (вірусів, бактерій, мікроорганізмів), значення профілактики вірусних та інвазійних захворювань.

Поглибити знання про значення загартування дитячого організму в профілактиці простудних захворювань. Закріплювати поняття про способи зміцнення здоров'я : рухова активність, заняття фізкультурою і спортом, загартування, дотримання правил особистої гігієни, запобігання і усунення шкідливих звичок, раціональне харчування, здоровий сон, свіже повітря, духовний комфорт. Розширити знання про корисні і шкідливі звички.

Дати знання про кліматичні і природні особливості своєї місцевості, традиційне ставлення українців до рідної природи; вплив природних факторів на здоров'я людини : чистота повітря, землі, продуктів харчування. Здоров'я природи і здоров'я людини. Піклування про своє здоров'я кожної пори року.

Розповідати про необхідність профілактичних щеплень. Вчити дотримуватись певних правил поведінки при захворюванні організму : доцільність виконання настанов лікаря (лежати в ліжку, приймати ліки, добре харчуватися).

Знайомити з природоохоронною діяльністю дітей : самостійна плідна робота в природі (підлити рослину, доглянути її, дотримуватися правил поведінки в природі, протидіяти шкоді, посадити деревце, посіяти квіти тощо). Вчити активно здійснювати дослідницько - пошукову діяльність, екологічне виховання дошкільників.

Формувати поняття про роль декоративних і садових рослин в довкіллі (милують око; очищають повітря, вдихаючи вуглекислий газ і видихаючи кисень; лікують тощо). Розшитими знання про цілющі лікарські трави, фіточаї та їх значення для здоров'я людини.

Знайомити з традиціями українців. Вчити вірші, пісні, прислів'я та приказки про здоров'я, гігієну та охайність. Розв'язувати кросворди, присвячені питанням гігієни, здоров'я. Розширювати поняття санітарної культури в дитячому садку і в дома. Формувати коректне, чуйне ставлення до людей з певними вадами фізичного та психічного здоров'я.

V. Безпека життєдіяльності.

Створювати сприятливі умови для свідомого сприйняття дітьми правил безпечної поведінки : вдома (поводження з незнайомими предметами і речовинами, вогнем, електроприладами, ліками, гострими та ріжучими предметами тощо); на вулиці (дотримання правил дорожнього руху, зустріч з незнайомими людьми, тваринами; під час відпочинку на водоймі, в лісі; в екстремальних ситуаціях (пожежа, повінь, гроза, радіація, землетрус тощо). Профілактика дитячого травматизму вдома, на ігровому майданчику, дитячому садку, на вулиці, на природі.

Ознайомити дітей з правилами користування телефоном, номерами телефонів основних служб допомоги (101, 102, 103, 104, 107). Вчити користуватися телефоном при потребі, правильно передавати відповідну інформацію. Вправляти дітей у називанні своєї адреси, вчити звертатися за допомогою до працівників міліції у разі, якщо дитина відстала чи заблудилася.

В ДНЗ та сім'ї вправляти дітей в умінні надавати першу допомогу при носових кровотечах, нескладних травмах, опіках, тепловому та сонячному перегріві, отруєні їжею, ліками, грибами, ягодами тощо.

Сформувати уявлення дітей про "безпечне" та "небезпечне", усвідомлене ставлення до здорового способу життя.  

Над програмою працювала творча група під керівництвом

вихователя вищої категорії Сенюк Н.Г.