Аналіз рівня рухового розвитку дітей дошкільного віку: працюємо і звітуємо перед батьками
Охорона і зміцнення здоров'я малят - один з найважливіших аспектів забезпечення сприятливої екології дитинства, яка дає змогу реалізувати всі інші завдання дошкільної освіти, зокрема підготовку до школи.
На жаль, чим старші діти, тим менше дорослі дбають про їхнє здоров'я і тим більше переймаються їхньою розумовою підготовкою. Вони забувають, що успішність майбутнього навчання залежить, насамперед, від фізичної загартованості, витривалості і працездатності малого школяра, його спроможності подолати стрес, а також від його загальної життєрадісності й інтересу до пізнання. Будь-які порушення фізичних чи психічних функцій дитини стоять на заваді підвищенню вимог до неї, зміні її життя, опануванню нових знань і навичок. Дитині важко зосереджуватися, довільні процеси в неї розвиваються повільно, і вимоги вчителя виявляються непосильними. Це призводить до нових стресів і погіршення здоров'я.
На жаль, сьогодні лише 2-5% випускників дошкільних закладів можуть бути визнані здоровими, 53-68% - мають різні функціональні відхилення, 30-42% - хронічні захворювання. Прояви соціально-психологічної дезадаптації спостерігаються у 54% вихованців міських та 72% - сільських дитсадків. Помічено, що важче адаптуються хлопчики. Також виявлено досить багато малюків з високим рівнем тривожності, особливо серед хлопчиків (23%). Швидкий темп життя, напруженість у суспільстві, недостатність уваги батьків призводять до поступового погіршення цих показників.
Встановлено, що збереження необхідного для шкільного навчання високого рівня розумової працездатності та віддалення розвитку стомлюваності у дітей 5-6 років пов'язане з належним функціонуванням кардіореспіраторної та вегетативної нервової системи, станом опорно-рухового апарату та розвитком дрібної моторики, що й визначає основні завдання фізичної підготовки дітей до школи.
Причини порушень здоров'я
- низький рівень рухової активності дітей;
- діти вкладаються спати пізно;
- діти не хочуть займатися фізкультурою;
- мають порушення постави.
Висновок однозначний: слід активно залучати дітей до фізичної діяльності, спортивних ігор і вправ й не нехтувати вправами на розвиток дрібної моторики, оскільки першим показником готовності дітей до школи є рівень їхнього фізичного здоров'я; другим - розумова працездатність.
Батькам, які прагнуть якомога раніше віддати малюка до школи, треба знати, що показник розумової працездатності й перемикання уваги у шестирічних випускників значно нижчий, ніж у семирічних. Отже, робота дорослих має бути націлена на підтримання в дитини бадьорого, життєрадісного настрою, профілактику проявів негативних емоцій і нервових зривів, удосконалення всіх функцій організму, гармонійний фізичний розвиток, на стимулювання інтересу до рухової діяльності, формування фізичної культури, потреби у здоровому способі життя, позитивних морально-вольових якостей. Тільки за таких умов освітній процес буде сприятливий для фізичного і психічного здоров'я дітей і вони швидше адаптуються до навчання в школі.
Обсяг рухової активності - величина індивідуальна і постійна для кожної дитини, що відбувається під впливом генетичної програми і середовища. Надмірно висока або низька рухова активність однаково несприятливі для розвитку дитини. Тому уважно вивчаймо потребу наших малюків у рухах. Надзвичайно рухливих слід зацікавлювати іншими видами діяльності, щоб відбувалося чергування активного стану організму і стану відпочинку, а малорухливих - намагатися розворушити. Проте, чим би не займалася наша дитина, нам потрібно створити оптимальні умови успішного розвитку малюка. «Золоте правило» - створіть такі умови, щоб емоційний стан дитини був позитивним, піднесеним, викликаний інтересом до даного виду діяльності. Не можна примушувати дитину робити щось проти її волі, а тому дорослим потрібно викликати у неї інтерес до рухової діяльності. Найяскравіший тому приклад - ранкова гімнастика. В нашому садочку ранкова гімнастика проходить активно, під веселу музику, з яскравими атрибутами, це: кольорові стрічки, малі і великі м'ячі, прапорці, гімнастичні палиці хустинки тощо. Інколи ранкову гімнастику чергуємо з ритмічною гімнастикою чи «горизонтальним пластичним балетом» за методикою М.Єфименка.
Мета ранкової гімнастики - «розбудити» дитячий організм, підготувати його до активної діяльності протягом дня, привести в порядок всі системи: дихальну, серцево-судинну, м'язеву, опірно-рухову. Для виконання основних рухів дітьми у ранкові години варто забезпечити відповідні умови: створення бадьорого емоційного настрою, організація спільної діяльності, наявність яскравої атрибутики, плавне введення дошкільника у суспільне життя.
Комплекси ранкової гімнастики добираємо так, щоб різні загальнорозвивальні вправи поступово охоплювали всі види великих і дрібних м'язів, а напруга в них поступово збільшувалась, створюючи в організмі оптимальні навантаження. Якість виконання вправ значною мірою залежить від фізичної підготовленості малюка, а ще від того, наскільки регулярно дитина відвідує дитячий садок і ранкову гімнастику, яка організовується для старших дошкільників о 08.00-08.10 год, для середніх - о 08.10-08.18 год, для молодших дошкільників - о 08.18 - 08.24 год ранку. Приблизно в цей час варто проводити ранкову гімнастику з тими дітьми, які не відвідують дитячий садок.
У руховому режимі дошкільника немає нічого зайвого, всі складові однаково важливі. Дитина, яка не зробила ранкову гімнастику, не готова сприймати важливу інформацію, у неї поганий апетит, вона менш успішна, як її однолітки, і ми іноді не розуміємо, чому наші діти вередують, виявляють незадоволення. Відповідь очевидна - дорослі не зуміли забезпечити оптимальний руховий режим малюка.
Найефективнішою формою оптимізації рухового режиму є фізкультурне заняття, вступною частиною якого є виконання комплексу вправ ранкової гімнастики. Тому ті малюки, які роблять вранці зарядку, на фізкультурному занятті почуваються впевненіше, вони бадьорі, готові до виконання більш складних завдань.
В основній частині занять з фізкультури навчаємо дітей техніці виконання основних рухів - вчимо стрибати і бігати, лазити і метати, формуємо поставу під час ходьби на рівновагу, проводимо вправи на профілактику плоскостопості, захворювань серцево-судинної та дихальної системи за допомогою різних нетрадиційних методик: дихальної, пальчикової, точкової гімнастики, різних видів масажів, ігор-медитацій, психогімнастик тощо. Ми формуємо навички лазіння по гімнастичній стінці, канату, підвісних гімнастичних драбинах. У спеціальному циклі занять під назвою «Школа м'яча» закладаємо основи навичок різних видів спорту: футболу, баскетболу, волейболу, занять вправами з використанням фітболів, які користуються особливою популярністю сьогодні серед малюків. Подібні заняття радимо проводити і з дітками, які не відвідують дошкільний заклад.
А ще наші дошкільнята полюбляють спортивні дозвілля, які у садочку проходять у вівторок і в четвер у другу половину дня, під час яких кожен малюк потрапляє в чудовий калейдоскоп вражень, позитивних емоцій. Що може бути краще, ніж спільна перемога у веселій грі, коли всі серця б'ються в унісон від того, що поруч сильний тато, який разом з малюком бере участь у перших спільних перемогах. Ніщо так не формує особистість, як переповнення гордістю за себе, своїх товаришів, свою сім'ю, свою Батьківщину.
Шановні батьки, колеги, вихователі! Частіше організовуйте і ви всілякі спортивні дозвілля зі своїми малюками і побачите, як поступово буде зміцнюватися організм дитини і хвороби почнуть відступати.
Із матеріалів загальносадових батьківських зборів, які підготувала інструктор з фізкультури Момоток Т.Р.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів