Робота вихователя над індивідуальною проблемою самоосвіти. Досвід роботи: узагальнення та презентація

Яким буває досвід роботи вихователя? Навіщо його узагальнювати? Як найкраще презентувати його колегам?

Що таке досвід роботи?

Сучасний вихователь закладу дошкільної освіти - це творчий педагог, який активно впроваджує інноваційні методи роботи з дітьми й безперервно працює над самовдосконаленням та фаховим розвитком. Важливим показником успішної діяльності є наявність педагогічних напрацювань та відкриттів, які в узагальненому вигляді становлять досвід роботи вихователя дитячого садка. Він є основою та фундаментом для науково-методичної роботи педагогічних колективів, що сприяє підвищенню кваліфікаційного рівня працівників, забезпечує розвиток майстерності вихователя та поліпшує якість навчання та виховання в цілому. Для вивчення теми, проведення творчого експерименту, узагальнення його результатів та поширення досвіду необхідно мати:

-  теоретичну та практичну підготовку

- мотиви для педагогічних пошуків

- сприятливі умови праці

- наявність дружньої атмосфери у колективі

- технічне забезпечення.

Види досвіду роботи

За рівнем творчої самостійності виділяють три види досвіду роботи вихователя:

Репродуктивний:  професійна діяльність спрямована на відточення та вдосконалення традиційних форм та методів роботи.

Раціоналізаторський: діяльність спрямована на власну інтерпретацію (творче доповнення) традиційних форм освітнього  процесу.

Новаторський: діяльність спрямована на зміни та реформування звичних форм та прийомів роботи з дітьми

Як презентувати досвід вихователя

Фактично досвід роботи є у кожного працівника, але складність полягає в систематизації та структуруванні педагогічних здобутків. Першочерговим завданням є вибір форми опису своїх педагогічних надбань. Визначаючись із формою, враховуйте такі фактори:

- особистісний рівень володіння комп'ютером,

- стан технічного оснащення закладу дошкільної освіти,

- наявність ораторських здібностей та інші індивідуальні особливості.

Досвід роботи вихователя може бути представлений у таких формах:

Письмова

- тези доповіді

- стаття

- альбом

- довідка

- бюлетень

- стенд

- буклет

- плакат

- методичні рекомендації

- посібник

- методична розробка

- монографія

- та ін.

Усна

- виступ на методичному об'єднанні чи семінарі

- майстер-клас

- відкрите заняття

- та ін.

Узагальнюючи та систематизуючи напрацювання, продумайте алгоритм дій та зверніться до схеми орієнтовних питань, які варто розкрити. Цей етап варто вважати кульмінаційним, адже презентація з досвіду роботи вихователя є важливою складовою успішної педагогічної атестації та участі у професійних конкурсах.

Алгоритм дій зі створення власного досвіду роботи

1.  Тема досвіду роботи - повинна бути зрозумілою й актуальною для педагогічного колективу та цікавою для дітей, з якими ви працюєте.

2.  Короткі відомості про автора напрацювань - використайте елементи зі свого портфоліо: стислу біографічну довідку, педагогічне кредо тощо.

3. Тривалість роботи з обраної теми -  якщо у вказаному напрямку ви працювали менше 3 років - робота короткочасна, понад - довготривала.

4. Актуальність досвіду - обґрунтуйте, чому ви обрали саме цю тему.

5.  Наукова основа - зазначте, які наукові праці та розробки стали фундаментом ваших напрацювань.

6. Новизна досвіду - розкажіть, які власні ідеї ви втілювали протягом роботи.

7. Стислий зміст досвіду роботи - коротко розкажіть про систему форм, засобів та методів, які ви використовували у своїй діяльності. Якщо ставили експеримент - розкрийте його зміст та результати.

8.  Результати діяльності - опишіть результати роботи в окресленому напрямку, застосувавши компаративний аналіз, діаграми, схеми чи інші форми подання інформації.

9. Наявність додатків - зробіть невеликий анонс напрацювань, які стали додатком вашого досвіду (конспекти занять та виховних заходів, дидактичні ігри тощо).

Пам'ятка

  • На що звернути увагу, готуючи опис досвіду роботи вихователя
  • Обирайте ту тему, яка є актуальною у вашому закладі дошкільної освіти і її легко адаптувати до потреб ваших дітей
  • Стежте за професійними періодичними виданнями та опрацьовуйте важливі для вас методичні чи виховні проблеми
  • Завчасно визначте форму представлення досвіду, щоб при підготовці враховувати усі її особливості
  • Складіть розгорнутий план свого виступу та визначте найважливіші тези
  • Ставтеся критично до узагальнення свої напрацювань, поступово удосконалюючи кожен із етапів презентації
  • Підготувавши матеріли, не забудьте скопіювати їх на інший носій, щоб застерегти себе від втрати важливих матеріалів з досвіду роботи вихователя. 

Джерело:https://www.pedrada.com.ua/article/1887-dosvd-roboti-vihovatelya-uzagalnennya-ta-prezentatsya?utm_source=id2.action-media.ru&utm_medium=refer&utm_campaign=ID2_poleznoe

Дякуємо автору статті, яка розміщена на порталі освітян "Педрада", Вікторії Концевій

З повагою вихователь-методист Семенюк Р.Ф.