Робота вихователя над індивідуальною проблемою самоосвіти. Досвід роботи: узагальнення та презентація
Яким буває досвід роботи вихователя? Навіщо його узагальнювати? Як найкраще презентувати його колегам?
Що таке досвід роботи?
Сучасний вихователь закладу дошкільної освіти - це творчий педагог, який активно впроваджує інноваційні методи роботи з дітьми й безперервно працює над самовдосконаленням та фаховим розвитком. Важливим показником успішної діяльності є наявність педагогічних напрацювань та відкриттів, які в узагальненому вигляді становлять досвід роботи вихователя дитячого садка. Він є основою та фундаментом для науково-методичної роботи педагогічних колективів, що сприяє підвищенню кваліфікаційного рівня працівників, забезпечує розвиток майстерності вихователя та поліпшує якість навчання та виховання в цілому. Для вивчення теми, проведення творчого експерименту, узагальнення його результатів та поширення досвіду необхідно мати:
- теоретичну та практичну підготовку
- мотиви для педагогічних пошуків
- сприятливі умови праці
- наявність дружньої атмосфери у колективі
- технічне забезпечення.
Види досвіду роботи
За рівнем творчої самостійності виділяють три види досвіду роботи вихователя:
Репродуктивний: професійна діяльність спрямована на відточення та вдосконалення традиційних форм та методів роботи.
Раціоналізаторський: діяльність спрямована на власну інтерпретацію (творче доповнення) традиційних форм освітнього процесу.
Новаторський: діяльність спрямована на зміни та реформування звичних форм та прийомів роботи з дітьми
Як презентувати досвід вихователя
Фактично досвід роботи є у кожного працівника, але складність полягає в систематизації та структуруванні педагогічних здобутків. Першочерговим завданням є вибір форми опису своїх педагогічних надбань. Визначаючись із формою, враховуйте такі фактори:
- особистісний рівень володіння комп'ютером,
- стан технічного оснащення закладу дошкільної освіти,
- наявність ораторських здібностей та інші індивідуальні особливості.
Досвід роботи вихователя може бути представлений у таких формах:
Письмова
- тези доповіді
- стаття
- альбом
- довідка
- бюлетень
- стенд
- буклет
- плакат
- методичні рекомендації
- посібник
- методична розробка
- монографія
- та ін.
Усна
- виступ на методичному об'єднанні чи семінарі
- майстер-клас
- відкрите заняття
- та ін.
Узагальнюючи та систематизуючи напрацювання, продумайте алгоритм дій та зверніться до схеми орієнтовних питань, які варто розкрити. Цей етап варто вважати кульмінаційним, адже презентація з досвіду роботи вихователя є важливою складовою успішної педагогічної атестації та участі у професійних конкурсах.
Алгоритм дій зі створення власного досвіду роботи
1. Тема досвіду роботи - повинна бути зрозумілою й актуальною для педагогічного колективу та цікавою для дітей, з якими ви працюєте.
2. Короткі відомості про автора напрацювань - використайте елементи зі свого портфоліо: стислу біографічну довідку, педагогічне кредо тощо.
3. Тривалість роботи з обраної теми - якщо у вказаному напрямку ви працювали менше 3 років - робота короткочасна, понад - довготривала.
4. Актуальність досвіду - обґрунтуйте, чому ви обрали саме цю тему.
5. Наукова основа - зазначте, які наукові праці та розробки стали фундаментом ваших напрацювань.
6. Новизна досвіду - розкажіть, які власні ідеї ви втілювали протягом роботи.
7. Стислий зміст досвіду роботи - коротко розкажіть про систему форм, засобів та методів, які ви використовували у своїй діяльності. Якщо ставили експеримент - розкрийте його зміст та результати.
8. Результати діяльності - опишіть результати роботи в окресленому напрямку, застосувавши компаративний аналіз, діаграми, схеми чи інші форми подання інформації.
9. Наявність додатків - зробіть невеликий анонс напрацювань, які стали додатком вашого досвіду (конспекти занять та виховних заходів, дидактичні ігри тощо).
Пам'ятка
- На що звернути увагу, готуючи опис досвіду роботи вихователя
- Обирайте ту тему, яка є актуальною у вашому закладі дошкільної освіти і її легко адаптувати до потреб ваших дітей
- Стежте за професійними періодичними виданнями та опрацьовуйте важливі для вас методичні чи виховні проблеми
- Завчасно визначте форму представлення досвіду, щоб при підготовці враховувати усі її особливості
- Складіть розгорнутий план свого виступу та визначте найважливіші тези
- Ставтеся критично до узагальнення свої напрацювань, поступово удосконалюючи кожен із етапів презентації
- Підготувавши матеріли, не забудьте скопіювати їх на інший носій, щоб застерегти себе від втрати важливих матеріалів з досвіду роботи вихователя.
Дякуємо автору статті, яка розміщена на порталі освітян "Педрада", Вікторії Концевій
З повагою вихователь-методист Семенюк Р.Ф.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів